Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Firelover96
Berichten: 130
Geregistreerd: 13-06-12

Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 08:28

Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik op stage in Indonesië en zit ik hier al ruim twee maanden en moet ik nog tot 23 december.
De stage zelf is heel tof en het eiland waar ik zit is des te mooier.

Helaas loop ik al vanaf dag 1 rond met heimwee. Niet zo erg dat ik niet meer functioneer, dat absoluut niet en ik kan gewoon genieten van de gave momenten.
Maar soms overvalt me gewoon even dat ik me rot voel en heel graag naar huis wil. Dan kan ik even alleen maar focussen op wat ik hier niet heb.

En ja, ik weet dat het nog maar een kleine drie weken is, maar die wil ik toch echt graag leuk afsluiten. Dus ik ben benieuwd of er mensen leuke tips of ervaringen hebben?

Alvast super bedankt, en sorry voor mijn zeur momentje

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:55

Heimwee is vervelend.
Kan je af en toe bellen met je ouders/vrienden/familie?
Heb je al leuke cadeautjes voor ze gekocht of iets gemaakt? Ben je toch weer even bezig.

Dorith
Berichten: 316
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Zweden

Re: Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:11

Waar zit je? misschien met anderen afspreken na werk en in het weekend als afleiding? 3 weken is zo om als je er al 2 maand zit!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:33

heimwee is het rotste gevoel dat ik ken. het gaat ook niet zomaar over, ja.. pas als je weer thuis bent.
Mij helpt het om 'nederland' uit te schakelen. zo min mogelijk contact en zo veel mogelijk in het land van verblijf ondernemen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:40

Eerst en vooral: knap dat je desondanks gewoon door gaat! :) +:)+ best moedig IMO!

Bij mij helpt voor heimwee hetzelfde als bij benangelique, juist zo min mogelijk nadenken over "thuis". Ik had het welliswaar in een andere situatie maar elke keer als ik aan dingen van thuis dacht lag ik te janken. := Zolang ik dat niet deed ging het redelijk.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:46

Probeer te zorgen dat je ook na je stage niet alleen bent en dat je leuke dingen doet.
Inderdaad niet te veel aan thuis denken, dan ga je alleen maar alles idealiseren terwijl je nu in een prachtige omgeving bent!
Ga daar van genieten, ontmoet mensen en ga er op uit :)

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:52

Geniet van de tijd die je nog hebt! Doe dingen waarvan je weet dat je die in Nederland niet kan doen en vooral bezig blijven. Tijdens mijn half jaar Erasmus heeft dat erg geholpen. En alleen zijn inderdaad zoveel mogelijk vermijden! Succes met de laatste weken, voor je het weet is het voorbij :)

Anoniem

Re: Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:04

Misschien niet het beste advies maar probeer toch zo veel mogelijk om je heen te kijken, foto's te maken en dat soort dingen, herinneringen maken zeg maar. Zorg er voor dat het niet zo is dat als je straks thuis komt dat je gaat denken hmm had ik daar nou maar meer genoten. Is makkelijk praten hoor ik heb niet echt ervaring met heimwee maar je bent daar nu, misschien (even overdreven gezegd) kom je daar wel nooit weer, probeer te genieten van de omgeving etc.. Ik weet niet waar je zit maar m'n beste vriendin is 2 maandjes geleden ook voor 3 week vakantie naar Indonesië geweest en heeft in die 3 week tijd ontzettend veel gedaan en gezien en die bleven maar reizen en hebben ontzettend genoten ookal miste ze haar hond ontzettend. Wat haar juist hielp was niet teveel met haar mobiel bezig zijn en ze is zelfs uit de oppas groepsapp gestapt omdat ze anders continu werd herinnert daaraan.
Dit gaat dan over 3 week vakantie dus ik weet niet of je er wat aan hebt maar het komt vast goed.
Ik heb jaren geleden met een vriendje die op reis was een soort van scheurkalender gemaakt met hoeveel dagen nog en ik moet zeggen dat dat mij toen ontzettend geholpen heeft in het hele ik mis hem zo verhaal ;)

Firelover96
Berichten: 130
Geregistreerd: 13-06-12

Re: Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 07:38

Ik zit op het eiland Ambon in de Molukken, prachtig tropisch eiland met bijbehorende stranden en koralen. Souvenirs zijn zo goed als geshopt en dat leverde ons een erg leuke dag op.

Dank je wel voor de tips allemaal, gelukkig zit ik hier nog met een studiegenoot. En ja thuis idealiseren heb ik ook gedaan, maar daar ben ik vanaf geholpen door mn studiegenoot.

We ontmoeten veel mensen hier, het enige jammere is dat maar heel weinig mensen engels spreken en ik maar een paar woorden Indonesisch haha. Dus de taal barriere is ook erg groot helaas..

Nogmaals dank voor de tips! Vooral de tip om veel foto's te maken ga ik toepassen en ik wil zeker niet naar huis met het gevoel van had ik maar..

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:43

Ik heb toen ik in Canada zat heel erg heimwee gehad en het heeft mij goed geholpen om met wat makkelijke mindfulness oefeningen aan de slag te gaan. Gewoon met een simpele app op mijn telefoon. Klinkt heel suf misschien maar zo kon ik de controle houden over mijn gedachten op het moment dat de paniek opkwam :) Die laatste weken zijn ineens zo om!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:52

Firelover96 schreef:
Ik zit op het eiland Ambon in de Molukken, prachtig tropisch eiland met bijbehorende stranden en koralen. Souvenirs zijn zo goed als geshopt en dat leverde ons een erg leuke dag op.

Dank je wel voor de tips allemaal, gelukkig zit ik hier nog met een studiegenoot. En ja thuis idealiseren heb ik ook gedaan, maar daar ben ik vanaf geholpen door mn studiegenoot.

We ontmoeten veel mensen hier, het enige jammere is dat maar heel weinig mensen engels spreken en ik maar een paar woorden Indonesisch haha. Dus de taal barriere is ook erg groot helaas..

Nogmaals dank voor de tips! Vooral de tip om veel foto's te maken ga ik toepassen en ik wil zeker niet naar huis met het gevoel van had ik maar..


Grappig! Daar woont de familie van mijn vriendin haar vriend dus daar zijn ze ook het langste geweest.
Als je nog tips wil mocht je nog iets niet gezien hebben wil ik haar wel even voor je vragen of ze echt nog aanraders heeft :)

Firelover96
Berichten: 130
Geregistreerd: 13-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 04:37

RobinSputnik schreef:
Ik heb toen ik in Canada zat heel erg heimwee gehad en het heeft mij goed geholpen om met wat makkelijke mindfulness oefeningen aan de slag te gaan. Gewoon met een simpele app op mijn telefoon. Klinkt heel suf misschien maar zo kon ik de controle houden over mijn gedachten op het moment dat de paniek opkwam :) Die laatste weken zijn ineens zo om!


Welke app was dat als ik vragen mag? Want ik heb daar ook aan gedacht, maar kwam eigenlijk niet zo ver..

Grappig! Daar woont de familie van mijn vriendin haar vriend dus daar zijn ze ook het langste geweest.
Als je nog tips wil mocht je nog iets niet gezien hebben wil ik haar wel even voor je vragen of ze echt nog aanraders heeft :)[/quote]

Zeker tof! we komen regelmatig Nederlanders tegen die op familiebezoek zijn. Helaas zijn onze vrije dagen al volgepland, dus kunnen we daar niet nog heel veel kanten mee op..

Tevens zijn we gevraagd door een kennis om een lang weekend naar het eiland Saparua te gaan. Dus dat wordt mijn laatste weekend in Indonesië.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 06:44

Wat knap dat je toch blijft ondanks je heimwee!

Zelf heb ik met ontzettende heimwee in Canada gezeten. Dagelijks contact met het thuisfront maakte het alleen maar erger. Dat zou ik vermijden.

Ik ben eerder teruggegaan, daarna spijt als haren op mijn hoofd. Jij kunt straks enorm trots zijn op je prestatie en gaan nagenieten van een unieke ervaring. Houd dat vast!

Misschien nog een hart onder de riem: op dit moment is het weer hier bagger (nat, koud, donker) en iedereen is moe en gestrest door die drukke dagen voor kerst. Eigenlijk kom je dus op het perfecte moment thuis, vlak voor het wél gezellig wordt.

Maak herinneringen de komende dagen, schrijf elke avond op wat voor mooie dingen je hebt gedaan/gezien en straks kom je met de leukste verhalen en foto's terug!

Firelover96
Berichten: 130
Geregistreerd: 13-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 03:53

Wijslander schreef:
Wat knap dat je toch blijft ondanks je heimwee!

Zelf heb ik met ontzettende heimwee in Canada gezeten. Dagelijks contact met het thuisfront maakte het alleen maar erger. Dat zou ik vermijden.

Ik ben eerder teruggegaan, daarna spijt als haren op mijn hoofd. Jij kunt straks enorm trots zijn op je prestatie en gaan nagenieten van een unieke ervaring. Houd dat vast!

Misschien nog een hart onder de riem: op dit moment is het weer hier bagger (nat, koud, donker) en iedereen is moe en gestrest door die drukke dagen voor kerst. Eigenlijk kom je dus op het perfecte moment thuis, vlak voor het wél gezellig wordt.

Maak herinneringen de komende dagen, schrijf elke avond op wat voor mooie dingen je hebt gedaan/gezien en straks kom je met de leukste verhalen en foto's terug!


Bedankt voor de tips! de timing van thuiskomen is precies goed haha, ik kom namelijk op 24 december weer thuis.

Op dit moment hebben jullie thuis sneeuw en loop ik rond in 30 graden, dat is een hele rare gewaarwording. Alsnog dank je wel!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:03

Mijn grootste tip: zo min mogelijk over thuis nadenken en zo weinig mogelijk contact met thuis. Bij mij ging het juist mis als ik iemand van thuis sprak.

En je hebt een einddatum! Dat moet ook helpen. En de Molukken zijn prachtig. Probeer zo veel mogelijk bezig te zijn

Dorith
Berichten: 316
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Zweden

Re: Laatste weken stage in het buitenland, hoe overleef ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:21

In die sneeuw wil je toch niet zitten :brr:, geniet nog heel even van de warmte!