Als ik zeg dat ik autisme heb,

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:54

Abacab schreef:
Een aantal reacties die ik hier lees zou ik op een nette manier sociaal onhandig willen noemen. Doordraven over details, de kern van de zaak niet vatten of ontkennen, feiten ontkennen of verdraaien, de ernst afzwakken, bagatelliseren (en je moet zelf maar bepalen of je je aangesproken voelt). Heel misplaatst in dit geval. Omdat het totaal niet gepast is om iemand ter verantwoording te roepen of te veroordelen over een persoonlijke ervaring.


Dus als ik schrijf dat het mijn ervaring is dat mensen die affectief verwaarloosd zijn enorm overtrokken reageren zodra iemand ook maar iets van een emotionele grens aangeeft, dan is dat volgens jou gewoon een normale manier van met elkaar communiceren? Net als wanneer schrijf dat ik gemerkt heb dat emotioneel verwaarloosde mensen het altijd nodig hebben om zich te verschuilen achter de diagnose van de ander, die ander alleen nog maar als die diagnose zien en niet meer als mens, en over zichzelf alleen nog maar in termen als slachtoffer kunnen denken en daardoor ook nooit een liefdevolle en gelijkwaardige relatie met een ander kunnen hebben omdat ze zichzelf alleen zien in de rol van slachtoffer, en niet als een echt persoon waar echt van gehouden kan worden.

Dat is dus allemaal oke om over andermans diagnose te zeggen, aangezien ik het allemaal presenteer als 'mijn waarheid', en dan maakt het niet meer uit dat ik de rest van de zin vervolgens wel als waarheid poneer?
Ik vind het absurd dat je over die manier over Autisme praat, net zoals ik het absurd vond om op bovenstaande manier over jouw diagnose te praten. Maar misschien verschillen we daar dan écht in, dat jij dit een normale manier van discussieren of ervaringen delen vindt, en ik het te grof voor woorden vind.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:02

Luister Abacab. Jij wil een onderwerp bespreken.

Maar zolang jij jou ervaring als feit blijft presenteren die voor iedereen geldt is met jou dat gesprek niet te voeren. En dat probleem ligt bij jou.

Dat ik dat gesprek met heel veel mensen op een hele fijne begripvolle manier gevoerd heb, verbeeld ik me zeker ook in mijn hoofd?

Reageer hier nou eens op:

Shiloh schreef:
Het laatste wat ik erover zeg Abacab.

Weet je dat als jij de discussie anders begonnen was. Dat die compleet anders was gelopen, met heel veel aandacht en begrip voor jou situatie en pijn?

Als jij begonnen was met, "ik heb in mijn leven heel veel affectie gemist van de mensen met ASS in mijn leven. Hoe lopen jullie daar tegenaan? Ik heb wel gemerkt dat het best wel een groot probleem is, ook als ik met anderen mensen spreek/over lees op deze en die websites."

Dan was iedereen waarschijnlijk begripvol geweest, en was er waarschijnlijk een hele nuttige inhoudelijk discussie geweest op dat onderwerp.

Maar in plaats daarvan ga je er met gestrekt been in en zegt "jullie kunnen dat niet".

Begrijp je dan niet dat niet een zinvolle manier is om die discussie aan te gaan? Dat je daarmee mensen op de kast jaagt en ze je tegenstander worden, ipv een volwaardig gesprekspartner?

En dan is je conclusie ook nog "zie je wel, deze mensen hebben geen inzicht en begrip voor mijn pijn." Nee. Niet als je de ander eerst zelf pijn doet en het nog gerechtvaardigd vind ook.


Reageer daar nou eens echt op. Inhoudelijk!
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 14-12-17 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:17

Lante schreef:
is het ook mogelijk de postsvan Abacab als het ware even vanaf een afstand te bekijken?
Misschien dat je dan kunt beslissen of je er wat aan hebt of helemaal niet. Meer hoef je er niet mee toch?

Mooie post Theadora99, mag ook gezegd worden.


Inderdaad.
En prik zelf even door de generalisaties heen. Uiteraard is een losse persoonlijke ervaring geen maatstaf voor de werkelijkheid. Meerdere persoonlijke ervaringen, zoals in haar links, laten een kant zien die er ook kán zijn (maar niet per se hoeft).

Het staat haar vrij om op basis van eerdere ervaringen wat preventie toe te passen door afstand te nemen. Dat is haar antwoord op de vraag van TS. Waarschijnlijk hebben we allemaal wel dingen waar we op basis van eerdere ervaringen (al dan niet terecht) op een bepaalde manier op reageren om onszelf minder kwetsbaar te maken.

Of reageer anders eens op de manier waarop Shiloh voorstelde het te formuleren
Citaat:
"ik heb in mijn leven heel veel affectie gemist van de mensen met ASS in mijn leven. Hoe lopen jullie daar tegenaan? Ik heb wel gemerkt dat het best wel een groot probleem is, ook als ik met anderen mensen spreek/over lees op deze en die websites."
dat opent misschien weer een beetje de deur naar een dialoog.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:28

Shiloh, ik begrijp jou reactie niet. Ik beschrijf hoe ik de omgang met mensen met ASS ervaar en hoe ik daar invulling aan geef. Ik heb ook steeds benadrukt dat ik hier ongecensureerd eerlijk ben.

Mijn ASS bloedverwanten zullen je vertellen dat ik hun allergrootste lieveling ben. Ik doe veel voor/met ze. Daarin hou ik rekening met hun beperkingen maar ook absoluut met hun kracht, want ASS heeft ook hele mooie en bijzondere kanten, dat wil ik nog wel even extra onderstrepen. Niet dat ik verwijten krijg dat ik alleen maar negatief ben, dat is zeker niet zo.

Tijdens een van mijn eerste familiesessies over ASS vertelde de coach ons dat er een aantal zaken typerend zijn voor ASS een daarvan is het moeilijker kunnen aanvoelen van anderen. Shiloh beschreef dat eerder heel mooi. Soms draait het hoofd op volle toeren waardoor er geen ruimte meer is om de signalen van de ander op te pikken. Dat is geen keuze, er is geen opzet en het is behoorlijk belastend voor de persoon die dat zelf ondergaat. Dat is wel een kenmerk dat geldt voor alle mensen met ASS, het definieert de diagnose.

@Theodora, dank je wel voor je waardevolle en genuanceerde input. Als ik mensen tegenkom die zo vol van zichzelf zijn dan ze geen ruimte hebben voor de ander dan zal ik in hen ook niet diepgaand investeren.

@Kahawa, dank je wel voor je toelichting, heel duidelijk zo.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:43

Toch denk ik dat je hier verkeerd bent voorgelicht of er sprake is van een verouderde definitie.
Mijn hoofd draait op volle toeren, juist omdat ik alles aanvoel en alles ongefilterd binnenkomt.
En dat is ook een belangrijk aspect geweest waardoor bij mij de diagnose gesteld is.

Abacab schreef:
Tijdens een van mijn eerste familiesessies over ASS vertelde de coach ons dat er een aantal zaken typerend zijn voor ASS een daarvan is het moeilijker kunnen aanvoelen van anderen. Shiloh beschreef dat eerder heel mooi. Soms draait het hoofd op volle toeren waardoor er geen ruimte meer is om de signalen van de ander op te pikken. Dat is geen keuze, er is geen opzet en het is behoorlijk belastend voor de persoon die dat zelf ondergaat. Dat is wel een kenmerk dat geldt voor alle mensen met ASS, het definieert de diagnose.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:46

Vasthouden aan je eigen waarheid, niet de andere kant willen zien, je niet in kunnen leven in de leefwereld van anderen, door blijven gaan op details, generaliseren....
En dan zijn wíj de autisten?
En reageren vanuit respect? Nou dan heb ik toch iets gemist, ik lees namelijk geen greintje respect naar autisten toe. Alleen maar veroordeling die voortkomt uit een hele heftige situatie en een diepe pijn, die verder geen klap met ASS in het algemeen te maken heeft.
Ik ken niemand die zoveel problemen heeft met ASS-ers kwa wederkerigheid en affectie als jij. Dat dat in jouw situatie zo is, is zwaar poedersuiker. Maar dat betekent nogmaal, NIET dat álle ASS-ers zo zijn. En geloof me, er zitten genoeg ASS-ers en mensen die daar mee om moeten gaan in mijn omgeving om dat 100% zeker te weten.

En nu kap ik ermee, want je weigert simpelweg in te zien dat jouw waarheid, die ook zeker verschrikkelijk is, niet de ENIGE waarheid is.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:54

Qerty schreef:
Toch denk ik dat je hier verkeerd bent voorgelicht of er sprake is van een verouderde definitie.
Mijn hoofd draait op volle toeren, juist omdat ik alles aanvoel en alles ongefilterd binnenkomt.
En dat is ook een belangrijk aspect geweest waardoor bij mij de diagnose gesteld is.

Abacab schreef:
Tijdens een van mijn eerste familiesessies over ASS vertelde de coach ons dat er een aantal zaken typerend zijn voor ASS een daarvan is het moeilijker kunnen aanvoelen van anderen. Shiloh beschreef dat eerder heel mooi. Soms draait het hoofd op volle toeren waardoor er geen ruimte meer is om de signalen van de ander op te pikken. Dat is geen keuze, er is geen opzet en het is behoorlijk belastend voor de persoon die dat zelf ondergaat. Dat is wel een kenmerk dat geldt voor alle mensen met ASS, het definieert de diagnose.


Maar na overprikkeling kan het toch wel degelijk zo zijn dat je minder fijngevoelig reageert op signalen van andere mensen? Het komt dan wel binnen, maar je reageert niet zoals de zender voor ogen heeft.

Hangt uiteraard ook gewoon samen met het verwachtingspatroon van de ander, want sommige mensen zijn gewoon niet zo concreet terwijl ze dan wel allerlei verwachtingen hebben.


Laurora schreef:
Vasthouden aan je eigen waarheid, niet de andere kant willen zien, je niet in kunnen leven in de leefwereld van anderen, door blijven gaan op details, generaliseren....
En dan zijn wíj de autisten?
En reageren vanuit respect? Nou dan heb ik toch iets gemist, ik lees namelijk geen greintje respect naar autisten toe. Alleen maar veroordeling die voortkomt uit een hele heftige situatie en een diepe pijn, die verder geen klap met ASS in het algemeen te maken heeft.
Ik ken niemand die zoveel problemen heeft met ASS-ers kwa wederkerigheid en affectie als jij. Dat dat in jouw situatie zo is, is zwaar poedersuiker. Maar dat betekent nogmaal, NIET dat álle ASS-ers zo zijn. En geloof me, er zitten genoeg ASS-ers en mensen die daar mee om moeten gaan in mijn omgeving om dat 100% zeker te weten.

En nu kap ik ermee, want je weigert simpelweg in te zien dat jouw waarheid, die ook zeker verschrikkelijk is, niet de ENIGE waarheid is.


Iemands waarheid is nooit de enige waarheid en dat beweert ze ook absoluut niet in mijn ogen. Wel her en der iets te kort door de bocht qua formulering imo en dat zorgt telkens voor nogal veel frictie.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:01

Abacab schreef:
Shiloh, ik begrijp jou reactie niet. Ik beschrijf hoe ik de omgang met mensen met ASS ervaar en hoe ik daar invulling aan geef. Ik heb ook steeds benadrukt dat ik hier ongecensureerd eerlijk ben.


Nee. Je beschrijft wat jij ervaart en presenteert dat vervolgens als feit voor iedereen. Hoe kun je niet begrijpen dat dat niet correct is en dat een zinvol gelijkwaardig gesprek dan gewoon niet meer mogelijk is. Nogmaals. Reageer nou eens echt op de vragen in die quote?

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:06

Dank je Kahawa. Dat is al wat duidelijker over die overprikkeling. Maar weet jij dan misschien waar de grens loopt van ASS en ADHD/ADD? Want dat heeft toch ook te maken met gebrek aan filter of zit ik er helemaal naast?

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:10

Shiloh ik beschrijf mijn eigen persoonlijke ervaringen. Ik kan dat blijkbaar niet vaak genoeg benadrukken. Het is mijn verhaal, mijn waarheid die ik hier deel. Ik wil dit zeker niet neerzetten als de enige en absolute waarheid. Het is mijn persoonlijke verhaal. Daarom is het ook ongepast en onhandig daar zo vijandig op te reageren. Is het nu duidelijker voor jou?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:12

Het kan inderdaad voorkomen dat ik anders reageer of, wat vaker gebeurd, even niet weet wat ik ergens mee aan moet. Toch uit ik dat niet in typisch autistische uitingen.
In mijn eerste post in dit topic schreef ik al dat mijn omgeving heel erg moest lachen om mijn diagnose. Het autistische aan mij gebeurd in mijn hoofd. Ik ben best wel slim en sociale zelfredzaamheid is iets wat ik mijzelf van jongs af aan heb aangeleerd. (En ook ik ben ontzettend bekend met opgroeien in een gezinssituatie waar het tonen van affectie een ingewikkeld iets was) Daarom duurde het ook 5 jaar en een hoop gepuzzle voordat mijn behandelaars aan autisme dachten.
Ik ben wat dat betreft vast een a-typische autist.
Maar wat Abacab stelt is met betrekking tot mijn autisme pertinent onwaar.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 17:14

Abacab schreef:
Dank je Kahawa. Dat is al wat duidelijker over die overprikkeling. Maar weet jij dan misschien waar de grens loopt van ASS en ADHD/ADD? Want dat heeft toch ook te maken met gebrek aan filter of zit ik er helemaal naast?



Technisch zit je er niet helemaal naast.
Maar beide hebben geen filter, alleen de reactie hoe ze ergens mee omgaan is anders. ADHD gaat bij bijv veel prikkels helemaal los en kan niet meer stil zitten.
Iemand met ADD trekt zich heel erg terug en blijft in zijn hoofd zitten. En iemand met ASS lan nog weer anders reageren. De een krijgt een paniekaanval, de ander een woede aanval en weer iemand anders klapt dicht en functioneerd niet meer. En zo zijn er nog meer reacties maar dit zijn de meest voorkomende.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:22

Ik ken 2 mensen met ADD (misschien wel meer maar dat weet ik niet) en dat zijn echt wel zo ongeveer de liefste en oprechste mensen die ik me kan voorstellen. Geen idee of dat toeval is.
Ik heb zelf moeite met andere kenmerken waardoor het geen dikke vrienden van me zullen zijn, maar hun directe vriendengroep waardeerd die hulpbereidheid en oprechtheid enorm en zijn ook echt vrienden voor het leven.

Iedereen moet uiteindelijk zijn niche vinden. Ik ken ook iemand waarvan het me haast zou verbazen als deze niet ietwat autistisch is, maar omdat deze persoon absoluut geen pleaser is en het de reet zal roesten wat anderen ervan denken is deze altijd zeer successvol geweest, echter net even op een andere manier dan gemiddeld.
Zulke mensen lopen dus ook niet tegen problemen aan omdat ze hun leven zelf dirigeren buiten de massa. Die krijgen dus ook nooit een officiele diagnose.

Vanuit een wetenschappelijk oogpunt zou het eigenlijk nog boeiend zijn om juist mensen die oprecht gelukkig en tevreden te zijn met hun leven te testen om te zien of er wat te leren valt van hoe mensen hun leven inrichten naar wie ze zijn.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:26

Ik moet mezelf toch corrigeren. Ik vertoon wel degelijk autistische trekken soms. Dat anderen met mij geen wederkerige en liefdevolle relatie kunnen ontwikkelen. Dát is pertinent onwaar. En ja, dat weet ik zeker want dat heb ik nav dit topic bij mijn klankborden gecheckt. Die hadden wederom een reden om heel erg hard te lachen.

Leviosa
Berichten: 229
Geregistreerd: 09-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:50

Abacab schreef:
Ik zou het enorm waarderen wanneer je me zou toevertrouwen dat je bent gediagnosticeerd met ASS. Het geeft mij de kans om mijn verwachtingen tav jou bij te stellen zodat we een fijn contact kunnen hebben zonder misverstanden of escalaties.
Voor jou zal het contact met mij dus een stuk aangenamer zijn omdat ik rekening zal houden met jou.


Aan de andere kant zal ik voor mezelf emotioneel direct meer afstand van je nemen zodra ik merk dat ik een stukje emotionele wederkerigheid mis, of wanneer ik me emotioneel tekort gedaan voel door jou. Ik zal het je nooit verwijten. Maar ik zal ook direct gepaste afstand nemen van jou om te voorkomen dat ik zelf emotioneel gekwetst wordt. Mijn conclusie, is dat het niet mogelijk is een liefdevolle relatie op te bouwen met iemand met een ASS.

Moet zeggen dat dit lezen mij ook een beetje pijn deed.

Ik zou jou dus NOOIT vertellen dat ik autisme heb. Omdat je aangeeft meteen afstand te nemen van een persoon als die jou vertelt dat hij/zij autist is. En ervan uitgaat dat NIEMAND met ASS liefde kan voelen of uiten, of een wederkerige (goede) relatie opbouwen. Het is natuurlijk al tig keer eerder genoemd, maar dat is gewoon NIET WAAR. Dat kan jouw ervaring zijn, maar het is gewoon niet waar.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:26

Ik geef het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:34

Eigenlijk is het gewoon discriminatie als je op basis van je persoonlijke problemen met een paar individuen meteen een hele bevolkingsgroep afserveert.

'Ik vind het moeilijk om een liefdevolle relatie aan te gaan met de autisten die ik ken' is volgens jou gelijk aan 'Mijn ervaring is dat autisten geen liefde kunnen geven.'
Dus als de paar zwarte mensen die jij kent in jouw ogen lui zijn mag je ook gewoon zeggen 'mijn ervaring is dat zwarte mensen lui zijn'?

Ik mag toch hopen dat je inziet dat dat laatste echt een heel groot probleem is en dat een hele hoop mensen dat 'mijn ervaring is dat zwarte mensen lui zijn' als pure discriminatie zien - misschien jij heel ergens in het diepst van je hart ook? Waarom mag je dan wel op die manier over mensen met autisme spreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:41

Shiloh schreef:
Ik geef het op.


En dat ik wat abacap wil. Haar gelijk halen, een discussie tot het overdrevene toe opzetten. Zodanig beleefd blijven dat niemand kan temmen. Maar toch de juiste toon vinden om mensen te kwetsen.
Jammer als je het opgeeft. Geef haar op niet het.
In al deze Posts hebben mensen hun gevoel neergezet. Kwetsbaar als ze zijn hebben ze zich opengesteld. Duidelijk gemaakt hoe het is om autisme te hebben.
Dit duid op kracht. Want er is lef en kracht voor nodig om gevoelens te uiten.
Verdedig jezelf nooit. Autisme is ook iets moois en vergeet nooit dat wij net zoveel last van de mensen zonder autisme hebben als zij van ons. Het mooie is dat het vaak lukt om samen te leven zonder ogenschijnlijke problemen

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:13

Ik begin inmiddels een vermoeden te krijgen dat abacab net als mij zo licht autistisch is dat niemand het opmerkt, vooral de manier van posten valt mij op. Bij mij viel het op mijn 15de toen ik duidelijk met mezelf in de knoop nog geeneens op, psychologe zei toen dat testen wel kon, maar dat ik vermoedelijk net niet onder het kopje 'ASS' zou vallen. Alleen als ik echt last heb ervan, dan kunnen mensen het merken. Zoals ik dinsdagavond had, bowlen, dus drukke ruimte. Was een ander team, andere avond, eerste game ging nog, tweede game was oké, derde game was bagger. Ik had hoofdpijn, last van geroezemoes in mijn hoofd en kon me daardoor niet meer focussen op de bal. En toen een vrouw uit ons team mij ook nog tips ging geven dat ik anders moest gaan staan toen had ik het inwendig even niet meer. Maar in plaats van compleet boos te worden, wat jaren terug nog gebeurde, zei ik heel rustig dat mijn autistische hoofd de drukte niet meer aankon en ik blij was met elke pin die nog omviel. Mijn laatste worp van die game was wel mijn beste worp, toen was de ruimte nagenoeg leeg en was het minder druk. En kon ik me weer focussen op de bal, met als gevolg een bijna strike.

Anoniem

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:20

Wat mooi dat het noemen van je diagnose je dan zelfs weer de ruimte geeft om minder last te hebben van die diagnose. Dat is het best denkbare scenario. +:)+

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:43

Ik ben er niet zo'n voorstander van om anderen te diagnostiseren op basis van posts.
Laten we dat lekker aan de professionals over laten ;)

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:36

Qerty schreef:
Ik ben er niet zo'n voorstander van om anderen te diagnostiseren op basis van posts.
Laten we dat lekker aan de professionals over laten ;)

Maar het is wel duidelijk dat die Abacab pertinent weigert om zich in anderen te verplaatsen, en niet eens door heeft hoe haar post überhaupt kan overkomen. Dat zijn zeer autistische eigenschappen.

En met deze interpretatie ga ik nog uit van goede wil.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:55

Ik ook hoor, heb niks geen slechte wil met die opmerking, vooral omdat het zich in de familie zit. En het er een erfelijke factor zit. Ik heb het ook, omdat het in de familie zit. Dat binnen vetten en alles opkroppen om het vervolgens er in een grote woede-uitbarsting eruit te gooien. Gelukkig durf ik me inmiddels steeds beter uit te spreken voor de uitbarsting en dat helpt mijn emmertje echt.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:24

Ik liet vanmiddag een stukje uit dit topic aan mn vader lezen, die vroeg ook al laconiek of ze zelf niet ook een beetje autistisch is...
Niet om met diagnoses te gaan gooien, of iemand tegen het hoofd te stoten, ook abacab niet, want ik vind haar situatie oprecht ontzettend rot,
maar t valt toch wel een beetje op dat er bepaalde dingen aan autisten worden geweten die ze vervolgens zelf waar maakt.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:25

Ik moet zeggen, ik heb in de hele discussies ontzettend veel frustratie ervaren.

Maar opmerkingen over dat ze zelf misschien wel autisme zou hebben, vind ik niet gepast. Dat vind ik zon dingetje. Je mag het denken, maar houd het gewoon voor je. Ik ben geen psycholoog, wil dat ook niet zijn en het is ook niet aan mij.

De enige conclusie die ik trek is dat ik ontzettend veel "pot verwijt de ketel" gevoel heb gehad en dat ze bepaalden dingen gewoon echt niet inziet.

Verder dan dat ga ik niet en vind ik ook dat je niet zou moeten gaan. En belangrijker nog, het doet er ook niet echt toe.