Invoegen op 80-weg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Invoegen op 80-weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:32

Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit aanpakken: hier in de buurt ligt een lange voorrangsweg waar je 80 mag rijden. Halverwege die weg is een T-kruising met een polderweg. Als je van de polderweg komt sta je dus stil te wachten tot je een gaatje vindt om linksaf de voorrangsweg op te draaien. In praktijk komt dit erop neer dat je vanuit stilstand met een hele lage snelheid de voorrangsweg op draait en dan gas geeft tot je ook aan de 80 zit. Dat zorgt blijkbaar voor een hoop irritatie bij de auto's op de voorrangsweg die achter je komen want die reageren regelmatig met flitsen met groot licht en bumperkleven tot je ook op de 80 zit.
In de spits is dit nog veel erger en inmiddels vermijd ik dat hele kruispunt dan maar want het zorgt elke keer weer voor ellende en er gebeurt elk jaar wel een groot ongeluk.
Hoe doen anderen dit?

eenitraM

Re: Invoegen op 80-weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:36

Hand voor de ogen en gas der op.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:37

Wachten tot het "gat" groot genoeg is dat achterliggers niet in de remmen moeten en gewoon sneller optrekken ;-)...

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:41

Dit is toch best vaak zo? Ik wacht totdat er genoeg ruimte is en geef veel gas zodat ik zo snel mogelijk op snelheid zit. Als je het een beetje goed timed zou je niemand moeten hinderen. Je moet hem er natuurlijk niet zomaar tussen gooien, dat is gevaarlijk en levert frustratie op bij de auto's achter je.
Pak je wel genoeg ruimte met invoegen?
Alleen als het heel druk is is het lastiger om niemand te hinderen, maar ik merk dat de meeste automobilisten daar wel begrip voor hebben.
Linksaf vind ik wel lastig trouwens.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:42

Even wat langer doortrekken in een lagere versnelling.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:42

Meer gas geven? :+ Er is maar 1 manier, en da's wachten op een gat, weg opdraaien en hup gas d'r op. Iets anders kan ik niet bedenken.. Op zich hóeft dat geen hinder te geven, wanneer je genoeg ruimte pakt en genoeg gas geeft..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:47

Plankgas :+
Ik voeg ook alleen in als de ruimte groot genoeg is dat ik aan 80 kan geraken zonder dat de persoon achter mij moet remmen.
Of als ik weet dat mijn auto beter optrekt dan de persoon waar ik voor vlieg :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:49

maximuss schreef:
Wachten tot het "gat" groot genoeg is dat achterliggers niet in de remmen moeten en gewoon sneller optrekken ;-)...

Dit.
En is het gat klein door de spits dan de auto maar wat meer toeren laten maken en in een lage versnelling flink vaart maken.
Ik heb ze nog nooit seinend achter me gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:08

Ik sta vaak in een rijtje voor die kruising en zie het ook bij de auto's die voor me linksaf slaan gebeuren. Dan denk ik als toeschouwer : jongens het is druk, groter gaan die gaten echt niet worden en als degene die achter de invoeger rijdt gewoon even een paar secondes de voet van het gaspedaal haalt dan stroomt alles ook door. Maar mensen rijden dan gewoon met 80/90 door tot ze op de bumper van de nieuwe voorganger zitten en zijn dan geirriteerd. Natuurlijk moet je het verkeer op de voorrangsweg zo min mogelijk hinderen en het ideaal is volgens mij dat jij als invoeger op die 80 zit voordat anderen het snelheidsverschil opmerken, maar die 80 is een maximumsnelheid, geen minimumsnelheid.
Ik heb het sowieso maar opgegeven. Iets te temperamentvol volk hier. ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:11

Als je de kans krijgt inderdaad proberen om een groot genoeg gat te pakken zodat je ruim in kunt voegen en ook nog flink vaart kunt maken. Maar dan moet je die kans natuurlijk wel krijgen. Sommige wegen zijn echt heel druk en je kunt ook niet tot St. Juttemis gaan staan wachten.
Mensen zouden ook wel wat toleranter mogen zijn, ze weten tenslotte dat het lastig oversteken/invoegen is op dat soort plekken.
Wij wonen ook aan zo'n soort weg en bij ons hebben ze een paar jaar geleden rotondes aangelegd. Ik ben geen rotonde-fan, maar dit is toch wel een goede zet geweest. Vooral bij slecht zicht (wij wonen vlakbij de rivier waar al heel snel mist hangt) was het soms doodeng om over te steken of in te voegen. Dat was echt een kwestie van 'op hoop van zegen'.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:11

Dan inderdaad maar lekker in het sop gaar laten koken :D

xyzutu2 schreef:
Ik sta vaak in een rijtje voor die kruising en zie het ook bij de auto's die voor me linksaf slaan gebeuren. Dan denk ik als toeschouwer : jongens het is druk, groter gaan die gaten echt niet worden en als degene die achter de invoeger rijdt gewoon even een paar secondes de voet van het gaspedaal haalt dan stroomt alles ook door. Maar mensen rijden dan gewoon met 80/90 door tot ze op de bumper van de nieuwe voorganger zitten en zijn dan geirriteerd. Natuurlijk moet je het verkeer op de voorrangsweg zo min mogelijk hinderen en het ideaal is volgens mij dat jij als invoeger op die 80 zit voordat anderen het snelheidsverschil opmerken, maar die 80 is een maximumsnelheid, geen minimumsnelheid.
Ik heb het sowieso maar opgegeven. Iets te temperamentvol volk hier. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:14

Sanned schreef:
Alleen als het heel druk is is het lastiger om niemand te hinderen, maar ik merk dat de meeste automobilisten daar wel begrip voor hebben.
Linksaf vind ik wel lastig trouwens.

Als ik zelf op de 80weg zit dan laat ik bij drukte zelf ook even het gas los als ik zie dat een auto invoegt. Dat invoegen en op snelheid komen kost gewoon tijd dus daar heb je volgens mij als medeweggebruiker gewoon begrip voor. Ik vind dat eigenlijk normaal. Ik zou ook gewoon door kunnen blijven gaan op 80 tot ik bovenop de nieuwe voorligger zit endan op de rem te gaan staan en daar boos om worden, maar dat heeft volgens mij weinig zin.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-17 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:16

Zo hoort het inderdaad ook. Zeker als je weet dat het problematisch is en dat het geen kwestie is van onwil/onbeschoft weggedrag dat iemand even wat in de weg rijdt, dan is het alleen maar tof als anderen er wat rekening mee houden. We zijn tenslotte geen Max Verstappen die in 2 seconden van nul naar honderd gaan :))

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:18

Ja helemaal mee eens, ik laat ook altijd m'n gas los. Maar helaas rijdt niet iedereen zo... Zo te lezen heb je het gewoon slecht getroffen met veel aso's op de weg daar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:32

Ruimte zoeken, tussengooien en gas geven... Dat is de enige mogelijkheid bij mijn weten. En tolerantie in het verkeer is vaak ver te zoeken. (Moet toegeven dat ik ook niet altijd even vriendelijk ben op de weg :Y) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:35

Zodra ik een gat zie, de weg opdraaien en gas geven. Helaas een trage auto. Dus kan nog wel eens andere mensen hinderen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:40

Gas geven is voor sommige mensen/auto's wel eens een probleem. Moet zeggen dat mijn vorige auto ook een stuk feller was dan deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:41

nynke55 schreef:
Gas geven is voor sommige mensen/auto's wel eens een probleem. Moet zeggen dat mijn vorige auto ook een stuk feller was dan deze.

Erger mij altijd rot aan mijn eigen auto. Kan max 140 en 69 pk.

Daarom pak ik ook altijd graag auto van mijn moeder mee. Bmw 525 met 163 pk. Komt tenminste van de plek af :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:47

Mijn huidige auto heeft wat kuren, garage komt er maar niet achter wat. Het resultaat is dat hij vaak dusdanig langzaam optrekt dat ik met 85km/u op de snelweg kan invoegen. Overigens trekt hij daarna rustig (heel rustig) door naar 110km/u en als het te druk is om zo rustig op te trekken parkeer ik mijzelf achter een vrachtwagen. Maar dit soort T-splitsingen zijn voor mij erg lastig, hij gaat gewoon niet harder. En uiteindelijk druk ik hem er dan toch ergens tussen als er geen reuze-gat is. Ze remmen toch wel uiteindelijk (uiteraard houd ik hem in een lage versnelling en geef ik zo veel mogelijk gas, maar dan nog).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:53

Hier moet je dan gewoon invoegen op een 90 weg waar men vaak nog een beetje harder wil..
Vrachtwagens moeten daar ook gewoon invoegen, die staan vaak veel langer te wachten, of ze gooien hem er gewoon voor als het gat groot genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:59

Klinkt gezellig. >;)

Wat ik nog het meest stomme vind: bij mijn stomme traag invoegende auto wachten ze tot ze er bovenop zitten en staan dan boos op de rem alsof ik een misdrijf bega omdat mijn auto nu nog maar bij de 60 is, maar als een auto op diezelfde 80-weg bij dat kruispunt linksaf moet dan staat alles daarachter noodgedwongen ook stil. Dus dan kun je toch ook gewoon rekening houden met invoegers? Die zijn in mijn ogen minder vervelend dan een auto die midden op een 80-weg stilstaat om de andere weghelft over te steken. En zelfs die kan er niets aan doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:59

Mijn atos met kock down automaat komt wel vlot weg. Mijn trage transit bus diesel tsja dst is idd ogen dicht gasgeven en hopen op geen boem. Of andere weg nemen en dit kruispunt vermijden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:49

Ik reed ook vaker bij zo'n kruispunt en als ik zelf iemand zag staan liet ik meestal ook alvast gas los. Natuurlijk enkel als het druk is, als ik de enige ben kan je wel even wachten :+
Maar als het druk is is het imo haast veiliger om gas los te laten en zo gaten te laten ontstaan waardoor men kan invoegen.. Dan krijg je veel voorspelbaarder gedrag (ipv mensen die hem in een gat willen drukken want ze staan al 5/10min te wachten)