Occasion kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Occasion kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 13:40

Ik wil graag een occasion kopen, maar waar moet ik dan op letten?
Ik wil hem sowieso bij een autodealer kopen maar er is ongetwijfeld nog veel meer waar ik rekening mee moet houden.
Tips & tricks zijn allemaal welkom.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:43

Sowieso zou ik even checken of de kilometerstand logisch is. Kan geloof ik zelfs via de website van het RDW. Daarnaast zou ik voordat je gaat al even aangeven dat je de motor wil horen als hij nog koud is en hij dus niet warm gedraaid moet zijn. Let daarbij er op of je de motor hoort tikken. Verder even goed opletten of er nergens erge roest plekken zitten. Voornamelijk plekken die al doorgeroest zijn of makkelijk door kunnen roesten. Ook even onder de auto dit checken.....

Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:01

Altijd met garantie kopen! Verder kan je vragen of een bevriende garagehouder er naar kijkt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:21

Mensenwelzijn en sport => Huis Tuin en Techniek

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 07:45

Duhelo schreef:
Mensenwelzijn en sport => Huis Tuin en Techniek

Oh stom, ik dacht dat ik HTK wel had aangeklikt, maar heb schijnbaar zitten slapen. :=

De man van mijn beste vriendin heeft ooit een bedrijfje gehad in het inkopen, opknappen en doorverkopen van auto's dus ik wil sowieso vragen of hij mee wil. Maar ik vind het ook wel fijn om zelf te weten waar ik op moet letten, ook bij het bekijken van advertenties.

Bedankt Richie. :)

palousa_boy

Re: Occasion kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:58

Kijk ook goed of de kleur overal hetzelfde is, soms wil een onderdeel, bijvoorbeeld de bumper, afwijkend zijn (een tintje lichter of donkerder) en dat betekend vaak dat er schade is geweest. Opzich niet zo erg maar het kan dus ook onzichtbare schade veroorzaakt hebben.

Verder kun je ze vaak niet op hun blauwe ogen geloven en zou ik zeker ook kijken of je een aankoopkeuring kunt doen ergens in de buurt naast die kennis die meegaat. Vaak kijkt het wat makkelijker op de brug dan dat je eronder moet liggen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:04

Altijd een aankoopkeuring laten doen bij een andere garage! Ik heb de fout gemaakt de dealer wel op zijn blauwe ogen te vertrouwen en kon vervolgens voor 1000 Euro laten verbouwen aan de auto.
En aangezien mijn auto minder dan 5000 euro kostte heb je dan ook geen bovag-garantie. Tref je dan een garage die moeilijk doet, dan moet je er zelf heel veel energie in steken om je recht te krijgen.

Kortom: laat een aankoopkeuring doen.
Kijk ook goed onder de auto en met de testrit: test alle knopjes en opties uit. Dus ook de airco als het al ijskoud is, het raampje linksachter en het knopje om de kofferbak open te doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:16

Ik koop altijd occasions :Y)
Ik weiger een nieuwe auto te kopen, de winkel uit te rijden en dan opeens een auto te hebben die €10.000,- minder waard is :')
Je kan ook altijd een aankoop keuring doen, dan sta je sowieso sterk als er achteraf wat mis blijkt.

Maar ik koop dus altijd vrij nieuwe maar wel 2e hands, en ben er best handig in geworden, mijn tips en trucs :D

Ligt er ook wel aan welk merk je gaat kopen? Maar er zijn ook wat standaard zaken:
Standaard:
-Is de kilometer stand logisch?
-stuurt en rijdt die normaal/soepel? Als je je stuur los laat op een vlakke weg gaat die dan recht door?
-Geen rare geluiden als je over een hobbel heen rijdt?
-wanneer heeft hij beurten/onderhoud gehad? Is er een dealer boekje aanwezig?
-boven de 100.000km, heeft die groot onderhoud gehad? Is de distributieriem vervangen (als die geen ketting heeft)?
-Zijn er geen vreemde schades of juist duidelijk gespoten onderdelen?
-Hoeveelste eigenaar? Is het een import auto? (kan je allemaal via kentekencheck doen)
Heeft een auto in 3 jaar tijd al 5 eigenaren gehad... laten staan :+ Is het een import auto idem dan is het risico op een niet kloppende KMstand groter etc.
-Hard remmen, snel optrekken... doet de auto het allemaal zonder problemen?

Merk specifiek:
Zoek goed online welke auto welke gebreken heeft... welke terugroepacties er zijn e.d.
Voorbeeldjes van auto's die ik toevallig zelf heb gehad:
Volkswagens en audi's met een DSG7 automaat hebben vaak een versleten koppeling, dit voel je met schakelen. Schakelt die soepel zonder geluiden is er geen probleem.
Alfa Romeo's hebben nogal weleens doorgedraaide elektronica :+ Dan denken ze dat het -32 graden buiten is terwijl het 20 graden is en dan gaat de climate control op standje sambal.
Ford Edge (zal ws niet op je lijstje staan... vrij onbekende auto in NL) Maar die stonden bekend om problemen met de schokbrekers die vanaf de fabriek geleverd waren. Wij hebben er toen 1 gekocht die al vernieuwde had.
Ford focus ST staat bekend met problemen in de schakelbak.

etc etc... elk merk en elk model heeft zijn eigen zwakke puntjes, maar als er al iets mee gedaan is of een onderdeel vervangen is heb je een perfecte auto. Je moet alleen weten waar je op moet letten en daarvoor is google je beste vriend :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 10:01

Wat fijn, zulke uitgebreide reacties. :)
Ik wil graag een Volkswagen Lupo, het liefst een blauwe. Deze heb ik in het verleden moeten verkopen omdat ik financieel enorm krap zat en dat heeft me altijd een beetje zeer gedaan. Dus ik zou graag weer zo'n zelfde auto willen hebben. Gelukkig staan er een boel van te koop en zijn er veel van de 1e of 2e eigenaar afkomstig. Ik wil de auto sowieso bij een dealer/garage kopen, particuliere verkopers sla ik dus bij voorbaat al over en ik let er ook goed op of er een NAP bij zit.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:23

Ik heb zelf ook een Volkswagen lupo gehad. Een automaat.
Ik heb zelf niet veel verstand van auto's, maar mocht je voor een automaat gaan laat hier dan goed naar kijken mocht je een keuring laten doen. Ik hoorde van meerdere garages dat bij deze auto's de automaat bak (zeg ik dat goed?) vaak mankementen vertoond.
Verder vond ik dit een hele fijne auto, ik had een diesel. Hele fijne kleine auto, en ook nog eens heel zuinig!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:33

hand geschakeld ook wel... dus even goed voelen of die soepel schakelt.
Ook bij een auto maat, voel je geen haperingen, hoor je geen vreemde geluiden?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:38

Kies niet voor de 1.4 motor in de Lupo, zijn niet de beste motoren en gevoelig voor overmatig olieverbruik. Verder goed op de onderhoudshistorie letten, aantal vorige eigenaren, eventueel schadeverleden. Mocht je nog vragen hebben kun je altijd een pb sturen, ik werk bij een bedrijf wat aankoopkeuringen uitvoert en verder advies geeft betreft de aankoop van een occasion.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:10

De Lupo wordt niet meer gemaakt toch? Dus je krijgt altijd een iets oudere.
Kan je niet beter voor een VW Up gaan ofzo?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 13:23

Suzanne F. schreef:
De Lupo wordt niet meer gemaakt toch? Dus je krijgt altijd een iets oudere.
Kan je niet beter voor een VW Up gaan ofzo?

Klopt, maar dat geeft niks. Mijn vriend heeft een nieuwe auto dus voor ritten door het hele land nemen we die auto. Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor naar de sportschool of het werk bij prutweer (hooguit 5 km), naar de stad of als ik naar een vriendin of mijn familie in Zwolle ga.
Kortom: een auto waardoor ik voor de langere afstanden niet meer afhankelijk ben van mijn vriend of het OV.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:32

Laat hem voor de koop keuren/nakijken/whatever.... Ik heb dat dus niet gedaan en zit met de gebakken peren, of eigenlijk met de verborgen roest...
De auto was 1 dag voor aankoop APK gekeurd, dus ik had een hoop verwacht, maar niet dat hij vrijwel direct na aankoop door mijn eigen garage werd bekeken en ze daar tot de conclusie kwamen dat mijn mooie bakkie nooit goedgekeurd had mogen worden... De verkoper geeft uiteraard niet thuis, en ja, dit was een garage.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:55

Koop vooral géén import auto! Daarvan weet je nooit wat het is en hoe het is onderhouden. Er komt veel uiterlijk nog goed uitziende troep uit Duitsland wat hier wordt opgeknapt en doorverkocht. Verder is het lijstje van calsemgeest een mooi begin punt :j En afhankelijk van hoe goed je kennis is met zijn auto kennis wel/geen aankoopkeuring laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:45

Oud is ook helemaal niet erg mits hij goed onderhouden is en nog goed loopt. Mijn auto is van 2005 en wordt toch wel redelijk intensief gebruikt, mijn vader heeft een Volvo uit 2008 en die is toch echt voor dagelijks 150km, soms zelfs meer. Het enige nadeel van een ouder model vind ik persoonlijk wel dat je wat 'foefjes' mist, ik zou bijvoorbeeld graag CarPlay in de auto hebben zodat ik mijn telefoon kan verbinden en vanuit de auto kan bedienen, bv met muziek. Dat heb ik nu met een omweg opgelost maar er zit niet eens een aux ingang in mijn bolide, dat is toch wel een beetje balen :Y) Dat zijn dus wel dingen waar je rekening mee moet houden bij oudere auto's, dat ze vaak een paar kleine dingetjes missen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 18:18

Sinds vanmorgen ben ik de trotse eigenaar van een knalblauwe VW Lupo 1.0 *\o/*
Mede dankzij jullie tips hebben we de afgelopen weken goed gericht kunnen zoeken en dus ook een heleboel auto's links laten liggen die op 't eerste oog goed leken te zijn.
Gisteren kwam de advertentie van deze auto op ons pad en ik heb direct contact opgenomen om een proefrit te maken. Ondertussen zelf ook uitgebreid op onderzoek uit gegaan en toen bleek dat de tellerstand onlogisch was. Achteraf bleek bij het zien van het tellerrapport -deze hebben we vanmorgen zelf kunnen bekijken- dat er halverwege ergens een keer een tikfout is gemaakt waardoor er na 65.000 ineens 11.000 was opgegeven en het jaar daarna weer 86.000 dus de huidige tellerstand klopt in ieder geval wel.
We hebben de auto ook direct laten nakijken door een garage en daarna was het alleen een kwestie van overschrijven en een verzekering afsluiten voor ik er de weg mee op mocht. Dat vond ik wel enorm spannend want ik had al een jaar geen auto meer gereden en ik moest ermee van Heerhugowaard naar huis in Almere rijden. Ik had dus best wat zweet in de bilnaad staan maar de auto heeft braaf zijn werk gedaan.