Instructrice paardrijden voor gehandicapten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Obelix95

Instructrice paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 16:05

(Ik weet niet zeker of het topic hier goed staat, anders sorry alvast! )

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren wat ik wil gaan doen qua studie of cursus (ik heb al een MBO4 opleiding afgerond). Nu kwam ik de opleiding instructrice paardrijden voor gehandicapten tegen. Ik vroeg mij af of mensen hier op Bokt ervaringen hebben (goed of slecht, wil het beide graag horen) met deze opleiding.

Ik heb rondgezocht op Bokt naar andere bestaande topics, maar deze zijn al van jaren geleden. Dus vandaar dat ik dit topic open, zodat er wat recentere ervaringen gedeeld kunnen worden :)

Groetjes!

bromfiets

Re: Instructrice paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:27

Geen ervaring met de opleiding, maar het klinkt wel interessant. Waar kun je die doen en heb je er een specifieke vooropleiding voor nodig?

Ik lees graag even mee :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:29

Met de opleiding niet, maar ben wel (hoofd)vrijwilliger op een manege voor mensen met een beperking, ik sta net onder de instructrice zeg maar. Dus over het werk kan ik wel veel vertellen :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:43

Ik heb de IPG cursus voor de helft gevolgd.
Je moet als eerste de commandanten cursus volgen, is een voor opleiding en dan kan je de ipg doen. Beide cursussen zijn te volgen via de KNHS.
Door omstandigheden heb ik de ipg maar voor de helft gedaan. Ik vond het een hele interessant opleiding. Wel zou ik deze opleiding pas volgen als je er 100% tijd in kan steken. Je moet namelijk 200 uur stage (op 2 verschillende locaties)lopen en 12 uitgebreide les/ observatie plannen schrijven. De leerstof is veel.
Maar ik heb het echt naar mijn zin gehad. Toen der tijd werd ie gegeven bij het biobos in Arnhem.
Nu is mijn info van 10 terug. Dus er kan een boel veranderd zijn.

Maar zeker een aanrader

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 18:08

mala26 schreef:
Je moet als eerste de commandanten cursus volgen, is een voor opleiding en dan kan je de ipg doen. Beide cursussen zijn te volgen via de KNHS.

Dit las ik ook in de oudere topics, maar hier kan ik op dit moment niks over vinden. Het staat ook niet bij de toelatingseisen in de brochure...

Hoe vond jij de toelatingstest met je paard? En heb je bij elke dag dat je bij elkaar komt een paard nodig?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:08

Obelix95 schreef:
mala26 schreef:

Dit las ik ook in de oudere topics, maar hier kan ik op dit moment niks over vinden. Het staat ook niet bij de toelatingseisen in de brochure...

Hoe vond jij de toelatingstest met je paard? En heb je bij elke dag dat je bij elkaar komt een paard nodig?

Kan zijn dat het veranderd is. Ik bedoel ik geef al 14 jaar les en in die tijd is het orun systeem al 3 keer veranderd. Is soms geen pijl op te trekken.
Eh heb geloof ik geen toelatingstest hoeven doen. Had al een les geef diploma en enkele jaren ervaring.
(Ook hier kan dat veranderd zijn natuurlijk)
Nee bij de commandanten cursus heb ik denk ik tussen de 6 en 10 x mijn paard meegenomen (zijn 20 lessen)

En bij de ipg heb je helemaal geen eigen paard nodig want is niet gefocust op je eigen rijden maar op je les geven.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 14:01

mala26 schreef:
Obelix95 schreef:

Kan zijn dat het veranderd is. Ik bedoel ik geef al 14 jaar les en in die tijd is het orun systeem al 3 keer veranderd. Is soms geen pijl op te trekken.
Eh heb geloof ik geen toelatingstest hoeven doen. Had al een les geef diploma en enkele jaren ervaring.
(Ook hier kan dat veranderd zijn natuurlijk)
Nee bij de commandanten cursus heb ik denk ik tussen de 6 en 10 x mijn paard meegenomen (zijn 20 lessen)

En bij de ipg heb je helemaal geen eigen paard nodig want is niet gefocust op je eigen rijden maar op je les geven.

Haha ja ik heb al gehoord dat ze het vaker veranderen.

Ah okee, ja want er is voor de ipg wel gewoon een toelatingstest waar je wel een paard voor nodig hebt als ik het goed had gelezen?

Ben benieuwd of er nog recentere ervaringen zijn van mensen :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:03

Op de site van de KNHS staan onder het kopje opleiding exact alle eisen aan jezelf en aan het paard dat je moet meebrengen. Ik vind de site nogal een gepuzzel, maar als je het eenmaal gevonden hebt is het wel duidelijk :)

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 16:53

Dankje Lienie_F!

Ik lees net in de brochure dat er nog wel een commandanten cursus is, maar dat heet nu aspirant-instructeur :)