Indesign, automatisch verplaatsende voetregel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Indesign, automatisch verplaatsende voetregel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 22:06

Hoi bokkertjes,

ik ben bezig met het maken van een factuur (template). Nu wil ik een voetnoot toevoegen met voorwaarden maar ik wil dat deze automatisch verschuift naarmate de factuur langer wordt. Dus het op pagina 1 blijven staan als er maar 1 pagina is en het moet verschuiven naar 2, 3, 4 etc naarmate het factuur langer wordt. Hoe doe ik dat?

Daarnaast moet het ook zo werken in PDF-formaat.

Ps, wat is de makkelijkste manier om een een indesign document om te zetten in een bewerkbaar PDF-formaat?

Thanks!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:12

Xyris

Re: Indesign, automatisch verplaatsende voetregel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 22:19

Oke thank you! Tis geen drama als het niet kan, is meer dat het er netjes uit zou zien.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:06

Ik weet niet hoe jullie de facturen maken, dat ze automatisch gegenereerd worden of met 'de hand' gemaakt worden. maar je zou misschien twee versies kunnen maken, met en zonder voetnoot.

Al word het misschien wel een heleboel extra werk om te bekijken welke waar moet...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:09

Of het automatisch kan weet ik niet, maar misschien kan je twee master pages aanmaken. Één met voetnoot en 1 zonder, dan kan je makkelijk aangeven wanneer er wel en geen voetnoot moet komen. Zo zou ik het doen denk ik :P

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:13

Warboel legt het beter uit, maar dat bedoel ik ja :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 21:06

Thanks voor de antwoorden, eerste deel is opgelost, maar kom niet uit het 2e... Om even de situatie te schetsen: Ik heb een factuur gemaakt (in indesign dus) voor een bedrijf (van mijn ouders) deze willen graag de facturen aan kunnen passen in bij voorkeur PDF formaat, maar volgens mij moet je betalen voor die functie.. Klopt dat? En zo ja, wat zijn de alternatieven? Ze zijn zelf namelijk niet bepaald handig met de computer.... Ter voorbeeld: Facturen worden al jaren per excel verzonden :roll:

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:43

Je opties zijn om Acrobat Pro aan te schaffen of je PDF op te slaan als JPG en op de achtergrond in Word te plaatsen. Je ouders kunnen dan vanuit Word exporteren naar PDF.

Overigens raad ik het niet aan om te gaan lopen klooien in een PDF vanuit Acrobat. Wij vervloeken alle klanten die dat van ons vragen en binnen mijn team zitten allemaal designer waarvan de jongste 5 jaar werkervaring heeft en de oudste 29 jaar. En we worden allemaal gestuurd van PDF's bewerken :o

Als je ouders echte digibeets zijn kun je ook je template na maken in Excel. Wij hebben ook een factuur format in Excel gemaakt voor onze project managers. Je kunt je losse onderdelen (logo, footer etc.) als JPG plaatsen in Excel en dan je ouders leren exporteren naar PDF.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 21:46

Thanks dat zou inderdaad ook een optie zijn. Net van ellende indesign naar pdf en pdf naar word gedaan. Opmaak is precies hetzelfde als de indesign file. Word kennen ze denk ik wel goed genoeg en hoop dat ze niet aan de sleep gaan met de belijning en alleen de benodigde tekst aanpassen en niet dat wat moet blijven staan zoals het is :roll: ik kijk even aan hoe ze het hiermee doen, ander kan ik alsnog doen wat jij voorstelt.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:49

Dat werkt vast prima! Als wij briefpapier/facturatie templates moeten afleveren aan klanten, krijgen de klanten ook een Word met een JPG als achtergrond.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 21:52

Begrijp ik nu goed dat pdf nogal overrated is als het gaat om bewerkbaarheid?

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:55

Zullen ook genoeg mensen zijn die het ideaal vinden, maar wat mij betreft is Acrobat fantastisch om bestanden uit te wisselen en te controleren. Verder niet :+

Met name de tekst conversie gaat niet altijd even lekker. Soms blijft je tekstvlak wel keurig een geheel, maar de tekst wil ook nog wel eens uit een vallen. Dan krijg je bijvoorbeeld deze zin in 8 delen, die je allemaal afzonderlijk van elkaar moet gaan aanpassen.

Maar Acrobat is natuurlijk ook van oorsprong geen bewerker en PDF's niet uitgevonden om te gebruiken als bewerkbaar document.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 22:06

Juist thanks, das duidelijk. Ik heb wel een cursus (digitaal) vormgeving gedaan maar los van het feit dat die cursus een aanfluiting was zat ik ook nog met een vader die er absoluut van overtuigd was dat het gratis moest kunnen 8)7 tis duidelijk nu, ja, je kan die PDF-files gratis bewerken, maar bewerkbare files kan je niet gratis maken ^) duurde even voor ik dat aan zijn hoofd had nadat ik daar achter was |o

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:07

Haha, ouders. Soms he :roll: Mijne kunnen er ook wat van. Mocht je nog eens vragen hebben mag je gerust PB'en hoor!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 22:22

Dank je wel! Heel fijn!

En ja... :x