Kleine dingen om te doen voor het milieu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Kleine dingen om te doen voor het milieu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 09:20

Ik merk soms dat ik te veel weggooi en wil eigenlijk ook mijn steentje bijdragen, voor zover dat kan.

Ik woon op kamers en heb geen ruimte voor verschillende afvalbakken om afval te scheiden. Maar papier, plastic en rest moet wel lukken.

Daarnaast zou ik een Nee-Nee sticker kunnen regelen, zodat ik niet steeds reclamefolders weg hoef te gooien.
Ik zou ook minder vlees kunnen gaan eten. Ik let al goed op of ik de lichten uit doe en zet de verwarming niet vaak aan.
Een ander iets is om goed op te letten wat ik koop qua eten, zodat ik minder weg hoef te gooien.

Wat doen andere voor kleine dingen die toch kunnen helpen? :D

Mjetterd

Re: Kleine dingen om te doen voor het milieu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:23

Wij hebben sinds een maand een nee-nee sticker op de deur. En het scheelt echt gigantisch veel papier.
De meeste folders en kranten gingen direct de oud papier container in. Wat we wel bekeken zoeken we nu gewoon op op internet.

Ik hoorde dat een gemeente van plan was dat je een ja-ja sticker op de deur moet plakken wanneer je wel reclame en huis aan huis kranten wil ontvangen. Ik hoop dat dat doorgezet word en meer gemeentes zullen volgen. Dan kies je zelf bewust om het wel te ontvangen.
Zelf hadden we het er al een jaar over, maar hadden nooit die sticker aangevraagd.

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:29

Wat wij thuis doen is vooral proberen om boodschappen te doen met minder afval. Dus in plaats van overal een zakje omdoen, producten die zonder kunnen zonder doen.

En wij hergebruiken kranten vaak voor klusjes ofzo.

Minder vlees eten is een heel goed idee om minder belastend te zijn voor het milieu. Naast dat het minder kost voor het milieu van de belasting van bv een koe, verminder je ook je waterfootprint heel erg. Er stil bij staan dat het gauw 2400 liter water kost voor een kg rundvlees..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:33

Wat goed dat je hier mee bezig bent en ik denk dat je inderdaad al zelf een hoop slimme dingen aandraagt.

Let wel op dat je vlees niet gaat vervangen door kaas, dat is bijna net zo milieubelastend. Vleeswaren kun je gemakkelijk vervangen door humus, pindakaas, sandwichspread o.i.d.

Je zou ook nog kunnen letten op verpakkingsmateriaal als je iets koopt. Hoe minder plastic hoe beter. Gloeilampen vervangen door led-lampen is een goede. Je woont op kamers, heb je invloed op je energieleverancier? Dan zou groene stroom ook nog een optie zijn.

Minimalistischer leven en ‘declutteren’ (ofwel, opruimen en slim kopen) helpt ook. Ik vind het alom bekende boekje van Marie Kondo Opgeruimd! Echt een aanrader.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:36

Firelover, helaas is het waterverbruik voor een kilo vlees heel wat meer dan 2400 liter. Die 2400 liter water is ongeveer net genoeg voor de productie van 1 hamburger. Hieronder een handig plaatje.

Afbeelding

Ter illustratie: als je elke dag 10 minuten onder de douche staat dan verbruik je 2100 liter water per maand (!!)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:44

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:12

Met voedsel kun je inderdaad al heel veel verschil maken. Koop verse groente en fruit in de winkel of op de markt, in je eigen tas ipv verpakt in plastic, en koop droge bonen ipv bonen in blik. Meer groente en minder vlees scheelt heel veel land en water. Als je op kamers woont heb je waarschijnlijk geen balkon of tuin, maar als je dat wel hebt dan is een moestuintje ook een leuk idee!
En verder, gewoon niet te veel kopen en zo veel mogelijk spullen en kleding helemaal opgebruiken of recyclen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:13

Tweedehands spullen kopen zodat de fabrieken minder hoeven te produceren ;) dat werkt uiteraard alleen als meer mensen dat doen maar iemand moet beginnen ;).

Boodschappen doen met eigen tassen die je kan hergebruiken. En papieren zakjes van fruit en groente ook opnieuw gebruiken en niet steeds nieuwe in de winkel pakken

Al je restjes eten invriezen, ook als het te weinig is. Als je dat een paar keer hebt heb je toch weer genoeg voor een maaltijd.

Opletten op hoeveelheid wcpapier dat je gebruikt. Minder lang douchen. Kaarsjes ipv lampen ‘s avonds :)?

Ik zit ook maar hardop te denken :D
Succes!

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:36

Als je een kraan hebt met een hendel, bij het dicht doen op koud zetten.

Zo voorkom je dat de ketel aanslaat terwijl je geen warm water nodig hebt (of maar zo'n beetje dat het warme water nog niet uit de kraan komt).

En als je nog kans ziet om groen en rest te scheiden... Wij doen dat sinds 2 maanden en hebben 1 pedaalemmerzakje grijs afval geproduceerd in die tijd. Vrijwel alles kan bij papier, pmd of groen

Ohja, lampen vervangen door led's

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:39

Geen vliegtuigreizen maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:51

_Nelleke_ schreef:
Firelover, helaas is het waterverbruik voor een kilo vlees heel wat meer dan 2400 liter. Die 2400 liter water is ongeveer net genoeg voor de productie van 1 hamburger. Hieronder een handig plaatje.

[ [url=m/9ERcvU.png]Afbeelding[/url] ]

Ter illustratie: als je elke dag 10 minuten onder de douche staat dan verbruik je 2100 liter water per maand (!!)

Laat dat eens zien aan de hand van een onderbouwing.

Waterverbruik is helemaal niet het probleem wat ervan gemaakt wordt; HET probleem zit 'm in de "produktie" en de wijze waarop boeren intussen gedwongen worden hun bedrijfsvoering te houden. Er wordt gestuurd op data die niet relevant is is voor een efficiënte produktie.

De basis is opeten wat je inkoopt. Verpakking minimaliseren werd al genoemd (terecht) maar ook voorbewerkte voeding is een energievreter en een afvalproducent van de eerste orde.
Al die wortels die je voor enkele euro's per 20kg kunt kopen voor je paard, dat is afval/overschot/doorgedraaid/afgekeurd van onze voedselproduktie.
De stompzinnige wetgeving die daaraan ten grondslag ligt is al behoorlijk aangepast maar ook daar is nog vanalles te halen. Je groentes rechtstreeks bij de kweker halen zou daar dus ook een goede stap in kunnen zijn.

woepsie90 schreef:
Tweedehands spullen kopen zodat de fabrieken minder hoeven te produceren ;) dat werkt uiteraard alleen als meer mensen dat doen maar iemand moet beginnen ;).

Boodschappen doen met eigen tassen die je kan hergebruiken. En papieren zakjes van fruit en groente ook opnieuw gebruiken en niet steeds nieuwe in de winkel pakken

Al je restjes eten invriezen, ook als het te weinig is. Als je dat een paar keer hebt heb je toch weer genoeg voor een maaltijd.

Opletten op hoeveelheid wcpapier dat je gebruikt. Minder lang douchen. Kaarsjes ipv lampen ‘s avonds :)?

Ik zit ook maar hardop te denken :D
Succes!

Zoek eens uit hoeveel energie het kost om een kaars te maken. Kun je je hele huis van verlichten.......

Pas op dat je je niet knettergek laat maken met fake-informatie, die niet gebaseerd op correcte feiten.
Om even een voorbeeld uit m'n eigen vakgebied te nemen: de prijs van elektriciteit per kWh is € 0,14 belasting; € 0,04 produkie en € 0,02 voor alle partijen om hun welkomsbonussen van te betalen.
Wat al die partijen met hun "honderden euro's besparen" in feite bedoelen is dat je een klein stukje van die € 0,02 terug krijgt. Reken eens uit hoeveel kWh je moet verstoken om die "besparing" te halen......

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:00

Leuk dat je hiermee bezig bent! Als student heb je waarschijnlijk zelf geen invloed op je stroomleverancier, anders is dat ook iets wat je makkelijk kan aanpassen ten goede van het milieu.

Wat betreft kaarsen branden in plaats van lampen, daarin ga ik mee met ikke. Als je toch eens een kaarsje wil branden voor de gezelligheid, neem dan kaarsen van bijenwas of eco soya (de beste optie). Normale kaarsen produceren giftige stoffen. http://www.moedersminimalisme.nl/bijenwaskaarsen/ Deze website is overigens een website over minimalisme en duurzaam leven, staat ook vol met inspiratie! :)

Zelf had ik nog onderstaande punten gepost op mijn eigen website, die zijn volgens mij nog niet genoemd hier:

Laat de kraan niet onnodig lopen, tijdens het tanden poetsen bijvoorbeeld;

Doe het licht uit in ruimtes waar je niet bent;

Zet de thermometer een graadje lager en ga gezellig onder een dekentje zitten;

Pak wat minder vaak de auto, maar ga eens met de fiets of lopend.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:06

Wat een leuk topic!

Ik heb laatst op netflix een paar documentaires over minimalisme en het milieu gekeken. Raakte ik ook helemaal geïnspireerd van. :')

Minder vlees en dierlijke producten eten is iig al een hele makkelijke EN geldbesparende optie. En inderdaad goed je afval scheiden.

Voor de rest lees ik hier even mee. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:18

Het veiligst is inderdaad om minder te doen in plaats van dingen te vervangen voor andere dingen. Anderen dingen zijn namelijk niet automatisch beter voor het milieu. Zo kun je aan de ene kant stellen dat kant&klaar maaltijden energie slurpen en verspillend zijn, maar aan de andere kant gaan daar ook de mindere groentes & fruit in die niet mooi genoeg zouden zijn voor de consument en dus in die lijn weggegooid zouden worden. Bovendien kun je je afvragen of 20.000 stoofpotjes die samen in één grote fabrieksketel gekookt worden echt meer energie kosten dan 20.000 fornuisjes die in aparte huizen 2 uur lang een stoofpotje laten pruttelen. Schaalvergroting en industrialisatie alleen kan al milieubesparend zijn, ook al voelt dat niet zo

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:39

Wat een leuk topic!

Ik heb er nog eentje, laatst had ik een topic op bokt gezet over gebruik van plastic zakjes en daar kwamen echt leuke reacties op, zoals:
- herbruikbare boterhamzakjes, van leuke stofjes met leuke printjes (zelf te maken ook, denk ik)
- voor mensen met een hond: biologisch afbreekbare hondenpoepzakjes

Mag ik meteen een vraag stellen?
Ik ken een aantal kringloopwinkels, maar de lucht die je ruikt wanneer je alleen al langs de winkel loopt daarvan moet ik al bijna kokhalzen, dan durf ik al niet meer naar binnen en ook niks meer te kopen (stel je voor dat het bij mij thuis dan ook zo gaat ruiken, brrr). Hoe doen jullie dat, krijg je die geurwalmen nog uit de producten?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:43

Telpeva schreef:
Wat een leuk topic!

Ik heb er nog eentje, laatst had ik een topic op bokt gezet over gebruik van plastic zakjes en daar kwamen echt leuke reacties op, zoals:
- herbruikbare boterhamzakjes, van leuke stofjes met leuke printjes (zelf te maken ook, denk ik)
- voor mensen met een hond: biologisch afbreekbare hondenpoepzakjes

Mag ik meteen een vraag stellen?
Ik ken een aantal kringloopwinkels, maar de lucht die je ruikt wanneer je alleen al langs de winkel loopt daarvan moet ik al bijna kokhalzen, dan durf ik al niet meer naar binnen en ook niks meer te kopen (stel je voor dat het bij mij thuis dan ook zo gaat ruiken, brrr). Hoe doen jullie dat, krijg je die geurwalmen nog uit de producten?

Ja die winkels ruiken heel erg inderdaad maar ondanks dat vind ik het super leuke winkels, en ik ruik dat nooit thuis nadat ik het schoon heb gewassen of gepoetst :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:50

Ik wil best afval scheiden alleen het punt is dat je tegenwoordig bijna nergens meer speciale afval punten hebt voor plastic bijvoorbeeld. Ik woon in hartje stad maar zou m'n god niet weten waar ik plastic heen kan brengen.. Een glasbak en oud papier bak hebben we dan wel maar daardoor gaat dus wel alles in een zak meestal.. Mijn ex had het zelfde verhaal, die was ook altijd heel erg van het afval scheiden maar het enige wat zij hebben is een zwarte en groene container en that's it. Hij woont dan nu in een dorp dus dat is wel weer anders maar als ie oud papier weg wil brengen moet ie 2 dorpen verderop zijn en het word daar maar eens in de paar maanden opgehaald.. Hij heeft nu ook een nee nee sticker dus dat scheelt inderdaad wel..

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:51

Mensen die denken dat ze het milieu kunnen redden door plastic zakjes in een ander bakje te doen dan ander afval. :(:)
Zolang de cruiseschepen nog onze zeeën bevaren helpt het écht helemaal niks. Google voor de grap maar eens op "cruiseschepen en milieu".
https://nos.nl/artikel/2106898-mega-cru ... ilieu.html
Dit artikel heeft het over 1300m2 CO2 uitstoot per persoon per week, en dat is er slechts eentje.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_cruiseschepen
Hier kun je zien hoeveel van die vervuilers er ronddrijven op deze aarde.

Cruiseschepen zijn natuurlijk slechts 1 voorbeeld van de grote vervuilers. Denk bijvoorbeeld ook aan de subsidie die nog steeds op kerosine voor vliegtuigen gegeven wordt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:56

Alle beetjes helpen.. De plastic soep is een groot probleem, veel groter dan gedacht blijkt nu. Het scheelt zeker als zo veel mogelijk mensen hun plastic netjes opruimen zodat het gerecycled kan worden en niet in rivieren en uiteindelijk in de zee terecht komt, maar helemaal geen plastic gebruiken is natuurlijk nog beter.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:58

topsylover schreef:
Mensen die denken dat ze het milieu kunnen redden door plastic zakjes in een ander bakje te doen dan ander afval. :(:)
Zolang de cruiseschepen nog onze zeeën bevaren helpt het écht helemaal niks. Google voor de grap maar eens op "cruiseschepen en milieu".
Dit artikel heeft het over 1300m2 CO2 uitstoot per persoon per week, en dat is er slechts eentje.

Cruiseschepen zijn natuurlijk slechts 1 voorbeeld van de grote vervuilers. Denk bijvoorbeeld ook aan de subsidie die nog steeds op kerosine voor vliegtuigen gegeven wordt!

Je punt klopt natuurlijk, alleen denk ik wel graag in oplossingen. Er zijn meer problemen dan de grote vervuilers. Als iedereen kleine dingetjes doet, helpt het toch iets. Waarom zou je dat dan niet doen?

En dan de verdere vraag: Wat kunnen wij, als heel kleine radartjes, doen aan al die cruise schepen en andere vervuilers? Petities tekenen bijvoorbeeld, heeft dat zin? Of moeten we grootschalige (vredelievende) demonstraties gaan houden? Ik vind dat wel een interessante discussie.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:13

Om verspilling tegen te gaan, kun je ook je eten maken, en wat je over hebt in een bakje in de koelkast of vriezer bewaren. Zo kun je 2x ervan eten. Wij doen dit vaak met ovenschotels, lasagne etc, want we zijn maar met 2 personen, maar vaak zijn die gerechten voor 3 a 4 personen.

Proberen om je licht bv op een tijdschakelaar te zetten, of je tv. Dan gaat hij automatisch uit op een bepaalde tijd en kun je iets anders doen, bv een boek lezen, of naar bed gaan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 14:04

Veel goede tips! Ik kook bijna altijd zelf (of m'n vriend), geen kant en klaar maaltijden. Gebruik ook al m'n eigen tas bij boodschappen en vries restjes eten in.

Nog iets: je kan ook zelf allesreiniger maken door water met schoonmaakazijn te mengen in een spuitfles. Werkt beide goed en minder schadelijk :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:14

Wij gaan onze boodschappen nu vaker via een collect en go systeem doen. Op het eerste zicht lijkt het niet ecologisch bewust. Maar geen impuls aankopen meer van voedsel dat we achteraf toch weggooien omdat we met honger snel na het werk gingen shoppen. Alles wordt in boxen gestoken waar je waarborg voor betaald en dus niet langer extra (plastic) zakken koopt, die meestal vergeten worden en vervangen worden door nieuwe.
Tijdens het doorgeven van je boodschappenlijstje kan je eigenlijk duidelijker prijzen en verpakkingen vergelijken.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:24

topsylover schreef:

Dat er nog altijd van die smerige cruise- en containerschepen rondvaren, wil niet zeggen dat je je afval niet hoeft te scheiden hè ;) Dat gaat namelijk om een ander milieuprobleem. En alle kleine beetjes helpen daarbij wèl! :)

Goed bezig TS! +:)+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:27

oh als het over zo'n weetjes gaat.
Wij zamelen plastic en electronica componeten apart in, maar sinds kort wordt het achteraf terug "gewoon" verbrand want China wil ons plastic niet meer recycleren, want het is goedkoper nieuw te maken uit ruwe olie...
Zo wordt het wel hopeloos.