Zorgtoeslag aanvragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

Zorgtoeslag aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 12:33

Hoi,

Ik heb misschien een nogal domme vraag maar hopelijk kan bokt mij helpen. :D

Ik ben in september 18 geworden en heb dus sinds 1 oktober 2017 recht op zorgtoeslag. Nu heb ik dat alleen niet aangevraagd voor 1 oktober maar pas vandaag. Maar is er al wel 2 keer geld voor mijn zorgverzekering van mijn rekening af gegaan.
Krijg ik nu nog wel die ene keer (want de eerste keer krijg je als het goed is nooit toeslag over omdat dat de maand is dat je 18 wordt) voor oktober zorgtoeslag van terugwerkende kracht? En ook die van november want die heb ik ook al gemist? Of krijg ik die 2 keer gewoon niet meer?

Alvast bedankt! En hopelijk begrijpen jullie mijn warrige verhaal een beetje. :P

Debbie

Re: Zorgtoeslag aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:35

Ja hoor, zorgtoeslag kun je ook met terugwerkende kracht krijgen. Als je bijvoorbeeld aan het einde van het jaar alles pas invult en aanvraagt krijg je in een keer het bedrag waar je dit hele jaar recht op had.

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:36

Je moet het met je digi d via belastingdienst aanvragen. Kan met terugwerkende kracht in hetzelfde kalenderjaar. Je geeft bij startdatum de datum aan dat je 18 bent geworden en dus aanvang verzekering . Verwerking duurt soms wel even, hou daar rekening mee.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 12:38

Oh echt! Dat dacht ik inderdaad al uit de site van de belastingdienst te kunnen halen. Top!
Ik heb de zorgtoeslag letterlijk net aangevraagd en er stond inderdaad dat het verwerken 5 weken kan duren. Maar in principe krijg ik dus volgende maand (of die maand daarop) zorgtoeslag voor 3 (of 4) keer in een keer?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:44

Reken er op dat er nog 2 maand voorbij gaan.
Ik heb andersom gehad.
Ik heb in februari stop gezet
En kreeg van maart en april nog terug.
Moest ik in mei 4 x terug betalen

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 12:47

daantjuhhh schreef:
Reken er op dat er nog 2 maand voorbij gaan.
Ik heb andersom gehad.
Ik heb in februari stop gezet
En kreeg van maart en april nog terug.
Moest ik in mei 4 x terug betalen

Op mijn Digi D bij toeslagen staat inmiddels wel dat mijn zorgtoeslag is vastgesteld en verwerkt. Maar dat zal wel niet betekenen dat het al helemaal klaar is want dat is wel heel snel.
Ik ga het afwachten, bedankt!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:11

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 13:15

zandvangers schreef:
De zorgtoeslagen worden altijd de 20ste uitbetaald .
van de maand September krijg je geen toeslag omdat dat de maand is dat je 18 bent geworden .
Je hebt recht op de toeslag vanaf 20 oktober .
De maand oktober is al wel uitbetaald , maar daar heb je alsnog recht op met terugwerkende kracht.

Als het goed is krijg je ongeveer 88 euro per maand , dus 20 november krijg je 176 euro van de maanden , oktober en november ( als ze snel zijn bij de belasting dan he ! )

je kan er eventueel aankomende week ook een belletje aan wagen om te kijken of je van de maand oktober alsnog de 88 euro overgemaakt kan krijgen .
gewoon erbij vertellen dat je anders met je geld in nood komt .

Thx! Maar volgens mij krijg ik 20 november de zorgtoeslag van december. En dan hoop ik er ook nog de toeslag van oktober en november bij te krijgen. 3 keer dus.
Ik ga die 5 genoemde weken wel afwachten en als ik dan nog niks heb gekregen bel ik de belastingdienst natuurlijk even. :P
Dankjewel!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:16

Wel even een waarschuwing: op het moment dat je inkomen verandert heeft dat ook invloed op de hoogte van je toeslag. Helaas is dat met terugwerkende kracht over het jaar. Voorbeeld: als je in augustus een andere baan krijgt, waardoor je toetsingsinkomen van dat jaar hoger uitvalt, wordt ook je zorgtoeslag over het gehele jaar lager en zal je dus terug moeten betalen.

Ik ging daar flink de mist mee in en moest uiteindelijk 2000,- terugbetalen. (Zat ook huurtoeslag bij). Omdat je nog jong bent zal dit misschien nu voor je nog niet aan de orde zijn. Maar hou het dus wel in de gaten!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:17

,
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:18

Dat komt altijd wel goed. Als je aan het eind van het jaar te weinig hebt gehad, krijg je dan nog met terugwerkende kracht. Maar andersom ook; als je teveel hebt gehad, moet je terugbetalen! Dus zorg dat je je inkomen lekker ruim inschat om te voorkomen dat je terug moet betalen.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 13:19

Gimme_Spurs schreef:
Wel even een waarschuwing: op het moment dat je inkomen verandert heeft dat ook invloed op de hoogte van je toeslag. Helaas is dat met terugwerkende kracht over het jaar. Voorbeeld: als je in augustus een andere baan krijgt, waardoor je toetsingsinkomen van dat jaar hoger uitvalt, wordt ook je zorgtoeslag over het gehele jaar lager en zal je dus terug moeten betalen.

Ik ging daar flink de mist mee in en moest uiteindelijk 2000,- terugbetalen. (Zat ook huurtoeslag bij). Omdat je nog jong bent zal dit misschien nu voor je nog niet aan de orde zijn. Maar hou het dus wel in de gaten!

Dat is inderdaad goed om rekening mee te houden, thx!
Voor mij maakt het nu nog niet uit omdat ik met elk bijbaantje onder een bepaald bedrag zit inderdaad.