Nu met het openbaar vervoer..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:25

Broer moet morgen Apeldoorn - arnhem met de bus maar die mag maar lekker een dagje spijbelen.

Apeldoorn 30 cm is wel een beetje overdreven. Misschien in het gras. Maar wel overal dik 15 CM.

Heerlijk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:33

Janneke2 schreef:
Wat wel jammer is mbt mogelijke treinuitval: sinds de winter van 1979 (...oma vertelt ;) ) weren we, dat wisselverwarming op gas niet betrouwbaar is.
Logische handelswijze: 'uitfaseren', elke nieuwe wissel electrisch verwarmen. Dat duurt 30 jaar, maar anno 2010 vriest geen enkele wissel meer vast.

Helaas, pro rail heeft anders besloten. |(
Tot op de huidige dag vriezen wissels vast....

Ik wil hier als machinist wel even op reageren. Vandaag de hele dag gewerkt en dus heel wat wisseltjes bekeken maar die zijn allemaal mooi sneeuw vrij. Daarnaast zijn de wissels van sensoren voorzien die de temperatuur monitoren en bij uitval van de verwarming direct een seintje geven zodat er een storingsteam naartoe kan. De wisselverwarming is alweer even in gebruik dus het is niet zo dat ze die tijdens een sneeuwbui aanzetten en er dan achter komen dat de helft het niet doet.

Dat wissels op grote knooppunten vast vriezen komt nog maar zelden voor. Daarvoor worden onze sporen veel te intensief bereden. Ligt er wel eentje vast gevroren dan is dat zelden een groot probleem, omdat dat spoortje dan sowieso al nauwelijks werd gebruikt.

Waarom hebben we nu dan zoveel wisselstoringen? De sneeuw stuift op onder de trein en plakt hieraan vast. Samen met een beetje warmte van de trein zelf ontstaan er enorme ijs en sneeuw klompen/platen onder aan de trein. En wanneer komen die massaal los? Juist; wanneer die trein door een wisselstraat heen en weer geschud wordt. Dan hebben we het niet over sneeuwballen maar brokken ijs van al snel een 20 tot wel 40 cm. Vallen die ongelukkig in een wissel dan kunnen ze het hele mechaniek blokkeren. De NS is sinds een aantal jaren elke winter bezig de treinen van onder in te spuiten met een zeepoplossing om ijsvorming tegen te gaan. Het helpt heel goed maar het is onmogelijk om elke dag het hele 'wagenpark' te behandelen.

Waarom hadden we hier vroeger minder last van? Heel simpel; vroeger reden er heel veel minder treinen. Lag er dan ergens een stuk ijs de boel te blokkeren dan stopte de eerste de beste trein die in de buurt was en loste de machinist ter plekke het probleem op. Tegenwoordig rijden er zoveel treinen dat dat onveilig is en de regelgeving het niet meer toelaat. Daarnaast zijn de rijwegen van treinen en de bediening van wissels dusdanig afhankelijk van computers en software dat een kleine storing complete knooppunten plat kan leggen en je ook geen trein meer ter plaatse kan krijgen om het probleem op te lossen.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:42

Sabini schreef:
Ik moet morgen van Apeldoorn naar Leusden met twee busjes vol leerlingen (naar een praktijkles op een extern bedrijf). En voor die tijd met de trein van Almelo naar Apeldoorn. Ben benieuwd!

Edit: typfout..

Dat zou ik dus aflassen ,waar zou je het risico nemen.

ikbencarmen

Berichten: 280
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Re: Nu met het openbaar vervoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:44

Hier in Roosendaal is bijna alles al weggesmolten. Het is hier flink aan het dooien.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:45

Gloa schreef:
Vandaag de hele dag gewerkt en dus heel wat wisseltjes bekeken maar die zijn allemaal mooi sneeuw vrij.

Hiephoi!
Citaat:
Daarnaast zijn de wissels van sensoren voorzien die de temperatuur monitoren en bij uitval van de verwarming direct een seintje geven zodat er een storingsteam naartoe kan.

Tja - wie dit toch precies verzonnen heeft...?
Stel hier in Drenthe vriest de wissel naar het NAM terrein vast, daar loopt geen directe weg naartoe - dus hoe de medewerkers van prorail daar precies moeten komen ontgaat mij.
(En natuurlijk staat de wisselverwarming niet alleen op winterdagen aan - de makke van de gasverwarming is dat de krengen uitwaaien of doven door stuifsneeuw.)

Het personeel doet zijn en haar best - maar het management heeft kennelijk andere dingen aan het hoofd.
(Accoord: bij groot onderhoud wordt het aantal wissels teruggebracht, maar de betrouwbare electrische verwarming is nog steeds geen standaard.)
Citaat:
Waarom hebben we nu dan zoveel wisselstoringen? De sneeuw stuift op onder de trein en plakt hieraan vast. Samen met een beetje warmte van de trein zelf ontstaan er enorme ijs en sneeuw klompen/platen onder aan de trein. En wanneer komen die massaal los? Juist; wanneer die trein door een wisselstraat heen en weer geschud wordt. Dan hebben we het niet over sneeuwballen maar brokken ijs van al snel een 20 tot wel 40 cm. Vallen die ongelukkig in een wissel dan kunnen ze het hele mechaniek blokkeren. De NS is sinds een aantal jaren elke winter bezig de treinen van onder in te spuiten met een zeepoplossing om ijsvorming tegen te gaan. Het helpt heel goed maar het is onmogelijk om elke dag het hele 'wagenpark' te behandelen.

Waarom hadden we hier vroeger minder last van? Heel simpel; vroeger reden er heel veel minder treinen. Lag er dan ergens een stuk ijs de boel te blokkeren dan stopte de eerste de beste trein die in de buurt was en loste de machinist ter plekke het probleem op. Tegemwoordig rijden er zoveel treinen dat dat onveilig is/ de regelgeving het niet meer toelaat. Daarnaast zijn de rijwegen van treinen en de bediening van wissels dusdanig afhankelijk van computers en software dat een kleine storing complete knooppunten plat kan leggen en je ook geen trein meer ter plaatse kan krijgen om het probleem op te lossen.


Interessant!

De zeep en de ijsblokken weet ik, ik wist niet dat de machinist vroeger met de schep het zelf oploste.

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:48

Gloa schreef:
Janneke2 schreef:
Wat wel jammer is mbt mogelijke treinuitval: sinds de winter van 1979 (...oma vertelt ;) ) weren we, dat wisselverwarming op gas niet betrouwbaar is.
Logische handelswijze: 'uitfaseren', elke nieuwe wissel electrisch verwarmen. Dat duurt 30 jaar, maar anno 2010 vriest geen enkele wissel meer vast.

Helaas, pro rail heeft anders besloten. |(
Tot op de huidige dag vriezen wissels vast....

Ik wil hier als machinist wel even op reageren. Vandaag de hele dag gewerkt en dus heel wat wisseltjes bekeken maar die zijn allemaal mooi sneeuw vrij. Daarnaast zijn de wissels van sensoren voorzien die de temperatuur monitoren en bij uitval van de verwarming direct een seintje geven zodat er een storingsteam naartoe kan. De wisselverwarming is alweer even in gebruik dus het is niet zo dat ze die tijdens een sneeuwbui aanzetten en er dan achter komen dat de helft het niet doet.

Dat wissels op grote knooppunten vast vriezen komt nog maar zelden voor. Daarvoor worden onze sporen veel te intensief bereden. Ligt er wel eentje vast gevroren dan is dat zelden een groot probleem, omdat dat spoortje dan sowieso al nauwelijks werd gebruikt.

Waarom hebben we nu dan zoveel wisselstoringen? De sneeuw stuift op onder de trein en plakt hieraan vast. Samen met een beetje warmte van de trein zelf ontstaan er enorme ijs en sneeuw klompen/platen onder aan de trein. En wanneer komen die massaal los? Juist; wanneer die trein door een wisselstraat heen en weer geschud wordt. Dan hebben we het niet over sneeuwballen maar brokken ijs van al snel een 20 tot wel 40 cm. Vallen die ongelukkig in een wissel dan kunnen ze het hele mechaniek blokkeren. De NS is sinds een aantal jaren elke winter bezig de treinen van onder in te spuiten met een zeepoplossing om ijsvorming tegen te gaan. Het helpt heel goed maar het is onmogelijk om elke dag het hele 'wagenpark' te behandelen.

Waarom hadden we hier vroeger minder last van? Heel simpel; vroeger reden er heel veel minder treinen. Lag er dan ergens een stuk ijs de boel te blokkeren dan stopte de eerste de beste trein die in de buurt was en loste de machinist ter plekke het probleem op. Tegenwoordig rijden er zoveel treinen dat dat onveilig is en de regelgeving het niet meer toelaat. Daarnaast zijn de rijwegen van treinen en de bediening van wissels dusdanig afhankelijk van computers en software dat een kleine storing complete knooppunten plat kan leggen en je ook geen trein meer ter plaatse kan krijgen om het probleem op te lossen.


Ik zat een aantal jaar geleden in de trein van Rotterdam naar Leiden en ter hoogte van Rijswijk geloof ik toen we de tunnel uitreden kwam er zo'n ijsklomp los. Dat was me toch een klap :') Schrok me kapot, en iedereen in die coupé keek elkaar ook echt zo aan van... hebben we iets aangereden? Of wat was dit :o?

Vind het echt dapper van degene die nu met het OV gaan :)) Mijn vriend moet zo ook nog uit Amsterdam komen, maar zag in de reisplanner app dat dat wel goed gaat...

Overigens qua apps en zien wat er wel/niet rijdt kan ik zeker OVInfo aanraden, die laat alle soorten vervoer zien! Kan je je bus ook volgen enzo. Zag bij het station hier in de buurt dus ook staan "tot nader order geen bussen"


Afbeelding

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Nu met het openbaar vervoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:35

O jeetje maak me al druk om morgen _O-
2,5 uur reizen. Pak al een half uur te vroeg de bus. Maar eerder gaat er geen bus _O-
Leuk werken :x Naja we gaan het zien morgen

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nu met het openbaar vervoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:43

Voor iedereen die met dit weer met OV moet, neem wat schoon ondergoed, tandenborstel en extra brood oid mee, zodat als je ergens strand je niet helemaal afhankelijk bent van wat er daar te krijgen is.

Met de auto is het ook lastig nu en als er dan nog idioten zijn die zonder licht rijden in de sneeuw |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:50

Muurp schreef:
Ik zou gaan escaperoomen in Utrecht maar heb als enige afgezegd omdat ik het niet zag zitten. Resultaat; de rest is wel gegaan en zijn nu gestrand bij station Amersfoort...
Hate to say I told you so O:) :=


_O- Zij hebben dus een upgrade gekregen van escaperoom naar escapestation. :')

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Re: Nu met het openbaar vervoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:00

In gouda rijden er dus geen treinen, stond al man vanaf half 3 te wachten op een bus die ipv treinen zouden rijden maar waren elke x ram en ram vol.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:02

Ik denk dat je beter in de auto van alles mee kan nemen aan eten, drinken, warme deken, plas emmer, wc papier enz. Als ik hoor hoeveel file er vandaag stond op een zondag!

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:02

Mijn vrouw is thuis, met maar een half uur vertraging. Van groningen via schiphol naar zeeland. Er rijd dus nog wel wat!

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:03

..en ik heb morgen een belangrijke maar niet noodzakelijke afspraak: ik blijf thuis.

Overmorgen is er weer een dag.

Laat de auto svp staan met dit weer.

moralian

Berichten: 371
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:09

Ik ben vanuit almere thuis gekomen in apeldoorn. Het viel opzich wel mee behalve het laatste stuk wat ik zelf met de fiets moest doen... man wat een sneeuw en al veel plat gelopen en dus bevroren en glad

Berdien

Berichten: 64527
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:10

Hopelijk kom je nog op je bestemming fleurtjeuh!

Zo te zien is er zuidelijker ook wel echt véél gevallen. Niet gek dat dan direct alles in standje 'kansloos' schiet qua OV, hier is niet tegenop te strooien. Hier in Groningen nu wat wit, maar een minilaagje. Ben benieuwd naar morgen, dan zou ik naar Amsterdam. Maar dat wordt hem alleen als het weer redelijk blijft. Bij slechte voorspelling ga ik niet van Groningen naar Amsterdam en 's avonds laat nog weer een keer terug :=

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33816
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nu met het openbaar vervoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:16

Ik moet morgenvroeg van Amersfoort naar Zwolle. Is dat wijsheid of kan ik beter vanavond al gaan?
Omdat het vannacht ook nog een extra gaat vriezen etc...

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:17

Ik heb Mn vader gebeld of ie ons durft te brengen!
Treinen rijden wel volgens dienstregeling hier, dus dat is geen probleem!

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:20

Morganlefay schreef:
LadyMadonna schreef:
T is toch belachelijk... paar vlokjes sneeuw en t halve land is ontregeld...


Tja herinner me eind 70 en dan '79 wel te verstaan.
Jeutje, toen lag het land echt plat. Als dat nu gebeurd weet het niet???

haha ja vanmiddag wat filmpjes van toen op youtube zitten kijken

Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Re: Nu met het openbaar vervoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:24

Ik moet morgenochtend van Arnhem naar Vlissingen, maar ben benieuwd hoe ver ik ga komen :=
Scheelt dat ik via Utrecht of via Den Bosch kan, dus als een route uitvalt kan ik de andere nog nemen. Maar dan moet de trein vanuit Roosendaal naar Vlissingen natuurlijk wel braaf rijden :')

fleurtjeuh
Berichten: 10330
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-17 20:37

Ik ben een half uurtje gleden eindelijk thuis gekomen in arnhem!

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nu met het openbaar vervoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:40

Fijn...!!

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:42

Dit was beekbergen 12 uur, dus nog vooor dat het erg begon te sneeuwen.. van gisteren nog dus. Minstens nog zoveel gevallen


Afbeelding

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Nu met het openbaar vervoer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:52

Ik ben ook zonder heel veel problemen in Assen gekomen! Duurde uur langer dan normaal, maar op een reistijd van 2,5 uur viel dat nog mee als ik zie hoe het op andere trajecten was :)

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:53

Hier op schiphol zijn veel vluchten gecancelled en beperkt aantal banen open.
Weg is hier ook niet best. Hoop niet dat het nu gaat opvriezen.
Afbeelding

Berdien

Berichten: 64527
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:08

fleurtjeuh schreef:
Ik ben een half uurtje gleden eindelijk thuis gekomen in arnhem!


Fijn!!