Ervaringen huis kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Ervaringen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 02:39

Lieve bokkers,

Kan iemand van jullie mij meer informeren met de ervaringen van een hypotheekaanvraag als starter?
Ik en mijn vriend willen graag kijken naar een eigen plekje. Wij hebben een leuk huisje gezien in mijn dorp wat voor relatief weinig geld verkocht wordt. Ik werk als huishoudelijke hulp met een 20/24 uurs contract dat net verlengd is. Mijn vriend werkt nu als flexwerker bij een groot bedrijf met eigenlijk de zekerheid op een vast contract. Heeft iemand hier ervaringen mee, of goede tips?

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 02:53

Alle papieren op orde hebben is echt een must
Flexwerker geeft eigenlijk weinig zekerheid hoeveel uren heeft hij op papier staan en wanneer weet je of hij een vast contract heeft?
Zekerheid op een vast contract heb je nooit helaas pas als beide partijen getekend hebben heb genoeg mensen gezien waarbij het beloofd was en het er uiteindelijk niet van kwam helaas
Verder heb je buiten een vast contract ook een werkgeversverklaring nodig
Jou contract is ook geen vast contract denk ik ivm verlening

Loop gewoon eens een inloop avond voor hypotheek aanvraag binnen hier kunnen je ze goed helpen bv bij de Rabobank
Of je uiteindelijk daar de hypotheek wel of niet afneemt is geen probleem

Dit zou ik doen alvorens je na huizen gaat kijken om (grote) teleurstellingen te voorkomen

Verder krijg je tegenwoordig nog maar maximaal 101% geleend en zul je dus alle notariële kosten (kosten koper) zelf moeten betalen dit zit zo rond de 8/10% van de aankoop kosten van het huis dus denk aan voldoende spaargeld
Vraag je vooral ook af waarom het huis relatief goedkoop is
Wat kosten andere huizen in dezelfde buurt met ongeveer dezelfde woonoppervlakte tuin enz
Moet er misschien veel aan gebeuren? Denk er dan aan dat verbouwingen bijna altijd verrassingen zijn.
Is het te mooi om waar te zijn dan is het ook vaak zo

Verder mocht het zover komen kies voor nationale hypotheek garanties (sommige banken hebben dit als eis waardoor ook je rente voordeliger kan uitpakken)
En laat een bouwkundig rapport opmaken (ook dit kunnen banken eisen)
Heb je geen ervaring zoek dan vooral ook na iemand met verstand van huizen enz vele dingen zie je niet op het eerste oog als leek maar mensen met kennis wel scheelt je weer kosten aan een bouwkundig rapport als diegene al genoeg weet :)

Verder heeft mijn adviseur heel veel dingen voor mij geregeld waar ik heel blij mee ben geweest kost wat maar dan heb je ook wat

Heel veel succes!

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 03:05

Gentlegiant schreef:
Alle papieren op orde hebben is echt een must
Flexwerker geeft eigenlijk weinig zekerheid hoeveel uren heeft hij op papier staan en wanneer weet je of hij een vast contract heeft?
Zekerheid op een vast contract heb je nooit helaas pas als beide partijen getekend hebben heb genoeg mensen gezien waarbij het beloofd was en het er uiteindelijk niet van kwam helaas
Verder heb je buiten een vast contract ook een werkgeversverklaring nodig
Jou contract is ook geen vast contract denk ik ivm verlening

Loop gewoon eens een inloop avond voor hypotheek aanvraag binnen hier kunnen je ze goed helpen bv bij de Rabobank
Of je uiteindelijk daar de hypotheek wel of niet afneemt is geen probleem

Dit zou ik doen alvorens je na huizen gaat kijken om (grote) teleurstellingen te voorkomen

Verder krijg je tegenwoordig nog maar maximaal 101% geleend en zul je dus alle notariële kosten (kosten koper) zelf moeten betalen dit zit zo rond de 8/10% van de aankoop kosten van het huis dus denk aan voldoende spaargeld
Vraag je vooral ook af waarom het huis relatief goedkoop is
Wat kosten andere huizen in dezelfde buurt met ongeveer dezelfde woonoppervlakte tuin enz
Moet er misschien veel aan gebeuren? Denk er dan aan dat verbouwingen bijna altijd verrassingen zijn.
Is het te mooi om waar te zijn dan is het ook vaak zo

Verder mocht het zover komen kies voor nationale hypotheek garanties (sommige banken hebben dit als eis waardoor ook je rente voordeliger kan uitpakken)
En laat een bouwkundig rapport opmaken (ook dit kunnen banken eisen)
Heb je geen ervaring zoek dan vooral ook na iemand met verstand van huizen enz vele dingen zie je niet op het eerste oog als leek maar mensen met kennis wel scheelt je weer kosten aan een bouwkundig rapport als diegene al genoeg weet :)

Verder heeft mijn adviseur heel veel dingen voor mij geregeld waar ik heel blij mee ben geweest kost wat maar dan heb je ook wat

Heel veel succes!


Hij werkt nu 4 dagen per week aan 38 uur. 5 dagen gaan werken is ook mogelijk. Dit aantal uren staat ook vast op papier. Wij kunenn samen minimaal 2500 max 2900 euro verdienen per maand. Het huis kost 145.000 euro en is in zeer nette staat. Wij hebben geen studieschulden of extreme vaste lasten op een simpel telefoonabonnement en verzekeringen na. Mijn ouders kunnen mij hier eigenlijk geen advies in geven omdat ze pas een nieuw huis gekocht hebben maar ze zijn beide zelfstandige dus ze hebben een hele andere weg moeten bewandelen. We gaan vrijdag het huis bekijken en hebben maandag een adviesgesprek bij de rabobank.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 03:11

Hoe oud zijn jullie?
En wat voor contracten hebben jullie?

Met minimaal 30.000 netto en maximaal 34.800
Ga je die vraagprijs in elk geval niet kunnen lenen zeer zeker niet zonder vast contract
Tenzij iemand garant staat en ook dat is niet meer wat het vroeger was helaas

En wat hebben jullie aan spaargeld heb je 20/30.000 aan spaargeld zou het wellicht uitkomsten bieden

Toevallig gisteren met een vriend over gehad die verdiend alleen ongeveer het zelfde als jullie samen en die kon een aantal maanden geleden maximaal 121.500 lenen
Hij had wel een vast contract en al jaren bij het zelfde bedrijf is begin 30 en had het nodige geld aan spaargeld geen schulden enz enz

Ik wil jullie overigens niet ontmoedigen maar het zou zonde zijn als je verliefd word op het huis zonder het te kunnen betalen
Zou daarom ook persoonlijk eerst na het advies gesprek gaan alvorens ik een huis zou gaan bekijken
In goede staat zegt de verkoper/makelaar terwijl er toch mankementen aan kunnen zijn wat vaak pas bij een bouwkundig rapport aan het licht komen

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ervaringen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 04:36

Mijn hypotheek aanvraag is gisteren weggedaan en momenteel kun je nog maar 100 % financieren van de marktwaarde (niet hetzelfde als verkoopprijs) en mijn maximale lening voor 34.000 bruto p.j. was momenteel 155.000

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 04:49

Weer veranderd dus :+

Ik ga er vanuit dat ts spreekt over netto maand inkomsten

Maximale lening hangt ook af van wat voor contract enz enz enz
Daarbij word er niet gekeken wat je nu verdient maar ook wat je in het verleden verdiend hebt (althans bij mijn weten zeker zonder vast contract)

Verder moet je dus eigen geld hebben zeker omdat je maar 100% gefinancierd krijg
Even een ruwe schatting bij aankoop woning 140.000


hypotheek € 2.000 ( hypotheek adviseur )
Kosten NHG € 1.476
Taxatiekosten € 300
Overdrachtsbelasting € 2.800
Notariskosten € 1.100
Totale kosten € 7.676

Dan heb je nog geen bouwkundige erbij gehad wat ik wel aanraad in veel gevallen

Taxatie van mijn huis was bijna 500€ maar ik heb dan ook een vrijstaand groot huis enz dus dat is logischerwijs duurder en die kosten variëren nog al


:Edit vorige post die 121.500 waren volgens mij berekend op dat bepaalde huis was ook n bouwval eigenlijk :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ervaringen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 07:29


diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Re: Ervaringen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 07:50

Ik raad je aan om naar een adviseur te stappen. 1e gesprek is vaak gratis. Je hebt al je financiele gegevens nodig (werkgeversverklaring en handig is je belastinggegevens). Hij/zij kan jou dan precies vertellen wat jullie zouden kunnen lenen.

Tegenwoordig heb je zoals hierboven al aangegeven is spaargeld nodig voor notariskosten, kosten koper etc.

jullie salaris bij elkaar is niet zo veel. Je zal dan een flinke spaarrekening moeten hebben voor eigen inleg + bovenstaande genoemde.

Wij zijn nu bezig met een huis kopen van 280.000 hebben zelf spaargeld om de notariskosten, kosten koper etc. te bekostigen van 9.000. daarbij komt voor ons bereidstellingsprovisie van 2800 er nog bij omdat de transactie van het huis pas na 6 maanden is. Hier kan je dus ook maar beter goed opletten. Kijk hoelang het duurt voor de overdracht plaats vind.

Voor jullie scheelt het wel weer dat het je eerste koophuis zal zijn dan heb je niet te maken met makelaarskosten van je eigen huis. Deze liggen meestal ook nog rond de 3000 (of meer dat is makelaarafhankelijk).

Bouwkundig rapport kost om en bij de 300-500 euro. Wij hebben dit voor ons eerste huis niet laten doen omdat er een vve bij zat (appartementencomplex). Het huis waar we nu mee bezig zijn hebben we dit wel laten doen. (Eengezinswoning met carport) Dit omdat alle onderhoudskosten voor ons zijn. We weten nu dat het huis in goede staat is en waar de mankementen/opknap dingen zitten.

Er komt veel kijken bij een huis kopen. Wij zijn bij ons eerste huis naar de hypotheker gestapt. Voor ons nieuwe huis hebben we nu een financieel adviseur. Hij regelt alles en is onze tussen persoon (betaal je wel wat voor)

moonsparkle
Berichten: 21720
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 07:58

Je kunt kijken of je in jouw gemeente een starterslening kunt krijgen. Daarmee kun je wat meer lenen en ga je pas na 3 jaar de extra lening afsluiten. Alleen moet je dan dus wel vooruitzicht hebben op een betere financiële situatie zoals dat een van jullie meer gaat werken. Mijn man studeerde nog dus de inkomsten zouden sowieso stijgen.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:33

Is die 2500-2900 euro bruto of netto? Want daar ga je dat bedrag niet mee kunnen lenen, zeker niet zonder vaste contracten. Je zal zelf moeten inbrengen aan eigen spaargeld. Ik denk dat je ongeveer 100.000 euro kan lenen. De rest zal je zelf moeten inbrengen. Misschien kan je een schenking krijgen van je ouders? Of een onderhandse lening? Mag er niet eentje op papier zijn want dat wordt meegerekend in je draagkracht bij een hypotheekaanvraag.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Ervaringen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:38

Wat betreft flexwerker kijken ze naar de afgelopen 3 jaar wat je verdiend hebt en daar nemen ze het gemiddelde van. Zekerheid op vast contract doet de hypotheekverstrekker niet iets mee. Werkt je vriend al 3 jaar als flexwerker met een stabiel inkomen?

Ik ben zelf ook flexwerker en mijn man is ondernemer. Bij ons beide wordt dus gekeken na verdienste/omzet van afgelopen 3 jaar en daar het gemiddelde van. We zouden graag willen verhuizen maar vorig jaar konden we niet de hypotheek krijgen die we wouden. Nu de jaarcijfers weer aan het afwachten omdat afgelopen jaar goed was voor ons beide en een slechter jaar afvalt.

Anoniem

Re: Ervaringen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:43

Gewoon naar een hypotheekadviseur gaan, 1e gesprek is gratis en je krijgt dan iig inzicht in wat kan en wat niet.. Daar wordt je iig een stuk wijzer uit dan via Bokt.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ervaringen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:16