Tussen regels vallen met huur of koophuis, klem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Tussen regels vallen met huur of koophuis, klem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:28

Ok even een apart topic gemaakt omdat ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben in nl die hier tegen aan loopt. Ik zit volledg klem wat betreft woning en dankzij meewerken van ex heb ik nog niet hoeven aankloppen bij de daklozen opvang. Omdat ik kennelijk tussen elke regel doorval met inkomen.

Ik ben volledig afgekeurd en heb wao. Alleen omdat ik zo stom ben geweest destijds te willen blijven doorwerken ben ik blijvend uitgevallen met vier uur per week. Resultaat wao is iets boven de driehonderd euro per maand.

Mijn ex is er vandoor gegaan met als gevolg dat ik door mijn wao recht heb op partnerallimentatie. Omdat hij zzp er is met een royaal inkomen is mijn allimentatie ook erg ruim en dan ga ik de mist in. Ik zit nu nog in de gezamelijke koopwoning die verkocht moet worden.

En dan, ruim twee jaar geleden is de zoektocht gestart. Overal kreeg ik nee te horen. Want scheiding nog niet rond enz. Dus gewacht tot die uitgesproken was en opnieuw gezocht. Voorkeur heeft een koopwoning omdat de rente laag is lage woonlasten en ik kan er blijven wonen ook als allimentatie stopt en ik terugvan op wao aangevuld tot bijstandsnivo.

Maar ja wat blijkt hypotheek maatschappijen accepteren allimentatie niet of nagenoeg niet als inkomen, en met alleen mijn wao nu en daarna bijstands nivo helaas te weinig. Nhg vindt het financiele plan verantwoord en geven hun accoord, een maatschappij heeft er nog naar gekeken en afgewezen met de woorden u kunt het betalen maar u krijgt het niet.

Ok die weg is het dan niet, dan maar huren. Sociale huur, helaas u krijgt te veel. Vrije sector helaas u heeft genoeg maar we accepteren allimentatie niet als inkomen terwijl het dat wettelijk wel is. -O- als ze al beetje meewerken zijn de eisen aan de dingen die ik moet aanleveren krankzinnig en zeggen ze zelf al eigenlijk mogen we dit niet van u eisen en verwachten maar u moet ze toch aanleveren. En zelfs dan komen er steeds weer opnieuw eisen van dingen waaraan ik moet voldoen. En voldoe ik daaraan is het weer niet goed.

Vanmorgen weer een lange tijd met een boekhouder van een woningbouwvereniging aan de lijn gehangen maar ik kom er niet doorheen. Kan niet bieden wat ze willen. Omdat de scheiding vorig jaar pas is afgerond is er geen aangifte met het vereiste inkomensbedrag. Ondanks aanleveren van alle documenten en bankoverzichten (wettelijk niet eens toegestaan) waarmee ik kan aantonen dat ik het kan betalen de komende ruim 10 jaar. Maar het is niet genoeg, het is nooit genoeg

Ze weten heel goed hoe het in elkaar zit. Maar wat ze domweg zeggen is of ze accepteren allimentatie niet als inkomen terwijl ze dat wettelijk wel verplicht zijn. Of ze accepteren een convenant niet als een wettelijk betaalmiddel terwijl het dat wel is. Of ze zeggen we hebben geen zin heel het convenant door te lezen en als je copien aanlevert van het deel dat echt van belang is willen ze dat niet hebben. En ze willen zwart op wit garantie dat ik voor de komende geen idee hoeveel jaren het geld heb terwijl ze zelf zeggen dat niet te eisen voor iemand met werk. Omdat ze dat niet kunnen en mogen eisen. Of ze zeggen ja je kunt het wel betalen maar toch krijg je het niet.

Met wie je ook spreekt hoe hoog ook in de boom ik loop tegen hetzelfde aan. Boeit me niet of ik het moet begrijpen ik zit klem, kan geen kant op iedereen kuch betreurt kuch het en daar mag ik het mee doen. Instanties maken ter plekke hun eigen regels waar ik maar aan moet voldoen. En voldoe ik aan die regels is er altijd maar dan ook altijd weer een andere regel waar ik aan moet voldoen en is die ook voldaan is er wel weer iets anders enz enz enz.

Sociale dienst, maatschappelijk werk niemand ziet een uitweg of mogelijkheid.

En leuk als ik het moet begrijpen, mijn situatie verandert er niet door. Simpelweg omdat ex meewerkt heb ik nog woonruimte. Anders had ik me kunnen melden bij de daklozen opvang. -:(- andere optie iets huren of kopen op ene camping mag niet omdat je daar niet mag wonen permanent. De situatie nu met koophuis is eigenlijk ook niet toegestaan omdat ex niet hier woont. Gaan die moeilijk doen heb ik helemaal een groot probleem.

Enige fatsoenlijke oplossing die wettelijk wel toegestaan is een man vinden op wiens kosten ik in zijn huis mag wonen omdat dan accuut allimentatie stopgezet wordt en ik op iemands zak moet gaan teren als een profiteur. Ook niet echt een wenselijke situatie dus. -O-

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik de enige ben die hiertegen aan loopt, zijn er bokkers die een dergelijke situatie kennen of herkennen? Dan wel ergens nog een briljant idee hebben?

BigOne

Re: Tussen regels vallen met huur of koophuis, klem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:36

Zonder alle complicaties die jij hebt, er zijn heel veel mensen die tussen wal en schip vallen, te weinig voor koop en te veel voor sociale huur. Maar iets particulier en kleins huren ook geen mogelijkheid??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:40

Nee geen partikulier accepteert mijn allimentatie als inkomen. Enige dat huurbaar is hier is een vakantiehuisje tijdelijk. Los van dat dat ook geen optie is zit ik ook nog met een paar honden die niet zomaar bij anderen onder te brengen zijn. En daarin niet meegenomen mogen worden. Maar als dat zou moeten is het weer terug naar het asiel waar ze dan hun leven moeten slijten. Mag hopen dat dat helemaal nooit nodig is ;(

En alleen mijn wao is onvoldoende. En ik heb ruim voldoende voor vrije sector huur boven de sociale huurgrens voor de komende ruim 10 jaar. En ook volgens nhg ruim voldoende voor kleine koopwoning ook na stop allimentatie. Maar willen ze mijn geld niet hebben. Al weet ik dat ik dan moet verhuizen nog. Maar dan heb ik jaren opgebouwd en boven de 55 waardoor alles gemakkelijker wordt.

En ik wil weg maar moet ook weg. Omdat de situatie nu met koophuis maar ex woont er niet officieel ook niet mag met een hypotheek. Je tekent dat je er ook daadwerkelijk woont. -O- zolang dat getolereerd wordt kan ik blijven zitten zo niet heb ik helemaal een probleem.
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-11-17 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:45

Ergens kan ik mij voorstellen dat de alimentatie nirt geaccepteerd wordt want deze kan als inkomen wegvallen bij faiilissement of bij minder inkomen van alimentatie plichtige

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:46

Is verzekerbaar overigens. :) maar ja iemand kan ook werk kwijtraken als baas failliet gaat. Is exact dezelfde situatie maar dat is geen probleem.

Maar dan nog, met alleen wao kan ik zowiezo in de goedkoopste woning niet eens terecht. Dat is ziektekosten verzekering en gemeentelijke last voor beetje geld op. Maar dan komen ze aan met je krijgt meer en dan telt het wel mee als inkomen. _-:(
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-11-17 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:47

En tijdelijk antikraak gaan zitten? Niet ideaal dat weet ik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:48

Of vakantiehuisje voor langere tijd ik zie op marktplaats daar heel wat van voorbij komen
Als je baas faiiet gaat heb je nog recht op ww dus is niet vergelijkbaar

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:51

Lughnassadh schreef:
En tijdelijk antikraak gaan zitten? Niet ideaal dat weet ik.

Bij antikraak is 9 van de 10 keer absoluut geen huisdier welkom.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 15:51

Is ook weer tijdelijk overigens, en zit ik met een kleine extra probleempje. Ben afgekeurd met reden, -O- lijf is niet optimaal en niet alle woningen zijn fysiek geschikt voor me. Los van het feit dat er antikraak hier niet in de buurt is en honden niet toegestaan. Maar die weg had ik ook al onderzocht. Ben al twee jaar aan het kijken watkan en zelfs maatschappelijk werk heeft alles bekeken en ziet ook geen enkele uitweg.

Dan kan ik beter blijven zitten waar ik zit in mijn aangepaste woning. En dan duimen dat hypotheek maatschappij niet de zenuwen krijgt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:52

Ik snap net zoals Echwel heel goed dat ze dit niet accepteren. Ik zou eerder kijken naar particuliere huur, evt een studio of kamer om mee te beginnen? Of inderdaad op campings een chaletje? Een plek voor jezelf (zodat je je niet bij de daklozen opvang hoeft aan te melden zoals je zelf zegt) lijkt me belangrijker dan een plek waar ook je honden welkom zijn, hoe vervelend ook voor je honden als ze niet mee kunnen..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:54

Echwel schreef:
Ergens kan ik mij voorstellen dat de alimentatie nirt geaccepteerd wordt want deze kan als inkomen wegvallen bij faiilissement of bij minder inkomen van alimentatie plichtige

Kan ik me ook voorstellen. Ook bij samenwonen met nieuwe partner vervalt de alimentatie. Op die basis zou ik als bank zijnde ook geen hypotheek verstrekken. Het blijft natuurlijk een commercieel bedrijf.

Buiten dit al is het erg zuur natuurlijk. Via andere particuliere kanalen? Hebben ze bij jullie ook huurwoningen in het hogere segment via sociale huur?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:59

Zou de woning genoeg winst opleveren zodat je dat deel bij een aankoop kan inbrengen? Wellicht scheelt dat ook weer? Wil of kan je ex partner niet in de woning blijven?

Zo ben je wel dubbel de dupe van zowel ziekte als scheiding. Hopelijk dienst zich snel een oplossing aan. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:00

Heb je alle pogingen tot financiering nu zelf bij de banken ondernomen of via een financieel adviseur?

Is er bij jullie huidige woning sprake van overwaarde of onderwaarde?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 16:02

Dat had ik al uitgelegd, die accepteren het ook niet en stellen keer op keer eisen en aan eind van rit doen zij het ook niks. Idem partikuliere huur. Los van het feit dat dat hier ook niet is werken die al helemaal niet mee.

Maar wat jullie zeggen als je gaat samen wonen vervalt het, ja dat klopt maar dan is het eerst huis verkopen en dan samenwonen of huur opzeggen. Dan is het wegvallen van de allimentatie dus geen probleem.

Oftewel deel van jullie zou dus ook rustig alle regels opzij zetten die wettelijk zijn vastgelegd door de overheid. Namelijk dat allimentatie gewoon een wettelijk toegestaan inkomen is. 8)7

Tabaluga nee dat niet, is klushuis en we spelen quite. Maar ik krijg nog geen 10000 euro hypotheek. Gewoon helemaal niks. Zelfs in 10 jaar aflossen wordt niet geaccepteerd. Het gaat hier om een maandlast bruto van 450 euro dan. Oftewel een heel goedkoop huis en ik heb een stevige spaarrekening, de combinatie maakt dat ik ruim ene kwart zelf zou betalen. Heel goed te betalen na stop ervan als ik zou willen.

En om aan een van de eisen van de enige maatschappij te voldoen is huis inmiddels op naam van ex en ben ik geschrapt van de hypotheek en eigendoms acte van de woning, was een eis van de maatschappij. Voldoe je daaraan was het weer niet voldoende.

O ja zowel via adviseur als rechtstreekt bij banken. Heb denk ik meer dan 15 maatschappijen direct en indirect benaderd erover als het er niet meer zijn zelfs. Ook die zo mooi reclame maken voor hypotheken voor mensen zonder vast contract. 8)7

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:13

Ik zit met hetzelfde probleem, k zoek een huurhuis, wil ook best particulier zitten, k kan het betalen maar alle huizen in de regio vallen onder een makelaar en deze eist 4 keer de inkomenseis..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:15

Hypotheek geen optie dan blijft enkel huren nog over.

Tot 40 aan jaarinkomen moeten er huurwoningen zijn dus dat moet geen probleem zijn mits je erboven zit.

* Of volhouden tot je wel een benodigde aangifte kan overleggen na 1 jaar..
* alimentatie (drastisch tijdelijk) stopzetten, sociale aanvullingen aanvragen en daarmee een woning huren via sociale huurwoningen
* particuliere woning vinden via eigen kanaal (advertentie maken)

Wat zijn dan verder nog stukken die je moet overleggen die je niet hebt of iets?

Ik denk dat we iets over het hoofd zien doordat we info missen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:16

absque_dubio schreef:
Ik snap net zoals Echwel heel goed dat ze dit niet accepteren. Ik zou eerder kijken naar particuliere huur, evt een studio of kamer om mee te beginnen? Of inderdaad op campings een chaletje? Een plek voor jezelf (zodat je je niet bij de daklozen opvang hoeft aan te melden zoals je zelf zegt) lijkt me belangrijker dan een plek waar ook je honden welkom zijn, hoe vervelend ook voor je honden als ze niet mee kunnen..

Ik vind dat dieren bij je familie horen,dus die moeten altijd mee kunnen als je moet verhuizen.maar,als ts niets anders kan vinden kan ze gewoon blijven zitten waar ze zit ,als ze daar is ingeschreven.Woonbescherming staat in de wet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 16:25

Klopt daarom moet ik ook blijven zitten, anders niet ingeschreven is pech hebben.

Wat ik nu niet kan overleggen is een inkomstenbelasting formulier met een bedrag hoog genoeg zodat ik kan bewijzen dat ik het inkomen haal. Dat zou nog een jaar wachten zijn. Maar zelfs dan willen ze niet meewerken want ze zien allimentatie niet als betrouwbaar inkomen. Ik haal de inkomens eis van 4 keer de huurwaarde tot ongeveer 750 euro per maand voor de komende 10 jaar.

Tijdelijk stopzetten heb ik serieus aan gedacht. Alleen ;( duurt het dan twee tot drie maanden voor ik aangevuld ga worden tot bijstandsnivo. Is mijn spaargeld al wat ingedampt en omdat ik me pas kort heb kunnen inschrijven bij een woningbouwmaatschappij omdat recent de inkomenseis ietsje is verruimd. Eerder wilden ze me niet eens als winingzoekende hebben. En ja met een duur van vier maanden terwijl de wachttijd in de regio 8 tot 10 jaar is ben je kansloos. En is stopzetten ook geen optie dus. Of we zouden moeten gaan frauderen en de allimentatie zwart overboeken. Maar dat gaat me echt veel te ver. Dan fraudeer ik aan alle kanten. Ik wil wel rustig kunnen slapen s nachts

Advertentie heb ik gehad helemaal aan begin van scheiding maar of reactie van niet kunnen inschrijven op die plek, of veel te dure huur als nog of een meneer die het wel zag zitten me iets te verhuren in ruil voor .... :r

Enige huis dat in aanmerking zou kunnen komen dat nog aangepast is ook en beschikbaar in de woonplaats heeft ene huur van 850 euro per maand en dat kan ik niet betalen en daar krijg ik domweg weer te weinig voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:29

Heb je de financieringen zelf bij de banken proberen te regelen of via een financieel adviseur?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 16:30

Had ik al neergezet beiden. Minstens 10 tot 15 maatschappijen als het niet meer is. Idem die zo mooi reclame maken dat ze hypotheken geven aan mensen zonder vaste baan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 16:35

Ja :P antwoord ja dat zijn de regels de we hanteren. :+ heb ik vier keer te horen gekregen bij de vier verhuurstichtingen die hier in de regio zitten. Als je de onlogica van deze regel probeert uit te leggen volgt er een herhaling van hun woorden, een hoop gezucht of de woorden dat kunt u wel zo zeggen maar .... of de hoorn wordt neergelegd, 8)7

Heee ? Ik antwoord op een vraag maar die is foetsie?
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-11-17 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:36

Ik vind het gek dat je voor sociale huur teveel verdient (dan tellen ze alimentatie wel mee), maar als je vrije sector bij de woningbouw wil huren ze zeggen dat je te weinig verdient (alimentatie telt niet mee).

Heb je de betreffende woningbouwvereniging al eens gevraagd waarom dat zo is?

Edit: typo

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 16:36

Ah daar was de vraag gebleven hihi

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:38

Ik snap dat de situatie urgent is, maar lost dit zichzelf niet op zodra je je aangifte inkomstenbelasting over 2017 hebt gedaan begin 2018? Dan heb je je jaarinkomen obv huidige situatie toch op papier voor de verhuurder?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:38

Ik heb ongeveer het 10voud van wat jij aan wao ontvangt en zelfs mijn inkomen telt niet mee voor de hypotheek. Gezien de strenge regels die de overheid en de banken ons opleggen.

Ik kan eerlijk gezegd niet begrijpen dat je überhaupt durft te dromen dat je een hypotheek krijgt vandaag de dag met een inkomen wat waarschijnlijk ergens tussen bijstand en minimumloon hangt. Ik begrijp wel dat het je vreselijk irriteert.

Stel dat je die hypotheek wel rond krijgt op basis van je wao en alimentatie dan moet je nog een overlijdensrisico verzekering afsluiten om het risico voor de bank bij overlijden af te dekken. Er zullen weinig verzekeraars zijn die iemand een goedkope orv verstrekken als ze afgekeurd zijn. Als je die überhaupt al krijgt.

Als je heel veel spaargeld hebt is verhuizen naar de leegloop provincies niet een optie? Een plek waar de huizen gewoon echt goedkoop zijn. Dan kan je misschien wel een huis kopen met je spaargeld en een persoonlijke lening bij een instantie die minder streng is dan een hypotheek verstrekker.

Heel veel sterkte in ieder geval. De frustratie van tussen t wal en t schip vallen is heel vervelend :(:)