De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:51

En toch staat ook daar niet dat er geen minimum snelheid. In feite is daar hetzelfde als in Nederland.

Er is geen minimum snelheid, maar je kunt wel een boete krijgen als je je gevaarlijk of extreem hinderlijk gedraagt.

Als jij 80 rijdt, gedraag je je niet gevaarlijk of hinderlijk. Sterker nog, als je vrachtwagen bent, mag je niet eens harder.

Als jij 80 rijdt en je zonder pardon vlak voor iemand die 120 rijd jezelf naar links gooit, dan ben jij wel gevaarlijk of hinderlijk bezig en kun je dus een boete krijgen.

Iedereen kan verzinnen dat je met 30 op de snelweg gevaarlijk en hinderlijk bezig bent. Maar er is geen enkele reden om een boete te krijgen als jij 80 of 100 rijdt, terwijl je 120 of 130 mag bijvoorbeeld. Dat zijn gewoon normaal te verwachten snelheden op de snelweg.

elinedeau95

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:52

Mensen die met 70 gaan invoegen op een snelweg...... Het heet snelweg en als je niet harder durft te gaan rij dan niet op de snelweg {:)-:(

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:55

elinedeau95 schreef:
Mensen die met 70 gaan invoegen op een snelweg...... Het heet snelweg en als je niet harder durft te gaan rij dan niet op de snelweg {:)-:(


Als je in een toyota aygo 1.0 rijdt en de auto gevuld is met 4 volwassenen en je een korte invoeg strook hebt, en de oprit zelf ook nog eens heuvelop en in een bocht is, mag je van geluk spreken als je de 70 haalt. Ondanks dat je de auto plankgas in hebt en pas naar naar 4 doorschakelt bij 80 en pas naar 5 bij 110. *spreekt uit ervaring*

Soms ben je beperkt door de middelen die je hebt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:02

Dan is het misschien veiler om een alternatief te nemen. :)

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:06

tengeltje11 schreef:
Als ik tijd heb,waarom zou ik dan niet rustig 70u mogen rijden waar 90 mag?
Omdat andere weggebruikers perse 1 minuutje vroeger op hun bestemming willen zijn?


Van de site van de rijksoverheid
Citaat:
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.


Door heel veel te langzaam te rijden creëer je ook gevaarlijke situaties.

Door 70 te rijden op een 90 stuk (waar niet ingehaald kan worden bv) kunnen de mensen die gewoon 90 rijden allemaal flink in de remmen omdat jij alle tijd hebt. Dat is prima, maar wel gevaarlijk. Want als je dan van die voorgaand beschreven bumperklevers hebt, zitten die wel achterop mij omdat ik van 90 naar 70 moet afremmen.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:09

bruintje123 schreef:
Dan is het misschien veiler om een alternatief te nemen. :)


Ja, want iedereen heeft zomaar de optie om in een andere auto te stappen. En alsof je elke oprit die je oprijdt, weet wat voor oprit dat is.

Natuurlijk moet je gewoon op snelheid invoegen als je dat kan. Maar je hebt als overig verkeer ook de verantwoordelijkheid om invoegers te anticiperen en waar nodig op aan te passen.

elinedeau95

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:09

Shiloh schreef:
elinedeau95 schreef:
Mensen die met 70 gaan invoegen op een snelweg...... Het heet snelweg en als je niet harder durft te gaan rij dan niet op de snelweg {:)-:(


Als je in een toyota aygo 1.0 rijdt en de auto gevuld is met 4 volwassenen en je een korte invoeg strook hebt, en de oprit zelf ook nog eens heuvelop en in een bocht is, mag je van geluk spreken als je de 70 haalt. Ondanks dat je de auto plankgas in hebt en pas naar naar 4 doorschakelt bij 80 en pas naar 5 bij 110. *spreekt uit ervaring*

Soms ben je beperkt door de middelen die je hebt.


Nou je toyota aygo is een luxere auto die ik heb, maar gelukkig kan ik met mijn oudere auto vaak zat nog wel optrekken. Nu schets je zo specifieke situatie die niet heel vaak voor komt. Ik kan zelf een punt noemen in Nijmegen waar het mij ook niet lukt, maar vaak voegen mensen nog steeds met 70 in waar je ondanks je oude wrak met 9 mensen erin makkelijk een beetje snelheid kan maken. Vind ik echt levensgevaarlijk.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:11

Shivatjuh01 schreef:
Door heel veel te langzaam te rijden creëer je ook gevaarlijke situaties.

Door 70 te rijden op een 90 stuk (waar niet ingehaald kan worden bv) kunnen de mensen die gewoon 90 rijden allemaal flink in de remmen omdat jij alle tijd hebt. Dat is prima, maar wel gevaarlijk. Want als je dan van die voorgaand beschreven bumperklevers hebt, zitten die wel achterop mij omdat ik van 90 naar 70 moet afremmen.



Daar zijn hele simpele oplossingen voor hoor. Namelijk gewoon afstand houden. Ik bumperkleef zelden tot nooit, ook niet als ik moet afremmen. Waarom? Juist, omdat ik altijd afstand houd. Ja. Ook in de spits.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:11

Shiloh schreef:
bruintje123 schreef:
Dan is het misschien veiliger om een alternatief te nemen. :)


Ja, want iedereen heeft zomaar de optie om in een andere auto te stappen. En alsof je elke oprit die je oprijdt, weet wat voor oprit dat is.

Natuurlijk moet je gewoon op snelheid invoegen als je dat kan. Maar je hebt als overig verkeer ook de verantwoordelijkheid om invoegers te anticiperen en waar nodig op aan te passen.

Nee geen andere auto als alternatief. Ik bedoelde een andere weg :D
Ik kan mijn navigatie instellen met vermijd snelwegen.
Zou ik weten dat mijn auto moeite heeft als er 4 mensen inzitten zou ik dat dus wel gebruiken.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:14

elinedeau95 schreef:
Shiloh schreef:

Als je in een toyota aygo 1.0 rijdt en de auto gevuld is met 4 volwassenen en je een korte invoeg strook hebt, en de oprit zelf ook nog eens heuvelop en in een bocht is, mag je van geluk spreken als je de 70 haalt. Ondanks dat je de auto plankgas in hebt en pas naar naar 4 doorschakelt bij 80 en pas naar 5 bij 110. *spreekt uit ervaring*

Soms ben je beperkt door de middelen die je hebt.


Nou je toyota aygo is een luxere auto die ik heb, maar gelukkig kan ik met mijn oudere auto vaak zat nog wel optrekken. Nu schets je zo specifieke situatie die niet heel vaak voor komt. Ik kan zelf een punt noemen in Nijmegen waar het mij ook niet lukt, maar vaak voegen mensen nog steeds met 70 in waar je ondanks je oude wrak met 9 mensen erin makkelijk een beetje snelheid kan maken. Vind ik echt levensgevaarlijk.


De aygo is 1 van de meeste populaire budget auto's. Ik heb 6 maanden in de zo'n ding gereden, spiksplinter nieuw en ik ben echt wel iemand die het probeert vlot te doen. Maar ik heb toch vaker niet met 90 in kunnen voegen dan wel, en die 70, ja, dat kwam meer dan eens voor.

Gevaarlijk gedrag gaat twee kanten op. Het is ook jou taak als bestuurder om te anticiperen op langzamer verkeer. Vrachtwagens gaan ook zelden met 80 de snelweg op, en daar kunnen we prima op anticiperen. Dan kan dat voor een langzame auto toch ook wel?

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:15

bruintje123 schreef:
Shiloh schreef:

Ja, want iedereen heeft zomaar de optie om in een andere auto te stappen. En alsof je elke oprit die je oprijdt, weet wat voor oprit dat is.

Natuurlijk moet je gewoon op snelheid invoegen als je dat kan. Maar je hebt als overig verkeer ook de verantwoordelijkheid om invoegers te anticiperen en waar nodig op aan te passen.

Nee geen andere auto als alternatief. Ik bedoelde een andere weg :D
Ik kan mijn navigatie instellen met vermijd snelwegen.
Zou ik weten dat mijn auto moeite heeft als er 4 mensen inzitten zou ik dat dus wel gebruiken.


Amahoela. Jij bent de enige in Nederland denk ik. Ik vertik het in ieder geval.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:17

Dat heet dus alleen op de weg denken te zijn en asociaal weg gedrag, maar je vind wel dat andere wel op jou moeten anticiperen.
Die zeggen ook: Amahoela

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:18

Of gewoon het oude rijden gebruiken bij optrekken, later doorschakelen, gewoon naar de 100 in zn 3 :j :+

Ik kan mij niet ergeren aan langzaamrijders verder. Kan ik toch mooi nog wat langer muziek luisteren :D

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:23

bruintje123 schreef:
Dat heet dus alleen op de weg denken te zijn en asociaal weg gedrag, maar je vind wel dat andere wel op jou moeten anticiperen.
Die zeggen ook: Amahoela


Waarom is een aygo die met 70 invoegt, anders dan een vrachtwagen die met 70 invoegt? Die gaan vaak ook niet harder hoor? Ook maar geen vrachtwagens meer op de snelweg?

Verwachten dat mensen die net niet vlot genoeg op trekken voor het invoegen dan maar niet meer op de snelweg moeten rijden, is zeker niet denken dat de weg alleen van jou is?

Pot... ketel? Ik bedoel maar.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 06-11-17 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:24

Hoeveel ongevallen gebeuren er ten gevolge van te traag te rijden?
En hoeveel ten gevolge van te snel rijden?
Je aan alles ergeren is nergens goed voor.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:25

Omdat de vrachtwagen soms niet anders kan.
En wat er al aangegeven werd, gas erop en je haalt het wel gewoon met je auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:27

Sclimpre schreef:
Hoeveel ongevallen gebeuren er ten gevolge van te traag te rijden?
En hoeveel ten gevolge van te snel rijden?
Je aan alles ergeren is nergens goed voor.

Toch kan het wel degelijk heel gevaarlijk zijn, te traag rijden. Als ik links 130 rijd en er komt iemand in een wagentje met 80 achter een vrachtwagen weg mag ik flink in de ankers en dat is ook voor degene die achter mij rijdt weer gevaarlijk. Natuurlijk moet je anticiperen, maar denken dat je wel even met 80 achter een vrachtwagen weg kan komen en dan pas op de linkerbaan vaart maken is echt heel gevaarlijk.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:28

bruintje123 schreef:
Omdat de vrachtwagen soms niet anders kan.
En wat er al aangegeven werd, gas erop en je haalt het wel gewoon met je auto.


Nou een aygo dus ook niet altijd. Dan is er toch geen verschil?
Nee, je haalt dat dus niet gewoon.

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:31

Emmaa_ schreef:
Sclimpre schreef:
Hoeveel ongevallen gebeuren er ten gevolge van te traag te rijden?
En hoeveel ten gevolge van te snel rijden?
Je aan alles ergeren is nergens goed voor.

Toch kan het wel degelijk heel gevaarlijk zijn, te traag rijden. Als ik links 130 rijd en er komt iemand in een wagentje met 80 achter een vrachtwagen weg mag ik flink in de ankers en dat is ook voor degene die achter mij rijdt weer gevaarlijk. Natuurlijk moet je anticiperen, maar denken dat je wel even met 80 achter een vrachtwagen weg kan komen en dan pas op de linkerbaan vaart maken is echt heel gevaarlijk.


Eens. Maar ook dat is geven en nemen. Er zijn mensen die gooien zich er veel te kort voor. Maar er zijn er ook die alsnog met 130 vol achterop komen en amper inhouden als je het wél doet met voldoende ruimte. En voldoende ruimte vind ik over het algemeen dat de achterop komen het met gas loslaten prima redt, dat is iets anders dan vol in de ankers.

We vinden het allemaal vervelend om vast te zitten achter een vrachtwagen en niet weg te kunnen omdat het verschil te groot is. Beetje begrip voor degene die daar achter weg wil is af en toe ook ver te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 06-11-17 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:31

Kuggur schreef:
Beetje off topic misschien, maar ben ik de enige die opgevallen is dat de ts die beklaagt over "het verkeer van tegenwoordig", zelf achttien jaar oud is.... _O-


Over 'van tegenwoordig' heeft ze niet veel recht van spreken idd, maar toen ik pas net mijn rijbewijs had vielen de domme fouten van anderen me ook erg op. Tijdens je lessen ben je vooral bezig met je eigen fouten/verbeterpunten en lijkt onbewust eerder alsof het overige verkeer foutloos rijdt.

Als je enigszins goed kijkt (sommige mensen signaleren zwaailichten echt pas heel laat {:)-:( ), het door hebt als je keer een fout maakt (dat inzicht kun je dan voor een volgende keer preventief gebruiken, maar genoeg gekken die zich totaal nergens bewust van zijn en waarschijnlijk keer op keer dezelfde fout maken), ben je al een heel eind op weg in mijn ogen. :)


Emmaa_ schreef:
Sclimpre schreef:
Hoeveel ongevallen gebeuren er ten gevolge van te traag te rijden?
En hoeveel ten gevolge van te snel rijden?
Je aan alles ergeren is nergens goed voor.

Toch kan het wel degelijk heel gevaarlijk zijn, te traag rijden. Als ik links 130 rijd en er komt iemand in een wagentje met 80 achter een vrachtwagen weg mag ik flink in de ankers en dat is ook voor degene die achter mij rijdt weer gevaarlijk. Natuurlijk moet je anticiperen, maar denken dat je wel even met 80 achter een vrachtwagen weg kan komen en dan pas op de linkerbaan vaart maken is echt heel gevaarlijk.


Op snelheid naar links gaan is iets anders dan invoegen. Zo'n invoegstrook houdt op een gegeven moment op.

edit: Sclimpres bericht ging niet meer per se over invoegen, sorry verkeerd gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:33

Shiloh schreef:
Emmaa_ schreef:
Toch kan het wel degelijk heel gevaarlijk zijn, te traag rijden. Als ik links 130 rijd en er komt iemand in een wagentje met 80 achter een vrachtwagen weg mag ik flink in de ankers en dat is ook voor degene die achter mij rijdt weer gevaarlijk. Natuurlijk moet je anticiperen, maar denken dat je wel even met 80 achter een vrachtwagen weg kan komen en dan pas op de linkerbaan vaart maken is echt heel gevaarlijk.


Eens. Maar ook dat is geven en nemen. Er zijn mensen die gooien zich er veel te kort voor. Maar er zijn er ook die alsnog met 130 vol achterop komen en amper remmen als je het wél doet met voldoende ruimte, ook al betekend dat dat diegene die achterop komt inderdaad moet inhouden (wat iets anders is dan vol in de ankers)

We vinden het allemaal vervelend om vast te zitten achter een vrachtwagen en niet weg te kunnen omdat het verschil te groot is. Beetje begrip voor degene die daar achter weg wil is af en toe ook ver te zoeken.

Absoluut, en ik heb ook wel eens achter een vrachtwagen gezeten terwijl het druk was links. Maar dan kan je altijd nog wat meer ruimte creëren, snelheid erin gooien en dan pas invoegen op links. Het is gewoon echt gevaarlijk om bij drukte ineens met 80 op de linkerbaan te gaan rijden, want je weet niet hoe snel degene links komt aanrijden en hoe goed die persoon aan het opletten is. Natuurlijk vind ik het niet erg om even wat gas eruit te halen, maar soms voegen mensen zo kort in dat ik echt hard moet remmen om er niet bovenop te belanden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:37

Shiloh schreef:
bruintje123 schreef:
Omdat de vrachtwagen soms niet anders kan.
En wat er al aangegeven werd, gas erop en je haalt het wel gewoon met je auto.


Nou een aygo dus ook niet altijd. Dan is er toch geen verschil?
Nee, je haalt dat dus niet gewoon.

Er is wel verschil.

Ik moet regelmatig invoegen op de A67.
Dat is een 2 baans weg, stik vol met vrachtverkeer.
Komt er nu een vrachtwagen aan hebben de collega's daar respect voor en maken ruimte. Waar ik in mee kan.
Komt er een trage auto aan hebben ze zoiets van je geeft maar gas.
Dat kan misschien niet correct zijn, maar dat is hoe het daar gaat. En vast elders ook.
Zit ik nu achter een trage auto, heb ook ik daar last van, terwijl ik wel gewoon in kan voegen in de snelheid van de vrachtwagens. En ik moet dan ook maar zien hoe ik daar op een veilige manier mat 70 tussen kan.
Wekelijks zijn daar zware ongelukken. En weet je daar wil ik niet bij horen omdat een ander niet optrekt. En al helemaal niet als die eigenlijk vooraf al wist dat zijn auto het vermogen niet heeft.

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:41

Ik ken ook zo'n korte invoegstrook, in een bocht naar boven. Je redt het amper om met 80 in te voegen, ondanks dat je de gehele strook gebruikt. Daarna komt namelijk een brug (reling) dus je kan niet de vluchtstrook op als verlenging..

Maargoed, ik ben dus zeker niet de enige want het andere verkeer anticipeert hier altijd goed op..

Anoniem

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:44

Wij hebben er hier ook eentje hoor, de A6 richting Lelystad op. Ze zijn die invoegstrook aan het aanpassen maar voor nu moet je een steile helling op in een flinke bocht (kan je alleen in zn 3 nemen met max 50) en dan heb je een invoegstrook waar je echt heel hard door moet trappen om in te kunnen voegen met 90/100. Als ik alleen op die strook rij krijg ik m'n oudje wel zo ver, maar als er iemand voor me zit die net iets minder snel vaart maakt dan ik dan kom ik al nergens en moet ik dus met een lagere snelheid invoegen. Nou is het wel een berucht stukje waar vaak problemen zijn met invoegen (invoegstrook loopt ook door in de reling dus geen vluchtstrook) en het is een stuk snelweg waar je maar 100 mag, waardoor mensen vaak toch al iets kalmer rijden.

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:45

Van een vrachtwagen verwacht je dan ook veel eerder dat ie met 70 invoegt, dan van een gewone auto. En ja, ook achter een vrachtwagen die met 60 moet invoegen erger ik me dood, omdat je moet blijven tuffen en langzaam op snelheid komen óf het geluk moet hebben dat ik er direct achteruit kan en gewoon gas kan blijven geven. En ja, dan rijd ik inderdaad niet volgens het nieuwe economisch en milieuvriendelijk rijden, dan trek ik hem flink door in een lagere versnelling. Simpel, dan komt ie nog sneller op snelheid en hinder ik niemand. Nu rijd ik wel een auto met flink wat pk's, ik snap dat je die acties niet met een aygo moet doen, dan moet de rest inderdaad op de rem.