Kledingverkopers en klanten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij

Kledingverkoper (geweest): altijd proberen te verkopen!
1 (0%)
Kledingverkoper (geweest): alleen verkopen als de klant blij is met het kledingstuk.
23 (13%)
Kledingverkoper (geweest): alleen verkopen als het veel geld oplevert (bijv. 80+ euro)
Geen stemmen
Kledingverkoper (geweest): Eerlijkheid, het staat niet.
12 (6%)
Geen kledingverkoper (geweest): altijd proberen te verkopen!
4 (2%)
Geen kledingverkoper (geweest): alleen verkopen als de klant blij is met het kledingstuk.
69 (40%)
Geen kledingverkoper: alleen verkopen als het veel geld oplevert (bijv. 80+ euro)
1 (0%)
Geen kledingverkoper (geweest): Eerlijkheid, het staat niet.
62 (36%)

Totaal aantal stemmen: 172

Anoniem

Kledingverkopers en klanten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:57

Ik zat wat te twijfelen tussen LZP, MWS en STW. Dus hopelijk heb ik goed gegokt :)

Beste bokkers!
Ik vroeg me af hoe (oud)verkopers in kledingwinkels reageren op kleding die de klant niet staan. Niet kledingverkopers mogen natuurlijk ook reageren, voor jullie heb ik de laatste 4 poll-opties.

Voorbeeldje:
Een klant past een jurkje waar ze helemaal verliefd op is geworden toen ze hem zag in de etalage. Hop, snel het jurkje aan en in de spiegel kijken! 'Wauw', denkt de klant. 'Gave jurk!'
Ondertussen is bij de overige klanten en de verkoper duidelijk geworden dat het jurkje niet bij de desbetreffende klant past. De zogenoemde zwembanden zie je door het jurkje heen, en dat is geen gezicht. Ook valt hij bij de schouders niet helemaal goed.
De bouw van de klant past gewoon niet bij het jurkje. Toch is de klant helemaal in de wolken, en het jurkje is aardig duur...

Zo zijn er vast meer situaties waarin een kledingstuk niet mooi staat. Te strakke truitjes waardoor elke hobbel en bobbel zichtbaar is, broeken waarin de 'hippe' gaten bijna in de huid snijden omdat de broek veels te strak om het been zit, en ga zo maar door :)

Wat doe jij als verkoopster? Of, wat zou jij doen?
Het kledingstuk verkopen of eerlijkheid naar de klant?

Ik heb de poll gemaakt omdat ik het begrijp als niet elke verkoper haar/zijn keus toe wil lichten. Toch ben ik benieuwd naar de resultaten, en zo kun je anoniem antwoorden :D
Maar als het kan, zou een toelichting leuk en interessant zijn!

Mvg
Jo

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:05

Ik ben zelf verkoopster in een winkel en ik ben zeker voor eerlijkheid. Aller eerst vertel ik vaak de klant eerlijk hoe de maat valt en of deze goed bij haar past dus of het artikel niet te groot of klein is. Hierop reageerd de klant dan vaak met zijn persoonlijke wens. Of de klant draagt het artikel graag te klein of groot of ik pak voor de klant een andere maat. Maar wanneer een klant dit zelf mooi vind wanneer haar "zwembandjes" te zien zijn vind ik dat je dit als verkoopster maar zo moet laten.
Ik doe mijn best om mensen een kledingstuk te verkopen wat naar hun zin is. En niet het gene dat ik mooi vind staan, zij moeten het dragen niet ik. Uiteraard vertel ik het wel of de maat goed is of het bij het figuur past maar wel op zo'n manier dat de klant zelf kan bepalen wat die er van vind.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:07

Ooit een poos gedaan toen ik de paardenwereld zat was. In dit specifieke geval zou ik meerdere opties aandragen. Met daarbij de opmerking dat ik nog meer prachtige jurkjes heb en dat ze dan een afgewogen keuze kan maken welke haar het beste staat. Mocht ze toch blind blijven voor haar eigen spiegelbeeld dan inpakken en afrekenen. Tot die tijd zou ik er alles aan doen om haar op beleefde wijze uit de jurk te praten want de klant is koning en je kunt niet domweg zeggen dat het totaal een miskleun is. Daarmee ga je veel te ver, wel de opmerking dat er (hopelijk) jurkjes zijn waar haar figuur nog veel beter in uit komt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:09

Verkoper geweest. Wie ben ik om te zeggen of de klant het wel of niet moet kopen. Als iets niet goed past geef ik een andere maat aan maar als hun de andere mooier vinden prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:14

Dizzy505 & Lynn_Nikita:
Dat is wat ik in mijn hoofd heb qua 'meestvoorkomende' reactie. Jullie dringen dan zeker ook niet aan om het kledingsstuk persé te verkopen? :)

Bigone:
Ochjee! Dat antwoord had ik nog als poll-optie in mijn hoofd. (Andere kledingstukken aandragen), maar ik ben hem domweg vergeten :)

Erg nette reactie richting de klant :) eigen oordeel niet geven, maar wel kijken of er iets is wat beter bij het figuur staat. De klant heeft dan het laatste woord.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:15

Ik ben erg blij als een verkoper me zegt dat iets me minder mooi staat.
Of ik dan zo eigenwijs zou zijn het toch te kopen is wat anders. Maar ik hoop dat de verkoopster me er wel op zou wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:15

Lynn_Nikita schreef:
Verkoper geweest. Wie ben ik om te zeggen of de klant het wel of niet moet kopen. Als iets niet goed past geef ik een andere maat aan maar als hun de andere mooier vinden prima.

Dit. Als een klant het lekker vindt zitten en zich er goed in voelt, dan is dát het belangrijkste. Niet dat de verkoper een 'lovehandle' ziet. Uiteindelijk is het aan de klant of deze het kledingstuk fijn vindt zitten en wil kopen. Dat is wat telt.

Of iets 'mooi' staat is ook maar een kwestie van smaak. Ik zie vaak zat dingen die ík niet bij iemands postuur vind passen; maar als de ander er comfortabel bij is, wie ben ik dan om er wat van te zeggen?

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:16

Omgekeerd meegemaakt. Ik zag zelf in de spiegel dat het item me niet stond. De kleur paste totaal niet in combinatie met mijn huid en het model niet bij mijn figuur. En die verkoopster maar roepen hoe fantastisch ik erin uitzag... >;)

Dizzy505

Re: Kledingverkopers en klanten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:20

Ik dring er nooit op aam om iets te kopen, wel kan ik soms erg enthousiast zijn wanneer de klant eindelijk het "perfecte" kledingstuk gevonden heeft.
Het showen van bepaalde lichaamsdelen of juist dat niet doen is ook een kwestie van smaak. Een mening iets wat ik niet kan bepalen voor de klant. Wat ik wel kan doen is aangeven hoe het hoort te passen en of de maat goed is en de kleur wn pasvoor goed staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:21

Ik hoop op eerlijkheid. Heb een drama figuur en ben een ramp met kleding. Laatste keer eerlijke oudere dame gehad die me gewoon zei sorry niet doen staat je niet. Ben ik blij mee wil ook niet voor l u l lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:26

De reacties komen snel binnen! Leuk :D

Zelf ben ik geen kledingverkoopster, maar ik denk dat ik onopvallend andere kledingstukken aandraag, in de hoop dat de klant een beter passend kledingstuk meeneemt. Dit dan gekeken naar de bouw, huidskleur en haarkleur van de klant. Dan kijk ik ook alleen naar de kleur en naar hoe het kledingsstuk valt. Dus het verhullen van grote lovehandles of bijvoorbeeld cameltoes.
Ik weet niet of ik daarin mijn mening volledig kan verhullen. (Ik vind jurk B beter bij je figuur staan omdat bladiebla), maar ik zou wel duidelijk aangeven waarom ik jurk B beter vind.
Maar de klant is uiteraard koning, dus als die jurkje A wil. Prima :)

Ceffyl schreef:
Omgekeerd meegemaakt. Ik zag zelf in de spiegel dat het item me niet stond. De kleur paste totaal niet in combinatie met mijn huid en het model niet bij mijn figuur. En die verkoopster maar roepen hoe fantastisch ik erin uitzag... >;)

Whoops _O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:33

Ik had laatst dat ik op zoek was naar een nieuwe broek. Tegenwoordig is alles blijkbaar skinny maar ik vind het prettiger om wat wijdere broeken te hebben, vooral aan de onderkant. De verkoopster wilde me deze alleen niet laten passen omdat dat me benen korter zou laten lijken en ik was al niet zo groot en ze wilde me met een blij gevoel de winkel uit hebben.
Ehm, ik ben 1.70. Dat is volgens mij gewoon gemiddeld? :Y) Anyway, ergens vond ik het aardig dat ze zo meedacht maar ik had toch wel graag de broek willen passen eigenliijk, want dat strakke zit gewoon niet zo prettig. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:46

Ik ga regelmatig met mijn moeder winkelen, die een lastig figuur heeft en een grote maat.. ik zeg het zelf altijd als het niet mooi zit, ik ben meestal een beetje té eerlijk :+ Maar het gebeurt inderdaad vaak genoeg dat een verkoper even komt vertellen hoe leuk de kleding staat terwijl het soms gewoon echt niet mooi zit. Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat een verkoper echt eerlijk zegt dat het niet staat :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:50

Citaat:
Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat een verkoper echt eerlijk zegt dat het niet staat

Ja ik vorig jaar.
Wel op een beleefde manier, maar ze was echt wel duidelijk.
Nu vond ik het zelf ook niet staan, misschien dat ze daarom zo eerlijk durfde te zijn?
Maar ik vond haar echt een fijne verkoopster. Ze wist echt goed wat voor modellen er in de winkel lagen en ze ging ook echt wat halen dat ze zei dat gaat je mooi staan. En dat was ook zo.
Echt oog voor de bouw van de klant en hun eigen spullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:31

Wat ik wel leuk vind om te zien is dat er nu een leuk verschil is.
Er hebben nu 13 (oud-)kledingverkopers gestemd, en 56 niet-kledingverkopers.

alleen verkopen als de klant blij is met het kledingstuk.
Kledingverkopers: 69% (9 van 13)
Niet-kledingverkopers: 45% (25 van 56)

Kledingverkoper (geweest): Eerlijkheid, het staat niet.
Kledingverkopers: 23% (3 van 13)
Niet-kledingverkopers: 52% (29 van 56)

Niet-kledingverkopers zouden sneller eerlijker zijn als ze het niet mooi vinden, en kledingverkopers gaan sneller mee als de klant het mooi vindt. Het is net omgedraaid!
(Oke, dit is totaal niet wetenschappelijk onderbouwt :P Dat weet ik.)
Even een vraagje aan jullie. Denken jullie dat dit in het echt klopt?
Dat bijvoorbeeld training van de verkoper de mindset veranderd?
Beide antwoorden hebben plus- en minpunten, dus ik vind het één niet persé beter.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:58

8nnemiek schreef:
Ik ga regelmatig met mijn moeder winkelen, die een lastig figuur heeft en een grote maat.. ik zeg het zelf altijd als het niet mooi zit, ik ben meestal een beetje té eerlijk :+ Maar het gebeurt inderdaad vaak genoeg dat een verkoper even komt vertellen hoe leuk de kleding staat terwijl het soms gewoon echt niet mooi zit. Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat een verkoper echt eerlijk zegt dat het niet staat :=

Ik wel hoor. In de 'betere' en met name kleinere kledingwinkels gebeurt dat echt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:01

Ik ben zelf geen kleding verkoper, maar als de klant zelf blij is zou ik gewoon je mond houden. Indien er een mening gevraagd wordt, deze natuurlijk eerlijk geven. Wat ik echt niet kan hebben is wanneer een kledingstuk niet past de verkoopster beweert dat dat wel zo is. Ik heb zelf brede schouders waardoor veel gewoon niet past, het trekt op de schouder of de hals valt raar en een maat groter is dan te groot. Echt een verademing als je een verkoper treft die weet te vertellen welke kledingstukken je wel en beter niet kunt proberen. Ik heb trouwens het idee dat je bij mannenkleding beter geholpen wordt daarmee, misschien omdat de meeste mannen het ook niet zien zitten om 20 dingen te passen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:09

Ik vind eerlijkheid best belangrijk! Ben geen kledingverkoopster, maar ik werk wel als verkoper bij een Apple reseller. Soms komen er mensen die denken dat duurder altijd beter is, die willen dan een iPad Pro van 900 euro terwijl ze enkel willen internetten en mailen bijvoorbeeld. Ik leg dan altijd eerlijk uit waarom de gewone iPad ook een prima keuze zou zijn en ze niet perse zóveel geld uit hoeven geven voor wat ze ermee willen, dan is de keuze aan de klant zelf wat ze uiteindelijk beslissen.

Natuurlijk kan ik zeggen “oké prima hier is uw iPad Pro” maar klanten zijn vaak ook erg blij als je ze eerlijk verteld waarom ze misschien beter voor iets anders kunnen gaan!

Ik shop niet vaak kleding, meestal online of ik pas thuis, maar ik zou het wel erg waarderen als de verkoopster gewoon eerlijk zou zijn. Dan kan ik zelf beslissen of ik het alsnog wil omdat ik me er lekker in voel, of dat ik het toch maar terughang.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:16

Verkoopster geweest en ik ben gewoon te eerlijk. Staat gewoon letterlijk op mijn hoofd geschreven :').
Als ze het wouden kopen oke no problem.

Nu zit ik in de telecommunicatie en belde klant binnen voor promo met tv.
helaas klant kwam niet in aanmerking maar wou daarvoor wel het pakket bestellen.
Ook heel eerlijk aangegeven niet doen. meneer gebruikt zelfs geen internet. En zou door het nieuwe pakket niet te nemen op een half jaar de tv gespaard hebben :').
Wel aangegeven ik wil het doen maar dan achteraf niet komen klagen.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:00

Hier word gezegd dat een eerlijke mening gewaardeerd word. Maar wanneer iemand trots is op haar vetrolletje en deze ook graag showt in een strak jurkje. Zou ik dan als verkoopster moeten zeggen dat ze dit zou moeten laten? Ik zou wel aan geven dat er iets anders beter bij haar figuur past. Maar het lastige is soms dat het een kwestie van smaak is. Bij veel mensen kan je het als verkoopster wel zeggen dat iets anders mooier staat maar dat merk je vanzelf aan de klant. Zelf heb ik een hekel aan opdringerige verkoopsters die schreeuwen dat alles altijd maar leuk staat

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:13

Als je gewoon zegt dat de jurk bv wat strak zit rond de buik dan vind ik dat niet kwetsend ofzo.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:19

Ik vind het prettig als een verkoper me helpt te bepalen of het kledingstuk goed zit, dus juiste maat, naden op de juiste plek etc. Verder hoef ik van een verkoopster niet te horen wat mij wel of niet staat, dat bepaal ik zelf wel. De eerste de verkoper die me dat zou vertellen is klant kwijt denk ik. := Smaak is persoonlijk, ik wil volgens mijn eigen smaak gekleed gaan en niet volgens de smaak van de verkoopster...

Als ik er om vraag vind ik het wel leuk als iemand mee denkt hoe een kledingstuk te combineren etc. Dus ik waardeer de input zeker.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:20

Dizzy505 schreef:
Hier word gezegd dat een eerlijke mening gewaardeerd word. Maar wanneer iemand trots is op haar vetrolletje en deze ook graag showt in een strak jurkje. Zou ik dan als verkoopster moeten zeggen dat ze dit zou moeten laten? Ik zou wel aan geven dat er iets anders beter bij haar figuur past. Maar het lastige is soms dat het een kwestie van smaak is. Bij veel mensen kan je het als verkoopster wel zeggen dat iets anders mooier staat maar dat merk je vanzelf aan de klant. Zelf heb ik een hekel aan opdringerige verkoopsters die schreeuwen dat alles altijd maar leuk staat

Ja precies.. Ik heb een vriendin die tegen de 170 kilo aanzit, maar die draagt dus het liefst leggings en strakkere truitjes (of nou ja, truitjes.. ik kan er mijn hele gezin in laten kamperen). Zij weet dat ze dik is, maar zij voelt zich prettiger in leggings en strakkere kleding, dus als een verkoopster tegen haar zou zeggen dat dat niet bij dr figuur past zou ze not amused zijn.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:46

Ik heb eigenlijk altijd een soort ‘hekel’ gehad aan verkopers. Prima als ze een maatje groter/kleiner willen halen, maar verder hoef ik hun mening niet te horen.
Als ik het leuk vind koop ik het. Ik zou het persoonlijk zeer vervelend vinden als ze zouden zeggen dat iets me niet staat.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:53

Ik heb gekozen voor eerlijkheid maar wel alleen als mij gevraagd wordt hoe het staat.