Geven jullie fooi?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:55

Wat ik heel erg storend vind, en het maakt mij dan niet uit of ik de ontvanger ben of met zo iemand op stap, is als je met een groep bent, je krijgt de rekening, iedereen legt geld op de tafel + een beetje extra als tip en er is dan 1 iemand die wacht tot iedereen klaar is, het geld telt, en dan geld bijlegt zodat het bonnetje precies afgerekend wordt. Oftewel, iedereen legt dan iets van 25 euro in, elk een euro tip o.i.d. en de laatste legt 5 euro bij. Ik kan dat soort mensen wel schieten.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:11

Xyris schreef:
Wat ik heel erg storend vind, en het maakt mij dan niet uit of ik de ontvanger ben of met zo iemand op stap, is als je met een groep bent, je krijgt de rekening, iedereen legt geld op de tafel + een beetje extra als tip en er is dan 1 iemand die wacht tot iedereen klaar is, het geld telt, en dan geld bijlegt zodat het bonnetje precies afgerekend wordt. Oftewel, iedereen legt dan iets van 25 euro in, elk een euro tip o.i.d. en de laatste legt 5 euro bij. Ik kan dat soort mensen wel schieten.


Als ik dat zou zien dan ging mijn mond wel open... om er wat van te zeggen. Dat vind ik echt asociaal.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:14

Oh ja daar zou ik ook zeker wat van zeggen en is gelijk de laatste keer dat ik iets ga doen met die persoon.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:15

Dat is gewoon een asociale eik.el. Heeft weinig met fooi te maken. :)

Ik vind fatsoenlijk niets met fooi te maken hebben maar met je gedrag naar de bediening toe de hele avond.
Gewoon zeggen dat het lekker was. Fooi heeft mijn inziens niets met fatsoen te maken.
Gerechten zijn ook duur genoeg om er nog eens 10% of meer op te zetten.

Onali

Berichten: 18481
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:29

Beetje vreemd dat wanneer je geen fooi geeft je meteen als onfatsoenlijk wordt gezien. :?
Ik stapel vaak de borden, schuif alles naar de kant waar ze het makkelijkst opgehaald worden, geef drinken/ saus/ groenten door. Ik glimlach terug, zeg dank je wel, geef eventueel mn complimenten.

Soms als ik eraan denk krijgen ze wat, maar er zijn ook vaak zat situaties dat ik niks geef. Geen kleingeld hebben bijv. of er simpelweg geen erg in hebben.

Ik vind het ook gewoon onzin, ze krijgen net als ik salaris en die vreselijk slechte excuses zoals een geweldige avond beleven dankzij de bediening of die extra service. Bah als je niet altijd je beste been voorzet doe je het verkeerde werk.

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:40

Ik heb echt moeite met van te voren afspreken rekening delen. Dan doe ik dus echt niet mee. Te vaak gaan anderen flink zuipen terwijl ik het bij 1 watertje hou. En ik neem nooit het duurste van de kaart. Willen ze dat niet, dan ga ik gewoon alleen zitten. En dat is tot nu toe nog niet voorgekomen (1 keer had ik het zo gedaan en was zeker niet weggegaan).
Ik rond mijn dingen af naar boven en that's it, niet echt fooi dus. Maar wel afgerond. Dus dat is netjes in Nederland.

Jodie_

Berichten: 2770
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:58

Heb zelf een hele tijd in de horeca gewerkt en eigenlijk ook nooit fooi gehad, maakte mij niet uit. Was allang blij als mensen zich een beetje normaal konden gedragen. :') Nu werkte ik wel altijd in de nachthoreca als barvrouw in een kroeg die echt het 'eindstation' was waar alle mensen die al dronken waren nog even hun laatste uurtjes konden doorbrengen, dus ik was al blij als er niet over m'n bar heen werd gekotst.

Ik geef zelf eigenlijk nooit fooi. Ik zie knullig gezegd de toegevoegde waarde niet zo, iedereen doet z'n werk, de een in de horeca, de ander ergens anders, en daar krijg je ook voor betaald. Ik tip ook niet bij andere beroepen en ik doe niet aan collectes aan de deur. :') Ben ongetwijfeld een gier maar ach.

Ik vind het wel enorm ongemakkelijk als voor mijn gevoel er echt op fooi wordt gewacht, soms kijken ze je bij het afrekenen echt zo aan van joehoeee fooi? Of bijvoorbeeld laatst was ik bij een restaurant waar ze me uitgebreid van tevoren ging uitleggen hoe je op het pinautomaat je fooi nog erbij kon pinnen. Yeah, no.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:00

Ik geef wel fooi, hoeveel hangt af van de situatie en de service, maar over het algemeen varieert dat ongeveer van 5 tot 15%. Ik heb ook wel vriendinnen die geen fooi geven, wat prima is, maar ja, dan geef ik de fooi, of ik ga niet (meer) met ze uit eten . Ik voel me er persoonlijk prettiger bij als ike en fooi achterlaat als de service en het eten prima is geweest.

In de VS overigens weleens geen fooi gegeven, onze serveerster was dusdanig onbeschoft dat we het er allen over eens waren dat we geen fooi voor haar achter wilde laten. In Praag met kerst ook weleens 100% fooi gegeven, sfeer, eten en bediening waren fantastisch en de kosten voor het eten waren absurd laag.

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:22

Ik geef nooit fooi. Waarom omdat het gewoon hun werk is ze hier in nl een goed salaris krijgen(de lange tijden enz. Weetje voordat je er aan begint) en waarom bediening fooi geven en de kok(die er voor zorgt dat het eten goed is) niet?

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:50

ik geef wel fooi. Soms veel soms niks.

Maar waarom eigenlijk ? Hier krijgt iedereen gewoon betaald. Wat niet in alle landen zo is..

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:55

Of Bokt is extreem zuinig of de cijfers kloppen niet. Ik was even nieuwsgierig of ik nu echt onder een steen heb geleefd maar niet hoor ... 85 % van de Nederlanders geeft fooi in een restaurant.
Dan zit van die 15 % wsch iedereen op Bokt :+

Supervixen

Berichten: 12868
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:17

Komt natuurlijk door die achterlijk dure hobby die de meesten hier op bokt hebben. Dan wordt er bespaard op fooi ;) .

Ik geef bij een diner eigenlijk altijd fooi, bij een drankje op een terras meestal niet. Bij een lunch soms. De hoogte van de fooi wisselt, meestal rond de 10%.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57984
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:33

Supervixen schreef:
Komt natuurlijk door die achterlijk dure hobby die de meesten hier op bokt hebben. Dan wordt er bespaard op fooi ;) .

Ik geef bij een diner eigenlijk altijd fooi, bij een drankje op een terras meestal niet. Bij een lunch soms. De hoogte van de fooi wisselt, meestal rond de 10%.

_O-
Zou het?
Hier is dat iig niet de reden, :))

Dat mensen schrikken van geen fooi vinden vind ik dan weer apart. _O- zo zie je maar... Referentie kader enzo,
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-10-17 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:34

Ik heb vanavond 5 cent fooi gegeven aan de pizzabezorger :+

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:40

purny schreef:
Ik heb vanavond 5 cent fooi gegeven aan de pizzabezorger :+


:')
Ik heb vorige week 50 cent gegeven, de beste jongen ging al zijn collega's af met de melding dat hij 50 cent had gekregen :+ .

Vandaag laten bezorgen, andere jongen. Afgerond naar boven was 40 cent. De jongen grijnst en zegt "Normaal bent u altijd op dinsdag om op te halen, scheelt u 5 euro hé".

_O- ik ken ze allemaal niet maar die jongens kennen mij allemaal wel :')

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:46

Ashleytjuhh schreef:
Ik geef nooit fooi. Waarom omdat het gewoon hun werk is ze hier in nl een goed salaris krijgen(de lange tijden enz. Weetje voordat je er aan begint) en waarom bediening fooi geven en de kok(die er voor zorgt dat het eten goed is) niet?

Dat laatste is niet altijd zo, want vaak (op mijn werk ook) deelt iedereen mee in de fooien, maakt dus niet uit of je in de keuken staat of achter de bar. Goed salaris... nou ja je verdient niet de hoofdprijs he in de horeca... Ik geef zelf wel fooi, enkel niet als ik niet netjes word behandeld of erg onverschillig -je geen moment aankijken of met anderen blijven kleppen, aarch-, of soms ook niet als het gewoon 1 kop koffie is, 1x lopen en verder niets. Laatste geval wisselt het.

Op mijn werk excuseren mensen zich regelmatig dat ze geen geschikt cash geld bij zich hebben en dus geen fooi kunnen geven. Dat vind ik altijd wel weer schattig, echt zo van 'sorry ik heb het nu niet maar volgende keer krijg je echt wat hoor', en dat zijn dan regelmatig terugkerende gasten. Er zijn er die 5 cent nog terugnemen en en er zijn er bij waarvan ik weet dat ze echt weinig geld te besteden hebben en dan nog 2 euro fooi geven op 1 kop koffie. Het is van alles wat :-).

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 23:24

Stefje bedoelde mrt goed salaris tegen over Amerika ofzo ;)

Vraag me af de mensen die wel fooi geven. Doen jullie dit ook in bijv kleding zaken waar je goed geholpen word? En waar ze de kleding weer terug hangen die je toch niet neemt na het passen? Of met schoenen waar ze soms best vaak moeten lopen voor maten te pakken.

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 06:23

Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Ik krijg ook geen fooi op mijn werk dus dan geef ik anderen ook maar niets? Fooi in de horeca is nu eenmaal gebruikelijk buiten de Bokt-users om. (Zie mijn post hierboven)
En bij andere sectoren weer niet, jammer dan ...Het staat iedereen vrij om in de horeca te gaan werken als je je miskend voelt omdat je geen fooi krijgt.

Ashleytjuhh

Berichten: 6667
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:16

Fitzroy schreef:
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Ik krijg ook geen fooi op mijn werk dus dan geef ik anderen ook maar niets? Fooi in de horeca is nu eenmaal gebruikelijk buiten de Bokt-users om. (Zie mijn post hierboven)
En bij andere sectoren weer niet, jammer dan ...Het staat iedereen vrij om in de horeca te gaan werken als je je miskend voelt omdat je geen fooi krijgt.


Is geen dooddoener. Is gewoon iets wat ik me eigen afvraag.
Een etentje maak je leuk met de mensen met wie je aan tafel zit. In mijn ogen word je gewoon net zo geholpen als bijv in een winkel.
Daarom vraag ik me af waarom bij het een wel en het ander niet? Wat maakt verschil?

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:34

Ik geef soms wel, soms niet fooi. Eerlijk gezegd ontgaat me de logica achter de fooi. Iedereen werkt en krijgt daarvoor betaald. Waarom dan de ene job extra belonen met een fooi en de andere niet. De reden als 'het is gebruikelijk' is voor mij geen reden genoeg.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:18

Fitzroy schreef:
Of Bokt is extreem zuinig of de cijfers kloppen niet. Ik was even nieuwsgierig of ik nu echt onder een steen heb geleefd maar niet hoor ... 85 % van de Nederlanders geeft fooi in een restaurant.
Dan zit van die 15 % wsch iedereen op Bokt :+

Het ligt er maar net aan hoe die vraag is gesteld natuurlijk. Ik gok maarzo dat inderdaad 85% wel eens een fooi geeft in een restaurant ja...
En dat klopt hier in het topic ook vrij aardig dacht ik zo.

Sure_lee

Berichten: 10415
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:45

Ik geef wel fooi. Vaak rond ik af naar boven maar dan moet het wel een paar euro zijn. Anders gaat er nog wat bij... bijv. 64 euro gaat naar 70, 66 naar 75. Maar net wat er in dat moment in me op komt.
Maar als er iets niet beviel aan de bediening oid dan geef ik geen fooi. Dat hangt wel weer af van de reactie op mijn feedback. Die ik overigens altijd geef.
Ga gemiddeld 5 x per week uit eten voor diner en 3 keer voor lunch.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:06

Sure_lee schreef:
Ik geef wel fooi. Vaak rond ik af naar boven maar dan moet het wel een paar euro zijn. Anders gaat er nog wat bij... bijv. 64 euro gaat naar 70, 66 naar 75. Maar net wat er in dat moment in me op komt.
Maar als er iets niet beviel aan de bediening oid dan geef ik geen fooi. Dat hangt wel weer af van de reactie op mijn feedback. Die ik overigens altijd geef.
Ga gemiddeld 5 x per week uit eten voor diner en 3 keer voor lunch.


Ik vroeg me altijd af of er mensen waren die dat echt deden... Blijkbaar wel dus.

Anders dan jij ben ik gewend 1x per 2 maanden ofzo uit eten te gaan, 1 van de 2 keer bij een 'restaurant' dat eigenlijk meer een eetcafé is.

Ik denk dat deze verschillen ook de fooien bepalen. Als een eetcafé echt heel goed eten levert, dan geef ik graag (ruim) fooi, omdat het eten daar vaak goedkoop is. Mijn ervaring is wel dat de service vaak minder is dan in een duurder restaurant, en voor die mindere service geef ik dan vaak weer geen fooi.

En ik ga dus zo weinig uit eten dat als ik een keer zelf betaal, ik vaak vergeet dat fooi geven kan.

horses_m

Berichten: 1661
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:13

Wij geven ook fooi door middel van afronden dus veel is het soms niet maar alleen als het eten lekker was en de bediening goed en vriendelijk...

Hebben regelmatig gehad dat het eten super lekker is maar dat de bediening super chagrijnig rond loopt... nou dan krijg je niks... Kleine moeite om even te lachen toch ?

Supervixen

Berichten: 12868
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:52

Sure_lee schreef:
Ik geef wel fooi. Vaak rond ik af naar boven maar dan moet het wel een paar euro zijn. Anders gaat er nog wat bij... bijv. 64 euro gaat naar 70, 66 naar 75. Maar net wat er in dat moment in me op komt.
Maar als er iets niet beviel aan de bediening oid dan geef ik geen fooi. Dat hangt wel weer af van de reactie op mijn feedback. Die ik overigens altijd geef.
Ga gemiddeld 5 x per week uit eten voor diner en 3 keer voor lunch.


Gaat dat niet enorm vervelen om zo vaak uit eten te gaan? Als ik op vakantie om de dag uit eten ga, ben ik blij dat ik thuis weer 'gewoon' eet.