Juridisch advies zakelijke huurovereenkomst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Juridisch advies zakelijke huurovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 22:41

Hopelijk zijn hier mensen die verstand hebben van zakelijke huurovereenkomsten die hun kennis willen delen.
Ik heb het juridisch loket ingeschakeld maar kreeg vanmiddag te horen dat zij geen advies geven over zakelijke materie. Balen natuurlijk.

Sinds november 2016 heb ik mijn eigen praktijk (paramedisch). ik heb voor mijn vaste, fulltime kantoorruimte een jaarovereenkomst en dit gaat allemaal prima. iN februari dit jaar werd ik gevraagd door een andere (grotere) praktijk of ik mijn diensten wilde komen verlenen bij hen in de praktijk. ik zou dan een kantoorruimte krijgen, zij zouden me helpen met profileren en de rest van de PR moest ik zelf doen. ik vond het een mooie kans. De beste man zei dingen als 'wij zijn ooit ook starters geweest en we willen je niet het vel over de oren trekken' alles was bespreekbaar en alles kon ik overleg.
Vanaf maart zou ik beginnen. IK heb samen met de verhuurder achter de pc gezeten toen hij het contract opstelde. Het contract had een duur van 6 maanden. Daarna zouden we een evaluatiegesprek hebben om te bepalen of en hoelang we zouden verlengen. Verhuurder liet de dikgedrukte, standaard instelling van 3 jaar verlenging (dat staat altijd tussen van die haken, en dan moet je daar invullen wat je hebt afgesproken en dat maak je dan weer niet-vetgedrukt). kortom, mondeling zijn we overeen gekomen dat na die 6 maanden een evaluatiegesprek zou plaatsvinden en op basis daarvan zouden we met 6 - 12 maanden verlengen. Echter, liet hij dus in het contract staan dat het na die 6 maanden verlengt zou worden met 3 jaar.

Daarnaast heeft hij omzetbelasting gerekend over de ruimte. iK hoorde iemand vertellen dat dat bij een paramedische praktijk niet mag (aangezien wij BTW vrijgesteld zijn). Weet iemand hoe dat hiermee zit?

In mei kreeg ik de factuur toegestuurd voor maart en april. of ik even 400 euro af wilde tikken (dit had ik daar niet eens terug verdiend).
Er staat in het contract dat ik een xx bedrag per dagdeel moet betalen. Daar achter staat (voorkeur op woensdag). nU heeft dus diegene die de factuur maakte, gewoon alle woensdagen in die maanden geteld, dat maal xx bedrag en zo komen ze uit op 400 euro. Terwijl ik niet ieder dagdeel aanwezig ben geweest. Natuurlijk heb ik gelijk gebeld, hij zou het uitzoeken. nog een keer bericht gestuurd dat verhuurder ernaar moest kijken. Geen antwoord. twee weken later kom ik hem tegen in de praktijk. Voor mijn neus plant hij mij in zijn agenda in om ernaar te kijken. je raad het al, niks gehoord. Daarna heb ik gemaild met de vraag of ik niet beter een uurtarief kan krijgen ipv een dagdeel tarief aangezien ik er meestal maar 1 uurtje ben. geen reactie op gehad. idem dito voor mijn meerdere vragen om om de tafel te gaan om de mogelijkheden te bespreken.

in het contract staat nergens dat ik alleen de aanwezige dagdelen moet betalen (of wie dat bij moet houden), maar er staat ook nergens een frequentie van dagdelen die is afgesproken. bovendien heb ik tijdig aangegeven dat ik een andere optie wilde (en alles was bespreekbaar zei hij voordat ik eraan begon).

5 juni was de laatste dag dat ik in die praktijk geweest ben. ik had het er niet naar mijn zin en mijn behandelingen daar stopten. ik ben overgegaan op huisbezoeken in die regio. Al die tijd kreeg ik zeer moeilijk contact met de verhuurder, en ben ik vergeten om aangetekend op te zeggen. Ook omdat ik het idee had dat mijn vertrek wel duidelijk was.

Afgelopen oktober kreeg ik weer diezelfde factuur toegestuurd met verzoek te betalen. hierop weer bericht terug gestuurd dat ik niet ga betalen voordat we een oplossing hebben. Toen werd er gedreigd de vordering uit handen te geven als ik niet betaal voor een bepaalde datum. in de mail stond letterlijk 'je moet voor 'datum' betalen. Een andere optie is om het gesprek aan te gaan.' ik heb terug gemaild dat ik al een half jaar vraag om een gesprek. Na heel wat gewiswas zijn we op een datum uitgekomen dat we beide kunnen/willen. De verhuurder stuurde nog even een berichtje na, dat ik wil voor die datum moest betalen, anders zou het systeem het overzetten... (dan geven ze de vordering uit handen).
nU wil ik niet betalen voordat we het eens zijn. en betalen is juridisch gezien ook toegeven?

Mijn vragen:
1. Mondeling is overeen gekomen dat na de looptijd van het contract een evaluatiegesprek zou plaatsvinden, voordat het contract verlengt wordt. Echter is er geen evaluatiegesprek geweest. mag het contract dan alsnog gewoon verlengt worden? ondanks dat verhuurder die termijn niet bewust heeft ingevuld maar puur heeft laten staan wat er standaard al in stond (dikgedrukt, tussen [haken]). iK zou nooit akkoord gaan als ik zou weten dat ik een contract aan ga voor 3 jaar. ik vond 1 jaar al heel spannend als starter. mag de verhuurder nu dan toch de 3 jarige verlenging aanhouden. hij heeft gedreigt om mij aan de volledige huurtermijn tot 2020, iedere woensdag xx bedrag in rekening te brengen. Dat kan natuurlijk niet.
2. mag verhuurder omzetbelasting in rekening brengen bij een paramedische praktijk? ivm btw vrijstelling?
3. er staat nergens een frequentie van het aantal dagdelen per maand of week aangegeven. Enkel dat ik xx bedrag moet betalen per dagdeel. hoe moet dit geinterpreteerd worden? Ik wens alleen de aanwezige dagdelen te betalen (die ik per toeval heb bijgehouden).
4. moet ik betalen of kan ik beter eerst het gesprek aan gaan?

iK wil met liefde betalen voor de uren die ik daar heb kunnen werken, echter heb ik ook regelmatig moeten verkassen met mijn client, omdat mijn kantoor die woensdagmiddag bezet was (toevallig door een vriendin/collega, terwijl de verhuurder haar toestemming had gegeven om te komen, terwijl hij wist dat de woensdagmiddag mijn middag was).. eenmaal moest ik in de ruimte ernaast zitten, waar alleen een plastic tuinstoel stond en waar de baardharen nog in de wastafel stonden. Schaamde me dood.

Ik vind dus dat zij zich niet aan het contract hebben gehouden omdat ik niet altijd in mijn kantoor kon. Tevens was de verhuurder niet aanspreekbaar voor mij, en niet aanwezig op de dagen dat ik er wel was.
Ook heeft hij een aantal artikelen in de overeenkomst weg zitten strepen (zijn krabbel en datum staan erbij). Mijn vraag is ook of de overeenkomst dan nog wel rechtsgeldig is.

Kan iemand me hier wijzer over maken?

Tazzey

Re: Juridisch advies zakelijke huurovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:48

Zoek een goede jurist. Daar heb je meer aan dan Bokt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:41

Wat een slecht contract zeg.. Daar heb je niet goed over na gedacht denk ik.

Alles wat je mondeling overeenkomt, ook in het contract laten zetten, om dit soort taferelen te voorkomen.
Je hebt dat gesprek gehad en zulke afspraken gemaakt, terwijl je ernaast zat heeft hij het contract opgesteld...
Je moet ALLES op laten nemen in het contract, en zeker zorgen dat de duur klopt vóór je gaat tekenen.
Niet denken 'Oh komt wel goed, ik vertrouw hem/haar'. Want zo werkt het in deze wereld helaas niet voor iedereen.

En 'het per toeval' bij houden van je dagdelen dat je daar zat, is alleen maar heel erg goed en zorgt ook voor bewijs/sluitende administratie.

Volgens mij mag hij, als btw-plichtige, wel btw berekenen aan zijn huurders. Jij hebt de 'pech' dat je btw vrijgesteld bent. Maar dit zeg ik met een slag om de arm, dit weet ik niet 100% zeker.

Altijd eerst zorgen dat je contract klopt, voordat je wat tekent. Niet uitgaan van het goede van de mens, want zoals je ziet, je stoot je neus... :(

Als hij dingen aan heeft gepast met zijn krabbel en datum erbij, en jij hebt een kopie van het contract waarop dat niet staat, is het volgens mij allemaal niet rechtsgeldig, want jullie moeten beiden tekenen voor wijzigingen in het contract, dit kan niet eenzijdig (tenzij dit in het contract aangegeven staat).
Het contract wat jullie beide hebben getekend, is degene die rechtsgeldig is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:54

Even kort over de omzetbelasting: mag alleen berekend worden als huurder hiermee akkoord gaat. Huur is in beginsel vrijgesteld van btw ook al is verhuurder btw plichtig.
Ik kijk later even naar de rest van je vragen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:15

Dat moet volgens mij ook opgenomen worden in het contract ja, nu je het zegt Plien :j

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:26

Bokt is niet de plek om voor jouw zaak goed juridisch advies in te winnen; als jurist wil je het contract kunnen lezen en een live gesprek met je hebben.

Ik zou de zakelijke afweging maken: hoe groot is de vordering in euro's + de ellende die je er nu van hebt afzetten tegen een investering van (pak hem beet...) € 500,- om je door een advocaat te laten adviseren. Voor een uurtarief van ca. € 150 - € 200 zou je voor dit soort zaken een lokale advocaat moeten kunnen vinden. Dan stuur je je dossier op (contract, mails, etc.), waar de advocaat een 0,5 - 1 uur werk aan heeft. Gesprekje van een uur, en dan weet je waar je aan toe bent. Misschien een briefje van de advocaat (0,5 uur - 1 uur) zodat je die hond van een verhuurder terug in zijn hok kunt sturen. Vaak zijn ze dan weer koest ;)

alternatief is betalen of langer aanmodderen waardoor uiteindelijk de vordering misschien nog hoger wordt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:17

Het is bij zakelijke huur onroerend goed heel gebruikelijk dat er een termijn is van 3 tot 5 jaar.
Teken je daarvoor , al dan niet met mondelinge toezeggingen, moet je wel voldoen aan die contract-verplichtingen.
Ga je uit elkaar in goede verstandhouding, is er vaak wel wat te regelen dmv uitkoop bedrag.
Verhuurder wil natuurlijk graag weer kunnen verhuren.

Heb je in contract voor dagdeel ondertekend en je bent er niet of maar uurtje, is verhuurder om het even.
Je betaald voor de afgesproken huur-termijn.
Dat is wat ik erin zie, vanuit eigen zakelijke ervaringen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:29

Eerst zeg je alleen aanwezige dagdelen te willen betalen, later 'de woensdag is mijn dag en dan wil ik mijn kamer' Wat is het nou? Als je wilt dat de verhuurder die kamer vrij houdt op de woensdagmiddag, dan is het logisch dat je ervoor betaalt, en is het jouw keuze dat je er geen gebruik van maakt. Of je moet x tijd van tevoren laten weten dat je er dan en dan bent.

Per toeval bijgehouden? Ik neem aan dat dat terug te zien is in de agenda/facturen/administratie?

Lijkt alsof het contract zeer slordig in elkaar zit. Ik hoop voor je dat je er met een gesprek samen uit kan komen, dat is de beste optie.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:35

De verhuurder stelt jou ruimte ter beschikking. Of je daar vervolgens wel of niet gebruik van maakt, maakt hem verder niet uit. Als ik drie weken op vakantie ga, moet ik toch ook gewoon mijn huurwoning doorbetalen. Tenzij daar heel duidelijk afspraken over zijn gemaakt, maar dat is nou juist waar het hier aan schort.

Ik ben bang dat je in een rotpositie zit. Heb je zelfs geen emails waarin jullie de afspraken bespreken?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:48

Mevy schreef:
Bokt is niet de plek om voor jouw zaak goed juridisch advies in te winnen; als jurist wil je het contract kunnen lezen en een live gesprek met je hebben.

Misschien een briefje van de advocaat (0,5 uur - 1 uur) zodat je die hond van een verhuurder terug in zijn hok kunt sturen. Vaak zijn ze dan weer koest ;)

Wonderlijk dat de verhuurder door jou een hond genoemd wordt. TS heeft zelf ook een paar steken laten vallen. De huur niet opgezegd en vragen gesteld bij aanvang. Geen informatie gehaald bij KvK of de belastingdienst?

TS, achteraf worden de vragen aan Bokt gesteld, terwijl als je zakelijk bezig bent een heel ander traject moet belopen. Kamer van Koophandel helpt startende ondernemers. Andere vragen die zij misschien niet weten, kunnen ze doorverwijzen naar de goede instantie. Ga in gesprek met je verhuurder. Gooi argumenten zoals" dat je iets niet eens verdient hebt" opzij...dat is niet hun probleem. Persoonlijk zou ik beginnen met wat aan eigen kant is verkeerd gegaan, maar of het mogelijk is dit probleem in alle billijkheid op te lossen. Het gesprek zou ik niet alleen doen, maar iemand meenemen die rustig, geïnformeerd en welbespraakt is. Bij aanvang was een gesprek ook mogelijk , dus nu misschien ook. Ik lees vragen (vooral 3 ) die ik vreemd vind , hier ontbreekt volgens mij de mondelinge afspraak en de oplossing dat je alleen de aanwezige dagdelen wil betalen, lijkt mij onredelijk. Alleen de dagdelen betalen die beschikbaar waren lijkt mij eerlijker, want de verhuurder heeft toen de ruimte voor jou vrijgelaten. Dat je geen zin had te komen , is niet erg zakelijk, maar dat je in de ruimte ernaast moest zitten en oplossing van de verhuurder, is iets waar ik óók vragen over zou stellen. Je wordt nu voor blok gezet en dat heeft natuurlijk een reden. Probeer die spanning weg te halen bij dat gesprek. Het is in jouw belang dat er een redelijk bedrag uitrolt en dat krijg je eerder voor elkaar als je ook je eigen missers ziet. Het probleem wat nu ontstaan is, komt niet alleen door het rammelende contract.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 13:40

Ik ben me erg heel erg bewust van geworden dat ik hier zeker grote fouten in heb gemaakt. Ik had nooit moeten tekenen. Niet zonder alle mondelinge afspraken erin. Maar inderdaad, was echt in het begin van mijn ondernemerscarriere, ik zag het als prachtige kans. Alles was bespreekbaar. Ik had er nooit in moeten trappen.

Ik hoop er met de verhuurder samen uit te komen. We hebben binnenkort gesprek. Alleen twijfel ik of ik moet betalen (de factuurdatum staat op eind november, voor ons gesprek).

Ik weet dat ik met dit contract (wat is domweg getekend heb) niet sterk sta. Dus wil ook zeker betrokkenheid van juristen voorkomen.
Ik wil zo snel mogelijk van dit alles af. Dus denk dat ik de factuur maar betaal, maar hierover wil ik nog even overleggen met mijn netwerk.

Voor beide kanten is het contract niet sterk (er staat nergens een frequentie van de in rekening te brengen dagdelen.. maar er staat ook nergens dat ik alleen de aanwezige dagdelen betaal).
Overigens heeft de verhuurder meer huurders, die hij gewoon in mijn kantoor zette, ook toen ik daar nog wel wekelijks kwam. Dan moest ik met mijn client uitwijken.
Dus het is niet zo dat hij het voor mij vrij hield. Het was gewoon wie het eerst vroeg, die kon ik het kantoor terecht. Ook al was de woensdag voor mij besproken. Dat was al vrij snel niet meer van toepassing.
Ik vind overigens wel, dat ik tijdig aan heb gegeven (in mei al) dat ik graag een andere oplossing zou willen omdat ik simpel weg de tijd niet had om daar een heel dagdeel te gaan zitten. Dit had ik vooraf niet kunnen voorzien aangezien ik daar in de praktijk zou gaan behandelen, maar uiteindelijk was ik voornamelijk op huisbezoek. Prima, hartstikke leuk. Maar ondertussen werd er gewoon iemand anders in het kantoor gezet (Wat ook gewoon kon, maar dan werd het dus niet voor mij vrij gehouden).

Ik baal ervan dat ik geen contact kon krijgen met verhuurder. Ik heb tijdig aangegeven graag in gesprek te willen gaan over de mogelijkheden. Helaas is het behoorlijk uit de hand gelopen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:57

Je wil juristen vermijden, maar ik zou zeker nu juristen opzoeken voor advies, je hoeft niet gelijk met hun brieven of procedures te beginnen maar puur om te weten wat jouw rechten zijn, hoe je onder het contract uit kan komen en hoe dit netjes op te lossen.

Omdat jij alles maar netjes mondeling wilde bespreken sta je nu niet echt sterk, als je dit proces sterk ingaat (met het juiste onderbouwde advies) dan gaat dat je veel minder gedoe opleveren dan indien je frank en vrij het gesprek aan gaat, wederom van alles mondeling bespreekt en alsnog geen poot hebt om op te staan.

Mijn ervaring met dit soort dingen is dat je het beter gelijk juist kan aanvliegen dan achteraf want dat is veel meer gedoe. Nu kost het je een paar uur aan juridisch advies, straks het veelvoud omdat het uit de hand is gelopen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 17:45

Alle dingen die nu mondeling besproken gaan worden in dit gesprek, laat ik zwart op wit zetten met handtekeningen en datum en des noods nog met vingerafdrukken. Van dit gedoe heb ik echt geleerd dat ik nooit meer iemand op zijn blauwe ogen vertrouw. Zelfs niet als je echt het gevoel hebt dat ze je willen helpen en dat iets een hele mooie kans is.

Echt nooit meer. Ik ga even navragen of ik advies kan krijgen via de vereniging waar ik bij aangesloten ben en wat dat kost. heb al rechtsbijstand offerte aangevraagd voor eventuele toekomstige casussen.