Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:13

Suzanne F. schreef:
LoveUggs schreef:
Tsja, ik geef vrijwel nooit fooi in de horeca, mijn vriend wel. Als wij uit eten gaan en ik betaal, betaal ik gewoon het bedrag dat ik moet betalen. Betaald mijn vriend, rond hij het meestal af. €28.30 word €28.50, €28.80 word €29.00...


Jeetje, dat is wel echt heel Nederlands. :') :D :+

Inderdaad :')
Wij ronden altijd af naar boven dus bij €26 maken we er €30 van, maar als het €28 is doen we er nog een paar losse euro's bij. Tenzij het echt geen vriendelijk personeel was, dan ronden we het ook af zoals hierboven.
Ik ben er mee opgegroeid dat we fooi geven, maar door dit soort topics ga ik me wel afvragen waarom eigenlijk. Want inderdaad, bij de dierenarts oid geven we ook geen fooi, waarom in de horeca dan wel.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:15

LoveUggs schreef:
Tsja, ik geef vrijwel nooit fooi in de horeca, mijn vriend wel. Als wij uit eten gaan en ik betaal, betaal ik gewoon het bedrag dat ik moet betalen. Betaald mijn vriend, rond hij het meestal af. €28.30 word €28.50, €28.80 word €29.00...


Hahahaha dat er echt mensen zijn die dit doen :') :') geef dan gewoon niets :=

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:16

Als je in de horeca werkt en er vol van overtuigd bent dat jij extra geld bovenop je salaris zou moeten krijgen "want het is zo zwaar", zit je imo in het verkeerde beroep.

Je kiest er zelf voor om dit werk te gaan doen. ;)

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:17

DeMolenhoek schreef:
Het ging mij over de manier waarop het verwoord werd. Als je de context leest waarin het staat lijkt het wel dat wij blij mogen zijn er te mogen eten 8)7 Maar goed, ik laat het verder voor wat het is. Ik denk dat mijn punt over die denkwijze duidelijk is :j

Misschien is dat ook wel NL/BE? Hier hebben ze het immo altijd over klanten :)


Hahahaha nee die context ben ik het ook helemaal niet mee eens. Je bent een gast maar niet te gast. Dat is weer wat anders :)

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:17

Ik werk in de optiek.
Bij ons is het gebruikelijk dat wij service verlenen.
Gratis oogmeting, gratis brillen afstellen (ook brillen van onze collega's en van internet), gratis reparaties verrichten.
Fooi wordt bij ons zelden gegeven, wel eens een doos tompoezen of zo van een vaste klant.
Maar sommige reparaties zijn we een half uur mee bezig, hebben we onderdelen voor nodig, en dan nog is het liefdewerk oud papier. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:18

Ik heb nog wel een vergelijking om het stukje te gast trouwens iets beter te omschrijven. Wat ik daarmee bedoel met dat stukje gedragen daarnaar.

Als je iemand thuis uitnodigt, dan zou je het toch raar vinden als die zonder overleg een stoel uit de woonkamer pakt en aan de eettafel zet? Wat is dan het verschil dat een groep mensen in een restaurant ineens met 2 man meer komen zonder het door te geven en zonder overleg stoelen van andere tafels pakken? Dat maken wij best vaak mee, en wij zijn een restaurant die 9 vd 10 dagen vol zitten en 130/140 man draaien. Ja ook de maandagen. bel het even door, dan hadden wij een ruimere tafel klaargezet met genoeg stoelen eraan. Ga dan niet zeuren als je om half 7 binnen komt terwijl het halve restaurant binnen zitten. Dan kunnen wij, hoe graag we het ook willen, meestal alleen niet veel meer doen... of gasten die besluiten aan een andere tafel te gaan zitten want die is mooier, misschien is die alleen al 3 weken geleden gereserveerd? Of als je optijd weg wilt, dat wil ik heel graag regelen maar geef het van te voren aan. Dan zorg ik ervoor dat het gaat, maar ga niet om 8 uur zeuren dat het te lang duurt terwijl wij van niets weten. Dat is een gedragscode wat een gast een gast maakt, en geen klant. In overleg is alles mogelijk mits het gaat, overleg het alleen even of vraag het even. Dan doen wij echt ons best om dat te kunnen regelen.

Hoop dat het stukje gast en “gedragscode” in mijn ogen dan iets duidelijker is ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-17 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:18

Ik vind het heel typisch dat er altijd gezegt word dat de horeca zo slecht betaald, de mensen die ik persoonlijk ken en daar werken verdienen allemaal niet slecht. In ieder geval niet onder het minimum loon! De mensen die ik ken verdienen zelfs ruim daar boven. Zelf geef ik wel fooi wanneer ik tevreden ben geweest met de bediening. Maar eigenlijk vind ik het toch wel een beetje raar. Want iemand die je super helpt in een drogisterij of kledingwinkel geef ik het ook niet. Terwijl zij de gene zijn die vaak werken voor het minimumloon.

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:20

frisian_love schreef:
Ik werk in de optiek.
Bij ons is het gebruikelijk dat wij service verlenen.
Gratis oogmeting, gratis brillen afstellen (ook brillen van onze collega's en van internet), gratis reparaties verrichten.
Fooi wordt bij ons zelden gegeven, wel eens een doos tompoezen of zo van een vaste klant.
Maar sommige reparaties zijn we een half uur mee bezig, hebben we onderdelen voor nodig, en dan nog is het liefdewerk oud papier. :?


Ik zou gratis service verlenen voor mensen die een bril af hebben genomen. Maar ook wel makkelijk om een goedkoop brilletje bij ali te scoren en dan bij jullie alles gratis goed te laten zetten..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:25

Als iedereen die "dan maar ander werk moet gaan doen hoor" dat daadwerkelijk doet lopen de restaurants en cafeetjes héél snel leeg hoor :)
Waarom is het zo raar om iemand die een paar stappen harder voor je loopt een extraatje te geven? Dat is het idee, lijkt me. "Normale" gastvrijheid, prima eten, bediening OK: geen fooi. Super lekker eten, top bediening, je prettig voelen ben dat er super opgelet wordt? Die kan zeker op 10% fooi rekenen :)
Ik denk dan ook vooral aan situaties waar er bijvoorbeeld een glas over tafel is gegaan en er binnen 3 tellen iemand met een doekje naast je tafel staat en een nieuw drankje van het huis. Ik ben zelf ook veganist, dus vraag vaak nogal wat van de keuken :D als ik dan een heerlijke maaltijd heb gehad vind ik dat zeker een fooitje waardig. Herken eenzelfde mentaliteit bij kennissen die bijvoorbeeld een glutenallergie hebben, dat vindt de keuken vaak toch spannend :D dus als het dan allemaal is gelukt getuigt dat van toewijding. Dat is niet zo vanzelfsprekend als veel mensen denken.

En waarom het elders niet gebruikelijk is: tja, niets dat je ervan weerhoudt om je postbode iets toe te stoppen als je erg tevreden bent over hem/haar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:25

Ik geef in de horeca ook vaak fooi uit gemak :o Als ik uit eten ga is dat eigenlijk altijd met een groepje vrienden, en dan delen we de rekening. We ronden dan af naar een bedrag dat makkelijk deelt dus er komt altijd wel een paar euro bij het totaal op.

Bij andere beroepen ben ik meer van de cadeautjes. Ik heb bijvoorbeeld een tijdje regelmatig het ziekenhuis bezocht en werd steeds zo keurig/vriendelijk geholpen door de dames achter de balie, dat ik een keer een pot snoep voor de afdeling heb meegenomen. Als hier in huis bouwvakkers aan het werk zijn dan zorg ik ook altijd voor wat lekkers bij de koffie en soep bij de lunch. Dat wordt altijd gewaardeerd :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:27

Ik zou ze het graag geven, maar waar houd het op? Verdien zelf ook geen dik salaris omdat van te doen.
Daarnaast heb ik dan weer geen speciaal eten nodig, ik kan me voorstellen dat dat wel verschil maakt.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:27

Hmm, ik vind de ' je kiest er zelf voor' wel een beetje overdreven.
Baantjes liggen niet voor het oprapen en soms kun je niet anders.

Zelf ook een tijd in de horeca gewerkt, van de fooien werd er een dag georganiseerd voor het personeel. We grapten wel eens dat we er ook slachtofferhulp mee konden betalen als er weer eens een botte klant was geweest :')
Zelf geef ik wel fooi als ik daar zin in heb. Helemaal als het personeel zijn best heeft gedaan om speciaal een maaltijd voor mij klaar te maken.

En ja, ook horecapersoneel kan ook gewoon een studieschuld of wat dan ook hebben. Helaas heeft niet iedereen geluk met de banenjacht.

Anoniem

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:28

Waar ik me ook erg aan kan storen is hoe men kijkt als je geen fooi geeft. Ze zeggen niks, maar de blik spreekt boekdelen.

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:29

Wij geven alleen fooi als de bediening erg fijn was en ze ook echt aandacht hebben. Wij gaan regelmatig uit eten en het valt ons op dat de bediening tegenwoordig je of vergeet waardoor je ze constant zelf moet aanspreken om iets te bestellen of ze zitten zo in het digitale kastje te kijken dat ze ook geen aandacht hebben. Wij gaan bij veel verschillende restaurants eten maar vinden de bediening de laatste jaren achteruit gegaan. En voor doodnormale bediening die even snel zn werk doet ga ik geen fooi geven. Dan zie ik geen verschil met andere beroepen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:30

frisian_love schreef:
Ik werk in de optiek.
Bij ons is het gebruikelijk dat wij service verlenen.
Gratis oogmeting, gratis brillen afstellen (ook brillen van onze collega's en van internet), gratis reparaties verrichten.
Fooi wordt bij ons zelden gegeven, wel eens een doos tompoezen of zo van een vaste klant.
Maar sommige reparaties zijn we een half uur mee bezig, hebben we onderdelen voor nodig, en dan nog is het liefdewerk oud papier. :?



Bij dergelijke dingen betaal ik mij blauw aan een montuur en glazen dat ik dergelijke zaken als bijbehorende service verwacht :)
Ik ga wel naar een zelfstandige opticien, dus niet een 2 monturen voor 50 euro keten

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:39

Als ik een fijne avond (of lunch/ontbijt/borrel) heb gehad, geef ik altijd fooi. Mensen hebben de hele avond voor mij heen en weer gerend, terwijl ik lekker zat te eten en drinken. Ik vind dat gewoon aardig. Misschien ook omdat ik mijn jonge jaren heel lang in de horeca heb gewerkt, en ik nu voldoende verdien om ruim fooi te geven. Niet omdat het moet, maar omdat het kan :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:41

__Marloes schreef:
Ik heb nog wel een vergelijking om het stukje te gast trouwens iets beter te omschrijven. Wat ik daarmee bedoel met dat stukje gedragen daarnaar.

Als je iemand thuis uitnodigt, dan zou je het toch raar vinden als die zonder overleg een stoel uit de woonkamer pakt en aan de eettafel zet? Wat is dan het verschil dat een groep mensen in een restaurant ineens met 2 man meer komen zonder het door te geven en zonder overleg stoelen van andere tafels pakken? Dat maken wij best vaak mee, en wij zijn een restaurant die 9 vd 10 dagen vol zitten en 130/140 man draaien. Ja ook de maandagen. bel het even door, dan hadden wij een ruimere tafel klaargezet met genoeg stoelen eraan. Ga dan niet zeuren als je om half 7 binnen komt terwijl het halve restaurant binnen zitten. Dan kunnen wij, hoe graag we het ook willen, meestal alleen niet veel meer doen... of gasten die besluiten aan een andere tafel te gaan zitten want die is mooier, misschien is die alleen al 3 weken geleden gereserveerd? Of als je optijd weg wilt, dat wil ik heel graag regelen maar geef het van te voren aan. Dan zorg ik ervoor dat het gaat, maar ga niet om 8 uur zeuren dat het te lang duurt terwijl wij van niets weten. Dat is een gedragscode wat een gast een gast maakt, en geen klant. In overleg is alles mogelijk mits het gaat, overleg het alleen even of vraag het even. Dan doen wij echt ons best om dat te kunnen regelen.

Hoop dat het stukje gast en “gedragscode” in mijn ogen dan iets duidelijker is ;)

Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo, maar ik vind dit nogal arrogant overkomen. Alsof de gast/klant héél blij mag zijn dat hij naar het restaurant mag komen.
Als een tafel gereserveerd is, dan is het toch een kleine moeite om daar een bordje op te zetten? Vaak lijkt het alsof een mooi plekje enkel dient om volk te lokken, niet om te gebruiken. Dan ga je daar zitten, komt er iemand aan die je verplaatst naar een onaangenaam plekje ergens achterin omdat het mooie plekje gereserveerd is. 5 min later gaat daar weer iemand zitten, die worden ook afgevoerd. Tegen dat je gedaan met eten hebt is het 'gereserveerde' plekje nog altijd leeg...
De boel gaan verbouwen doe je uiteraard niet, als je extra stoelen nodig hebt, dan vraag je toch even of dat een probleem is dat je die erbij zet?
Als ik jouw gedragscode lees ben ik liever een klant dan een gast.
Voor mij ziet het er zo uit :
Klant is iemand die betaalt, zich uiteraard netjes gedraagt maar ook niet gecommandeerd wil worden.
Gast is iemand die bij iemand thuis uitgenodigd wordt, zich ook netjes gedraagt en zich aan de regels van het huis schikt. En die mee afruimt en afwast :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:43

Ik geef geen fooi. Ik vind het niet nodig extra te betalen voor iets dat imo vanzelfsprekend is, namelijk service verlenen :).

Berdien

Berichten: 64528
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:49

Tja, ik krijg ook geen fooi. En doe ook vaak genoeg een stapje harder voor mijn klanten. Allen ren ik dan niet letterlijk met een bord door een restaurant maar ben ik tot diep in de nacht bezig om er voor te zorgen dat mijn klant in z'n huis kan blijven wonen. Ik doe het niet voor de fooi, ik doe het voor mijn klanten. En de oprechte dankbaarheid, blijheid en opluchting die ik bijna dagelijks mee maak. Dat maakt mijn werk tot een vak, en mijn vak tot iets wat een geweldig mooi beroep is. Ach, als iemand dan weer eens zegt 'Dus jij smeert mensen hypotheekjes aan?' dan zegt dat meer over diegene dan over mij :D

Neemt niet weg dat als ik een echt toffe avond heb gehad in een restaurant, ik geen fooi geef. Maar de vanzelfsprekendheid van fooi waar hier over gesproken wordt, dat snap ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:50

Sclimpre schreef:
__Marloes schreef:
Ik heb nog wel een vergelijking om het stukje te gast trouwens iets beter te omschrijven. Wat ik daarmee bedoel met dat stukje gedragen daarnaar.

Als je iemand thuis uitnodigt, dan zou je het toch raar vinden als die zonder overleg een stoel uit de woonkamer pakt en aan de eettafel zet? Wat is dan het verschil dat een groep mensen in een restaurant ineens met 2 man meer komen zonder het door te geven en zonder overleg stoelen van andere tafels pakken? Dat maken wij best vaak mee, en wij zijn een restaurant die 9 vd 10 dagen vol zitten en 130/140 man draaien. Ja ook de maandagen. bel het even door, dan hadden wij een ruimere tafel klaargezet met genoeg stoelen eraan. Ga dan niet zeuren als je om half 7 binnen komt terwijl het halve restaurant binnen zitten. Dan kunnen wij, hoe graag we het ook willen, meestal alleen niet veel meer doen... of gasten die besluiten aan een andere tafel te gaan zitten want die is mooier, misschien is die alleen al 3 weken geleden gereserveerd? Of als je optijd weg wilt, dat wil ik heel graag regelen maar geef het van te voren aan. Dan zorg ik ervoor dat het gaat, maar ga niet om 8 uur zeuren dat het te lang duurt terwijl wij van niets weten. Dat is een gedragscode wat een gast een gast maakt, en geen klant. In overleg is alles mogelijk mits het gaat, overleg het alleen even of vraag het even. Dan doen wij echt ons best om dat te kunnen regelen.

Hoop dat het stukje gast en “gedragscode” in mijn ogen dan iets duidelijker is ;)

Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo, maar ik vind dit nogal arrogant overkomen. Alsof de gast/klant héél blij mag zijn dat hij naar het restaurant mag komen.
Als een tafel gereserveerd is, dan is het toch een kleine moeite om daar een bordje op te zetten? Vaak lijkt het alsof een mooi plekje enkel dient om volk te lokken, niet om te gebruiken. Dan ga je daar zitten, komt er iemand aan die je verplaatst naar een onaangenaam plekje ergens achterin omdat het mooie plekje gereserveerd is. 5 min later gaat daar weer iemand zitten, die worden ook afgevoerd. Tegen dat je gedaan met eten hebt is het 'gereserveerde' plekje nog altijd leeg...
De boel gaan verbouwen doe je uiteraard niet, als je extra stoelen nodig hebt, dan vraag je toch even of dat een probleem is dat je die erbij zet?
Als ik jouw gedragscode lees ben ik liever een klant dan een gast.
Voor mij ziet het er zo uit :
Klant is iemand die betaalt, zich uiteraard netjes gedraagt maar ook niet gecommandeerd wil worden.
Gast is iemand die bij iemand thuis uitgenodigd wordt, zich ook netjes gedraagt en zich aan de regels van het huis schikt. En die mee afruimt en afwast :)

Ik werk nu in een restaurant die volgereserveerd is meestal. Wij spreken (zoals het eigenlijk hoort) onze gasten aan bij de deur, mocht er nog plek zijn of gereserveerd zijn brengen wij die naar de tafel. Het is iets anders als een regulier restaurant waar je binnen kan lopen en het idd zo werkt. Wij werken daarom niet met bordjes: overal een bordje op de tafel zetten is een beetje van de zotte :))

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:52

Ik vind het argument 'ik krijg ook geen fooi' zo krenterig. Wat maakt dat nou uit, iemand anders heeft iets gedaan wat jij waardeert, dan kan je daar toch iets leuks voor terugdoen. Gewoon een kleinigheidje, leg eens een euro neer na een broodje en een kopje thee.

Ik vind het feit dat je het zelf niet krijgt, geen reden om andere ook niks te geven. Alsof alles 1 op 1 gelijk moet zijn.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:53

Keet schreef:
frisian_love schreef:
Ik werk in de optiek.
Bij ons is het gebruikelijk dat wij service verlenen.
Gratis oogmeting, gratis brillen afstellen (ook brillen van onze collega's en van internet), gratis reparaties verrichten.
Fooi wordt bij ons zelden gegeven, wel eens een doos tompoezen of zo van een vaste klant.
Maar sommige reparaties zijn we een half uur mee bezig, hebben we onderdelen voor nodig, en dan nog is het liefdewerk oud papier. :?



Bij dergelijke dingen betaal ik mij blauw aan een montuur en glazen dat ik dergelijke zaken als bijbehorende service verwacht :)
Ik ga wel naar een zelfstandige opticien, dus niet een 2 monturen voor 50 euro keten


En dan ben ik ook helemaal met je eens, dat dat onder service hoort te vallen!

Maar regelmatig komt het voor, dat wij brillen van een jaar of 6 oud nog repareren of nieuw leven inblazen.
Of brillen die niet bij ons vandaan komen.

Ter vergelijking:
Als ik een auto koop, betaal ik me ook blauw.
Maar het onderhoud is echt geen service, en als ik er een deuk in rij, betaal ik ook voor de reparatie :+

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:55

Bij wat oudere klanten krijg ik ook wel eens wat rond kerst of als hun paard na huis gaat na drie jaar. Tientje meestal .. een kwam een keer met taart en ook wel eens merci repen.

Maar dat zijn nog op één hand te tellen van de vele klanten afgelopen jaren. Sommige doen het elke kerst.

Zelfs een met een complete shampoo zeep zet van een dure winkel.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 16-10-17 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:56

Anoeska schreef:
Ik vind het argument 'ik krijg ook geen fooi' zo krenterig. Wat maakt dat nou uit, iemand anders heeft iets gedaan wat jij waardeert, dan kan je daar toch iets leuks voor terugdoen. Gewoon een kleinigheidje, leg eens een euro neer na een broodje en een kopje thee.

Ik vind het feit dat je het zelf niet krijgt, geen reden om andere ook niks te geven. Alsof alles 1 op 1 gelijk moet zijn.

Sommige gaan zo ver dat ze vinden dat ze het niet hoeven te doen omdat een ander het wel doet....

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:59

Magrathea schreef:
Waarom is het zo raar om iemand die een paar stappen harder voor je loopt een extraatje te geven? Dat is het idee, lijkt me. "Normale" gastvrijheid, prima eten, bediening OK: geen fooi. Super lekker eten, top bediening, je prettig voelen ben dat er super opgelet wordt? Die kan zeker op 10% fooi rekenen :)


Waarom zou je het wel doen? Uiteindelijk is het geven van fooien nog iets dat dateert van jaaaaren geleden, toen er nog geen CAO's waren, toen een groot deel van de inkomsten van de bediening nog uit de fooien moest komen. En dat bestaat nog in sommige landen, en dan geef ik ook graag fooi. Maar in BE/NL is horecopersoneel "gewoon" personeel als een ander, met dezelfde regeltjes en dezelfde rechten. Waarom zouden zij daarom dan extra moeten krijgen? Het loon van het personeel op restaurant zit netjes ingecalculeerd in de prijs die ik betaal voor mijn etentje, ik zou niet weten waarom ik daarvoor dan dubbel zou moeten betalen.
En geloof mij, ik (en samen met mij, ook heel veel anderen) ben ook soms UREN aan het overwerken, ik loop regelmatig mijn benen onder mijn lijf uit, ik kom regelmatig fysiek geweld tegen en moet dan ook maar weer 'rechtstaan en verder gaan'. Fooien? Die MOGEN wij zelfs gewoon niet aannemen. Het is nog steeds niet de bedoeling dat je 'voor de fooien' extra je best gaat doen, dat 'extra' moet er gewoon altijd zijn, ongeacht hoe rijk of arm je klant/gast/client/... is.