Waterschapsbelasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Waterschapsbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 20:51

Tot mijn grote verbazing trof ik vanmiddag maar liefst 3 belastingaanslagen van de waterschapsbelasting aan.
Ik heb er nog nooit van gehoord, het in elkaar geflanst foldertje zegt mij ook niet veel en ik ben nog bezig met het uitvogelen van de website. Iets teveel subcategorieën, maar nergens echt een duidelijke intropagina.

Ik zit sinds december 2012 in een huurappartement in een portiekflat. Ik heb nu aanslagen ontvangen over 2014, 2015 en 2016. Bij elkaar een slordige 180 euro. Ik betaal jaarlijks gemeentebelastingen en Vitens. Dus waar dit nu weer vandaan komt is mij een raadsel.

Sowieso ga ik maandag even bellen met ze en met de woningstichting, want met 'Vaststelling van deze aanslag heeft vertraging opgelopen. Voor de vertraging bieden wij u onze verontschuldigingen aan.' schiet ik niks op.

Is dit iets gebruikelijks voor huurders?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:55

Ik betaal het al sinds ik in mijn huur woning ben getrokken 4jaar geleden, dus apart dat ze er bij jou nu pas mee komen. Volgens mij is dit gewoon verplicht voor elke huurder en koper net als de gemeentelijke heffingen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:56

Dat ligt aan je regio.
Ik heb dit jaar 2014 afbetaald, dat was de afrekening van mijn vorige woning.
Dus dat de waterschap laat komt met hun rekening, dat klopt wel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Klopt, ik betaal het ook ieder jaar. :j

Brainless

Iedereen in Nederland betaald waterschapsbelasting.
Citaat:
Iedereen in Nederland betaalt waterschapsbelastingen.

U wilt graag droog en veilig achter de dijken wonen en genieten van schoon water, daar is geld voor nodig. Het waterschap kan dat betalen uit de opbrengst van de waterschapsbelastingen.

- U houdt droge voeten, omdat de waterschappen kades en oevers onderhouden langs de kanalen.
- Om u te beschermen tegen overstromingen zorgen de waterschappen voor sterke dijken.
- Uw afvalwater maken de waterschappen schoon in rioolwaterzuiveringsinstallaties. Het schone water lozen ze vervolgens op kanalen.
- In de zomer kunt u veilig genieten van zwemwater, omdat de waterschappen het zwemwater regelmatig controleren.
- Waterschappen zorgen voor het juiste waterpeil. Hierdoor groeien de gewassen en de heeft de natuur voldoende water.

purny

Re: Waterschapsbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:57

Ik betaal ook ieder jaar.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:59

Inderdaad wat men hier al zegt, iedereen betaald het. Soms wordt het wel betaald door de huisbaas maar dit is echt een zeldzaamheid.

Wat je zegt, dat het over 3 jaar is heb ik ook gehad. Veel gedoe en achteraan gebel omdat het zo onduidelijk was. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom ik destijds niet hoefde te betalen en toen ineens van 3 jaar (ik was in de veronderstelling dat de huisbaas het betaalde). Maar het is dus niet ongekend dat dat gebeurd.

Maar voor je het overmaakt, controleer het wel goed hoor! Niet alles is altijd wat het lijkt.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:00

Hier ook. Voor een koophuis met 3 bewoners zo'n 300 euro geloof ik per jaar. Heb het net weer betaald.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:01

Ik betaal €15 nog wat per maand.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 21:04

Roosje01 schreef:
Ik betaal het al sinds ik in mijn huur woning ben getrokken 4jaar geleden, dus apart dat ze er bij jou nu pas mee komen. Volgens mij is dit gewoon verplicht voor elke huurder en koper net als de gemeentelijke heffingen.

Oh oke. Het is dus inderdaad normaal.

Dammie schreef:
Dat ligt aan je regio.
Ik heb dit jaar 2014 afbetaald, dat was de afrekening van mijn vorige woning.
Dus dat de waterschap laat komt met hun rekening, dat klopt wel.

Lekker makkelijk om er na 3 jaar alsnog even snel een rekening te sturen 8)7

Brainless schreef:
Iedereen in Nederland betaald waterschapsbelasting.
Citaat:
Iedereen in Nederland betaalt waterschapsbelastingen.

U wilt graag droog en veilig achter de dijken wonen en genieten van schoon water, daar is geld voor nodig. Het waterschap kan dat betalen uit de opbrengst van de waterschapsbelastingen.

- U houdt droge voeten, omdat de waterschappen kades en oevers onderhouden langs de kanalen.
- Om u te beschermen tegen overstromingen zorgen de waterschappen voor sterke dijken.
- Uw afvalwater maken de waterschappen schoon in rioolwaterzuiveringsinstallaties. Het schone water lozen ze vervolgens op kanalen.
- In de zomer kunt u veilig genieten van zwemwater, omdat de waterschappen het zwemwater regelmatig controleren.
- Waterschappen zorgen voor het juiste waterpeil. Hierdoor groeien de gewassen en de heeft de natuur voldoende water.

Dit staat inderdaad ook in het dubbel gevouwen A4tje wat als folder door het leven moet gaan.

Xyris schreef:
Inderdaad wat men hier al zegt, iedereen betaald het. Soms wordt het wel betaald door de huisbaas maar dit is echt een zeldzaamheid.

Wat je zegt, dat het over 3 jaar is heb ik ook gehad. Veel gedoe en achteraan gebel omdat het zo onduidelijk was. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom ik destijds niet hoefde te betalen en toen ineens van 3 jaar (ik was in de veronderstelling dat de huisbaas het betaalde). Maar het is dus niet ongekend dat dat gebeurd.

Maar voor je het overmaakt, controleer het wel goed hoor! Niet alles is altijd wat het lijkt.

Ja daarom wil ik het eerst ook controleren voordat ik betaal.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:21

Als jij gewoon van een stichting huurt ipv een particulier cq huisbaas, is het voor eigen rekening. Huisbaas is ook nog afhankelijk van wat deze zegt.

Ook ik heb 3 jaar in 1x gehad de 1e keer, gebeurd echt regelmatig. Hier gaf de gemeente de boel gewoon gruwelijk traag door. Woon nu al ruim een half jaar op mijn nieuwe adres, zou dan eigenlijk al de aanslag voor dit jaar gehad moeten hebben, maar ook nog niks. Dus ik spaar maar vast voor als de hele bups weer tegelijk komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:22

Onali schreef:
Tot mijn grote verbazing trof ik vanmiddag maar liefst 3 belastingaanslagen van de waterschapsbelasting aan.
Ik heb er nog nooit van gehoord, het in elkaar geflanst foldertje zegt mij ook niet veel en ik ben nog bezig met het uitvogelen van de website. Iets teveel subcategorieën, maar nergens echt een duidelijke intropagina.

Ik zit sinds december 2012 in een huurappartement in een portiekflat. Ik heb nu aanslagen ontvangen over 2014, 2015 en 2016. Bij elkaar een slordige 180 euro. Ik betaal jaarlijks gemeentebelastingen en Vitens. Dus waar dit nu weer vandaan komt is mij een raadsel.

Sowieso ga ik maandag even bellen met ze en met de woningstichting, want met 'Vaststelling van deze aanslag heeft vertraging opgelopen. Voor de vertraging bieden wij u onze verontschuldigingen aan.' schiet ik niks op.

Is dit iets gebruikelijks voor huurders?

Dit behoort tot je vaste lasten.
Als jij voor 3 jaar bij elkaar €180 moet betalen mag je erg in je handen knijpen.
Dit is normaal gesproken het jaar bedrag voor eenpersoons huishouden.
Bij een meerpersoons is het het 3dubbele.
Vitens is je water en de nota's die je nu hebt ontvangen zijn van het Hoogheemraadschap.
En die zijn voor oppervlakte water reiniging heel houden en openhouden van watergangen en voor flink deel van het land voor het intact/in stand houden van dijken.
O ja, wij(Schieland) betalen ook nog voor wegonderhoud.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:28

Ik heb dit ook gehad (bij nieuwbouw), laat het in termijnen afschrijven dus dan merk je het wat minder.
Volgens mij zit ik op ruim 100 euro per jaar?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 21:29

Is toch eigenlijk belachelijk bij zulke instellingen dat ze dan verwachten dat je het in 1 keer betaald terwijl zij verkeerd bezig zijn.

2 jaar terug veel problemen gehad met boilerhuur, al meerdere maanden werd het niet afgeschreven. Ik meerdere malen contact met ze gezocht en elke keer weer; we gaan er achteraan of we zijn ermee bezig. Uiteraard toen ineens voor meerdere maanden werd het in 1 keer afgeschreven. Sorry hiervoor we waren overgestapt op een ander computersysteem. _-:(

Maar als je dan geld terug hoort te krijgen is het moeilijk en gaat er een flinke tijd overheen >;)

Ik zal het maandag wel horen. Wel fijn om te weten dat het geen oplichting oid is. De enveloppen en het 'foldertje' komen namelijk erg amateuristisch over :=

Het is bij mij dus ongeveer 60 euro per jaar.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:34

TS ik wil je bedanken, want jouw topic heeft bij mij ook iets getriggerd. Ik ben ongeveer 2 jaar geleden verhuisd en bedenk mij opeens dat ik ook nooit meer iets van het waterschap gehoord heb. Ik ga er maandag maar eens achter aan. Straks gaan ze me opeens gigantische rekeningen sturen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:35

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 21:44

Brainless schreef:
Wij betalen hier in Friesland wel een stukje meer.
Percentage van de WOZ waarde, + per ingezetene + voor mijn weiland.
Oh ja.. het weiland en stallen zijn binnendijks; dus best veel.
https://www.hefpunt.nl/tarieven-en-vero ... ip-fryslan

Ai :(:)

Graag gedaan Marsu. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:48

En voor de goede orde huishoudens met een minimuminkomen krijgen geen vrijstelling meer voor Waterschapslasten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:53

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:57

Als ik de tarieven op de website zie dan word ik al treurig ;(

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:58

Morganlefay schreef:
En voor de goede orde huishoudens met een minimuminkomen krijgen geen vrijstelling meer voor Waterschapslasten.

Zeker wel! Ik heb zelf ook een kwijtschelding omdat mijn inkomen niet hoog genoeg is.

Wel apart dat je het nu pas na 3 jaar krijgt, ik kreeg het al een paar maanden na mijn verhuizing. Voor de zekerheid indd even contact opnemen
Laatst bijgewerkt door Mossel op 28-10-17 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:00

Morganlefay schreef:

Dit verschilt per waterschapsregio, in die van mij (GBLT int het) nog wel, en weet er meer

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:05

Brainless schreef:
Wij betalen hier in Friesland wel een stukje meer.
Percentage van de WOZ waarde, + per ingezetene + voor mijn weiland.
Oh ja.. het weiland en stallen zijn binnendijks; dus best veel.
https://www.hefpunt.nl/tarieven-en-vero ... ip-fryslan

En wij in Limburg weer een stuk minder... Voor ons is dat bedrag bijna te verwaarlozen.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:38

Ik woon sinds september in mn huisje en kreeg gister al een rekening.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:30

Wij wonen in de Haarlemmermeer en krijgen 2 facturen waterschapsbelasting in maart.
We mogen de €300 in 2 termijnen/facturen betalen.

Als het goed is kan je met digid inloggen op mijnoverheid.nl en zie je in je inbox ook de facturen/post staan.