Hoe de motivatie vinden om naar school te gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

Hoe de motivatie vinden om naar school te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 14:56

Hallo allemaal,

Ik zit al een paar weken met een probleem en dat is de motivatie om naar school te gaan..
Vandaag was weer zo’n dag.. vannnacht ambulance over de vloer gehad omdat mn moeder niet lekker werd, en ik lag om 2 uur pas in bed met de gedachte dat ik om kwart voor 7 eruit moest zijn om naar school te gaan.
Maarja je raad het al, de tijd dat ik eigenlijk uit zou zijn werd ik wakker en was ik dus niet geweest..
natuurlijk gebeurd het niet iedere nacht dat mn moeder niet lekker word, maar heb ik wel sinds kort een nieuwe baan, die mij met school erbij denk ik teveel gaat worden..
Ook heb ik een vriend, die elke dag bij mij slaapt of ik bij hem, (we wonen eigenlijk een soort van samen maar dan bij mn moeder thuis) we hebben het er al eens over gehad dat we misschien beter doordeweeks apart kunnen slapen omdat we beide wel er een handje van hebben om gewoon in bed te blijven liggen en school te laten voor wat het is maar, hij wilt heel graag mij om zich heen hebben, om meerdere persoonlijke redenen en ook ik vind het fijn om gewoon met hem te zijn door mijn omstandigheden thuis.
Ik woon dus nog thuis en mijn moeder is het natuurlijk ook niet eens met het feit dat wij blijven liggen en niet naar school gaan..
ik wil zo graag gewoon naar school gaan samen (wij zitten samen op school en in de klas) en gewoon de dag doen zoals het hoort want in de maand dat we nu naar school gaan hebben we al heel wat dagen gemist. Ik heb het er al een paar keer met hem geprobeerd om over te hebben dat we echt een beetje afstand nodig hebben om school te kunnen doen, we zien elkaar immers ook de gehele dag al op school, maar hij reageert vaak geirriteerd alsof hij word afgewezen en dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem naar huis te sturen.

Even over mijn nieuwe werk, Ik werk ongeveer 3-4 dagen in de week vanaf 17:00 tot een uur of 12 als ik geluk heb maar vorige week donderdag was ik pas half 2 s’nachts thuis en moest ik ook de volgende dag om 7 uur eruit. En ben ik ook niet naar school geweest..

Ik zit er echt een beetje mee in mn maag en hoop op tips of misschien ervaringen van anderen.

Groetjes van mij :)

Anoniem

Re: Hoe de motivatie vinden om naar school te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:01

Eerlijk? Een schop onder je reet. Je betaalt voor onderwijs en natuurlijk kan het een keer voorkomen dat je in bed blijft liggen omdat je met je moeder naar het ziekenhuis moet, maar blijven liggen omdat je vriend er is en je geen zin hebt is echt een slap excuus. Ik weet dat het soms moeilijk is om uit je warme bed de kou in te gaan, maar het enige wat je eraan kan doen is gewoon gaan. Inderdaad afspreken dat je niet meer zo vaak samen slaapt met je vriend en jezelf aanleren dat je gewoon vroeg wakker wordt 's morgens. Een week lang elke dag om 7 uur je wekker en je bent eraan gewend.

Werken tot 12 zou ik persoonlijk niet doen als het je zo opbreekt. Geld is leuk maar als je school eronder lijdt is het niet de moeite waard.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:02

Niet zeuren, jezelf een schop onder je kont geven. Vriend de deur uit en elke dag naar school zijn. Sowieso lijkt die vriend me niet echt goed relatiemateriaal.

En blij zijn dat je überhaupt naar school kan en hier de kans krijgt om opgeleid te worden zodat je je kansen vergroot op een baan en een inkomen later. Miljoenen kinderen zouden graag in je plaats gaan ;)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 15:08

Snap ik ook. Ik wil zelf ook ontzettend graag en ben ook te lam om mn bed uit te komen, maar als je weinig slaapt is het soms erg lastig om eruit te gaan en vooral als je geliefde je een soort van tegenhoud. Maar bedankt voor de reacties!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:08

Emmaa_ schreef:
Eerlijk? Een schop onder je reet. Je betaalt voor onderwijs en natuurlijk kan het een keer voorkomen dat je in bed blijft liggen omdat je met je moeder naar het ziekenhuis moet, maar blijven liggen omdat je vriend er is en je geen zin hebt is echt een slap excuus. Ik weet dat het soms moeilijk is om uit je warme bed de kou in te gaan, maar het enige wat je eraan kan doen is gewoon gaan. Inderdaad afspreken dat je niet meer zo vaak samen slaapt met je vriend en jezelf aanleren dat je gewoon vroeg wakker wordt 's morgens. Een week lang elke dag om 7 uur je wekker en je bent eraan gewend.

Werken tot 12 zou ik persoonlijk niet doen als het je zo opbreekt. Geld is leuk maar als je school eronder lijdt is het niet de moeite waard.

:j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:10

Hoe oud ben je dan?
Als je niet meer leerplichtig bent, kun je toch ook gewoon 40 uur in de week gaan werken?
Waarschijnlijk heb je dan geen diploma en zul je niet de leukste baan vinden.
Maar het is het één of het ander, denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:10

SavannahNx schreef:
Snap ik ook. Ik wil zelf ook ontzettend graag en ben ook te lam om mn bed uit te komen, maar als je weinig slaapt is het soms erg lastig om eruit te gaan en vooral als je geliefde je een soort van tegenhoud. Maar bedankt voor de reacties!

Maar dan is de keuze toch vrij simpel? Niet meer doordeweeks samen slapen als hij jou zo erg tegenhoudt om naar school te gaan. Of zelf wat grotere schaamlippen kweken en er gewoon uit gaan als hij zegt dat hij niet wil. Dan blijft hij lekker liggen, zijn probleem. Je school zou hier echt voor moeten gaan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:11

SavannahNx schreef:

Jezelf niet te zielig gaan vinden hoor ;) Het is je "vriend" zijn schuld niet, je blijft toch echt zelf liggen. Kick die vent de deur uit, en direct daarna jezelf om naar school te gaan. Snap dat het leuker is om bij hem in bed te liggen maar hoe leuk is het nog als jullie straks niet rond kunnen komen omdat jullie geen diploma hebben? Het klinkt trouwens alsof je teveel doet en daardoor erg moe bent. Ik zou dat baantje maar schrappen voor nu en je focussen op school

edit: nooit op je plek gezet door je ouders? Waarom zien zij er niet op toe dat je heen gaat?
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 02-10-17 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:12

Gewoon een schop onder je hol hebben. Wat wil je doen als je niet naar je werk wilt? Blijf je dan ook liggen?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 15:14

Barbet schreef:
Hoe oud ben je dan?
Als je niet meer leerplichtig bent, kun je toch ook gewoon 40 uur in de week gaan werken?

Ik ben 18 en heb een niveau 2 diploma en ben bezig met niveau 4 nu.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:15

Ben ik de enige die mij afvraagt wanneer je überhaupt nog tijd hebt om te studeren ? :?
3 à 4 avonden per week een baantje van 17u tot 00 u + de schooluren...
Lijkt mij logisch dat je veels te weinig slaapt, uitgeput raakt en de motivatie als sneeuw voor de zon verdwijnt. Plus vriendje er nog bij...
Denk dat je even je prioriteiten moet gaan stellen want dit houdt niemand lang vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:16

Maar waar liggen je prioriteiten? Je hebt al een niveau 2 opleiding gedaan en bent (lijkt mij) niet voor niets overgestapt naar niveau 4. Je hebt dus duidelijk een ambitie om hogerop te komen en ervoor te werken. Het is logisch dat je dat van tijd tot tijd een beetje uit het oog verliest maar ik zou toch kijken of je die ambitie weer een beetje terug kan vinden.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 15:18

antje_vip schreef:
SavannahNx schreef:

Jezelf niet te zielig gaan vinden hoor ;) Het is je "vriend" zijn schuld niet, je blijft toch echt zelf liggen. Kick die vent de deur uit, en direct daarna jezelf om naar school te gaan. Snap dat het leuker is om bij hem in bed te liggen maar hoe leuk is het nog als jullie straks niet rond kunnen komen omdat jullie geen diploma hebben? Het klinkt trouwens alsof je teveel doet en daardoor erg moe bent. Ik zou dat baantje maar schrappen voor nu en je focussen op school

edit: nooit op je plek gezet door je ouders? Waarom zien zij er niet op toe dat je heen gaat?

Ik vind je manier van praten niet zo heel vriendelijk misschien kun je daar ook even wat aan doen.
Ik vind mezelf helemaal niet zielig totaal niet zelfs. Maar heb 2 banen op het moment omdat ik van de ander een maand opzegtermijn had, en dus waarschijnlijk het nu even teveel is. Ik kan helaas het baantje niet zomaar schrappen aangezien mijn moeder alleenstaand is en voor mij en mijn broertje die ook studeert en niet werkt moet zorgen en ik dus anders niet rondkom en zij ook niet. Door mijn “ouders” word ik dus niet op mn plek gezet, omdat ik mn vader niet ken, en die dus niet in beeld is, en mijn moeder het er erg lastig mee heeft dit tegen mij te zeggen. Ik heb het er met haar over gehad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:18

SavannahNx schreef:
Barbet schreef:
Hoe oud ben je dan?

Ik ben 18 en heb een niveau 2 diploma en ben bezig met niveau 4 nu.

Nog ff doorbijten dan. Zonder diploma kun je niks. Anders kan je straks hele dagen in je bed blijven liggen, wel onder een brug dan, een huis is nauwelijks te betalen zonder inkomen.

En gooi die gozer de deur uit, wat heb je aan een vriend als hij je niet stimuleert in wat goed voor je is :? En zelf ook een potje van zn leven maakt :=

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:19

Je moet echt een flinke schop onder je kont hebben := Dat je blijft liggen 's ochtends is je eigen schuld, niet die van je vriend. Ik vind überhaupt samen slapen terwijl je officieel niet samen woont niet okay doordeweeks, maar goed. Als je het niet kan combineren met je werk moet je of minder gaan werken of zelfs helemaal stoppen met je werk. En vooral ook op tijd naar bed gaan, anders kom je inderdaad vermoeid weer uit bed. Hoezo word je trouwens pas wakker op de tijd dat je vrij zou zijn? Heb je geen wekker?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 15:19

Pandora2 schreef:
Ben ik de enige die mij afvraagt wanneer je überhaupt nog tijd hebt om te studeren ? :?
Lijkt mij logisch dat je veels te weinig slaapt, uitgeput raakt en de motivatie als sneeuw voor de zon verdwijnt. Plus vriendje er nog bij...
Denk dat je even je prioriteiten moet gaan stellen want dit houdt niemand lang vol.

Dankjewel voor je begrip! Ik vind mezelf dus niet zielig wat in een andere reactie meteen werd geconcludeerd, maar het is ook erg veel. Mijn dag start vroeg en eindigd laat. Maar in een reactie op een ander hier heb ik al uitgelegd dat ik het financieel niet kan om te stoppen met mn baan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:20

SavannahNx schreef:
Pandora2 schreef:

Dankjewel voor je begrip! Ik vind mezelf dus niet zielig wat in een andere reactie meteen werd geconcludeerd, maar het is ook erg veel. Mijn dag start vroeg en eindigd laat. Maar in een reactie op een ander hier heb ik al uitgelegd dat ik het financieel niet kan om te stoppen met mn baan.

Heb je geen recht op een of andere extra tegemoetkoming?

Of in deeltijd je opleiding gaan doen? BBL oid, dat je gelijk wat verdient? :)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:21

Als jij een 'geliefde' hebt die je tegenhoudt om aan je toekomst (en ook zijn eigen) te werken, moet je misschien eerst even je partnerkeuze heroverwegen. := :=
Terzijde, toen ik jou leeftijd was deed ik ook niveau 4 en was ik vaak ook te lui om mijn nest uit te komen. Deels leeftijd, opeens die vrijheid van jezelf niet meer hoeven melden op school? Toch moet je echt je toekomstbeeld in je achterhoofd houden als je weer op je nest blijft liggen stinken. Knuffelen met je partner kun je de komende 60 jaar ook nog wel doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:21

Kan je niet deels in het weekend een baantje gaan doen ? En dan doordeweeks max 1 of 2 dagen avondwerk. Lijkt mij al wat haalbaarder ...

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:22

7u opstaan, wat een heerlijke tijd! :P Ik sta voor mijn studie regelmatig om 05:15 op, zodat ik 6:30 de bus kan halen. ;) En vervolgens heb ik 2u enkele reistijd, ben ik rond een uur of 19:30 thuis en heb ik dan thuis nog een nagelsalon te runnen.

Tips kan ik je niet geven, gewoon gaan met die banaan. Als je echt iets wil bereiken moet je er ook voor gaan.
Vind je je studie wel leuk?
Krijgen jij en je vriend overigens geen vragen van docenten/klasgenoten als jullie regelmatig samen niet op school verschijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:23

Dan ga je toch zelf en laat je je vriend lekker liggen als hij niet wil? Je kont uit bed halen en jezelf aankleden komt echt uit jezelf, je ligt niet vastgeketend in je bed hoop ik. Hup. Je wil iets, doe het.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:24

Met jezelf duidelijke afspraken maken. Persoonlijk zou ik als de ambulance moet komen voor mijn moeder al meteen besluiten om de dag erop thuis te blijven van school en het schoolwerk opvragen.

Dus en strenger voor jezelf zijn en milder. Als je vriend zo'n belemmering is dan kan je kiezen voor je vriend en de studie laten varen of je kiest voor je eigen toekomst. Daarnaast zou ik ander werk gaan zoeken, tot 12 uur werken is echt geen pretje als je weer vroeg uit bed moet voor school, dan maar wat meer lenen.

Maar soms zijn er ook dingen waar je niets aan kunt doen en is het beter om van te voren al te beslissen wat je de dag erna gaat doen en wat niet. Dan stel je jezelf minder teleur als je dan door je wekker heen slaapt omdat je te moe bent van slaapgebrek en emoties.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:25

Is er geen aanwezigheidsplicht op jouw school? Wellicht kan dat de motivatie geven om wél te gaan.
Voldoe je niet aan zoveel % aanwezigheid, dan haal je gewoon het jaar niet. Is op heel veel scholen zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:26

Danique schreef:
Dan ga je toch zelf en laat je je vriend lekker liggen als hij niet wil? Je kont uit bed halen en jezelf aankleden komt echt uit jezelf, je ligt niet vastgeketend in je bed hoop ik. Hup. Je wil iets, doe het.

Tenzij dat hun ding is natuurlijk. Maar dan lijkt het me hoe dan ook slim om dat voor de nacht begint los te maken.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:29

verootjoo schreef:
SavannahNx schreef:

Heb je geen recht op een of andere extra tegemoetkoming?

Of in deeltijd je opleiding gaan doen? BBL oid, dat je gelijk wat verdient? :)

Ik neem aan dat ts een aanvullende beurs krijgt? Dan kan ze evt bij gaan lenen.

Extra tegemoetkoming ga je niet krijgen als je studeert, dan moet je naar extra lenen bij duo (spreek uit ervaring;)), misschien dat je moeder daar voor kan kijken?

En verder met school.. het is en blijft toch echt je eigen verantwoordelijkheid.
Als jij niet gemotiveerd bent om naar school te gaan als je met je vriend bent. Zorg dan dat je op die momenten niet samen bent.
School zal toch prioriteit moeten hebben.