Slapeloosheid....Volle maan!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:56

Ook ik kan me melden hier. Toevallig mensen bekend met de serie teenwolf? Mijn zusje zegt altijd dat ik dan even bij Scott enof stiles op bezoek ga en ik even uitgebreid verslag moet doen de volgende ochtend
Teamweerwolf

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 06:15

Ik heb hier zelf (gelukkig!) geen last van, maar tijdens mijn nachtdiensten merk ik duidelijk dat cliënten onrustiger zijn tijdens volle maan. :j

nine1987

Berichten: 8336
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:00

Nou moet ik toegeven dat ik vannacht nagenoeg niet heb geslapen, maar ik gok dat dat eerder te wijten valt aan t feit dat ik snipverkouden ben en amper lucht kreeg, dan aan t feit dat ik niet kon slapen door slapeloosheid.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:08

:+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:11

Ik heb hier eigenlijk een beetje een hard hoofd in..?

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:16

Dacht dat ik deze maand gespaard bleef, maar vannacht dus echt de hele nacht amper of niet geslapen -O-

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:24

Ik heb vannacht echt als een roosje geslapen itt gisteren. Pff, ben wel nog steeds brak. :')

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:55

Ik heb vroeger 12 jaar in de GGZ gewerkt en dara ook veel nachtdiensten gedraaid op onze gesloten afdeling... en het klinkt gek, maar ook daar merkte je het. Als het een extreem drukke nacht was, met heel veel onrust was het ook wel vaak volle maand :+

Memories

Berichten: 2631
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:59

Wat grappig dat sommige mensen er zo heftig op lijken te reageren... afgelopen paar nachten heb ik juist uitzonderlijk lekker geslapen :=

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:26

Ik heb vannacht echt geslapen als een blok weer.
Heerlijk altijd vind ik dat na een paar nachten stuiteren in mijn bed. :')

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:51

nine1987 schreef:
Nou moet ik toegeven dat ik vannacht nagenoeg niet heb geslapen, maar ik gok dat dat eerder te wijten valt aan t feit dat ik snipverkouden ben en amper lucht kreeg, dan aan t feit dat ik niet kon slapen door slapeloosheid.. :P


Heb ook al bijna 3 nachten geen oog dichtgedaan, vanwege mijn verkoudheid |o

Ik heb het soms ook dat ik met volle maan soms niet in slaap kan komen.
En als ik dan ook nog een week voor mijn ongi zit, dan lukt het helemaal niet...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:57

hoogendroog schreef:
De kracht van de maan (en de zon) is ontzettend sterk. Zoek maar eens op springtij (springvloed).

Valt reuze mee hoor. Ze zijn nogal ver weg.
Er wordt nogal wat aan de maan opgehangen, maar er is erg weinig bewijs voor de sterke invloed van de maanstand die door velen jn dit topic beschreven wordt. Ik denk dat goede gordijnen in de slaapkamer veel van die slaapproblemen door volle maan zouden oplossen.

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:07

Kuggur schreef:
hoogendroog schreef:
De kracht van de maan (en de zon) is ontzettend sterk. Zoek maar eens op springtij (springvloed).

Valt reuze mee hoor. Ze zijn nogal ver weg.
Er wordt nogal wat aan de maan opgehangen, maar er is erg weinig bewijs voor de sterke invloed van de maanstand die door velen jn dit topic beschreven wordt. Ik denk dat goede gordijnen in de slaapkamer veel van die slaapproblemen door volle maan zouden oplossen.


Mijn gordijnen zijn zo verduisterend dat je midden op de dag amper een hand voor ogen ziet als je ze dicht doet, voor mij is dat het probleem iig niet :+
Er is inderdaad geen bewijs voor, maar ach wellicht is een beetje mysterie in het leven zo ongezond nog niet :Y)

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:30

Er is wel bewijs voor.Ik ben op Sri Lanka geweest en daar komen met volle maan de zeeschildpadden aan land om hun eieren te leggen.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:36

Kuggur schreef:
Er wordt nogal wat aan de maan opgehangen.

...dat is toch knap.
_/-\o_

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:57

anjali schreef:
Er is wel bewijs voor.Ik ben op Sri Lanka geweest en daar komen met volle maan de zeeschildpadden aan land om hun eieren te leggen.

Die had ik wel verwacht, en dit is niet hetzelfde. Maanstand heeft direct met getijden te maken, en dit is uiteraard van groot belang voor dieren die hun eieren aan het strand ingraven.

hoogendroog
Berichten: 3283
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:44

Speciaal voor Kuggur: Springtij is de periode van het getij waarin het verschil tussen hoog- en laagwater het grootst is. Niet alleen het hoogwater is dan hoger dan gemiddeld, het laagwater is dan ook lager dan gemiddeld.

Springtij treedt eens in de ongeveer 14 dagen op en volgt gemiddeld ruim twee etmalen op het moment dat de getijkrachten van de maan en die van de zon dezelfde richting hebben en elkaar maximaal versterken. Dat laatste is het geval wanneer zon, maan en aarde in een rechte lijn staan, dus tijdens nieuwe maan en volle maan. Springtij komt daarom tweemaal per synodische maand voor.

Springtij is het tegenovergestelde van doodtij.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:49

Bedankt denk ik? Ik woon aan de kust in IJsland, een land wiens traditinele grootste inkomen van die zee afhankelijk is.
En je denkt dat ik niet een globaal begrip van het getijden fenomeen heb?
Ik lig er alleen niet wakker van... :D

hoogendroog
Berichten: 3283
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:53

Mijn vader zaliger kon het weer "voorspellen" aan de hand van van de maan. Hij was meestal accurater dan het weerbericht.
Kuggur, zeg ik ergens dat je er wakker van moet liggen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:55

Nee, maar daar gaan hier veel berichten over, en dáár was mijn opmerking over "weinig of geen invloed" aan gericht.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Slapeloosheid....Volle maan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:01

Afbeelding

Mijn slaapappje geeft ook aan dat het vaak geen fijne nachten voor mij zijn. Ben dan ook vaak onrustig. Hoor het van meer mensen, bijzonder!

only18

Berichten: 342
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 01:15

Ik lig wakker momenteel en normaal ben ik een heel vaste slaper. Guess what: volle maan! :)
Ik geloof er in. Mijn lichaam heeft het me al zo vaak duidelijk gemaakt. Als ik wakker lig 's nachts is het 9/10 keer bij volle maan.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 01:30

Toevallig dat ik nu dit topic vind.. blijkt vandaag volle maan te zijn, vind ik het niet raar dat ik klaar wakker ben.. bij mij is het erg donker door rolluiken, maar zelfs dat helpt niet om in slaap te komen..

Met volle maan ben ik altijd de gehele nacht wakker, ik weet nooit van te voren wanneer volle maan is. Maar in dit geval kan ik weer opstaan uit bed, slapen kan ik eerst weer morgen met licht...

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 02:01

Hier ook... maar eigenlijk al dagen door alle spannin (gaat de koop van ons huisje door of niet.....)

Ik heb wel altijd een heel lijstje wat ik uit probeer om in slaap te komen :')

- tellen, tot dat ik weer in gedachte raak
- 5 minuten naast het bed gaan staan. Ik las ooit ergens dat dat hielp en af en toe klopt het wel!
- ‘het kwartiertje’ : als ik voor mijn gevoel na een kwartier nog niet kan slapen dan maar even een slokje water drinken.

Achterlijke trucjes zou je zeggen maar gek genoeg werken ze wel

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 02:15

ik ga meestal dan naar de wc en daarna een slokje water drinken, daarna weer in bed. meestal gaat dat dan wel Maar met volle maan hoef niet eens Meer proberen te slapen..
ik weet nooit van te voren wanneer volle maan is en ik concentreer me er niet eens op, ik blijf ineens een nacht wakker..

het is vervelend dat ik een nacht oversla, Maar gelukkig heb ik vanaf morgen geen Problemen Meer met slapen XD :') en heb nog tot dinsdag lekker vrij :') *\o/*