Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
karuna schreef:Je moet dan idd een tweede draadje aanleggen iets onder of naast de stroomhoudende draad. Deze moet wel verbonden zijn middels een pin in de grond. De kat moet twee draden tegelijk aanraken om een schok te krijgen. Daarom kunnen vogels op een hoogspanningsdraad zitten zonder te overlijden. Zelf zou je aan een draad ook kunnen hangen zolang je de grond of een andere draad maar niet raakt.
Jij hebt wel vaker van die humor dingetjes... geinig!
Houd wel van dingen uitproberen maar heb inmiddels een heilig respect voor serieuze stroom
. Als je eens met je tengels aan stopcontact vast zit met mooi rechtopstaand haar (gelukkig rubber zolen als jong meisje al ondernemend hihi) of met auto starthulp een optater krijgen van een niet goed handvat van startkabel. En ontelbare keren weidestroomdraad gevoeld.
ben niet levensmoe.Toevallig waren daar de mythbusters voor
die dus wel hun testpop buster aan een hoogspanningkabel hebben gehangen om te kijken wat er gebeurde.
en ook bij vogels kun je zien zolang je niet aard of andere kabel aanraakt er niks aan de hand is. Stroom loopt pas bij een gesloten keten. 

) dus die mag wel.
lor1_1984 schreef:Ik heb een systeem wat met 2 draden is en een aardpin.
Onderste en bovenste draad zijn met elkaar verbonden (1 lange draad zegmaar), aan de onderste draad hangt de aardpin.
Helaas al paar keer gehad dat 1 vd katten op de schutting stond, ene draad op de rug, andere op de buik en 0,0 reactie.
Ergens gaat er dus iets niet goed.
edit; kastje werkt goed en op de grond krijg je een klap als je de draad vastpakt.

Je zou die aan dezelfde aardingspin kunnen bevestigen als de aarding van je kastje. 

lor1_1984 schreef:Als ik het draad doorknip heb ik 2 losse draden boven elkaar, bovenste staat in verbinding met het kastje, onderste zit de aardpin aan vast.
dat is de bedoeling. Als poes dan de draad met spanning raakt en tegelijk de draad zonder spanning(maar wel geaard) dan is het kringetje rond en krijgt ze een schok.