Aankomend jaar ga ik de bachelor opleiding Medische Hulpverlening doen! Over 2 weken is voor mij de introductiedag en op 5 september begin ik dan echt.
Ik ga de opleiding in Utrecht doen en ik was heel erg benieuwd of er nog meer studenten zijn die Medische Hulpverlening gaan studeren en waar je dat dan gaat doen!
WannabeAnky
Geplaatst: 04-10-17 13:04
Hoi! Ik denk erover om in 2018-2019 te beginnen met de opleiding Medische Hulpverlening. Zou jij wat willen vertellen over de selectie en de opleiding?
Is er een specifieke reden dat je bent gestopt? Kun je misschien iets meer over de opleiding vertellen, voldeed het aan de verwachtingen, hoe was de studielast, etc.? Dan weet ik ook iets meer; ik ga morgen ook naar de open dag van de opleiding in Utrecht.
Voor mij was de studielast erg groot en wilde toen niet de gok nemen met het big register. Dat was op dat moment nog erg onzeker. Ik heb toen de keuze gemaakt om de overstap naar verpleegkunde gemaakt en nog steeds tevreden over. Er is nog steeds een stage gebrek op BMH waardoor veel oud klasgenoten studie vertraging hebben opgelopen.
Het kan zijn dat het anders is op het moment dat jij begint, maar ik zou er wel kritisch naar kijken en vragen als ik jou was.
Bedankt voor je antwoord! Ja ik heb inderdaad online al een hoop informatie opgezocht en dat van de BIG registratie baart mij ook wel wat zorgen. Ga ik morgen zeker navragen! Vooral omdat dit een tweede studie van mij wordt (afgeronde universitaire opleiding) en het me nogal wat geld gaat kosten, wil ik wel zeker weten dat, hoe graag ik het ook wil, het ook wel enig toekomst perspectief biedt!
Als je voor zekerheid wilt gaan moet je verpleegkunde doen, maar BMH is gewoon een enorm gave studie en je echt leert enorm veel.
Dionnetjuuh
Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-17 22:35
Om jouw vraag nog te beantwoorden: de selectie heeft 4 onderdelen. Je moet een motivatiebrief schrijven en een leesvaardigheid toets in het Engels en rekentoets maken. Daarnaast krijg je een aantal weken van te voren een syllabus over een bepaalde ziekte oid (wij hadden Shock) waar een kennistoets over komt. In de syllabus staan leerdoelen, dus je weet welke kennis je moet hebben voor de toets.
Er wordt wel streng nagekeken (dit gebeurt met echte tentamens ook), vanaf 75% heb je een voldoende en krijg je punten (5-10 punten). Daaronder niet. Alle punten worden bij elkaar opgeteld en de beste XX studenten worden op basis van de motivatiebrief gerangschikt voor DUO. In mijn jaar waren er nog 20 plekken in Utrecht en werden van de 40 best scorende studenten de brief nagekeken; aankomend jaar zijn er 48 plaatsen, dus ik weet niet hoeveel mensen op de motivatiebrief beoordeeld worden. Zelf had ik 0 punten gescoord voor de rekentoets ( halverwege vorig jaar werden de punten voor de rekentoets uitgedeeld ivm de rekentoets aan t eind van t 1e jaar) en toch nog zat ik bij de best scorende 40; uiteindelijk ben ik op basis van mijn motivatiebrief op de 16e plaats geëindigd. Er waren bij mijn lichting dus vrij veel mensen die op minimaal 1 van de 3 toetsen 0 punten hebben gehaald.
Om in te gaan over het onzekere: er is momenteel een tijdelijke (5 jaar) registratie. Er komt vanuit het werkveld steeds meer positieve feedback en vraag naar BMH'ers, waardoor er meer stageplaatsen vrij komen. Daarom kan de HU aankomend jaar ook het aantal eerstejaars studenten van 20 naar 48 brengen. Wil je 100% zekerheid op een BIG-registratie, dan is verpleegkunde aan te raden, maar ik ben van mening dat het wel een echt andere studie (en uiteindelijk beroep) is. Om een keuze te maken tussen BMH en VPK raad ik je aan te gaan proeven met dmv een meeloopdag bij VPK (BMH doet dat niet omdat wij regelmatig in ons ondergoed staanVPK dacht ik wel) en open dagen te bezoeken. Over de studielast: als BMH'er zit je na je opleiding op niveau 6, waar een verpleegkundige op niveau 5 zit (en een mbo verpleegkundige op 4 enz). De studie BMH vraagt qua kennis denk ik meer van je dan VPK maar ik heb zelf alleen BMH gedaan dus ik kan t niet vergelijken. Ik denk dat beide studies ongeveer evenveel praktijklessen hebben.
Als vpk zit je ook op nivo 6 dus daar zit geen verschil in. Wel is het inderdaad een hele andere studie en je moet het wel kunnen met beide studie's. Bij mij 5 jaar geleden ging het ook al over shock dus daar is niets van veranderd, dus dit jaar waarschijnlijk ook niet.
Ik denk dat je persoonlijk moet kijken, want met beide studie's kom je er wel. Maar het ene ligt je misschien wat meer dan de andere.
Dionnetjuuh
Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-17 23:45
geerte schreef:
Als vpk zit je ook op nivo 6 dus daar zit geen verschil in.
Geeft niets, de hu staat bekend om zijn verkeerde informatie
Welk jaar zit jij nu eigenlijk? Misschien heb ik je wel zien rondlopen.
WannabeAnky
Geplaatst: 12-10-17 00:05
Super bedankt voor de info beide! Ik ben afgelopen weekend naar de open dag geweest in Utrecht en veel van wat jij zei werd daar inderdaad verteld. Toch blij om ook een verhaal over de decentrale selectie te horen, hoe je moet scoren zegmaar en hoe lastig het is. In principe ben ik een makkelijke leerder en heb ik Engels op universitair niveau. Die twee toetsen moeten dus wel goed komen denk ik. Dat rekenen wordt nog even oefenen haha
Over de BIG: ze zitten nu inderdaad in een proeffase van 5 jaar, maar mij is verzekerd dat ze met bijna 100% zekerheid kunnen zeggen dat deze over 5 jaar gewoon wordt toegekend. Mocht dat niet zo zijn, vertelden zij mij, dan mag je alleen niet op de ambulance werken. Ga je voor de anesthesie of SEH, dan is er sowieso niks aan de hand mocht de BIG er toch niet komen.
Ik ga me gewoon zo goed mogelijk voorbereiden en hopen dat ik toegelaten word! Thanks voor de info en als jullie verder nog tips hebben, dan zijn die altijd welkom!
Geerte: Ik zit nu in het 2e jaar! Wanneer ben je gestopt?
jo1994: Dat klopt inderdaad, dat is wat voor mij de keuze tussen vpk en bmh wat makkelijker maakte. De rekentoets is niet extreem moeilijk hoor, maar ik zat de week voor de selectie met een giga motivatieprobleem en ik had er geen vertrouwen in omdat er maar een kans van 1 op 10 was dat ik er bij zou zitten ofzo. Dat resulteerde in dat ik de dag van te voren eerder van school naar huis ben gekomen en met m'n ma heb zitten blokken op de medische kennis. Die rekentoets vond ik wel best. Dit jaar heb ik 'm in 1x met een klein beetje oefenen een 10 gehaald, t is echt basis rekenen. Verdunningen, percentages, decimalen, eenheden, BMI, druppelsnelheden en verhoudingen komen aan bod (al herinner ik me niet dat de BMI voor de selectie ook toets stof was). Met het boekje dat je krijgt kan je niet echt oefenen, daar staat meer theorie en wat voorbeelden in. Als je tegen die tijd wilt heb ik nog wel wat oefen materiaal!