Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:14

Ik blijf het ook heel bijzonder vinden. Ik geef fooi in de horeca als ik een avond lang uitzonderlijk bediend wordt. Dat zou ik ook doen bij een ander beroep als ze mij een avond lang een goede avond geven.
Hier werd de dierenarts aangehaald, toen de dierenarts ons voor twee honden fantastisch begeleid had heb ik hem ook een grote pot met allerlei lekkers en een grote kaart gegeven. Gewoon omdat ik een kaart met geld geven raar vindt (de setting was anders, mijn dierenarts had ons doorgestuurd naar Utrecht en daarna nog tig keer gebeld om te vragen hoe het was en of er nieuws was, maar ik hoefde hem dus niks te betalen. Om dan los met geld aan te komen is raar...) en het ook minder "logisch" is in die branche. Maar dan krijgen ze van mij dus wel een bedankje.
Voor de horeca verwacht ik dus ook iets "extra's", bediening boven de normale standaard. Om die reden krijgt de postbode van mij ook niks aan het einde van het jaar. Ik heb geen krant, krijg alleen wat folders van ze en dat vind ik niet iets meer dan normaals.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:15

Zoals al aangegeven in het andere topic geef ik ook de meubelbezorger/kapper/kledingwinkel enz fooi.
Als ik vind dat iemand echt goed werk verricht wil ik dat graag belonen. Ook zorgmedewerkers of DA.
En als het niet met geld kan dan met wat lekkers of een bloemetje. Het gaat mij erom dat ze weten dat ik waardeer wat ze doen. En idd ook met een vriendelijk bedankje kom je heel ver.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:15

Ik geef wel fooi in een restaurant. Dat zijn geen wereldschokkende bedragen maar afhankelijk van de tafelsamenstelling, het soort restaurant en de bediening zo ongeveer 2-10 euro.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:27

Waar wel en waar niet is idd soms lastig.

Als hoefsmid krijg ik heel soms fooi, en ben hier natuurlijk altijd blij mee.
Gaat in een apart potje (samen met prijzengeld van wedstrijden) sparen voor iets moois voor mijn pony's.

Ik probeer de ZZPers die ik nodig heb (voor mijn pony's, maar ook werklui) iets extra te geven.

Dierenarts is ook wel zo iets. Daar vinden ze dat mijn pony haar eigen box op de nieuwe kliniek al verdient heeft (en dat is geen goed teken :+ ), dus geen fooi. Maar vorig jaar moest ik er op mijn verjaardag zijn voor de tandarts en ben ik het hele gebouw door gegaan met taart. Dat werd erg gewaardeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:28

Ik denk dat veel mensen niet begrijpen hoe hard wij moeten werken en voor wat soort salaris. Er zijn amper beroepen die sowieso minder verdienen, en als je kijkt hoe belastend de horeca voor je lijf is vind ik dat extraatje best een mooi gebaar mits het helemaal naar hun zin was uiteraard. Je hebt je de hele avond samen met je collega’s uit de naad gewerkt, mag beloond worden toch! Wij staan 7/8/9 uur te knallen met als we geluk hebben een kwartier pauze want meer tijd is er niet... wij horen bij de gasten te zijn.

En als je ziet wat voor hufters sommige gasten zijn, dan bedoel ik niet de zwijnenstal die ze achter laten maar het feit dat je als een slaaf word behandeld soms, vraag ik me soms echt af waarom ik het ooit ben gaan doen. Ik vind dat zulke gasten heel welkom zijn om een keer mee te komen werken in ons restaurant, denk dat 9 vd 10 niet eens door heeft hoe zwaar het werk is en hoe snel je hoort te zijn. Er mag soms wel wat meer begrip zijn. Oke we zijn niet hooggeleerd, hebben geen studieschuld waar we u tegen zeggen, maar staan wel elke avond klaar om het 130/140 mensen naar hun zin te maken, met of zonder waardering want ik ga me niet verlagen tot het niveau van die enkeling die zich niet gedraagt en die zich niet gedraagt als GAST. Want dat ben je in een restaurant, te gast!
Gelukkig is dat redelijk zeldzaam en vind ik het werk nog onwijs tof! En zijn er gelukkig nog wel mensen die wel fooi geven: gevarieerd van 2 euro en minder tot zelfs een paar keer 60 euro en een keer 75. Ja daar doe je het voor :) of soms een berichtje geschreven op een servet dat ze het naar hun zin hebben gehad terugvinden is ook leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:33

Marloes: Maar dat vind ik nu ook de dooddoener. Dat mensen in de horeca echt denken dat ze 1 van de zwaarste beroepen hebben. En sorry hoor, maar ik ben toch echt klant en geen gast. Mijn vriend is verdorie 29 en zijn rug is nu al kapot gewerkt. Hij heeft horeca gedaan, maar geeft zelf aan dat zijn huidige werk veel zwaarder is. Ook hele lange dagen. En nee, die krijgt geen fooi. Ik werk dagen van 7/8/9 en soms zelfs 12 zonder pauze. Want het is druk.

Iemand met jou mentaliteit zou van mij geen fooi krijgen. Je werkt hard, we zijn maar 'te gast' je werkt oh zo lange, drukke en zware dagen, dus dat moet maar gewaardeerd worden? Sorry, wij ook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-17 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:34

__Marloes schreef:
Ik denk dat veel mensen niet begrijpen hoe hard wij moeten werken en voor wat soort salaris. Er zijn amper beroepen die sowieso minder verdienen, en als je kijkt hoe belastend de horeca voor je lijf is vind ik dat extraatje best een mooi gebaar mits het helemaal naar hun zin was uiteraard. Je hebt je de hele avond samen met je collega’s uit de naad gewerkt, mag beloond worden toch! Wij staan 7/8/9 uur te knallen met als we geluk hebben een kwartier pauze want meer tijd is er niet... wij horen bij de gasten te zijn.

En als je ziet wat voor hufters sommige gasten zijn, dan bedoel ik niet de zwijnenstal die ze achter laten maar het feit dat je als een slaaf word behandeld soms, vraag ik me soms echt af waarom ik het ooit ben gaan doen. Ik vind dat zulke gasten heel welkom zijn om een keer mee te komen werken in ons restaurant, denk dat 9 vd 10 niet eens door heeft hoe zwaar het werk is en hoe snel je hoort te zijn. Er mag soms wel wat meer begrip zijn. Oke we zijn niet hooggeleerd, hebben geen studieschuld waar we u tegen zeggen, maar staan wel elke avond klaar om het 130/140 mensen naar hun zin te maken, met of zonder waardering want ik ga me niet verlagen tot het niveau van die enkeling die zich niet gedraagt en die zich niet gedraagt als GAST. Want dat ben je in een restaurant, te gast!
Gelukkig is dat redelijk zeldzaam en vind ik het werk nog onwijs tof! En zijn er gelukkig nog wel mensen die wel fooi geven: gevarieerd van 2 euro en minder tot zelfs een paar keer 60 euro en een keer 75. Ja daar doe je het voor :) of soms een berichtje geschreven op een servet dat ze het naar hun zin hebben gehad terugvinden is ook leuk.

Maar dit vind ik dus gewoon echt onzin, sorry.
Als gast hoor ik niet verantwoordelijk te zijn te compenseren voor het feit dat jou baas zich niet aan de regels houdt. Jij hebt ook gewoon recht op de minimale pauzes, maar in de horeca accepteren jullie dat allemaal blijkbaar. Leg die verantwoordelijkheid bij de juiste persoon, niet bij je gasten maar bij je baas. Juist het feit dat jullie alles maar slikken en de verantwoordelijkheid bij je gasten leggen om jullie salaris een beetje te spekken betekend dat de baas geen verantwoordelijkheid zal nemen, want voor jou 100 anderen die het wel accepteren. Kijk naar wat er nu in het onderwijs gebeurt, dat is de manier om de boel te veranderen. Niet door van de ouders van die kinderen een fooi te gaan verwachten natuurlijk...

Ook in andere functies kom je soms vervelende mensen tegen. Wat zeg ik, kijk naar onze zorgmedewerkers in het verpleeghuis, die hebben dag in dag uit te maken met lastige mensen. En die krijgen daar ook niet dag na dag een fooi voor. Soms een keertje wat gebak van familie, verder houdt het al snel op... Het feit dat jullie vervelende gasten krijgen, betekend niet dat ik als (hopelijk fijne) gast ineens fooi moet geven. Dat is de zaak omdraaien.

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:36

Alsof horeca inderdaad het enige lichamelijke zware [***] is.. :')
Ik denk trouwens dat geestelijk zwaar [***] nog meer impact op je heeft dan lichamelijk zwaar [***].
En niemand verplicht je om in de horeca te werken toch?

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:37

__Marloes schreef:
Ik denk dat veel mensen niet begrijpen hoe hard wij moeten werken en voor wat soort salaris. Er zijn amper beroepen die sowieso minder verdienen, en als je kijkt hoe belastend de horeca voor je lijf is vind ik dat extraatje best een mooi gebaar mits het helemaal naar hun zin was uiteraard. Je hebt je de hele avond samen met je collega’s uit de naad gewerkt, mag beloond worden toch! Wij staan 7/8/9 uur te knallen met als we geluk hebben een kwartier pauze want meer tijd is er niet... wij horen bij de gasten te zijn.


Ja daaaaaag. Je kiest er toch zelf voor?

Ik werk naast mijn reguliere baan nog zo'n 2 a 4 uur als trainer. En als trainer sta ik buiten, in de regen, kou, volle zon etc. Verantwoordelijkheid over groepen van 20 man. Doe dingen voor, ben lichamelijk bezig. En dan krijg ik echt geen fooi hoor :+ Maar wel een ontzettend toffe opdrachtgever die het team regelmatig mee uit eten neemt etc

En ja, daar kies ik voor want ik vind het leuk omte doen :j

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:37

__Marloes schreef:
Ik denk dat veel mensen niet begrijpen hoe hard wij moeten werken en voor wat soort salaris. Er zijn amper beroepen die sowieso minder verdienen, en als je kijkt hoe belastend de horeca voor je lijf is vind ik dat extraatje best een mooi gebaar mits het helemaal naar hun zin was uiteraard. Je hebt je de hele avond samen met je collega’s uit de naad gewerkt, mag beloond worden toch! Wij staan 7/8/9 uur te knallen met als we geluk hebben een kwartier pauze want meer tijd is er niet... wij horen bij de gasten te zijn.

En als je ziet wat voor hufters sommige gasten zijn, dan bedoel ik niet de zwijnenstal die ze achter laten maar het feit dat je als een slaaf word behandeld soms, vraag ik me soms echt af waarom ik het ooit ben gaan doen. Ik vind dat zulke gasten heel welkom zijn om een keer mee te komen werken in ons restaurant, denk dat 9 vd 10 niet eens door heeft hoe zwaar het werk is en hoe snel je hoort te zijn. Er mag soms wel wat meer begrip zijn. Oke we zijn niet hooggeleerd, hebben geen studieschuld waar we u tegen zeggen, maar staan wel elke avond klaar om het 130/140 mensen naar hun zin te maken, met of zonder waardering want ik ga me niet verlagen tot het niveau van die enkeling die zich niet gedraagt en die zich niet gedraagt als GAST. Want dat ben je in een restaurant, te gast!
Gelukkig is dat redelijk zeldzaam en vind ik het werk nog onwijs tof! En zijn er gelukkig nog wel mensen die wel fooi geven: gevarieerd van 2 euro en minder tot zelfs een paar keer 60 euro en een keer 75. Ja daar doe je het voor :) of soms een berichtje geschreven op een servet dat ze het naar hun zin hebben gehad terugvinden is ook leuk.



Doe jij je werk voor de fooi? Dat vind ik wel erg eigenlijk. Ik werk zelf ook in de horeca dus weet hoe belastend het werk is, hoe klote het loon en dat de tijden verschrikkelijk zijn.

Ik word stiekem meer gelukkig van het feit dat iemand me zegt dat hij/zij echt een fijne avond heeft gehad, mede door mij. Daar kan voor mij geen fooi tegenop, alhoewel ik het natuurlijk wel enorm waardeer wanneer er fooi gegeven wordt. Een echt oprecht compliment is mij gewoon meer waard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:39

Wat een onzin marloes.
Er zijn zoveel zware beroepen.
Ga jij eens op de bouw staan in weer en wind. Of in de tuinbouw. In een fabriek waar alles op tempo moet of ook dingen loodzwaar zijn of op een onhandige houding.
Verpleegsters die weer eens een zwaar persoon moeten wassen maar zonder lift. E.d
En denk maar in de zorg dat je helemaal tegen vervelende mensen aan loopt.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:40

__Marloes geeft waarschijnlijk ook alle stratenmakers fooi die ze tegenkomt op straat als ze aan het werk zijn :) en alle timmermannen, metselaars e.d. :j
Zeur niet zo meisje, met deze instelling krijg je echt niet mensen zo ver om meer fooi te gaan geven hoor :+
Mij heb je ervan overtuigd dat ik nooit meer fooi ga geven in de horeca.

E_C
Berichten: 293
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:41

bruintje123 schreef:
Wat een onzin marloes.
Er zijn zoveel zware beroepen.
Ga jij eens op de bouw staan in weer en wind. Of in de tuinbouw. In een fabriek waar alles op tempo moet of ook dingen loodzwaar zijn of op een onhandige houding.
Verpleegsters die weer eens een zwaar persoon moeten wassen maar zonder lift. E.d
En denk maar in de zorg dat je helemaal tegen vervelende mensen aan loopt.


En dit dus. Mensen hebben altijd zo'n beeld van de horeca dat het zo ongeveer het enige verschrikkelijk zware beroep is. In de realiteit is dit niet zo en het valt allemaal best mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:44

Tuurlijk, er zijn zwaardere. Ik zeg nergens dat de horeca het zwaarste is. En daarbij ligt het ook aan wat voor restaurant, de ene is de andere niet. Het restaurant waar ik nu werk is hard, maar ook echt onwijs hard werken en belastend ja. genoeg collega’s om mij heen die hun rug ook al kapot hebben gewerkt overigens.

DeMolenhoek schreef:
Marloes: Maar dat vind ik nu ook de dooddoener. Dat mensen in de horeca echt denken dat ze 1 van de zwaarste beroepen. En sorry hoor, maar ik ben toch echt klant en geen gast. Mijn vriend is verdorie 29 en zijn rug is nu al kapot gewerkt. Hij heeft horeca gedaan, maar geeft zelf aan dat zijn huidige werk veel zwaarder is. Ook hele lange dagen. En nee, die krijgt geen fooi.

Iemand met jou mentaliteit zou van mij geen fooi krijgen. Je werkt hard, we zijn maar 'te gast' je werkt oh zo lange, drukke en zware dagen, dus dat moet maar gewaardeerd worden? Sorry, wij ook.


En die reactie van niet te gast, tsja... daar ga ik geen energie in steken om op te reageren. Gastvrijheid is nr 1 of een zaak gaat draaien of niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:45

__Marloes schreef:
Ik denk dat veel mensen niet begrijpen hoe hard wij moeten werken en voor wat soort salaris. Er zijn amper beroepen die sowieso minder verdienen, en als je kijkt hoe belastend de horeca voor je lijf is vind ik dat extraatje best een mooi gebaar mits het helemaal naar hun zin was uiteraard. Je hebt je de hele avond samen met je collega’s uit de naad gewerkt, mag beloond worden toch! Wij staan 7/8/9 uur te knallen met als we geluk hebben een kwartier pauze want meer tijd is er niet... wij horen bij de gasten te zijn.


Maar dat is in andere branches toch ook zo? De horeca is nu niet echt het zwaarste beroep.. In de detailhandel loop ik ook mijn benen uit mijn lijf, ben ik mensen zo goed mogelijk van dienst en zet ik heel wat stapjes extra. Ik til me een breuk aan de zware boodschappen van een oudere/zwangere/geblesseerde, ik begeleid blinde mensen door de winkel terwijl ik daar eigenlijk geen tijd voor heb, geef mensen uitgebreide productinformatie, maar dat hoort gewoon bij mijn werk. Daar krijg ik toch ook geen fooi voor? Zelfde voor een metselaar, vuilnisman, stratenmaker, tuinman, etc. die veel zwaarder werk doen.

Ik vind het altijd zo jammer dat (in dit soort topics) de horeca medewerkers alleen maar klagen dat het zo zwaar is voor zo weinig geld. Lange dagen, zwaar werk, ja dat is allemaal zo, maar dit is echt niet het enige zware beroep. En pauze, daar ben je altijd nog zelf bij. Je baas is verplicht om je een x aantal minuten pauze te geven bij een x aantal uur werk, zijn gewoon regels waar hij zich aan moet houden, dus daar kun je hem gewoon op aanspreken. Maar niemand verplicht je om in de horeca te werken, dus als je het niks vindt staat het je vrij om een andere baan te zoeken.

Overigens geef ik alleen fooi als de service écht goed is, maar dat kom ik maar weinig tegen. Een keer in een super leuk klein restaurantje gegeten, eten was heerlijk en werd vers bereid voor je neus, bediening was super vriendelijk en de sfeer was top. Al met al was dat zo'n fantastische ervaring dat wij een mooie fooi hebben gegeven. De eerste keer dat ik de behoefte had om fooi te geven :')

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:46

Ik ben heel simpel. Niemand krijgt fooi. Ik zou inderdaad niet weten waarom de ene wel en de andere niet. Dus doe het gewoon helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:51

__Marloes schreef:
Tuurlijk, er zijn zwaardere. Ik zeg nergens dat de horeca het zwaarste is. En daarbij ligt het ook aan wat voor restaurant, de ene is de andere niet. Het restaurant waar ik nu werk is hard, maar ook echt onwijs hard werken en belastend ja. genoeg collega’s om mij heen die hun rug ook al kapot hebben gewerkt overigens.

DeMolenhoek schreef:
Marloes: Maar dat vind ik nu ook de dooddoener. Dat mensen in de horeca echt denken dat ze 1 van de zwaarste beroepen. En sorry hoor, maar ik ben toch echt klant en geen gast. Mijn vriend is verdorie 29 en zijn rug is nu al kapot gewerkt. Hij heeft horeca gedaan, maar geeft zelf aan dat zijn huidige werk veel zwaarder is. Ook hele lange dagen. En nee, die krijgt geen fooi.

Iemand met jou mentaliteit zou van mij geen fooi krijgen. Je werkt hard, we zijn maar 'te gast' je werkt oh zo lange, drukke en zware dagen, dus dat moet maar gewaardeerd worden? Sorry, wij ook.


En die reactie van niet te gast, tsja... daar ga ik geen energie in steken om op te reageren. Gastvrijheid is nr 1 of een zaak gaat draaien of niet ;)


Gastvrijheid of klantvriendelijkheid, noem het zoals je wilt. Maar een gast is een genodigde. Een klant is iemand die betaal voor wat hij ontvangt. Ga jij aan jou gasten die je thuis uitnodigd ook fooi vragen? Want dan zijn zij ook te gast, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:52

overigens Heb ik geen zin/tijd in de discussie. Ik wou alleen laten weten wat ik ervan vond. Ik was al “bang” dat niemand het met mij eens is. Ik maak mijn gasten het naar hun zin, ik ben de entertainer van de avond en gelukkig zijn er nog heel veel mensen die het daarmee eens zijn! En de fooi vind ik iets moois om te krijgen, maar gisteren nog had ik een tafel die voor mij een boot had gevouwen en die hadden ze vernoemd naar mij, en dezelfde avond nog een geweldige recensie op fb gepost. Daar geniet ik ook van hoor! Fooi is net wat extras. Leuk om te lezen dat mensen lezen dat dat het enige is wat ik waardeer, zo heb in dat namelijk nooit getypt/bedoeld.

En overigens ben ik heel rijk met mijn fooi ja, niet alleen in de horeca. Doe bewust ook niet mee met dingen zoals Groupon/social deal. Ik betaal liever ergens meer voor dat ik het goed heb en naar mijn zin en dan maar een keer minder als dat ik voor een dubbeltje eerste rang zit :)

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:52

__Marloes schreef:
Tuurlijk, er zijn zwaardere. Ik zeg nergens dat de horeca het zwaarste is. En daarbij ligt het ook aan wat voor restaurant, de ene is de andere niet. Het restaurant waar ik nu werk is hard, maar ook echt onwijs hard werken en belastend ja. genoeg collega’s om mij heen die hun rug ook al kapot hebben gewerkt overigens.

DeMolenhoek schreef:
Marloes: Maar dat vind ik nu ook de dooddoener. Dat mensen in de horeca echt denken dat ze 1 van de zwaarste beroepen. En sorry hoor, maar ik ben toch echt klant en geen gast. Mijn vriend is verdorie 29 en zijn rug is nu al kapot gewerkt. Hij heeft horeca gedaan, maar geeft zelf aan dat zijn huidige werk veel zwaarder is. Ook hele lange dagen. En nee, die krijgt geen fooi.

Iemand met jou mentaliteit zou van mij geen fooi krijgen. Je werkt hard, we zijn maar 'te gast' je werkt oh zo lange, drukke en zware dagen, dus dat moet maar gewaardeerd worden? Sorry, wij ook.

Weekje ruilen met mijn vriend die stratenmaker is, of ruil je liever een weekje met mij in de zorg?
Ik heb jaren in de horeca gewerkt (achter de bar en de bediening) maar om nou te zeggen dat je je rug naar de filistijnen werkt.... >;)
En die reactie van niet te gast, tsja... daar ga ik geen energie in steken om op te reageren. Gastvrijheid is nr 1 of een zaak gaat draaien of niet ;)

Anoniem

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:53

Overigens spreekt hier iemand die ook in de zorg heeft gewerkt, de bezuinigingen mee heeft gemaakt. Ik weet dus ook wat dat is en hoe zwaar het is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:58

Ik doe ook niet aan fooien. Ben eigenlijk tegen het systeem, dat imo iets 'uit de oude tijd' is en het is (dat is mijn persoonlijke mening) ook een beetje vernederend. Als je je werk goed doet verdien je een correct loon en moet je niet afhankelijk zijn van fooien. Ik vrees ook dat het systeem van fooien ervoor zorgt dat de lonen in bepaalde sectoren laag blijven. 'Want als je goed werkt kan je rekenen op fooien.'
Klanten kunnen hun waardering ook uiten op een andere manier.
En het is ook zo bizar de het verschilt per sector. Een taxichauffeur verwacht een fooi, maar niemand gaat in de trein de machinist een fooi geven, of gaat in het vliegtuig de piloot een paar euro geven.

Zoe_97

Berichten: 9456
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:58

Er is hier maar 1 restaurant waar ik fooi geef. De medewerkers krijgen gewoon loon hoor. Waar ik wel fooi geef is een Grieks restaurant waar ik vrij vaak ga. De bediening is allemaal top vriendelijk en bij het afrekenen krijgt iedereen een dure drank van de zaak zoals ouzo, limoncello of cognac. Het eten is goedkoop, super lekker en veel. Voor zo’n service rond ik het bedrag al makkelijk af. 58 wordt 60. 60,30 wordt 65

CharxHebe

Berichten: 1010
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: St. Jansteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:05

DeMolenhoek schreef:
Marloes: Maar dat vind ik nu ook de dooddoener. Dat mensen in de horeca echt denken dat ze 1 van de zwaarste beroepen hebben. En sorry hoor, maar ik ben toch echt klant en geen gast. Mijn vriend is verdorie 29 en zijn rug is nu al kapot gewerkt. Hij heeft horeca gedaan, maar geeft zelf aan dat zijn huidige werk veel zwaarder is. Ook hele lange dagen. En nee, die krijgt geen fooi. Ik werk dagen van 7/8/9 en soms zelfs 12 zonder pauze. Want het is druk.

Iemand met jou mentaliteit zou van mij geen fooi krijgen. Je werkt hard, we zijn maar 'te gast' je werkt oh zo lange, drukke en zware dagen, dus dat moet maar gewaardeerd worden? Sorry, wij ook.


In de horeca ben je wel een gast hahaha. Even tussendoor hoor maar op alle horeca opleidingen en zelfs bij sociale hygiëne wordt je geleerd dat mensen die in een horecazaak komen gasten zijn en geen klanten. Ik mag het op mijn werk ook niet over klanten hebben alleen over gasten. Denk dat Marloes dat daarom zegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:11

Het ging mij over de manier waarop het verwoord werd. Als je de context leest waarin het staat lijkt het wel dat wij blij mogen zijn er te mogen eten 8)7 Maar goed, ik laat het verder voor wat het is. Ik denk dat mijn punt over die denkwijze duidelijk is :j

Misschien is dat ook wel NL/BE? Hier hebben ze het immo altijd over klanten :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-17 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:13

Ik geef wel eens fooi en heb ook in de horeca gewerkt. Ik geef absoluut niet standaard fooi.

Waarom ik fooi geef? Om dat je in de horeca "je werk doen" hebt en echt stap extra doen voor service en mij een leuke avond bezorgen. En daar ben ik altijd blij mee en wil daar iemand echt wel apart extra mee "belonen". En met andere beroepen zoals laatst meubel die bezorgd werd en dat ze mij even extra super hielpen bijv doe ik dat net zo.