Gebruiken van Virtual Reality in de AK-les

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij als eens les gehad met virtual reality?

Ja
1 (4%)
Nee
24 (96%)

Totaal aantal stemmen: 25

Psydoxy

Gebruiken van Virtual Reality in de AK-les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 09:39

Wie heeft er tijdens de lessen al eens gebruik gemaakt van virtual reality?
Zo ja, wat zijn je ervaringen.

Citaat:
"Virtual Reality geeft de gebruiker de illusie dat hij ergens anders is. Het principe is eenvoudig: een VR-bril toont twee net even verschillende computerbeelden, één voor elk oog. Hierdoor ervaart de gebruiker de illusie van een 3D-beeld.

De bril registreert bovendien bewegingen van het hoofd en beelden worden daar op aangepast. Het resultaat is een 3D-wereld waarin de gebruiker vrij kan rondkijken. Geavanceerdere systemen registreren ook de positie van de bril in de kamer, zodat de gebruiker (een beetje) rond kan lopen in de virtuele wereld."
Laatst bijgewerkt door Psydoxy op 10-10-17 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Gebruiken van Virtual Reality in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:41

Voor wat voor lessen? Onderwijs? Zoek je nu docenten om je vraag te beantwoorden?

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 09:42

Vergeten erbij te zetten. Het gaat over aardrijkskunde lessen. :o

Rangeela

Re: Gebruiken van Virtual Reality in de AK-les

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:03

interessant! TS heb jij er zelf ervaring mee?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:44

Wat voor informatie zoek je precies ts, ervaringen van leerlingen oid? Of nog meer?

Ik heb een keer meegedaan aan een onderzoek in de stad waarbij je zo'n ding op je hoofd kreeg, niet hetzelfde als in een klaslokaal maar misschien heb je er alsnog wat aan :).
Ik heb het kort gezegd als vervelend ervaren, ik had zelf geen zicht meer en controle over wat anderen om mij heen deden, want zouden ze soms stiekem aan mij gaan zitten? Of mijn tas, mijn telefoon of pinpas jatten? Voor zoiets moet je de mensen om je heen kunnen vertrouwen, je zicht is immers weg en je gehoor moet je focussen op het filmpje. Ik voelde mij kwetsbaar, onveilig en alleen :)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 11:06

Bedankt voor je input Telpeva, ik heb zelf nog helemaal geen ervaring met VR. Dat is ook een van de redenen om dit onderwerp te kiezen. Leer ik zelf ook iets van technologie.

Ik moet het hele onderzoek nog vorm gaan geven. Een van mijn vragen is ook '... of VR toepasbaar is in de les en hoe leerlingen dat ervaren.' Aangezien je ergens moet beginnen ben ik gewoon benieuwd of er op bokt al leerlingen of docenten zijn die er gebruik van maken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:24

Mocht je het lowbudget een keer zelf willen testen, bij de action hebben ze kartonnen VR behuizingen waar je je telefoon in kunt doen, als je dan op je telefoon wat VR apps zou installeren dan kan je zelf alvast een beetje zien wat het is en wat het doet :) zo'n ding heb ik zelf thuis ook, gewoon voor de lol :D

Ik denk dat het ook een heel leuke aanvulling kan zijn op de lessen, zeker als het op een manier aangeboden kan worden dat de gebruikers het als leuk en vertrouwd kunnen ervaren! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:31

Ik heb gewerkt met en voor augmented reality. Nog vele malen leuker dana VR! :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:35

En voor iedereen die VR eens wil uitproberen: Uitgeverij heeft al een tijdje twee gratis apps waarmee je respectievelijk Engels en rekenen oefent.

Vooral de Engelse variant is geweldig, want die maakt ook nog eens gebruik van spraakherkenning, dus in een virtuele omgeving écht Engels praten. En gewoon met je eigen mobiele telefoon! (en een (kartonnen) VR-bril natuurlijk.) Echt superleuk!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:39

Volgens mij voegt het niets toe, maar verschraalt het eerder

Ik ben meer van: laat de leerling zich concentreren (moeilijk, anno 2017, I know)
en laat de leraar boeiend vertellen.
Af en toe met wat couleur locale erbij, dat helpt.
Maar 100 toeters en bellen - nee.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:41

Niet voor les, maar wel voor een open dag.
App ontworpen waar je een day in a life kon meemaken met een student die in het buitenland stage loopt. Video moest ook 360 graden zijn en dat bewerken.
Leuk resultaat en de mensen vonden het een leuk idee!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:42

Tja Janneke, de tijden veranderen, alles wordt digita(a)l(er) en in het onderwijs is het heel simpel; je werkgever verwacht gewoon van je dat je daaraan mee doet.
Veel scholen zijn al over of zijn de overgang aan het maken naar boeken verminderen of geheel weg en werken op ipad/ laptops. Helaas ontkom je daar niet aan.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:01

Ik heb in mijn vorige baan bij een museum een aantal virtual reality apps kunnen testen. Op zich was het heel leuk, één was bijvoorbeeld een rustige ruimtereis langs allerlei planeten. Wel voelde ik me vrij snel gedesoriënteerd en een paar collega's die de achtbaan hadden getest werden zelfs misselijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:40

Goof schreef:
Tja Janneke, de tijden veranderen, alles wordt digita(a)l(er) en in het onderwijs is het heel simpel; je werkgever verwacht gewoon van je dat je daaraan mee doet.
Veel scholen zijn al over of zijn de overgang aan het maken naar boeken verminderen of geheel weg en werken op ipad/ laptops. Helaas ontkom je daar niet aan.

Tja - mijn hoogste bazen waren gewoon de wethouder en de minister en het target dat gehaald moest worden het diploma.

Allerlei andere toeters en bellen waarmee je leerlingen, nu ja - hun ouders lokt vind ik gewoon verschraling.

Ik hoop dat de verschillende wethouders gewoon gezond verstand gebruiken.
Dat je een (boord) computer hebt en daarmee om kunt gaan: nuttig (zo heten telefoon, ei-pad en laptop hier in huis).
Leerlingen daarin begeleiden: graag.

Maar digitalisering was het topic niet: het ging over toeters en bellen.
"Zelf rondlopen in stad X!"
....maar wel zonder een echt verhaal over die stad, gesprekken met de inwoners, de geuren - ik zie het meer als spanning en sensatie dan als een toevoeging aan het onderwijs.

(Laat duidelijk zijn dat ik het digitale tijdperk wel degelijk een verruiming van de nuttige mogelijkheden vind.)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 21:42

Ik heb mijn onderwerp ondertussen aangepast naar 'stimulated reality'. Ik ben bang dat ik met met alleen VR een beetje vastzet als het onderzoek vordert. Ik kan jullie zeggen..... er gaat een nieuwe 'reality' wereld voor je open :D en het is mega verslavend :Y)

Als jullie in de loop van dit schooljaar nog iets van SR in je les tegen komen, laat het me vooral weten.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:53

TS: geen ervaring mee, wel erg interessant! Een collega van me is hier geloof ik mee bezig, alleen niet voor AK maar voor science.

Janneke2 schreef:
Ik ben meer van: laat de leerling zich concentreren (moeilijk, anno 2017, I know)

Maar frontaal/klassikaal lesgeven is (bewezen) eigenlijk helemaal niet zo effectief. Al vertelt de leraar nog zo boeiend, dat weegt niet op tegen zelf ontdekken/uitproberen en als leerling zelf eigenaarschap hebben over je leerproces. Ik denk dat ICT daarin zeker kan ondersteunen. Zolang 'gebruik van ICT' een middel is om een goede les te draaien en niet je doel wordt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:56

Haha ik heb behoorlijk ge grinniked om je topic titel. Ik zie het al voor me, een groepje klimmers op de standplaats met een VR bril op....

AK = Adventure Klimmen! Klimmen op eigen protectie zoals nuts en cams

Misschien even de topic titel aanpassen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:57

AK is ook de gebruikelijke afkorting voor aardrijkskunde op de middelbare school. Zo gek is die topictitel niet. :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:00

Dat heb ik ondertussen ook begrepen. Al heb ik nooit echt aardrijkskunde gehad. Heette bij ons trouwens mens en natuur. Echt nog nooit van de afkorting AK gehoord buiten de klimwereld

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:13

Ik heb iets te enthousiast op ja gedrukt, als enige tot nu toe, zie ik. O:) Maar wat ik in de lessen heb gebruikt, past meer bij het begrip augmented reality. Ik heb de 3D plaatjes van het ruimtespaarboek van de AH gebruikt, maar niet in de lessen (wel heel gaaf!). Ook zijn er een aantal jaar geleden dinosauruskaartjes op de markt gekomen waarmee je via een app op het kaartje de dinosaurussen ‘in het echt’ kon zien en die op je reageerde—die dus, maar niet in de AK-les zelf.
Maar het begrip waar jij het over hebt, TS, staat bij deze op de to-dolijst. :D

Janneke2 schreef:

En zo spreek je slechts de kinderen die auditief leren aan. Dat werkt voor de grote groep, maar lang niet voor alle leerlingen, zonder dat het iets met concentratie te maken heeft. :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:39

silverdapple schreef:
Janneke2 schreef:

En zo spreek je slechts de kinderen die auditief leren aan. Dat werkt voor de grote groep, maar lang niet voor alle leerlingen, zonder dat het iets met concentratie te maken heeft. :o

:o
Voor alle duidelijkheid: de meeste mensen nemen auditief weinig informatie op.
De crux zit m in concentratie.

Allerlei toeters en bellen waarmee je leerlingen "verleid" (oh wat zijn die dino's toch gaaf!) gaat af van aardrijkskunde en gaat af van hun concentratie.

Een filmpje met de ontwikkeling van een landschap kan zin hebben, maar dino's zien rondlopen voegt hoogstens iets toe als 'dat was lang geleden'.
Dat VR nog iets zou toevoegen, nee.

Er is wel iets voor te zeggen om alle zintuigen aan het werk te zetten en bij het leerproces te betrekken, maar dat doet VR ook niet.
..en dat zeg ik als iemand die zelf zeer visueel leert. (Ik maak liever mijn eigen plaatjes "boek lezen" dan dat ik passief plaatjes krijg aangereikt "film kijken".)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 09:51

Ik ben benieuwd of dat de conclusie gaat zijn van het onderzoek Janneke2.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:43

;) That's the spirit...!