Alleen voor op de stal, vochtwerende coating aan de binnen kant want condens kan bij stalen platen een probleem zijn. Lees dit artikel maar, staat veel in. Ik weet niet of het wel zo mooi is op een woning, de boerderijen die ik ken en waar ze op zijn gekomen vind ik niet mooi om te zien maar dat is smaak. https://huis-en-tuin.infonu.nl/producte ... laten.html
kohtje
Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 16:48
dank je, Het is nu een rieten dak die vervangen moet. Natuurlijk prachtig een rieten dak maar een hoop nadelen. Gewoon pannendak kan niet, te zwaar.
Ik heb hier een tuinberging met geïsoleerde dakpanplaten, ziet eruit als een gewoon pannendak, maar idd wel lichter. Ik heb de indruk dat het zelfs minder snel groen wordt dan gewone dakpannen.
kohtje
Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 17:24
hwn schreef:
Ik heb hier een tuinberging met geïsoleerde dakpanplaten, ziet eruit als een gewoon pannendak, maar idd wel lichter. Ik heb de indruk dat het zelfs minder snel groen wordt dan gewone dakpannen.
Ja dat zeggen ze ,geen begroeiing .
Roodvos
Geplaatst: 02-10-17 17:38
Ik heb 2 jaar (?) geleden (zwarte) dakpanplaten op het dak van de aanbouw/berging laten leggen. Er moest wat aan het oude dak gebeuren, maar ik wil dit deel nog ooit verbouwen, dus ik zocht een relatief goedkope oplossing. En vanwege een fout in de dakconstructie durfde ik ook geen (zware) betonnen sneldekkers erop te laten leggen.
Van dichtbij zie je idd dat het geen pannen zijn, maar van een afstandje zie je het alleen als je het weet. Ik vind dat het bij de oranje/rode variant meer opvalt dat het platen zijn dan bij de zwarte.
Hoe bevalt het. Tja, ik ben van een dak dat op inzakken stond en waar je door de gaten in het bitumen zo naar buiten keek en wat dus ook niet meer (stuif)sneeuw en waterdicht was naar een weer strak en waterdicht dak gegaan. Dat bevalt dus prima .
Het is wel lawaaiig als het (flink) regent, gehoriger dan gewone pannen (of riet in jouw geval). Omdat ik het op de aanbouw heb waar de berging/bijkeuken zitten vind ik dat niet zo erg. Maar als je het ook boven woon- of slaapkamer krijgt zou ik wel goed vragen naar isolatiemogelijkheden m.b.t. geluid.
Mijn kat is er niet zo blij mee. De platen zijn zo glad dat hij nu niet meer op de nok van het dak kan komen/zitten .
Hier vorig jaar van de garage het asbest gesaneerd en dakpanplaten gelegd, op de aanbouw van de garage ook. Voordeel is dat ze geïsoleerd zijn en meteen netjes afgewerkt aan de binnenkant. Op de rand zie je echter wel dat het platen zijn, wat wat minder mooi is. Verder maakt het enorme herrie als het regent (of hagelt). Zou het echt niet op mijn woning willen. Het wordt door verkopers ook wel afgeraden daarom. Ook de nokken zijn niet zo mooi. Sommige hebben alleen gehoekte nokken. De ronde nokken zijn heel moeilijk mooi rond te bevestigen. Wij hebben ze van Kingspan.
Hier een foto van onze garage waar ze op liggen, aanbouw is nog in aanbouw. Daar zit het dak nu dus ook op.
In het gras en onder het afdak rechts liggen de platen voor de aanbouw.
Zit er wel mooi uit en met windveren zie je toch niets meer van de kopsekanten? Van het voorjaar moet ik beslissen of nieuw riet of die platen . Neig erg naar platen omdat de verzekering bijna 1000 euro omlaag gaat.