Enquête voor mensen tussen 35 en 45 jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Enquête voor mensen tussen 35 en 45 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 22:48

Hoi allemaal,

Voor school doen wij onderzoek en zoek ik mensen in de leeftijdscategorie 35-45 jaar.
Het onderwerp is de mening van mensen bij abortus op down-syndroomfoetussen.

Het invullen duurt zo’n 5 minuten.

Hartelijk dank, jullie helpen ons hier enorm mee!

https://docs.google.com/forms/d/1w1Kdk- ... ested=true

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:05

Ik heb hem voor je ingevuld, maar woon niet in NL. Ik hoop dat je er toch iets mee kan. Succes!

GeneralFlynn

Re: Enquête voor mensen tussen 35 en 45 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:14

Ik heb hem ingevuld.
Bij een van de vragen staat: zou u een kind met downsyndroom laten adopteren.
Ik neem aan dat er moet staan aborteren?

Maakt voor het antwoord namelijk een hoop uit. :')

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:17

Ik val niet binnen je leeftijdscategorie, mijn partner wel. Ik heb uit interesse de enquête wel even doorgelezen. Nu is het heel erg moeilijk om een neutrale enquête op te stellen, maar ik voel in de vragen wel heel erg de eigen mening van de schrijvers. Dat maakt het voor een bepaalde groep niet aanlokkelijk om het in te vullen.

Het is simpelweg iets dat ik je mee wilde geven. Houdt er rekening mee.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 23:17

Tinkerloos schreef:
Ik heb hem ingevuld.
Bij een van de vragen staat: zou u een kind met downsyndroom laten adopteren.
Ik neem aan dat er moet staan aborteren?

Maakt voor het antwoord namelijk een hoop uit. :')

Er moet wel inderdaad adopteren staan.. :)
Omdat dat mee kan rekenen in de afweging dat je ‘het’ dan niet laat aborteren..

KPet: hartelijk dank voor de feedback. Het was niet de bedoeling om met bepaalde vragen een toon te zetten. We hebben een week gehad om de enquête samen te stellen en dat hadden we inderdaad moeten zien of had ons op moeten vallen. Dankjewel voor je formulering ook!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:22

Dan heb ik die vraag verkeerd ingevuld. :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:23

Jammer dat je nergens een toelichting kan geven. Want dat is wel heel erg belangrijk bij een dergelijk beladen onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:32

Een essentiele vraag die volgens mij mist is of de invuller zelf een kinderwens heeft. Er staat alleen een vraag of je al kinderen hebt. Nu krijg je dus ook ingevulde formulieren van mensen die invullen dat ze op zich alle tijd, geld, ruimte en aanpassingsmogelijkheden voor een kind met Down hebben, maar aangezien ze geen kinderwens hebben ze misschien wel altijd voor een abortus zouden kiezen, met of zonder Down.
Nu krijg je dus ook uitkomsten van mensen die alle tijd/geld/energie/kennis/voorzieningen hebben als het om Down gaat en vervolgens alsnog invullen dat ze voor abortus kiezen. Dan lijkt het alsof ze alsnog tegen Down zijn, terwijl ze gewoon tegen het krijgen van kinderen zijn. Ik ben benieuwd naar hoe dat opgelost gaat worden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:39

Ik vind het jammer dat je verplicht je woonplaats in moet vullen, ik heb hem daarom afgebroken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:47

'Speelt uw religie een rol...?'

Ja, mijn religie houdt in dat je mens bent in gemeenschap.

Zou ik een kind aborteren omdat het Down heeft? Welnee!
Heb ik er begrip voor dat iemand anders dat wel doet? Ja, van ganser harte!
Een kind heeft het recht om gewenst te zijn en recht op goede ouders (ipv gezeur over dat een kind perfect zou moeten zijn - hou toch op!).

Ik ben vanuit mijn religie namelijk niet tegen abortus, ik ben bisschop Gijsen niet en stem geen SGP.

Maar daar is weinig aandacht voor - vraag er dan maar liever helemaal niet naar.

En die vragen over geld stuitten mij al helemaal tegen de borst.
So what, dat sommige mensen meer geld kosten....?
Sinds wanneer wordt menselijke waardigheid in geld uitgedrukt?
(Antwoord van mijn cynische vrienden: sinds kabinet Balkenende I.)
Uiteindelijk kan het geld eindig lijken - dat weet ik wel. Let op: "lijken"!
Econonie heeft het over geld als een kringloop.
Winst maken hoort niet in de zorg, punt uit.

Goed, dit zijn dius zowel een visie op geld als een visie op godsdienst die ik nergens 'kwijt kan' in deze enquête - en dan is het dus maar de vraag wat je denkt te meten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:03

Ben werkelijk benieuwd welke vraag je beantwoord wil krijgen met dit onderzoek.

Verder: voor de mensen die hun woonplaats willen invullen:

"Huize onbekend" wordt ook geaccepteerd als woonplaats :D

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:33

Ik heb hem niet ingevuld want ik ben niet de juiste leeftijdscategorie, maar ik zie wel wat onduidelijkheden in de enquête. Je hebt het over mensen die abortus plegen. Dat zijn artsen. Nu vraag je dus eigenlijk wat wij vinden van de persoon die de abortus uitvoert, de behandelaar. Degene die ongewenst zwanger is, laat abortus plegen (tenzij iemand bij zichzelf een abortus uitvoert, dan is het wel plegen zonder laten erbij). Ik dacht dat je vragen over de laatstgenoemde persoon gingen, maar dat je ze per ongeluk hebt geformuleerd alsof ze over de eerstgenoemde persoon gaan en dat vond ik een beetje verwarrend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 00:38

Ik snap de vragen niet helemaal... eigenlijk wel ; maar het nut niet.

Waarom wordt er aan mij gevraagd of ik mijn huis wil aanpassen aan een kind met downsyndroom?!
Wij krijgen geen kinderen meer en wonen zo dat een (jong "speciaal") kind hier in dit huis niet zou passen (qua veiligheid en ruimte en gezinssamenstelling).

Als het over abortus gaat waarom niet alleen vragen of ik een abortus zou laten plegen bij een (bepaalde) afwijking.
Stel ik zou wel zwanger worden van een kindje met down; dan zal ik het huidige huis niet (kunnen) aanpassen maar moeten verhuizen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 02:39

Ik vind de vragen vrij sturend een bepaalde kant op gaan, vooral omdat ze niet worden afgezet tegen kinderen zonder downsyndroom. Geen kids hier, geen mogelijkheden, geen intentie.

Een tweede punt is dat er erg ingespeeld wordt op kosten en begeleiding. Maar dat loopt nogal uiteen en is gewoon niet echt te zeggen. Wat moet je dan antwoorden op 'weet je hoeveel het kost?' Een 'nee' lijkt te zijn 'daar hebben we nooit bij stil gestaan', terwijl het volgens mij het enige juiste antwoord kan zijn, omdat het nogal uitmaakt of iemand bv ernstige hartproblemen heeft, of ernstige verstandelijke beperkingen en gedragsproblemen, of geen van beide.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:16

Ga mee met bovenstaand commentaar. Ik vind het een erg slechte enquête die vol staat met sturende vragen. Jammer want het is een onderwerp waar je veel meer uit zou kunnen halen. Ook de vragen over huisvesting en andere kosten vind ik niet echt relevant. Het gaat er denk ik veel meer om of mensen het zien zitten om te leven met een kind met een beperking. En dan doel ik vooral op de begeleiding en verzorging die er in gaat zitten, en het medische aspect wat er ook bij kan komen. Daar is nu weinig aandacht voor in de enquête.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:02

Sorry TS, maar het is een erbarmelijk opgestelde enquête.

Ik hoop dat je de antwoorden alleen nodig hebt om een database te vullen of om er wat statistiek op los te kunnen laten voor je school. Het is zeer onverstandig om op basis van de antwoorden die je op deze enquête gekregen hebt enige uitspraak te doen, een stelling aan te nemen of een verhaal te schrijven. Ik raad je dat ten zeerste af, omdat ik niet graag zie dat je hier onverhoopt iemand mee tegen de schenen gaat trappen.

Mocht je docent ook inzien dat de vraagstelling te abominabel is om er verder iets mee te kunnen doen en je een herkansing aan bieden, dan pb me maar. Key-point van een goede enquête is dat je het, voor daadwerkelijke release, door iemand laat invullen die je niet na staat en je van goede kritiek kan en durft te voorzien. Een vriend(in) of familielid durft dit vaak niet (voldoende).

Desalniettemin; succes ermee!

Edit:
Tip voor alle enquêteurs: Een slecht opgestelde enquête wordt ineens veel beter ontvangen, wanneer er op het eind een (kleine) mogelijkheid is tot uiten. Al maak je ruimte voor maximaal 50 woorden en doe je er verder niets mee, dan vinden mensen de enquete MET vrije ruimte beter, dan exact dezelfde vragenlijst ZONDER vrije schrijfmogelijkheden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:20

Ontzettend slecht enquete... sorry. De vragen zijn onduidelijk en absoluut niet neutraal en getuigen van weinig achtergrondkennis.

Voorbeelden:

Eerst een vraag: heb/ had je iemand met down in uw familie? (Ja, heb ik)
Daarna: zou een kind met down passen in uw familie? (Eh.. de persoon met down is er al dus dat is geen keuze meer?)
Bedoel je met familie de grotere familie, welke graad? Of het eigen gezin. Ik heb iemand met down in de familie maar wil en kan dat dus niet in mijn eigen gezin. Ik wist dus niet wat ik moest antwoorden.

En adopteren? Je kan in NL helemaal niet zomaar een kind opgeven voor adoptie, dat gebeurd zeer zelden en dan nog wordt er in bijna alle gevallen contact gehouden via jeugdzorg etc. Het is hier geen Amerika of Afrika.

En abortus 'plegen'? Een moord pleeg je. Een abortus laat je uitvoeren. Het woord plegen impliceert een oordeel en wordt veelal gebruikt door anti-abortusgroepen. Je taalgebruik is dus niet neutraal.

Je onderzoek is op deze manier niet betrouwbaar want je kan door deze fouten en de lengte van de enquete mensen afschrikken die voor een andere uitkomst zouden kunnen zorgen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:27

Ingevuld.

Al heb ik geen idee wat iemand met down syndroom kost.
Ook niet wat iemand met diabetes kost of een gezond kind kost.
Onze zoon heeft zijn eigen lichamelijke mankementen.

Nee ik wil geen kind met syndroom van down. Wil sowieso geen kind meer omdat mijn lijf steeds zieker wordt.