Ervaringen sauna in de schuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Ervaringen sauna in de schuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 19:37

Ik heb vaak nogal last van mijn spieren en helaas houd onze vloer geen badkuip.
Nu heb ik net bedacht dat een hottub in de tuin misschien wel wat is.
Vervolgens bedacht ik mij dat we een kook huisje bij ons huis hebben waar we niks mee doen.
Zijn er mensen die in zo'n soort ruimte een sauna hebben gecreëerd.
Moeten alle sauna's van hout zijn of kunnen tegels aan de muur ook prima.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:46

Mij is niet duidelijk of je nu een sauna wil of een hottub. Ik heb een jacuzzi onder een afdak staan met 2 dichte en 2 open kanten, ik zou die nooit in een afgesloten ruimte zetten, je krijgt veel damp natuurlijk en het is veel fijner om met je kop in de frisse lucht te zitten :D

LoveBodin

Re: Ervaringen sauna in de schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:00

Het is inderdaad de vraag wat je wil..
een infrarood sauna is wat duurder maar ze zeggen nog beter dan een gewone sauna.
Gewone sauna kan je zelfs gewoon los in de tuin zetten, ze komen ook in vorm die buiten kan blijven.
Tegels aan de wanden zou ik niet doen, maar je kan wel een interieur van hout er in zetten. dat gebeurt meestal (houten inbouw met kachel etc.)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:01

En tegels in sauna kan, maar worden erg heet, goed oppassen dus ivm verbranden!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:52

Wat voor sauna zoek je? een infrarood of een finse sauna?

Het makkelijkste is een het plaatsen van een houten cabine ergens binnen. Hout isoleert het beste zeker als je een kleine ruimte(cabine) hebt kun je het 220 stekker af. Hoe groter de te verwarmen ruimte hoe n grotere kachel je nodig hebt. En dan heb je wel krachtstroom nodig.
Vaak zijn infrarood cabines goedkoper dan de finse zeker als je eens op markt pl aats rondkijkt op is er voor een leuk prijsje een te vinden.
Laat je vooraf wel goed voorlichten door diverse mensen want er is een hoop meuk te koop.
Denk aan boordkarton hout, slecht isolerende deuren. gaten en kieren, rammelende kachels.
En voor een infra rood is het heel belangrijk om te weten wat voor warmtelamp je wil(zit veel verschil in)

En ook qua jacuzzi/ warmtebad zijn veel dingen mogelijk, kijk vooral naar waar je comfortabel in kan liggen/ zitten makkelijk in en uit kan stappen. Een hottub is vaak minder comfortabeler dan een jacuzzi.

En binnen kan, zeker in de winter lekker. Maar zorg wel dat je kunt ventileren komt best een hoop damp vrij en hij slaat nog al eens aan om bij te warmen, dus hij maakt ook wel wat geluid.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:26

jacuzzi wil ik niet. die vreet stroom
wil een hottub gestook op hout.

dat tegels warm worden had ik nog niet aan gedacht.
Niet handig idd.

Ik wil denk ik een finse sauna vind de aroma's heerlijk

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:33

je wil dus een hottub én een sauna?
Finse sauna kan in de tuin gewoon los..
En dan hottub in de schuur?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:55

Denk dat de kosten van hottub en jacuzzi niet veel verschillen, waarschijnlijk is jacuzzi zelfs goedkoper met de huidige electra prijzen + krijg je meer waar voor je geld zeker ivm massage opties. Draaikosten van een jacuzzi zijn ongeveer 1 euro per dag, thans iets minder vanwege de dalende electra prijzen.
Wat mij de nadelen lijken zijn:
- hottub moet je eerst (3uur) warmstoken voordat je er in kan en dan heb je een warm bad, zonder massage, alleen staat ie buiten.
- vanwege het hout mag je geen chloor etc gebruiken dus elke week water verschonen, 1600liter zelfde als mijn jacuzzi bijvoorbeeld, bij de jacuzzi moet dit om de 4mnd, ik gebruik ook zeer minimaal chloor aangezien ik er niet tegen kan. Jacuzzi heeft een ozonater
- stookhout, welke ook vrij klein moet zijn kost rond de 150euro per kuub en hoewel ik wel eens in een hottub heb gezeten weet ik niet hoeveel ze verbruiken maar ik weet wel hoeveel hout ik verstook als ik de houtkachel 3 uur laat branden en met 1 kuub hou ik de woonkamer in de winter geen week warm (stel dat ik geen andere verwarming zou hebben)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:00

Kijk ook of je eventueel een vergunning nodig hebt voor je hottub ;) die mag je niet overal zo maar neerzetten schijnt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 22:04

wij stoken een heel jaar op 2 kuub met onze kachel verwarmen er de hele beneden verdieping mee.
hout genoeg hier dus.
en we komen er gratis aan. dus wat dat betreft geen kosten.

ik wil de sauna niet hier in de tuin hebben. Die wil ik echt in het schuurtje hebben. Schuurtje is niet groot en word nu nergens voor gebruikt.

maar misschien is een jacuzzi wel wat voor over een tijdje.
we willen nog een keer een mooie houten kap schuur bouwen.
misschien kan ik daar een soort veranda in maken met een jacuzzi er in.