studiefinanciering en paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

terrabeertje

studiefinanciering en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 21:16

hoi allemaal!

puur uit nieuwsgierigheid vraag ik het me af of hier veel mensen zijn die met het nieuwe stelsel van DUO, een paard helemaal zelf bekostigen.
hoe doe jij dit? leen jij dit bedrag of leen je voor de rest en heb je een baantje voor je paard? ik ben wel benieuwd.
volgend jaar ga ik als het goed is ook studeren en ben benieuwd hoe dat er uit zou zien met een paardje er bij, studeren is immers al duur zat.

brand los *\o/*

Winged

Re: studiefinanciering en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:19

Stufi is NIET om een paard van te bekostigen... Daarnaast is het nu sowieso een lening en moet je dat terugbetalen. En lenen om een paard? Wacht dan eerst maar totdat je aan het werk bent.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:31

Lenen voor een paard zou ik nooit doen. Je moet het later terug betalen en geloof me, met zo'n schuld wil je niet zitten. Ik zou lekker wachten tot je klaar bent met je studie of dusdanig verdiend dat je je paardje kan onderhouden zonder de lening.

Ik MOEST er helaas bij lenen en dan kon ik net mijn studie betalen + een klein beetje sparen. Maar de schuld die achterblijft... Daar wordt je niet vrolijk van.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:35

Paard bekostigen van je studie financiering vind ik nogal dom, het is immers voor studeren. Sowieso vind ik de lakse houding van mede studenten nogal ergerlijk: maximaal lenen is maximaal leven.
Kom op jongens dit geld moet een keer terug, en ja je hebt geen rente maar een klein beetje renten om dit tegen te gaan zou ik niet erg vinden. Om dan te gaan lenen voor een paard vind ik eigenlijk absurd. Lenen voor luxe goederen is nooit een goed idee en hier loopt ergens op bokt een topic over (lenen voor een paard). Wat je wel zou kunnen doen is een bijbaantje nemen en daarvan je paard te bekostigen en 2000 euro college geld lenen. Dit lijkt me een slimmer plan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:36

Zou het zelf nooit doen, dat lenen is niks voor mij, maar volgensmij zijn er zat mensen die het zo doen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:38

Ken een aantal mensen die volop lenen, niet werken en van de lening paardje onderhouden.
Zelf zou ik het nooit doen, het is bedoelt voor je studie, niet voor je hobby..

Ik leen wel, maar heb er wel gewoon een baantje bij en alle luxe dingen moet ik maar even achterwege laten :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:48

Ik heb maximaal geleend.. dus best wel een studieschuld opgebouwd. Maar daar maak ik mij niet druk om. De rente is laag, de terugbetaalregeling prima te doen en zelfs (ietwat belachelijk) soepel. En van de zomer rond ik mijn studie af en zijn de vooruitzichten op een baan erg positief.

Ik zou alleen niet maximaal gaan lenen om dan een paard te kunnen hebben. Ik had mijn paard al en bij mij liep alles anders. Ik ging doorstuderen ipv werken. Ik had een bijbaantje wat de kosten van mn paard dekte. Stufi was dan voor mijn huur en boodschappen. Maar zeker niet om elk weekend in de kroeg te zitten. Meerendeel stond op mijn spaarrekening en heb ik gebruikt om huur te betalen de jaren nadat het recht op stufi en lening vervallen was.

Als het niet hoeft, leen dan vooral niet. Schaf een paard dan een paar jaar later aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:52

Ik zou nooit lenen om luxe te kunnen leven. Die lening staat inderdaad op je naam en voorziet niet in een schone start ná je opleiding. Dus echt, leen zo minimaal mogelijk, des te beter ben je uit. Denk aan je toekomst, dat paard komt vanzelf wel als de tijd ervoor rijp is.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:13

Ik ken verschillende mensen die hun lening gebruiken voor school én sportschool/telefoonabonnement/auto/rijbewijs etc. Ik vind een rijbewijs nog iets anders, want dit heb je straks toch nodig en als je het nu alvast haalt, kan je eventueel met de auto naar stage gaan (sommige stages zijn nml lastig te bereiken met het openbaar vervoer). Die andere dingen vind ik ronduit jammer, maar ze moeten het straks zelf weer terugbetalen dus ze moeten het helemaal zelf weten, dit is dus hetzelfde als dat je nu je lening voor een paard gaat gebruiken.. het moet straks allemaal wel weer terug.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:15

Hoe krijg je het verzonnen. Studiefinanciering om een paard te bekostigen en dan in je laatste zin zetten studeren is al duur zat. Echt??
Ga werken voor je geld.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:24

Lenen doe je niet voor luxe dingen, alleen voor hele belangrijke dingen (zoals een hypotheek of voor je studie). Lenen omdat je een paard wilt, vind ik heel dom. Ik leen niet, maar krijg wel aanvullende beurs maar echt niet dat ik dat geld ga gebruiken voor een paard. Maar dat is mijn mening :o

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:45

In mijn groep zie ik aardig wat mensen die zeggen: "Ik leen maximaal en ga niet werken, rente is toch 0,01%".

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:48

Sinds de invoering van het leenstelsel en ik niet meer thuis woon heb ik de keuze gemaakt om voor mijn pony een ander huisje te zoeken. Ik vond het geen goed idee om met mijn stufie mijn pony te moeten betalen ookal heb ik een bijbaan. Maar ook daar verdien ik niet genoeg voor onverwachte kosten zoals de dierenarts. dus helaas deze keuze moeten maken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:25

idinn schreef:
Ik heb maximaal geleend.. dus best wel een studieschuld opgebouwd. Maar daar maak ik mij niet druk om. De rente is laag, de terugbetaalregeling prima te doen en zelfs (ietwat belachelijk) soepel. En van de zomer rond ik mijn studie af en zijn de vooruitzichten op een baan erg positief.

Ik zou alleen niet maximaal gaan lenen om dan een paard te kunnen hebben. Ik had mijn paard al en bij mij liep alles anders. Ik ging doorstuderen ipv werken. Ik had een bijbaantje wat de kosten van mn paard dekte. Stufi was dan voor mijn huur en boodschappen. Maar zeker niet om elk weekend in de kroeg te zitten. Meerendeel stond op mijn spaarrekening en heb ik gebruikt om huur te betalen de jaren nadat het recht op stufi en lening vervallen was.

Als het niet hoeft, leen dan vooral niet. Schaf een paard dan een paar jaar later aan.

maar de openstaande schuld heeft invloed op werkelijk alles. Hypotheek die je kan krijgen met en zonder schuld verschilt enorm met elkaar. Kan zomaar een mooi huis aan je neus voorbij gaan. Voor je nieuwe job een auto moeten kopen en daarvoor moeten lenen... dat wordt al lastig, want tja, die studieschuld etc.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 10:35

Zoals ik al zei. Puur uit nieuwsgierigheid vraag ik dit. Jammer dat er door sommige meteen zo aanvallend gereageerd wordt.
En ja studeren is duur zat, en ja ik werk nu al hartstikke veel op het middelbaar onderwijs. Mij hoor je niet klagen, ik vind het fijn als ik straks een mooi spaarpotje heb om lekker minimaal te hoeven lenen.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat het onverstandig is.

Ik vroeg me dus af OF er mensen zijn die dit doen en waarom/hoe/wat etc.

Dankjewel voor de reacties :)

Edit, eigenlijk wil ik hier nog aan toevoegen dat als mensen willen lenen in de vorm van een studiefinanciering ik van mening ben dat zij dit lekker zelf moeten bepalen. Zij zijn immers degene die na hun opleiding dit ook allemaal terug moeten gaan betalen. Lenen vind ik dus ook minder erg dan de mensen die nog hebben kunnen profiteren van het oude stelsel waarbij zij dus vaak het geld besteedde aan ieder weekend in de kroeg zitten of inderdaad zo'n luxe als een paard.
Dit vind ik pas laks, zij hoefden in principe er niet eens naast te werken en kregen gewoon lekker iedere maand een zakje geld op de rekening gestort.
De mensen die lenen zullen er zelf voor op draaien uiteindelijk en het dus uiteindelijk zelf betalen. Niet uit de zak van een ander.
Laatst bijgewerkt door terrabeertje op 26-10-17 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:44

Niet vergeten dat je na je studies waarschijnlijk graag ook een eigen plekje wil en dat zal waarschijnlijk beginnen met iets huren en intussen wil je ook nog sparen om iets te kopen. Als je dan ook nog zit met een paard én schulden zal het al een stuk moeilijker gaan vrees ik.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:45

Ik vind sommige mensen wel iets kort door de bocht reageren. Je weet immers niet hoe de situatie van iemand eruit ziet.
Ik leen momenteel ook voor mijn paard, en ik werk niet. Hiervoor heb ik 9 jaar voor hetzelfde bedrijf gewerkt. Als ik vakantie had werkte ik 6 dagen extra, en anders naast mijn full-time studie (diergeneeskunde is in de master paard gewoon 6 dagen in de week van 7.30-17.00 uur) nog 3 avonden. Ruim 80-90 uur per week, studie en werk bij elkaar. Toen leende ik niet of nauwelijk. Nu ben ik ontslagen, en ik ben aan het afstuderen. Even pas op de plaats na jaren lang 5-10 vrije dagen per JAAR te hebben gehad.
Ik had mijn paard al toen ik aan de studie begon, en ik heb echt keihard gewerkt zodat ze niet tekort kwam (behalve aandacht, want ik was er zelf niet vaak. Zij woonde in Zwolle, werd goed verzorgd en stond met vriendjes buiten).
Ik was er altijd van uit gegaan dat mijn ouders de eerste 4 jaar van mijn studie zouden betalen, net zoals bij mijn zussen. Helaas veranderde de situatie en de mind-set van mijn vader, waardoor ik het zelf moest rooien. En dat heb ik jaren gedaan, alleen het laatste jaar lukt het niet meer. Dikke pindakaas, ik heb geen jaren krom gelegen om nu de handdoek in de ring te gooien en mijn paard te verkopen...

Om dan te zeggen dat studenten per definitie niet zouden moeten kunnen lenen voor de luxe dingen... Naast mijn studie had ik weinig leuks, behalve af en toe kunnen ontspannen op stal. Ik zou het niemand aanraden, een paard naast de studie als je alles zelf moet betalen, maar zelf zou ik het weer zo doen.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 10:48

eilleen333 schreef:
Ik vind sommige mensen wel iets kort door de bocht reageren. Je weet immers niet hoe de situatie van iemand eruit ziet.
Ik leen momenteel ook voor mijn paard, en ik werk niet. Hiervoor heb ik 9 jaar voor hetzelfde bedrijf gewerkt. Als ik vakantie had werkte ik 6 dagen extra, en anders naast mijn full-time studie (diergeneeskunde is in de master paard gewoon 6 dagen in de week van 7.30-17.00 uur) nog 3 avonden. Ruim 80-90 uur per week, studie en werk bij elkaar. Toen leende ik niet of nauwelijk. Nu ben ik ontslagen, en ik ben aan het afstuderen. Even pas op de plaats na jaren lang 5-10 vrije dagen per JAAR te hebben gehad.
Ik had mijn paard al toen ik aan de studie begon, en ik heb echt keihard gewerkt zodat ze niet tekort kwam (behalve aandacht, want ik was er zelf niet vaak. Zij woonde in Zwolle, werd goed verzorgd en stond met vriendjes buiten).
Ik was er altijd van uit gegaan dat mijn ouders de eerste 4 jaar van mijn studie zouden betalen, net zoals bij mijn zussen. Helaas veranderde de situatie en de mind-set van mijn vader, waardoor ik het zelf moest rooien. En dat heb ik jaren gedaan, alleen het laatste jaar lukt het niet meer. Dikke pindakaas, ik heb geen jaren krom gelegen om nu de handdoek in de ring te gooien en mijn paard te verkopen...

Om dan te zeggen dat studenten per definitie niet zouden moeten kunnen lenen voor de luxe dingen... Naast mijn studie had ik weinig leuks, behalve af en toe kunnen ontspannen op stal. Ik zou het niemand aanraden, een paard naast de studie als je alles zelf moet betalen, maar zelf zou ik het weer zo doen.

_/-\o_
Knap van je, nu hopen dat je na je afstuderen heerlijk van je paardje kan genieten!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:49

Ik gebruik mijn lening (ik val ook in het nieuwe stelsel) ook niet alleen voor school. Tijdens mijn rijlessen bijvoorbeeld heb ik meer geleend dan ervoor. Nu woon ik op kamers en leen ik nog meer (al is dat wel voor school). Je hebt tijd genoeg om het terug te betalen en soms is het lekker om even een beetje geld te hebben. Alleen zelf zou ik echt niet lenen voor een paard. Een rijbewijs bijvoorbeeld is bijna nodig om later een baan te krijgen, een paard is meer een 'luxeproduct'. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar mensen die geld lenen om een paard te kunnen kopen, dat lijkt mij niet verstandig :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:51

terrabeertje schreef:
eilleen333 schreef:

_/-\o_
Knap van je, nu hopen dat je na je afstuderen heerlijk van je paardje kan genieten!

Het is bizar dat ik zowel aan de stalgenoten als aan mijn paard (en aan mezelf) kan merken dat we allemaal moeten wennen aan het feit dat ik er bijna elke dag ben nu. Echt heerlijk, en ik heb dat ontzettend gemist. Daarom nu voor de laatste maanden maar even wat meer lenen en even genieten. Als ik straks afgestudeerd ben wordt alles weer anders, en zal ik weer een stap terug moeten doen. Maar voor nu is dit echt even heel erg fijn :)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:52

terrabeertje schreef:
Zoals ik al zei. Puur uit nieuwsgierigheid vraag ik dit. Jammer dat er door sommige meteen zo aanvallend gereageerd wordt.
En ja studeren is duur zat, en ja ik werk nu al hartstikke veel op het middelbaar onderwijs. Mij hoor je niet klagen, ik vind het fijn als ik straks een mooi spaarpotje heb om lekker minimaal te hoeven lenen.

Edit, eigenlijk wil ik hier nog aan toevoegen dat als mensen willen lenen in de vorm van een studiefinanciering ik van mening ben dat zij dit lekker zelf moeten bepalen. Zij zijn immers degene die na hun opleiding dit ook allemaal terug moeten gaan betalen. Lenen vind ik dus ook minder erg dan de mensen die nog hebben kunnen profiteren van het oude stelsel waarbij zij dus vaak het geld besteedde aan ieder weekend in de kroeg zitten of inderdaad zo'n luxe als een paard.
Dit vind ik pas laks, zij hoefden in principe er niet eens naast te werken en kregen gewoon lekker iedere maand een zakje geld op de rekening gestort.
De mensen die lenen zullen er zelf voor op draaien uiteindelijk en het dus uiteindelijk zelf betalen. Niet uit de zak van een ander.

Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens. Ik ken mensen die in het oude stelsel vielen (dus studiefinanciering kregen), daarbij werkten en nog steeds geld nodig hadden en dus geld leenden om school te kunnen betalen. Niet iedereen is zo laks ;)

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 10:55

Danielleeee_ schreef:
terrabeertje schreef:

Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens. Ik ken mensen die in het oude stelsel vielen (dus studiefinanciering kregen), daarbij werkten en nog steeds geld nodig hadden en dus geld leenden om school te kunnen betalen. Niet iedereen is zo laks ;)

Natuurlijk spreek ik niet voor iedereen.
Wel vind ik het een ander verhaal.
Ik ken genoeg mensen waar bij dit wel het geval is en die wilde ook nog een schouderklopje ook wanneer zij een bijbaantje van een paar uurtjes naast hun studie hadden.
Er zijn uitzonderingen, maar die zijn er dus ook op het wél willen lenen voor je paard. Dit betalen ze helemaal terug, de mensen uit het oude stelsel betalen niet alles helemaal terug. Daar doel ik meer op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:56

@benangelique, het is dus maar net waar je je als persoon druk om maakt ... ik hoef geen groot duur koophuis. Mocht ik überhaupt in de nabije toekomst kiezen voor koop ipv huur. En een splinternieuwe auto hecht ik ook geen waarde aan. Als er uberhaupt een auto voor de deur komt te staan.

Ja studieschuld heeft invloed op zulke dingen. Maar het is niet dat ik daardoor helemaal niks kan. Er zijn nog zat mogelijkheden.

Maar puur lenen om een paard te kunnen nemen, nee dat is geen juiste investering. Mijn lening heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik nu mijn master aan het afronden ben. En toevallig had ik een paard tijdens het lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:41

terrabeertje schreef:

Zo zo zo, wat een aanname. Ik viel ook in het oude stelsel, maar mijn studie is gewoon betaald van mijn eigen spaargeld, ik werkte erbij en ja, ik ontving het minimum aan studiefinanciering. Maar denk je dat daar een paard van te onderhouden was? Dan ben je niet goed op de hoogte. Dus ik had ook geen eigen paard, hing niet elk weekend in de kroeg en ook bij mij was het gewoon hard werken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:47

TS flinke aanname inderdaad. Naast mijn studie werkte ik 15 uur, vakanties was ik alleen maar aan het werk. En gewoon studie afgerond in 4 jaar. En geen lening, wel basisbeurs. Woonde ook niet op kamers, had geen paard.

Ja, ik heb het ook wel anders gezien, maar die mensen zijn niet mijn probleem. Resultaat is dat ik wel iets van spaargeld had, en geen schuld. Heb ik wel allemaal zelf voor elkaar gekregen.

Hoe je het ook draait: een paard is een luxe. En voor een luxe moet je niet gaan lenen. (het ligt natuurlijk anders wanneer het paard er al was en omstandigheden veranderen. Maar waarom van geleend geld gaan kopen?)