Hoeveel hou je achter de hand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:28

Ik heb dit jaar mijn eerste huis gekocht.

Heb nu voor onvoorziene uitgaven altijd een vast bedrag staan.
Heb dus een huis, auto en paard.

Daarnaast spaar ik nu elke maand alles wat ik over hou op. Omdat ik in de toekomst graag nog het een en ander in de tuin wil veranderen (schutting).

Alles wat ik straks (zodra mijn tuin is zoals ik wil) naast het vaste bedrag extra spaar, stop ik in de aflossing van mijn huis.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:34

ElCamino schreef:
ik lees dit en ben echt verbaasd wat sommigen kunnen sparen !!!!
Ik werk 40 uur, heb 1 paard op pension, een eigen huis en auto + trailer.
Ik hou amper geld over in de maand !!!! Ik heb mijn vakantiegeld en mijn eindejaars bonus voor extraatjes of noodgevalletjes maar verder kom ik helaas niet...


Dat noemen ze nou prioriteiten stellen :+

Wij hebben echt geen wereldsalaris maar sparen een hoop. :) is maar net wat je wilt met je geld en je leven ;)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:43

Verootje : proiriteiten stellen ?sorry ??? je beseft niet echt wat je zegt denk ik....zo eenvoudig ligt het niet.
Je hoort me verder ook niet klagen....

maar als je wilt weten waarom:
ik kan gewoon amper de eindjes aan elkaar knopen vanwege omstandigheden een paar jaar geleden. Toen had ik een leuke vent, mooi huis, stallen aan huis etc etc....het kon niet op, maar ja sommige dingen gaan over dus moest weer van 30 naar 40 uur werken, huisje kopen want huren vrije sector is onbetaalbaar en de wachtlijst is 15 jaar....2e paard en ezel wegdoen.

Ik ga niet stappen, niet uit eten, niet op vakantie, koop amper kleding.... niks voor mijn paard wat ik niet gebruik.... ik moet het allemaal zelf bij elkaar grabbelen.
Ik heb een paard van bijna 30, hierna koop ik ook geen ander meer puur omdat het financieel niet te doen is meer. ik doe hem ook niet weg, dat kan ik niet maken tegenover een dier wat al 22 jaar voor me klaarstaat en waar ik nog dagelijks op rij, dus denk dat je conclusie wat voorbarig is....

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:49

Ik wil minimaal 6000 euro achter de hand hebben, helaas momenteel niet omdat we behoorlijke financiële tegenvallers hebben gehad.
Verder lossen we iedere maand extra af op de hypotheek, dat bedrag kunnen we uiteraard ook apart zetten maar daar kiezen we niet voor.

Ik zou er persoonlijk helemaal zenuwachtig van worden als ik helemaal geen spaargeld zou hebben, ik voel dat nu al een beetje nu onze spaar behoorlijk gekelderd is -O-

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:51

Verootje zegt het cru maar ze heeft gelijk prioriteiten stellen

Elk huisje heeft zijn kruisje en tegen sommige dingen kun je niet tegenop sparen sparen
Toch doe je het goed elcamino
En hele grote tegenvallers kun je niet incalculeren

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:51

Ik heb van thuis uit al de idee meegekregen dat je rond je 30ste toch een jaarinkomen als buffer moet hebben. Zelf voel ik me daar ook comfortabel bij. Hier ben ik zelfstandige, dus ik hebt toch wat achter de hand nodig in geval van langdurige ziekte, maar eveneens grote onverwachtse kosten.

Het heeft idd ook wel te maken met leren met geld om te gaan. Of beter dus prioriteiten stellen en leren geld te vermeerderen. Enkel door sparen was met dat doel niet gelukt. Maar investeren en beleggen en dat hoeft echt niet over giga bedragen te gaan.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:15

ElCamino schreef:
Verootje : proiriteiten stellen ?sorry ??? je beseft niet echt wat je zegt denk ik....zo eenvoudig ligt het niet.
Je hoort me verder ook niet klagen....

maar als je wilt weten waarom:
ik kan gewoon amper de eindjes aan elkaar knopen vanwege omstandigheden een paar jaar geleden. Toen had ik een leuke vent, mooi huis, stallen aan huis etc etc....het kon niet op, maar ja sommige dingen gaan over dus moest weer van 30 naar 40 uur werken, huisje kopen want huren vrije sector is onbetaalbaar en de wachtlijst is 15 jaar....2e paard en ezel wegdoen.

Ik ga niet stappen, niet uit eten, niet op vakantie, koop amper kleding.... niks voor mijn paard wat ik niet gebruik.... ik moet het allemaal zelf bij elkaar grabbelen.
Ik heb een paard van bijna 30, hierna koop ik ook geen ander meer puur omdat het financieel niet te doen is meer. ik doe hem ook niet weg, dat kan ik niet maken tegenover een dier wat al 22 jaar voor me klaarstaat en waar ik nog dagelijks op rij, dus denk dat je conclusie wat voorbarig is....


Sorry hoor, wist niet dat het zo gevoelig lag :roll:

Maar het is nu eenmaal een feit dat je niet meer uit kan geven dan je hebt en dat je dus prioriteiten moet stellen waar je het aan uitgeeft.

En dat doe je toch goed? Je zit iig nog niet ver in de schulden...

Dus hoef je niet gelijk zo boos te reageren :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:24

Ik zit hier soms ook te kijken, wow wat sparen sommigen veel.

Ik ben 24, met een baan maar ook een studie en samen met mijn vriend 3 paarden, hier word wel gespaard maar niet zo veel hoor. :+ Hij heeft ook nog 2 dochters waarvan er 1 hier woont. Wij doen allerlei levensfases tegelijk. :o

Wel geven we zo min mogelijk geld uit aan dingen waar je niks van terugziet. (Vakanties, uit eten.)
Een trailer mag bijvoorbeeld wel wat kosten, ik ben er niet aan gehecht en mocht het ooit nodig zijn staat 'ie zo op marktplaats. Dat zou wel een hele extreme situatie zijn, maar goed. Je kunt imo beter 3000 euro in een trailer steken dan in een vakantie om die reden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:27

bulck schreef:
Ik heb van thuis uit al de idee meegekregen dat je rond je 30ste toch een jaarinkomen als buffer moet hebben. Zelf voel ik me daar ook comfortabel bij. Hier ben ik zelfstandige, dus ik hebt toch wat achter de hand nodig in geval van langdurige ziekte, maar eveneens grote onverwachtse kosten.

Het heeft idd ook wel te maken met leren met geld om te gaan. Of beter dus prioriteiten stellen en leren geld te vermeerderen. Enkel door sparen was met dat doel niet gelukt. Maar investeren en beleggen en dat hoeft echt niet over giga bedragen te gaan.

Dat is een heel mooi streven zeg! Zo'n 25.000 gespaard willen hebben rond je 30e! :D

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:28

Gypsy: is maar net waar je prioriteiten liggen.
Wij zouden liever kiezen voor vakanties/uit eten etc dan materiaal :o
Maar dat is ieder zijn eigen keuze, hierin kun je geen goede of slechte keuze maken in mijn ogen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:29

sunshine schreef:
Gypsy: is maar net waar je prioriteiten liggen.
Wij zouden liever kiezen voor vakanties/uit eten etc dan materiaal :o
Maar dat is ieder zijn eigen keuze, hierin kun je geen goede of slechte keuze maken in mijn ogen.

Ik denk dat Gypsy ook deels bedoelt dat wanneer je niet zoveel gespaard hebt je dat geld beter uit kan geven aan iets met daadwerkelijke waarde. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:33

Ja dat bedoel ik inderdaad.

Mocht het ooit heel gek lopen, denk aan een ernstig ziek paard op de kliniek thuis gaat er van alles kapot, de auto stuk, kortom je gewone spaargeld is niet voldoende. Een trailer kun je dan op MP zetten om geld vrij te maken. Het geld dat je aan je vakantie uitgegeven hebt komt nooit meer terug.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:35

MarlindeRooz schreef:
bulck schreef:
Ik heb van thuis uit al de idee meegekregen dat je rond je 30ste toch een jaarinkomen als buffer moet hebben. Zelf voel ik me daar ook comfortabel bij. Hier ben ik zelfstandige, dus ik hebt toch wat achter de hand nodig in geval van langdurige ziekte, maar eveneens grote onverwachtse kosten.

Het heeft idd ook wel te maken met leren met geld om te gaan. Of beter dus prioriteiten stellen en leren geld te vermeerderen. Enkel door sparen was met dat doel niet gelukt. Maar investeren en beleggen en dat hoeft echt niet over giga bedragen te gaan.

Dat is een heel mooi streven zeg! Zo'n 25.000 gespaard willen hebben rond je 30e! :D


We zijn thuis met 4 kinderen en dat is ons alle 4 gelukt. Maar zoals gezegd, dat geld is niet ontstaan door elke maand wat euro's opzij te zetten. Dan was me dat ook niet gelukt, en allicht niemand bij ons.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:35

Ja dat snap ik, ik had voor die 700 euro van mijn camera ook mooi op vakantie gekund. Maar wanneer er van alles mis gaat, kan mijn camera voor dat geld zo weer op marktplaats.

bulck schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dat is een heel mooi streven zeg! Zo'n 25.000 gespaard willen hebben rond je 30e! :D


We zijn thuis met 4 kinderen en dat is ons alle 4 gelukt. Maar zoals gezegd, dat geld is niet ontstaan door elke maand wat euro's opzij te zetten. Dan was me dat ook niet gelukt, en allicht niemand bij ons.

Hoe dan? Door veel geld op zij te zetten of door beleggen oid?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:36

bulck schreef:


Dat is een heel mooi streven zeg! Zo'n 25.000 gespaard willen hebben rond je 30e! :D[/quote]

We zijn thuis met 4 kinderen en dat is ons alle 4 gelukt. Maar zoals gezegd, dat geld is niet ontstaan door elke maand wat euro's opzij te zetten. Dan was me dat ook niet gelukt, en allicht niemand bij ons.[/quote]

Dan heb ik nog 6 jaar, vertel hoe doe je dat? :P

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:45

Wij zijn 25 en 28 jaar.
Werken beide fulltime en sparen elke maand een heel maandloon + wat nog over is van het andere loon.
Dit is denk ik z'n € 2000/€2500 per maand.
Maken elk jaar 1 verre uitgestippelde reis, maar doen verder niet zo veel. Hebben in augustus een boerderijtje gekocht zodat het paard ook thuis kan staan. Maar hebben niets van ons spaargeld hoeven gebruiken.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:00

MarlindeRooz schreef:
Hoe dan? Door veel geld op zij te zetten of door beleggen oid?


Gho dat is bij ons al begonnen met destijds ons vakantie/weekendbaantje. Van thuis mochten we met de helft doen wat we wilden, de andere helft moesten we 'iets' mee doen. Dat "iets" kon heel uiteenlopend zijn. Van effectief sparen (dus gewoon opzij), of iets te kopen om door te verkopen of via destijds mijn ouders te beleggen. Zo heb ik wel eens een pony voor de verkoop gekocht aan pakweg 1.000 euro en die dan voor 2500 kunnen verkopen op enkele maanden tijd. UIteraard dan ff berekenen wat je echt wint en dan opnieuw kiezen. Wat te doen met dat geld? En zo is dat steeds gegroeid, elke keer opnieuw nadenken. Eens 18 jaar dan ook echt zelf gaan beleggen, of beter echt onder mijn eigen naam.
En uit dat beleggen soms verliezen gekend, maar ook wel eens leuke meevallers. (je spreidt toch altijd je risico, door op meerdere paarden te wedden) En ja eens je dan leuke bedragen hebt dan ga je investeren. En dat ben ik nu sinds enkele jaren aan het doen, naast (vnl vastgoedprojecten en R&D)

Je hoeft voor dit alles echt niet de giga startkapitalen te hebben en je moet het laten groeien. Veel (jonge) mensen (nou ja ik ben er 33 :') ), willen te snel teveel of raken snel ontgoocheld. En ja dan is dat beleggen niet echt iets wat aan te raden is. Beleggen is en blijft ook altijd wel risicovol. Maar gewoon van sparen ga je niet 'rijk' worden of echt iets opbouwen, mss een kleine buffer. Maar ook dan zie ik in mijn directe omgeving (oa ex vriendjes) dat mensen daar toch moeilijk af kunnen blijven, als het ff wat minder gaat.

Dus ik denk echt dat het mindset en opvoeding is, om ff terug on topic te gaan.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:16

Ik heb maar een klein spaarpotje maar ik leef niet luxe, heb een klein inkomen (Wajong+toeslagen) en vind het wel prima zolang mijn dieren fatsoenlijk verzorgd kunnen worden.
Een wasmachine/koelkast/vriezer oid heb je voor een paar 10tjes van MP indien nodig, een droger is luxe maar wel fijn om te hebben.
Ik heb overigens geen auto, wel onlangs en fietskar gekocht voor de hond, maar ook zodat ik beide katten en de hond tegelijk mee kan nemen naar de dierenarts of eens grote voorraad boodschappen kan inslaan oid.

Ik haal een groot deel van mijn geluk uit mijn dieren, mss dat ik in de toekomst geen nieuwe kat meer neem of alleen nog maar opvang als er 1 wegvalt maar dat zie ik dan wel weer.
Doel is iig om €1.000,- à €1500,- opzij te hebben staan voor de dieren (waarvan €1.000,- voor dierenartskosten, de rest voor dingen als trimsalon, bestellen voer en kattenbakkorrels etc) en €500,- voor mijzelf (vervanging meubels/apparatuur, eens kleding kopen etc).

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:58

bulck schreef:
Gho dat is bij ons al begonnen met destijds ons vakantie/weekendbaantje. Van thuis mochten we met de helft doen wat we wilden, de andere helft moesten we 'iets' mee doen. Dat "iets" kon heel uiteenlopend zijn. Van effectief sparen (dus gewoon opzij), of iets te kopen om door te verkopen of via destijds mijn ouders te beleggen. Zo heb ik wel eens een pony voor de verkoop gekocht aan pakweg 1.000 euro en die dan voor 2500 kunnen verkopen op enkele maanden tijd. UIteraard dan ff berekenen wat je echt wint en dan opnieuw kiezen. Wat te doen met dat geld? En zo is dat steeds gegroeid, elke keer opnieuw nadenken.

Wat een ontzettend goed idee! Ik heb zelf van huis uit maar weinig opvoeding genoten als het gaat om verstandig met geld om gaan (niet dat mijn ouders onverstandig zijn met geld hoor, ze hebben er alleen in de opvoeding maar weinig aandacht aan besteed) en daar heb ik lang de nadelen van gevoeld. Nu ik zelf in de 30 zit ben ik dan toch aan het nadenken over hoe ik dat bij mijn (nu nog fictieve) kinderen anders zou kunnen doen. ik vind dit daar echt een heel erg goed voorbeeld voor! Dank voor het delen!

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:14

Mijn beeld van wat je achter de hand moet houden komt geloof ik niet overeen met de werkelijk. Al zouden we een ton op de bank hebben dan zou ik nog denken "maar stel dat" hahaha. Gelukkig is mijn vriend daar wat nuchterder in...

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:45

Mijn broertje is 22, woont nog thuis maar moet einde van het jaar nog even extra checken of zijn vermogen (want ik vind dat je het best vermogen mag noemen inmiddels :Y) ) niet boven de grens van het heffingsvrij vermogen uitkomt.

Hoe? Hij geeft gewoon geen reet uit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:53

Snorlex schreef:
Mijn broertje is 22, woont nog thuis maar moet einde van het jaar nog even extra checken of zijn vermogen (want ik vind dat je het best vermogen mag noemen inmiddels :Y) ) niet boven de grens van het heffingsvrij vermogen uitkomt.

Hoe? Hij geeft gewoon geen reet uit :')


Tijd dat ie op zichzelf gaat, kan ie mooi huisje mee kopen :+ :')

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:20

Die heffingsvrije grens is momenteel 25k voor een alleenstaande, dus daar koop je weinig huis mee :+

Bulck wat een interessante manier van financiële opvoeding. Nooit eerder gehoord (de meeste mensen laten hun kinderen gewoon sparen) maar ik vind het wel wat hebben!

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:06

Snorlex schreef:
Mijn broertje is 22, woont nog thuis maar moet einde van het jaar nog even extra checken of zijn vermogen (want ik vind dat je het best vermogen mag noemen inmiddels :Y) ) niet boven de grens van het heffingsvrij vermogen uitkomt.

Hoe? Hij geeft gewoon geen reet uit :')


Dat kan inderdaad als je bij je ouders woont en werkt :D

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:21

Heeft hij gewoon met bijbaantjes bij elkaar gesprokkeld. Hij is net klaar met zijn studie.

Ik ben helaas vrij materialistisch :+ en heb een dure hobby, dus hoewel mijn welgetelde vier meer levensjaren kom ik niet bij zijn spaarsaldo in de buurt :')