Derdejaars WO studenten 2017-2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Laura_

Derdejaars WO studenten 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 21:02

Tja, ik zie overal "eerstejaars ... " topics, maar nergens een topic voor de derdejaars onder ons. Het laatste jaar van de bachelor dus. Het lijkt me best gezellig om mijn frustraties, succesjes, mastertwijfels en scriptiestruggles te delen met lotgenoten :) Dus, wees welkom derdejaars!

Dan zal ik maar beginnen met me voorstellen:
Ik ben Laura, 19 jaar en zit nu in het laatste jaar van de bachelor Diergeneeskunde in Utrecht. Ik weet nog niet echt wat ik na dit jaar wil; een tussenjaar, een jaar onderzoek of toch meteen beginnen met de master... Gelukkig heb ik nog even om dat te bedenken :P Verder woon ik op kamers en in het weekend ga ik nog vaak naar m'n ouders (waar ik in de buurt werk en mijn lieve hond ook woont).

Brand los *\o/*

aestate

Re: Derdejaars WO studenten 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:04

Leuk! Meld me dan ook maar even; ik ben een derdejaars student Medische biologie aan de Radboud, en ik twijfel ook nog wat ik volgend jaar ga doen. Heb de masterdagen al wel ingepland, maar er is zoveel keuze... Woon op dit moment ook nog thuis, al zou ik als ik verder weg ga studeren wel op kamers gaan (woon 10 min met de trein van de uni af).

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 21:08

Wow 10 minuutjes, dat is echt heel dichtbij :D Scheelt een hoop geld! Ik woon zelf ongeveer een uur van de uni en dat vond ik net niet fijn meer qua reizen, vooral omdat er vaak vertraging was (en ik moest 2× overstappen). Nu woon ik op 10 minuten fietsen van de faculteit.

Wat voor keuzes heb jij allemaal qua masters? :) En wat trekt je op dit moment het meeste, of heb je echt nog geen idee?

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:43

Het geld scheelt zeker, al gaat het op dit moment wel naar m'n paard :o
Op dit moment is er een tweedeling tussen gericht op de maatschappij en onderzoeksgericht. Ik wil zelf liever het onderzoek in gaan (of in ieder geval promoveren), dus dan zit ik te kijken naar masters gericht op cancer, cadiovascular disease, etc. Voor zo'n beetje elke richting is er wel een master beschikbaar. Daarnaast zit ik ook nog te overwegen om naar biopharmaceutical sciences te gaan kijken, om een overstap te kunnen maken naar het bedrijfsleven. Maar dat is nog zo ver weg, dus lastig om nu al te beslissen. Al heb ik nog wel een aantal maanden.
Een tussenjaar heb ik zelfs ook nog overwogen, maar ben dan bang dat ik er te lang uit ben om mijn master goed te doen.
Als je een tussenjaar zou gaan doen, zou je dan gaan werken of reizen?
Heb je er trouwens nog een paard bij, of zit je bij een rijvereniging?

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 22:06

Lastige keuze zeg! Wat dat betreft heb ik minder keuze qua masters (als ik in de diergeneeskunde verder wil), kan namelijk alleen maar kiezen tussen Gezelschapsdieren, Paard en Landbouwhuisdieren :P Weet wel zeker dat ik daarvan Gezelschapsdieren wil doen, de andere twee richtingen trekken me wat minder.
Als ik een tussenjaar zou doen zou ik het liefst gaan reizen en misschien vrijwilligerswerk doen in het buitenland wat wel een beetje met m'n studie te maken heeft (dierenkliniek oid).

Ik rijd nu geen paard meer, heb het wel ruim 10 jaar gedaan maar ben volgens mij in het 5e jaar van de middelbare gestopt. Wel jammer, maar met een drukke studie als DGK vind ik het ook wel weer fijn om wat minder "verplichtingen" te hebben. Ik tennis nu wel weer (dat heb ik 13 jaar gedaan en was voor mijn middelbare schoolexamens gestopt, maar nu weer opgepakt :Y) ) Maar paarden vind ik nog steeds heel leuk, dus ik hoop later als ik een beetje een stabiel leven heb ooit een eigen IJslander te kopen :D
Jij hebt dus een eigen paard? Wat voor ras? En ben je er veel tijd aan kwijt?

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:46

Vrijwilligerswerk/stage in het buitenland staat in ieder geval al lekker op je CV, als je dat ook probeert op te bouwen. Ik ben daar volgens mij veel te weinig mee bezig :')
Ik heb op dit moment een KWPN'er die ik met wat hulp kan onderhouden in de kosten. Per week ben ik er ongeveer 20 tot 25 uur mee bezig. Met m'n studie is dit wel wat lastig om te combineren, dus ik snap heel goed dat het met een studie als DGK heel fijn is om dat er niet bij te moeten doen!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:25

Ik wil me ook graag melden! Ik ben Marijn, 20 jaar en studeer biomedische wetenschappen in Groningen. Ben op het moment bezig met m'n minor psychologie (en hoor nu dus ook te studeren i.p.v. op Bokt zitten :Y)). Wil graag de masteropleiding Science, Buisness and Policy doen om het bedrijfsleven in te kunnen later. Vind het onderzoek ontzettend interessant maar vind het altijd zo jammer dat bacteriën en virussen niet terug praten :').
Woon sinds een half jaar op kamers (ouders op 2 minuten fietsen), heb een eigen paard en 3 baantjes.

Een tussenjaar nemen lijkt me ook heel aantrekkelijk, maar ik ben wel echt zo'n persoon die dan helemaal uit het ritme komt en ben bang dat een masteropleiding doen er dan helemaal niet meer van komt.. Laura, mocht je nog vrijwilligerswerk willen doen en reizen kan ik je sowieso Zuid-Amerika aanraden. Is vaak wel makkelijk te regelen nog goedkoop ook :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:06

Ik kom me ook melden! Ik studeer Europese Talen en Culturen aan de universiteit in Groningen. Zit momenteel een half jaar in Duitsland voor mijn studie, morgen de eerste colleges na 4 maand vakantie. Qua scriptie heb ik nog geen idee wat ik wil doen, ik weet alleen dat ik hem in het Duits moet schrijven om een taalaantekening te krijgen op mijn diploma.

Laura, jij bent dan wel vroeg begonnen met studeren of niet?

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 23:04

Gezellig allemaal!

@aestate, wauw, dan ben je best wel veel met je paard bezig! Begrijpelijk dat het lastig te combineren is. Zie je dat ook terug in je studieresultaten of valt dat wel mee?

@Chinas, leuk, Groningen! Wat wil je precies doen in het bedrijfsleven later? En jemig, 3 baantjes :oo wat doe je allemaal?

@Destination, ook al in Groningen! Waar zit je in Duitsland en wat doe je daar precies? :) Pff een scriptie schrijven in het Duits lijkt me niks, maar voor jou is het waarschijnlijk makkelijker dan voor mij :') Ik ben inderdaad relatief vroeg begonnen, op m'n zeventiende (heb op de basisschool groep 2 overgeslagen :+ )

Ik ben nu bezig met een vak over epidemiologie, economie en statistiek. Vooral statistiek vind ik rot, maar over een week ben ik alweer van dit vak af gelukkig :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:17

Ik woon nu tijdelijk in Kiel, studeer hier geschiedenis en political science. Geloof me, voor mij zal het ook niet makkelijk zijn :+ Merk al wel dat mijn Duits echt met sprongen vooruit is gegaan sinds ik hier woon, scheelt dat ik met mijn huisgenootje en studiegenoten alleen maar in het Duits praat. Spreek hier eigenlijk helemaal geen Engels.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:26

Ik meld me ook even hier, mijn masterkeuze stress is enorm! :P
Ik ben Maud, 20 jaar en ben derdejaars technische geneeskunde student in Twente. Voor mijn master twijfel ik over AKO (arts en klinisch onderzoeker in Maastricht) of technical medicine in Twente (dat is de master die "hoort" bij onze studie. Bij de AKO is de selectie heel streng en ik ben niet zo'n uitmuntende student (sta gemiddeld maar net iets onder de 7), maar ik wil wel graag later de praktijk in.
Ik woon nu op kamers in Enschede, en ik heb een bijbaantje in Maastricht en rij daar ook ieder weekend ons paard. Daarnaast doe ik bestuur van de studenten triatlon vereniging van Enschede, drukke weken dus maar heel leuk.

@ Laura ik ben op dit moment voor precies zo'n vak aan het leren, niet echt mijn favoriet :o maar volgende week tentamen en dan hopelijk klaar daarmee :P

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 22:41

Welkom Maud! Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zo heel erg bezig ben met mijn masterkeuze. Heb wel een aantal op het oog, maar ben eerst meer bezig met mijn buitenlandstudie :o

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 22:49

welshfan97 schreef:
Ik meld me ook even hier, mijn masterkeuze stress is enorm! :P
Ik ben Maud, 20 jaar en ben derdejaars technische geneeskunde student in Twente. Voor mijn master twijfel ik over AKO (arts en klinisch onderzoeker in Maastricht) of technical medicine in Twente (dat is de master die "hoort" bij onze studie. Bij de AKO is de selectie heel streng en ik ben niet zo'n uitmuntende student (sta gemiddeld maar net iets onder de 7), maar ik wil wel graag later de praktijk in.
Ik woon nu op kamers in Enschede, en ik heb een bijbaantje in Maastricht en rij daar ook ieder weekend ons paard. Daarnaast doe ik bestuur van de studenten triatlon vereniging van Enschede, drukke weken dus maar heel leuk.

@ Laura ik ben op dit moment voor precies zo'n vak aan het leren, niet echt mijn favoriet :o maar volgende week tentamen en dan hopelijk klaar daarmee :P

wat grappig, een van mijn beste vriendinnen studeert ook technische geneeskunde in Enschede, al doet ze nu een bestuursjaar bij de studievereniging :D Maar dan zal ze wel bij jou in het jaar hebben gezeten de afgelopen 2 jaar. Maar wat een lastige keuze zeg... kan je met technical medicine echt niet de praktijk in? Of wil je echt per se ook arts worden? Kan je dan niet een zij-instroom geneeskunde proberen?

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 22:53

Wij hebben vandaag een voorlichting gehad over het master-Honours programma. En ik twijfel nu zo ontzettend of ik dat wil gaan doen! Het is een jaar fulltime onderzoek, je kan kiezen uit zo'n 30-40 onderwerpen en bent dus echt een jaar lang met je eigen onderzoek bezig in een echte onderzoeksgroep. Je krijgt het collegegeld voor dat jaar terug van de universiteit, dus dat speelt geen rol in m'n keuze. Maar ik vind een jaar best lang. Daarentegen moet ik waarschijnlijk toch 0,5-1 jaar wachten tot ik met m'n master kan beginnen (bij diergeneeskunde heb je wachttijd), dus kan ik net zo goed dat jaar opvullen met dat Honours programma. Ik doe nu ook het bachelor Honours programma en het bevalt me wel goed. Ik ben ook heel benieuwd of ik onderzoek echt leuk vind, dus dit is dan wel handig om daar achter te komen. En je krijgt een vrijstelling van je onderzoeksstage (3 maanden) in de reguliere master. Maar toch... ik vind het een lastige keuze :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:10

Als je toch moet wachten, zou ik ervoor gaan! Staat altijd goed op je cv en op deze manier kan je relatief goedkoop leren onderzoek doen in een onderzoeksgroep.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:12

Ik heb zelf niet zo veel met de studievereniging maar de helft van het bestuur komt idd uit "ons" jaar.
Je kan wel de praktijk in maar sowieso meer onderzoek. En ik vraag me af of het technische niet te veel van me vraagt, ik kan me prima door die studie heen bijten maar is dit wat ik wil tot mijn 67e. Dat AKO is de zij instroom van geneeskunde, alleen omdat wij en andere studies die daar worden toegelaten iets meer over onderzoek hebben gehad duurt de master een jaartje langer en wordt er nog wat meer op dat onderzoek door gewerkt zodat je iets meer hebt dan alleen geneeskunde.

Gaaf dat dat kan bij jullie, nu al een echt onderzoek doen. Zelf heb ik ook altijd geroepen dat ik diergeneeskunde wilde doen maar de baankansen (en daarbij wetende dat ik nooit de student met de 8e en 9ens ging worden) hebben me tegengehouden. In Belgie kreeg je daar even keiharde cijfers over te zien en die waren behoorlijk negatief terwijl ik juist bij ons in de regio hoor dat ze liever belgische diergeneeskundige hebben. Maar het blijft een hele gave studie! Ik denk dat onderzoek doen in de diergeneeskunde ook heel leuk is want in de humane geneeskunde is al zo veel meer mogelijk en om dat dan ook naar de diergeneeskunde te kunnen brengen.
Wat is trouwens een jaar op je 6 jaar studie? naar mijn idee ga je echt later niet merken van oh ik heb er 1 jaartje langer over gedaan dan op zijn snelst zou kunnen. Daar zou ik me niet door laten tegenhouden als ik jou was. Wie weet krijg je deze kans later niet meer.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:46

.
Laatst bijgewerkt door Aight op 03-02-22 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:18

Aight schreef:
Hoi ik meld me ook! Ik ben Hanneke, 3e jaars Gezondheid en Leven student aan de VU (gezondheidswetenschappelijke major). Momenteel zit ik in Finland voor m'n minor, maar het gedoe met een stage enzo zoeken vind ik nog wel lastig. Welke plekken hebben jullie een beetje gekozen? En heb je gewoon een open brief gestuurd?

Wij hoeven in de bachelor maar 2 stages van 2 weken te lopen. De eerste heb ik zelf geregeld maar wel gemerkt dat je met het algemene email adres nergens komt, je moet echt mensen persoonlijk zien te bereiken. De tweede stage is door de universiteit geregeld. Maar gaaf om maar het buitenland te gaan voor een minor! Heb je dat zelf geregeld of was die optie er al bij jullie? Succes met het vinden van een stageplek