Plaatsen regenwaterputten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl83

Plaatsen regenwaterputten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 15:56

Hallo bokkers,

Morgen komen ze bij ons twee betonnen regenwaterputten van 10.000 liter plaatsen. De putten wegen 5.000 kg per stok, de grondwerker komt dus met een grote zware kraan. Dat zal op zich geen probleem zijn, maar we zitten er nu mee dat deze putten eigenlijk ineens gevuld zouden moeten worden, anders worden deze door het grondwater omhoog geduwd en kunnen we helemaal opnieuw beginnen, wat natuurlijk niet wenselijk is. Met al die regen en sneeuw van de afgelopen dagen, zal het grondwater wel erg hoog staan, dus gaan we toch een paar 1.000 liter in elke put moeten zien te krijgen.
Nu zitten we er alleen mee hoe we dat moeten regelen. We kunnen natuurlijk de tuinslang aansluiten, en de putten vullen met leidingwater, maar dat gaat enorm lang duren, en ook enorm kostelijk zijn. Ik heb wel een vat van 1.000 liter staan, maar dat gaat niet voldoende zijn, en daarbij heb ik ook geen darm die daarop past, dus om met emmers te gaan sleuren lijkt me ook al te gek. We gaan straks nog eens bij een boer in de buurt vragen of die geen beerton heeft die hij kan vullen aan een sloot of zo, en die dan kan brengen morgen, maar die kans lijkt me eerder klein.

Hebben jullie misschien nog ideeën?

tengeltje11

Re: Plaatsen regenwaterputten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:03

wij hebben een bevriend landbouwer met een waterput in een van zijn weilanden opgebeld en gevraagd of hij bv een kar water kon oppompen en erin storten.
hebben hem dan 50 euro gegeven en in een uurtje was alles geklaard.

(het water werd dan wel opgepompt met een 'strontkar'(geen idee hoe dit in nl genoemd wordt,zo'n kar waarmee ze beerputten onder de stallen leegpompen om dan uit te sproeien over het land)

het water was dan wel niet proper,proper,maar we hebben hem dan,op een gunstig moment(niet te natte bodem en een moment waar ze veel regen voorspellen),terug leeggetrokken en was hij in no-time terug vol.(staan hier enorm veel dakoppervlakten op de putten,dus dat helpt natuurlijk)

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 08:31

Ik geeft toe dat het lang duurt om te vullen met leidingwater, maar wat is nu eenmalig een paar m3 keer +-€1,20? Daar kan ik niet met een vacuümtank voor rijden...
Van de andere kant heb je met één tank wel een put voor een groot deel (of helemaal) gevuld en ben je waarschijnlijk met een half uur klaar.

Als je de tweede optie verkiest is het misschien handig om een grondverzetbedrijf te vragen. Die gebruiken de tanks meestal alleen voor water en dat geeft wat minder rommel.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 14:25

Wow, ik denk dat het leidingwater een stuk goedkoper is in Nederland als in België. In mijn regio is leidingwater iets meer dan 3 EUR per m3 voor basisverbruik, maar als je boven een bepaalde limiet komt betaal je de rest van het jaar meer dan 7 EUR per m3. Vullen met leidingwater zou dus een serieuze impact kunnen hebben op de waterfactuur de rest van het jaar.

We hebben inderdaad met de grondwerker gebeld, en die is met een tank water gekomen. Een van de putten is intussen geplaatst, maar door het slechte weer en modderige ondergrond vonden ze het niet verstandig om ineens de tweede put ook te steken. Die blijft dus staan tot het terug droog weer is, niet handig, maar niets aan te doen.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:03

10.000 liter is 'maar' 10 m3, dus de kosten vallen mee. (nou ja)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:14

Los van de kostprijs vind ik het vooral zonde van het leidingwater,wetende dat in deze tijd van het jaar de natuurlijke putten uit hun oevers treden omdat het waterniveau te hoog staat.
Waarom zou je daar dan gezuiverd leidingwater in storten?

@TS,ik denk idd dat de keuze om te wachten met de 2de put een goeie zet is,het weer is niet echt droog en stabiel te noemen momenteel.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:23

je zou kunnen vragen of een boer met zijn giertank of watertank kan komen en dat hij deze vult met water uit bv een vijver of rivier. Een andere optie is dat je de brandweer om hulp vraagt. Die kunnen ook water uit een vijver pompen en bij jou er in spuiten. Niet geschoten altijd mis. Succes

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:25

Ik denk idd dat iemand met een (zo schoon mogelijke) gierwagen of waterwagen laten komen de snelste optie is. Laat wat water uit een grote sloot, rivier, waterbuffer of wat dan ook trekken en laat het in de put spuiten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:28

TS haar put is ondertussen gevuld.

In belgie gaat de brandweer daar echt niet voor opdraven.
Brandweer is er voor noodgevallen,dit is toch alles behalve een noodgeval?