__Marloes schreef:Ik heb nog wel een vergelijking om het stukje te gast trouwens iets beter te omschrijven. Wat ik daarmee bedoel met dat stukje gedragen daarnaar.
Als je iemand thuis uitnodigt, dan zou je het toch raar vinden als die zonder overleg een stoel uit de woonkamer pakt en aan de eettafel zet? Wat is dan het verschil dat een groep mensen in een restaurant ineens met 2 man meer komen zonder het door te geven en zonder overleg stoelen van andere tafels pakken? Dat maken wij best vaak mee, en wij zijn een restaurant die 9 vd 10 dagen vol zitten en 130/140 man draaien. Ja ook de maandagen. bel het even door, dan hadden wij een ruimere tafel klaargezet met genoeg stoelen eraan. Ga dan niet zeuren als je om half 7 binnen komt terwijl het halve restaurant binnen zitten. Dan kunnen wij, hoe graag we het ook willen, meestal alleen niet veel meer doen... of gasten die besluiten aan een andere tafel te gaan zitten want die is mooier, misschien is die alleen al 3 weken geleden gereserveerd? Of als je optijd weg wilt, dat wil ik heel graag regelen maar geef het van te voren aan. Dan zorg ik ervoor dat het gaat, maar ga niet om 8 uur zeuren dat het te lang duurt terwijl wij van niets weten. Dat is een gedragscode wat een gast een gast maakt, en geen klant. In overleg is alles mogelijk mits het gaat, overleg het alleen even of vraag het even. Dan doen wij echt ons best om dat te kunnen regelen.
Hoop dat het stukje gast en “gedragscode” in mijn ogen dan iets duidelijker is
Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo, maar ik vind dit nogal arrogant overkomen. Alsof de gast/klant héél blij mag zijn dat hij naar het restaurant mag komen.
Als een tafel gereserveerd is, dan is het toch een kleine moeite om daar een bordje op te zetten? Vaak lijkt het alsof een mooi plekje enkel dient om volk te lokken, niet om te gebruiken. Dan ga je daar zitten, komt er iemand aan die je verplaatst naar een onaangenaam plekje ergens achterin omdat het mooie plekje gereserveerd is. 5 min later gaat daar weer iemand zitten, die worden ook afgevoerd. Tegen dat je gedaan met eten hebt is het 'gereserveerde' plekje nog altijd leeg...
De boel gaan verbouwen doe je uiteraard niet, als je extra stoelen nodig hebt, dan vraag je toch even of dat een probleem is dat je die erbij zet?
Als ik jouw gedragscode lees ben ik liever een klant dan een gast.
Voor mij ziet het er zo uit :
Klant is iemand die betaalt, zich uiteraard netjes gedraagt maar ook niet gecommandeerd wil worden.
Gast is iemand die bij iemand thuis uitgenodigd wordt, zich ook netjes gedraagt en zich aan de regels van het huis schikt. En die mee afruimt en afwast