Vraag over uitbetaling ORT met terugwerkende kracht flexwerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Inga

Vraag over uitbetaling ORT met terugwerkende kracht flexwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 01:01

Goedemorgen!

Gezien ik op Google helaas niets kon vinden en hier op bokt veel slimme mensen zitten die in veel verschillende branches werken, kom ik hier met mijn vraag.

Weet iemand hoe het zit met de rechterlijke uitspraak met betrekking tot de uitbetaling van ORT met terugwerkende kracht voor flexwerkers?

Binnen deze vraag zit ik zelf met twee verschillende situaties:

1. vanaf 2009 tot 2013 heb ik gewerkt bij een Zorginstelling als oproepkracht (hierbij viel ik op de zorg CAO). Heb ik recht op een uitbetaling met betrekking tot ORT? Zoja hoe kan ik dit het beste aanpakken?

2. Bij mijn huidige werkgever heb ik in eerste instantie afgewisseld gewerkt bij de werkgever in dienst en bij een uitzendbureau in dienst. Welke instantie gaat de ORT over die periode uitbetalen, de werkgever of het uitzendbureau?

En gewoon voor mijn algemene interesse, hoe is dat bij jullie gegaan of hoe gaat het op dit moment? Doet de werkgever moeilijk of is het een prettig gezamenlijk 'besluit' geweest?

_Inga

Re: Vraag over uitbetaling ORT met terugwerkende kracht flexwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 18:25

Iemand een idee?

wendytje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:46

Ik heb een brief gekregen van de organisatie waar ik werk wanneer het uitbetaald gaat worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:25

Wij betalen aan de medewerkers uit dienst in oktober 2017 de ORT tijdens verlof uit over 2013, 2014 en 2015. Medewerkers in dienst ontvangen in oktober 2017 de nabetaling over 2013, in oktober 2018 de ORT over 2014 en in oktober 2019 de ORT over 2015 uit.
Alle (ex-) medewerkers hebben een brief met uitleg ontvangen en konden aangeven of zij akkoord gingen of niet.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 22:42

Dat hebben jullie netjes geregeld als ik het zo lees!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:18

_Inga schreef:

Was ook een hele grote klus... wij hebben 2400 medewerkers in dienst en honderden ex-medewerkers aangeschreven.
Het meeste werk zijn de ex-medewerkers, mensen zijn verhuisd, banknummers gewijzigd en ex-medewerkers (voor 2015) staan niet meer in het salarissysteem.
En het kost erg veel geld, gelukkig hadden wij er geld voor gereserveerd, het gaat nl. om tonnen,

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:27

Als je ergens uit dienst bent gewoon bellen en zeggen dat je gebruik wil maken van de ort nabetaling. Oud medewerkers gaan ze niet benaderen namelijk. Maar als je er om vraagt krijg je het gewoon.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:41

Maar als je 0 urencontract hebt geld dit niet lijkt mij? Gaat toch om ort van vakanties?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:42

Electra63 schreef:
_Inga schreef:

Was ook een hele grote klus... wij hebben 2400 medewerkers in dienst en honderden ex-medewerkers aangeschreven.
Het meeste werk zijn de ex-medewerkers, mensen zijn verhuisd, banknummers gewijzigd en ex-medewerkers (voor 2015) staan niet meer in het salarissysteem.
En het kost erg veel geld, gelukkig hadden wij er geld voor gereserveerd, het gaat nl. om tonnen,

De GGZ? :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:43

Ik heb het al ontvangen over mijn periode, volgens mij in april al

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 23:50

malih schreef:
Als je ergens uit dienst bent gewoon bellen en zeggen dat je gebruik wil maken van de ort nabetaling. Oud medewerkers gaan ze niet benaderen namelijk. Maar als je er om vraagt krijg je het gewoon.

Dat hangt dus ook van de werkgever af als ik de situatie van Electra63 zo lees. Maar ik zal ze morgen gaan contacteren

wouterpaard schreef:
Maar als je 0 urencontract hebt geld dit niet lijkt mij? Gaat toch om ort van vakanties?

Gaat inderdaad om ORT van vakanties, heb nergens vermeld dat ik 0-uren contracten had :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 00:36

Jester_ schreef:
Electra63 schreef:

De GGZ? :D

Klopt.... over de periode 2013, 2014 en 2015.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 00:39

_Inga schreef:
malih schreef:

Dat hangt dus ook van de werkgever af als ik de situatie van Electra63 zo lees. Maar ik zal ze morgen gaan contacteren

wouterpaard schreef:

Gaat inderdaad om ORT van vakanties, heb nergens vermeld dat ik 0-uren contracten had :)

Wij hebben inderdaad alle medewerkers die in 2013 of later met ontslag zijn gegaan, aangeschreven.
Met name om rechtzaken te voorkomen.

Via de vakbond (Google) zijn standaard brieven te vinden, waarmee je de ORT opeist. Het lukt me niet om de link te plaatsen met mijn telefoon.

Wij hebben geen uitzendkrachten aangeschreven. Zij worden immers door het uitzendbureau betaald.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 09:12

Die brieven heb ik ondertussen al gevonden, deze zal ik vandaag direct opsturen.

Met betrekking tot mijn vraag over de uitbetaling van het uitzendbureau zal ik mij gaan wenden tot de vakbond, benieuwd wat zij aangeven.