'Me-time', hoe doen jullie dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:59

Ik heb en vriend die mij afremt, anders ga ik ook altijd door.
Ik merkte dat ik er slecht door sliep, omdat ik in mijn hoofd altijd bezig was. Nu ben ik mij er bewust van en kan ik rustig een avond lekker netlflix kijken zonder schuldgevoel.

Dit plan ik wel in trouwens. Dan spreek ik met niemand af en zorg dat alles voor school af is.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:48

Ik ken dat wel, van alles maar willen en overal bij willen zijn om niemand te kort te doen. Ik heb nu doordeweeks geen vaste afspraken (avond) en in het weekend maximaal 2 dingen die ik vooruit plan. Er komen namelijk altijd wel last-minute feestjes o.i.d. bij. Zet ook bewust kruizen in de weekend voor meer rust. Met een partner met eigen bedrijf, werk, 9 pony's, sociaal leven, kindje en 1 op komst is het voor mij ook erg pittig en moet veel alleen doen. Nu doet mijn vriend gelukkig de pony's grotendeels qua binnen/buiten zetten en hooi geven, maar mesten moet ik zelf.

Door bewust te plannen kom ik al een heel eind. En Nee zeggen. Moet je leren, maar het helpt wel. Telefoon uit en je ding doen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:54

Ik herken het ook erg, er zijn altijd wel dingen die ik nog moet doen en even rustig op de bank een boek lezen of film kijken kan ik gewoonweg niet. Ik plan dus ook altijd veels teveel en sinds mijn burn out vorig jaar trapt mijn lichaam eerder op de rem dan ik zou willen. Het is al goed dat je weet dat je meer me-time nodig hebt! Zoals al eerder gezegd, bewust plannen. Begin eens met een half uurtje ergens, een half uurtje voor jezelf. Daarna kun je dit rustig uitbreiden.

Ik ben zelf begonnen met mindfulness, dat heeft mij enorm geholpen (en nog steeds). Verder is voor mij me-time sporten, dat is echt het moment dat ik nergens aan denk en puur met mezelf bezig ben, ik kom met een leeg hoofd terug.
En de sauna. Als ik echt dreig mezelf voorbij te lopen, neem ik een dag vrij en ga de sauna in. Je mag daar geen telefoon mee en je kunt er niks anders dan relaxen. En daar kan ik me dan helemaal aan overgeven voor een dag.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:02


11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:08

Sinds ik afgelopen zomer oververmoeid ben geweest, heb ik van 8 uur 's avonds tot 8 uur 's ochtends als me-time gereserveerd. Okey, dat kan niet iedere dag (morgen heb ik van 5:45 tot 7:45 een opdracht 8)7 ), maar ik probeer me er wel aan te houden. Ik heb ook een app die apps als mail, internet en Instagram blokkeert tussen die tijd, zodat ik niet blijf hangen op social media. En mijn telefoon gaat dan op stil, waarbij alleen mijn familie en belangrijke vrienden doorkomen. Voor de rest van de telefoontjes gaat het geluid gewoon niet af. En alle andere geluiden van mijn telefoon staan sowieso dag en nacht af. Als ik bezig ben, dan moet je maar bellen als het dringend is. Maar Whatsapp of Facebook Messenger is mijn inziens nooit dringend.
En verder is grenzen stellen gewoon echt het belangrijkste. En goed en lang genoeg slapen! Dat scheelt ook heel veel!

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:22

verootjoo schreef:
Volgens mij heb je hier al heel veel topics over je moeilijke (soms zelfs problematische) leven geopend :=
Maar nu je naam veranderd. Schrijfstijl en levensstijl is nog net zo.

Wat heb je al geleerd en gedaan met eerdere goedbedoelde tips? :)


Dit dus.

Anoniem

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:37

Mijn advies aan jou, zet wat vaker je telefoon uit.
Ik vind het ook heel moeilijk echt tijd voor me myself and i te vinden, hoe raar dat ook klinkt bij iemand die net jaren lang thuis gezeten heeft. Alleen het nadeel daaraan is dat je je dagen op de automatische piloot doet. Beleeft niks ontmoet geen nieuwe mensen of wat dan ook.
Mijn grootste probleem is dat mijn hoofd bijna 24/7 wel druk is en daarin ben ik zoekende naar de uitknop. Bij mij is stap 1 dat de helft van de dag mijn mobiel gewoon uit staat, om de 2 uur ofzo even kijken of iemand me nodig heeft. Maar mijn beste vriendin woont hier recht achter dus als er iets is loopt ze gewoon binnen en met mijn ouders bel ik of tussen half 6 en 6 of tegen een uur of 8.. Ik heb er dan ook een handje van dat als ik tv zit te kijken of een film dat ik de helft van het programma of de film alsnog met m'n mobiel in handen zit..
En ik wil ook gaan proberen een keer elke dag echt een momentje voor mezelf in te plannen me echt even af te zonderen zelfs van de katten en dan even te gaan lezen, mediteren of wat dan ook..

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:56

TS zitten er nog tips tussen die je ziet zitten en kunt toepassen?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:07

Ik zeg vergevenement gewoon 'NEE'. Ik hecht veel waarde aan eigen tijd, vrienden weten dit en soms spreek ik met ze af eens in de twee weken. Soms 1x in de week en soms zit er langer tijd tussen. Dit omdat ik gewoon eigen tijd nodig heb en zat andere dingen 'te doen' heb die ook mijn aandacht vragen (paard, honden etc.).

Plus je telefoon aan de kant leggen op een vrije avond scheelt al een hoop. Je bent er niet dan, simpel.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:13

Bralindy schreef:
Ik zeg vergevenement gewoon 'NEE'. Ik hecht veel waarde aan eigen tijd, vrienden weten dit en soms spreek ik met ze af eens in de twee weken. Soms 1x in de week en soms zit er langer tijd tussen. Dit omdat ik gewoon eigen tijd nodig heb en zat andere dingen 'te doen' heb die ook mijn aandacht vragen (paard, honden etc.).

Plus je telefoon aan de kant leggen op een vrije avond scheelt al een hoop. Je bent er niet dan, simpel.


Wat is 'vergevenement'?

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:22

Ben zelf ook erg druk, 5 dagen in de week werken. Op avonden les geven of masseren. Op zaterdag les geven en masseren en tussendoor ook tijd besteden aan mijn eigen paard.
Oplossingen:
Omdat ik lesgeven erg leuk vind, heb ik een bijrijdster voor mijn paard gezocht. Zo krijgt hij niets te kort en kunnen we de dagen in de week dat we er naar toe gaan delen.
Telefoon staat altijd op stil. Zodat ik zelf het moment kan kiezen dat ik berichten en voicemails lees/hoor en wil antwoorden. Iedereen weet ook dat mijn telefoon op stil staat en ik dus vrijwel nooit meteen antwoord, dat is nooit een probleem.
Af en toe bewust wel een vrije avond, dagdeel weekend echt vrij plannen. Soms ga ik dan lekker op bed tv kijken, slapen, of juist wandelen met de honden. Maar echt waar ik zelf zin in heb.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:31

Ik ben ZZP'er en werk 6 dagen per week. Sinds kort staat mijn iPhone 90% van de tijd op niet storen.. Ik raak echt overprikkeld van tig apps/telefoontjes/mails/smsjes/facebookberichten per dag naast m'n lesgeefuren.

Sinds een paar weken is donderdag m'n vrije dag en die is dan ook écht vrij. Geen mail, niks.
Ik had gisteren 3 dingen op m'n lijstje: naar de nagelstyliste, met de hond uitwaaien en Netflixen. :Y)

Misschien niet erg zakelijk om telefonisch niet bereikbaar te zijn, maar anders hou ik het niet vol.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:13

Mlies schreef:
Ik ben ZZP'er en werk 6 dagen per week. Sinds kort staat mijn iPhone 90% van de tijd op niet storen.. Ik raak echt overprikkeld van tig apps/telefoontjes/mails/smsjes/facebookberichten per dag naast m'n lesgeefuren.

Sinds een paar weken is donderdag m'n vrije dag en die is dan ook écht vrij. Geen mail, niks.
Ik had gisteren 3 dingen op m'n lijstje: naar de nagelstyliste, met de hond uitwaaien en Netflixen. :Y)

Misschien niet erg zakelijk om telefonisch niet bereikbaar te zijn, maar anders hou ik het niet vol.

Ik denk maar zo: als het spoed is moeten ze 112 bellen en al het andere kan best even wachten.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:49

Goof schreef:
Bralindy schreef:
Ik zeg vergevenement gewoon 'NEE'. Ik hecht veel waarde aan eigen tijd, vrienden weten dit en soms spreek ik met ze af eens in de twee weken. Soms 1x in de week en soms zit er langer tijd tussen. Dit omdat ik gewoon eigen tijd nodig heb en zat andere dingen 'te doen' heb die ook mijn aandacht vragen (paard, honden etc.).

Plus je telefoon aan de kant leggen op een vrije avond scheelt al een hoop. Je bent er niet dan, simpel.


Wat is 'vergevenement'?


Ik denk hetzelfde als 'begevenmoment' en 'gevenment' wat je tegenwoordig ook steeds vaker tegenkomt :+ :')

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:54

Allemachtig, ik ga er maar vanuit dat men dan 'op gegeven moment' bedoelt?
Geen idee wat het anders zou moeten zijn.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:57

Ik dacht dat het een autocorrect was :+

Ik heb helemaal geen problemen met me-time, heb ik standaard elke avond :') . Gewoon lekker netflixen in mijn bed of een boek lezen voor ik ga slapen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:00

ik heb ook een goed ontwikkelde "nee ik heb geen tijd" :D

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:07

Me-time.... heerlijk <3

In het verleden ook heel veel moeite mee gehad. Maar nu wordt het steeds makkelijker om 'nee' te zeggen en aan mijzelf te denken. Ik kan ontzettend genieten van me-time en knap er ook helemaal van op.
Een avondje met een kop warme chocolademelk op de bank een serie/film kijken... lekker in mijn kleurboeken kleuren.. puzzel van 1000 stukjes in elkaar knallen.. in mijn eigen wereldje zitten met een goed boek. Ja hoor, heerlijk. Bijtanken!

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:34

Plien91 schreef:
Mlies schreef:
Ik ben ZZP'er en werk 6 dagen per week. Sinds kort staat mijn iPhone 90% van de tijd op niet storen.. Ik raak echt overprikkeld van tig apps/telefoontjes/mails/smsjes/facebookberichten per dag naast m'n lesgeefuren.

Sinds een paar weken is donderdag m'n vrije dag en die is dan ook écht vrij. Geen mail, niks.
Ik had gisteren 3 dingen op m'n lijstje: naar de nagelstyliste, met de hond uitwaaien en Netflixen. :Y)

Misschien niet erg zakelijk om telefonisch niet bereikbaar te zijn, maar anders hou ik het niet vol.

Ik denk maar zo: als het spoed is moeten ze 112 bellen en al het andere kan best even wachten.


Absoluut waar! Tegenwoordig ben je al bijna 24/7 bereikbaar via al die andere media, ik vind het wel best.. :=

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:49

Het is denk ik handig om voor jezelf te bekijken wat noodzakelijk is om te blijven doen (waarschijnlijk werk, school etc.), en de dingen die je eventueel kan laten zitten maar wat voor jezelf wel een verplichting is.

Ik ben mijzelf de laatste tijd tegengekomen door tegen mensen 'ja' te zeggen terwijl ik eigenlijk helemaal niet kon... Het is dus verstandig om ook een keer 'nee' te zeggen tegen de dingen die je eigenlijk heel erg leuk vind maar qua tijd een keer niet kan redden. Zo heb ik vorige week mijn wekelijkse paardrijles op de 'manege' afgezegd. Ik heb een eigen buitenrittenpaard en reed altijd nog één keer in de week bij een stal in de buurt op verschillende wedstrijdpaarden. Aangezien ik dit jaar met mijn studie ben begonnen en ik veel reis, is het een behoorlijke verplichting geworden om daar iedere week precies om 7 uur op het paard te zitten.

Je hebt het over me-time; heel erg belangrijk! De ene heeft meer tijd voor zichzelf nodig dan de ander; dat is een feit. En wat versta jij onder me-time? De één vindt het pas tijd voor zichzelf als zij een dag in een kuuroord zit, de ander vindt een kwartiertje lekker douchen al me-time.

Ik kan er zelf van genieten om even lekker te douchen met een fijn product om vervolgens in mijn badjas op de bank tv te kijken. Ik vind het ook heerlijk om een relaxte buitenrit te maken met mijn pony of een rondje te lopen met mijn hond.

Het is net wat jijzelf fijn vind, maar één ding is zeker; zorg dat je tijd voor jezelf vrijmaakt en tot rust komt, het is anders wel bijna zeker dat je een keer 'knapt' en maanden kampt met een burn-out oid.

Er zijn bepaalde dingen waar je niet onderuit kan/wilt zoals werk, school, verjaardagen etc. Maar als je eens goed kijkt zijn er ook veel dingen die voor jou een verplichting zijn geworden terwijl het helemaal niet noodzakelijk is om dat te blijven doen! Het zal eerst niet makkelijk zijn om dingen af te zeggen, maar geloof me; het lucht ontzettend op!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:18

Goof schreef:
Bralindy schreef:
Ik zeg vergevenement gewoon 'NEE'. Ik hecht veel waarde aan eigen tijd, vrienden weten dit en soms spreek ik met ze af eens in de twee weken. Soms 1x in de week en soms zit er langer tijd tussen. Dit omdat ik gewoon eigen tijd nodig heb en zat andere dingen 'te doen' heb die ook mijn aandacht vragen (paard, honden etc.).

Plus je telefoon aan de kant leggen op een vrije avond scheelt al een hoop. Je bent er niet dan, simpel.


Wat is 'vergevenement'?


Ik vermoed: Op een gegeven moment.

Anoniem

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:25

Was het topic even kwijt maar heb m weer! Ik heb zeker wat aan alle tips. Ik heb al een klein begin en dat is dat ik s'avonds na 21:00 geen dingen meer doe die ik niet leuk vind, haha. Dus geen huiswerk, administratie of andere dingen. Appjes of belletjes reageer ik op wanneer ik dat nodig vind. Ik probeer dit langzaam wat uit te breiden. Het is super om jullie tips te lezen, dank daar voor!

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:27

Ik ben heel goed geworden in 'nee' zeggen. Anders stuur ik gewoon deze door:

Afbeelding

:D

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:29

Amy schreef:
Was het topic even kwijt maar heb m weer! Ik heb zeker wat aan alle tips. Ik heb al een klein begin en dat is dat ik s'avonds na 21:00 geen dingen meer doe die ik niet leuk vind, haha. Dus geen huiswerk, administratie of andere dingen. Appjes of belletjes reageer ik op wanneer ik dat nodig vind. Ik probeer dit langzaam wat uit te breiden. Het is super om jullie tips te lezen, dank daar voor!


Wat goed. Geniet van je avonden!

Anoniem

Re: 'Me-time', hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:34

Hihi die is leuk Niwla!

Dankjewel Goof! :D