Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Janneke2 schreef:Wat wel jammer is mbt mogelijke treinuitval: sinds de winter van 1979 (...oma vertelt ) weren we, dat wisselverwarming op gas niet betrouwbaar is.
Logische handelswijze: 'uitfaseren', elke nieuwe wissel electrisch verwarmen. Dat duurt 30 jaar, maar anno 2010 vriest geen enkele wissel meer vast.
Helaas, pro rail heeft anders besloten.
Tot op de huidige dag vriezen wissels vast....
Gloa schreef:Vandaag de hele dag gewerkt en dus heel wat wisseltjes bekeken maar die zijn allemaal mooi sneeuw vrij.
Citaat:Daarnaast zijn de wissels van sensoren voorzien die de temperatuur monitoren en bij uitval van de verwarming direct een seintje geven zodat er een storingsteam naartoe kan.
Citaat:Waarom hebben we nu dan zoveel wisselstoringen? De sneeuw stuift op onder de trein en plakt hieraan vast. Samen met een beetje warmte van de trein zelf ontstaan er enorme ijs en sneeuw klompen/platen onder aan de trein. En wanneer komen die massaal los? Juist; wanneer die trein door een wisselstraat heen en weer geschud wordt. Dan hebben we het niet over sneeuwballen maar brokken ijs van al snel een 20 tot wel 40 cm. Vallen die ongelukkig in een wissel dan kunnen ze het hele mechaniek blokkeren. De NS is sinds een aantal jaren elke winter bezig de treinen van onder in te spuiten met een zeepoplossing om ijsvorming tegen te gaan. Het helpt heel goed maar het is onmogelijk om elke dag het hele 'wagenpark' te behandelen.
Waarom hadden we hier vroeger minder last van? Heel simpel; vroeger reden er heel veel minder treinen. Lag er dan ergens een stuk ijs de boel te blokkeren dan stopte de eerste de beste trein die in de buurt was en loste de machinist ter plekke het probleem op. Tegemwoordig rijden er zoveel treinen dat dat onveilig is/ de regelgeving het niet meer toelaat. Daarnaast zijn de rijwegen van treinen en de bediening van wissels dusdanig afhankelijk van computers en software dat een kleine storing complete knooppunten plat kan leggen en je ook geen trein meer ter plaatse kan krijgen om het probleem op te lossen.
Gloa schreef:Janneke2 schreef:Wat wel jammer is mbt mogelijke treinuitval: sinds de winter van 1979 (...oma vertelt ) weren we, dat wisselverwarming op gas niet betrouwbaar is.
Logische handelswijze: 'uitfaseren', elke nieuwe wissel electrisch verwarmen. Dat duurt 30 jaar, maar anno 2010 vriest geen enkele wissel meer vast.
Helaas, pro rail heeft anders besloten.
Tot op de huidige dag vriezen wissels vast....
Ik wil hier als machinist wel even op reageren. Vandaag de hele dag gewerkt en dus heel wat wisseltjes bekeken maar die zijn allemaal mooi sneeuw vrij. Daarnaast zijn de wissels van sensoren voorzien die de temperatuur monitoren en bij uitval van de verwarming direct een seintje geven zodat er een storingsteam naartoe kan. De wisselverwarming is alweer even in gebruik dus het is niet zo dat ze die tijdens een sneeuwbui aanzetten en er dan achter komen dat de helft het niet doet.
Dat wissels op grote knooppunten vast vriezen komt nog maar zelden voor. Daarvoor worden onze sporen veel te intensief bereden. Ligt er wel eentje vast gevroren dan is dat zelden een groot probleem, omdat dat spoortje dan sowieso al nauwelijks werd gebruikt.
Waarom hebben we nu dan zoveel wisselstoringen? De sneeuw stuift op onder de trein en plakt hieraan vast. Samen met een beetje warmte van de trein zelf ontstaan er enorme ijs en sneeuw klompen/platen onder aan de trein. En wanneer komen die massaal los? Juist; wanneer die trein door een wisselstraat heen en weer geschud wordt. Dan hebben we het niet over sneeuwballen maar brokken ijs van al snel een 20 tot wel 40 cm. Vallen die ongelukkig in een wissel dan kunnen ze het hele mechaniek blokkeren. De NS is sinds een aantal jaren elke winter bezig de treinen van onder in te spuiten met een zeepoplossing om ijsvorming tegen te gaan. Het helpt heel goed maar het is onmogelijk om elke dag het hele 'wagenpark' te behandelen.
Waarom hadden we hier vroeger minder last van? Heel simpel; vroeger reden er heel veel minder treinen. Lag er dan ergens een stuk ijs de boel te blokkeren dan stopte de eerste de beste trein die in de buurt was en loste de machinist ter plekke het probleem op. Tegenwoordig rijden er zoveel treinen dat dat onveilig is en de regelgeving het niet meer toelaat. Daarnaast zijn de rijwegen van treinen en de bediening van wissels dusdanig afhankelijk van computers en software dat een kleine storing complete knooppunten plat kan leggen en je ook geen trein meer ter plaatse kan krijgen om het probleem op te lossen.
Morganlefay schreef:LadyMadonna schreef:T is toch belachelijk... paar vlokjes sneeuw en t halve land is ontregeld...
Tja herinner me eind 70 en dan '79 wel te verstaan.
Jeutje, toen lag het land echt plat. Als dat nu gebeurd weet het niet???