Thuiswonend: hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel spaargeld heb jij?

0 tot 99
11 (7%)
100 tot 499
10 (6%)
500 tot 999
6 (4%)
1000 tot 1999
23 (15%)
2000 tot 2999
8 (5%)
3000 tot 3999
7 (4%)
4000 tot 4999
5 (3%)
5000 tot 5999
9 (6%)
6000 tot 6999
6 (4%)
7000 of meer
60 (41%)

Totaal aantal stemmen: 145

Anoniem

Thuiswonend: hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:43

Als tegenhanger van dit topic [LZP] Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je? en omdat het wel interessant is om te vergelijken met anderen in eenzelfde situatie. Zo vertelde een studiegenoot laatst dat hij geen cent op zijn spaarrekening had, hij gaf alles wat er binnenkwam uit. Zijn reden hiervoor was dat hij leefde met de dag. Aan de andere kant hoor ik ook velen zeggen dat ze druk aan het sparen zijn voor een eigen huis/auto/rijbewijs/ etc.

Maar ben jij nu echt bezig met sparen? En hoeveel spaargeld heb je nu echt staan en waarom? Hoeveel wil je erbij en hoeveel spaar je per maand? Waarvoor spaar je? Heb je een minimum en/of maximum?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:50

Ik heb i.m.o. en beetje een jarige spaarrekening. Ik wil dit jaar wel echt proberen deze op te krikken :). Lastiger gezegd dan gedaan, vooral aan kleine uitgaven gaat er snel veel geld doorheen.

Wel probeer ik een minimum van €1000 aan te houden, just in case.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:52

Ik heb nu tussen de 4 en 5 duizend euro gespaard. Van m’n salaris gaat elke maand ongeveer 2/3 naar mn spaarrekening. Ben net weer begonnen met studeren, waardoor ik bijna geen tijd heb om te werken en daarom gaat het sparen nu helaas ook niet zo hard meer. Ik spaar niet echt met een doel voor iets, wil gewoon zoveel mogelijk geld sparen voor later. Heb wel een keer iets gekocht van m’n spaargeld en dat was een Macbook. Dus voor dat soort grote uitgaven spaar ik ook. Mocht ik ooit een auto willen kan ik dat ook van mn spaarrekening betalen.

Janinevv

Re: Thuiswonend: hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:55

Ik heb nu meer als 7000 en mijn loon is vaak verschillend ik kijk dan ongeveer hoeveel ik nodig heb en de rest gaat naar mn spaar rekening

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:56

Voor een student heb ik veel. Ik spaar ook elke maand minimaal de helft van mijn loon, mijn loon schommeld maar iedergeval wel 300 euro sparen. Dit jaar kom ik warschijnlijk over het belastingsvrije deel heen.

Ik spaar voor later. Wil heel graag een huur huis overslaan. In mijn regio zijn de kleine rijtjes huizen al onbetaalbaar. Op dit moment is er niks te koop wat je als starter kan kopen. Dus sparen we maar eerst veel. In de hoop dat het binnenkort met hypotheek en aardig wat eigengeld toch kan.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:02

Woensdag trek ik in mijn eigen huisje. Ik vertrek met 6500 euro.. waarvan nog weinig overblijft na de aankoop van meubels, groot elektrisch materiaal en borg :) Ben wel ook nog een maand naar Azie geweest en een week naar Italie. Ik spaar(de) maar reisde ook heel veel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:26

Ik heb zelf een spaarrekening waar ik probeer 200 euro per maand op te zetten. De ene maand lukt het niet, maar in andere maanden gaat er wel eens meer op. Mijn vakantiegeld krijg ik in mei uitbetaald, dat stort ik sowieso altijd geheel op mijn spaarrekening. Verder wil ik minimaal €3500 op mijn spaarrekening hebben, als buffer. Ik heb eigen paarden en een eigen auto, maar mijn loon is wisselend. Auto en paarden brengen allebei onverwachte kosten met zich mee, daarom vind ik het belangrijk om dat altijd te kunnen betalen.

Ik probeer zo veel mogelijk te sparen voor een eigen huisje te zijner tijd. Er zijn hier vrijwel geen huurwoningen te vinden, dus ik wil vast een mooi bedrag sparen om in te kunnen leggen. En stiekem is het ook wel leuk om je spaarrekening te zien groeien :Y)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:29

In de eerste periode dat ik mijn paard had, had ik gemiddeld rond de 3000 op mijn spaarrekening, tot er blessures kwamen. En in ons geval hebben we nogal wat pech gehad, elke keer als de rekening weer wat kon herstellen, diende een volgend probleem zich aan. Zo zit ik nu op een krappe 1000 euro en moet er volgende maand een kies uit, waarbij ik ook wel moet denken aan 800 euro. Gelukkig heb ik sinds een paar maanden een bijbaantje waar ik meer uren maak en meer verdien, en voor het gemak leen ik nu ook bij. Alles wat ik in een maand overhoud, gaat naar mijn spaarrekening. Dit verschilt dus ontzettend per maand. Ik hoop dat het hierna even afgelopen is met de dierenartskosten en de buffer weer goed kan worden aangevuld. Hiernaast heb ik gelukkig geen studiezorgen, ik heb nog een aparte studiespaarrekening waar ik bijna niet aan hoef te komen omdat mijn ouders veel bijdragen en ik amper boeken koop. Wellicht moet ik hier volgend jaar wel zelf mijn master van financieren, maar dat is dan ook prima, dan hou ik als het goed is nog over.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:32

Toen ik thuiswoonde had ik juist enorm veel spaargeld :+
Hier staan veel kleinere bedragen dan in dat andere topic. Maar juist als je thuiswoont kan je sparen als een malle, wat echt noodzakelijk is als je uit huis gaat.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:35

Is dit nu een topic voor thuiswonende en mensen die studeren en uitwonend zijn of exclusief thuiswonende?
Ik woon op kamers en heb wel wat spaargeld, echter is dit wel geleend geld en als ik mijn geleende geld in een keer zou moeten aflossen sta ik wel flink in het rood :') (ongeveer even veel in t rood als dat ik heb 'gespaard' ). Mijn ouders betalen ongeveer de helft van mijn kosten en de andere helft leen ik.
Vind het instellen van lening wel lastig toen ik eerste jaar nog niet lid was van sportvereniging hield ik met t zelfde bedrag als dat ik nu leen vrij veel over en kon ik nog sparen, nu ben ik zelfs naar een goedkopere kamer gegaan en hou ik eigenlijk amper wat over van dat geleende geld. Vanaf nu probeer ik wel weer strakker met geld om te gaan en probeer vooral uit de deur eten zoveel mogelijk te voorkomen. (broodjes en thee buiten de deur zijn zo ontzettend duur). Ik had ook vooral kosten door dingen als verhuizen (wat nieuwe meubels en borg (vorige huis had geen borg) en contractkosten)

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:37

verootjoo schreef:
Hier staan veel kleinere bedragen dan in dat andere topic. Maar juist als je thuiswoont kan je sparen als een malle, wat echt noodzakelijk is als je uit huis gaat.

Ik denk dat dit komt omdat het grootste gedeelte wat reageers student is en misschien werkt of leent om studie bijelkaar te bekostigen. Qua werk moet je al flink wat uren maken omdat te bekostigen en bij lenen zullen veel hun lening aanpassen op hun behoeftes (doe ik ook), dan heb je wel een buffurtjr maar niet de illusie dat je enorm veel geld hebt (het is immers allemaal geleend).

Als je een fulltime job hebt en nog thuis woont kan je goed sparen ja

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:40

verootjoo schreef:

Dit denk ik ook inderdaad. Ik heb nu twee vaste lasten: mijzelf en mijn pony. Voor de rest kan ik sparen wat ik wil.

Ik zet altijd de helft van wat ik verdien op mijn spaarrekening welke ik heb voor later. Ik heb een aparte rekening voor mijn pony, hier word elke maand automatisch €20 op gestort. Voor als ze ziek word ect. Maar als ik dan wat over heb stort ik iets extras op die rekening.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:41

verootjoo schreef:

Precies.
Toen ik thuis woonde had ik wel wat meer dan het hoogste bedrag hier.
Juist omdat je kosten nog zoveel lager zijn.
Maar in mijn tijd gingen mensen naar Egypte op vakantie, bestond een mobiel niet eens, dus laat staan een iphone van 600 euro met duur abonnement.
Nu ik ouder ben doe ik die dingen ook niet, vind het echt zonde van m'n geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:51

Aan de stemmen te zien heb ik de bedragen inderdaad verkeerd ingeschat. Ik was er vanuit gegaan dat veel thuiswonenden (die veelal student zijn) enkele uren in de week werken en daardoor geen grote bedragen verdienen en dus ook geen grote bedragen kunnen sparen. Ik leen niets, ontvang geen studiefinanciering en werk zo veel mogelijk. Op het moment ongeveer 15 uur in de week, in de vakanties altijd fulltime. Meer dan €300 per maand sparen is dan best lastig, of ik doe iets drastisch verkeerd :+ Woon je thuis en werk je fulltime, dan kun je inderdaad wel flink sparen.

Sparen van een lening vind ik dan weer wat anders, dat is niet je eigen geld en wanneer je het af moet lossen sta je met lege handen (even heel zwart-wit gezegd). Dat zou ik zelf niet meetellen in mijn spaargeld. Overigens heb ik de rekening die mijn ouders bij mijn geboorte voor mij hebben afgesloten ook niet meegerekend, puur zelf verdiend en zelf gespaard geld.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:18

Op mijn spaarrekening staat nu tussen de 5000 en 6000 euro, maar dat is omdat school weer begonnen is en het college geld en de nieuwe boeken weer betaald moesten worden. En ik ben deze zomer lekker vaak op vakantie geweest, waar ik ook niet op m’n geld gelet heb :+ Dus m’n spaarrekening moet weer even aangevuld worden.
Ik heb veel vrienden die aan het eind van de maand amper geld op hun rekening hebben of die eigenlijk nooit iets leuks kunnen doen omdat ze geen geld meer hebben, dat lijkt mij zo vervelend :n

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:19

Als geleend geld niet telt moet ik even de minus knop zoeken hahah :') . Pijnlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:31

Ik heb twee studies gedaan en altijd een of twee paarden gehad toen ik thuiswonende. Betaalde alles zelf, werkte daar ook voor en zorgde ervoor dat ik altijd het collegegeld X 2 op mijn spaarrekening had staan. Wat ik niet echt makkelijk vond... Door mijn tweede studie had ik nergens recht op en moest ik dus wel een auto rijden / ov uit eigen zak betalen. Geeft niks, was een keuze maar daardoor niet echt een flinke spaarrekening kunnen opbouwen. Ben al heel blij dat ik thuis mocht wonen, een kamer had ik niet kunnen betalen.

Tegenover mijn lage spaarrekening (die heus wel genoeg was als buffer voor de paarden) staat echter ook een lage studieschuld. Lenen ontkwam ik niet aan tijdens mijn laatste jaar (half jaar buitenland, half jaar andere kant van Nederland). Maar met die lage schuld ben ik wel blij, liever dat dan andersom voor mij.

Ben gelijk na mijn studie uit huis gegaan en fulltime gaan werken, sparen gaat een stuk makkelijker nu.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:33

Op dit moment onder de 200 euro.. Net een grote aankoop gedaan :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:55

Ik begon op mijn 18e met een dikke 20.000 euro aan spaargeld, maar inmiddels is daar vrij weinig van over. Daarvan heb ik wel 4 jaar kunnen studeren, een laptop aangeschaft, 2 jaar lang in Amsterdam gewoond (meubels etc), een paard gekocht, mijn ogen laten laseren etc. Met andere woorden, ik heb het allemaal vrij goed geïnvesteerd :)

Inmiddels ben ik (morgen) 22 en zit ik op ongeveer 3500 euro spaargeld. Dit ben ik langzaam weer aan het aanvullen om uiteindelijk het huis uit te gaan. In principe is mijn doel om weer minimaal 20.000 euro te hebben i.v.m. het kopen van een huis. Op dit moment gaat sparen wat minder snel, maar over een half jaar ga ik waarschijnlijk fulltime werken dus dan tikt het weer lekker aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:03

Ik leen alles bij elkaar en woon nu nog thuis, dus ik spaar mijn lening momenteel een beetje op. Dan kan ik per jaar berekenen hoeveel geld per maand ik al heb, en hoeveel ik dan nog bij moet lenen.

Momenteel dus best veel spaargeld, maar dat is niet van mij. :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:11

Ik studeer in Duitsland, waar het per jaar slechts rond de 500 euro kost. Ik spaar al jaren voor een eigen paard, en moest door omstandigheden een tussenjaar nemen, waarin ik fulltime heb gewerkt. Ik hoef dus ook niks te lenen of wat dan ook. Ik heb dus zo'n 13000 euro op mijn spaarrekening staan :o

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:25

Ik heb de laatste optie aangevinkt. Helaas is het de laatste maanden flink gezakt maar dat komt wel weer.
Ik ben 22, zit al ruim 3/4 jaar niet meer op school(wel diploma) en heb dik 1,5 jaar fulltime gewerkt. Daarna ben ik 3 maanden in het buitenland geweest. Eerst weer een half jaar fulltime, nu tijdelijk parttime(lekker rustig).

Ik heb overigens een paard, een auto en een scooter die ik allemaal volledig zelf bekostig.

Er zijn maanden geweest dat ik rustig 800 euro spaarde toen ik fulltime werkte. Inmiddels verdien ik net ietsje meer dan dat(door parttime) dus sparen gaat uiteraard minder hard nu.
Met het oog op op mezelf wonen wil ik toch wel weer meer uren gaan maken binnenkort.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:52

Hier ook redelijk wat spaargeld, werk fulltime en woon nog thuis. Maar dat moet ook wel want ze zijn op dit moment ons nieuwbouw huis aan het bouwen dus zodra ze klaar zijn zal dat spaargeld wel snel minder worden :Y) .

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:56

Ik heb afgelopen halfjaar veel gewerkt en nu een spaarrekening van ruim 9.000. Maar dit is wel bestemd voor mijn paarden en om op reis te gaan na mijn afstudeerstage in februari.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:42

Hier ook thuiswonend, maar wel fulltime loon. Niet superhoog, maar zeker ook niet slecht :) Heb alleen mijn paard te betalen, dus sparen voor een huis gaat vlotjes! Moet ook wel, want in Belgie dacht ik dat je 30% van het aankoopbedrag moeg hebben (don't shoot me als dit niet helemaal klopt. Ik gebruik het alvast als richtlijn). Laten we zeggen dat ik via die regel een eenvoudig appartementje kan kopen...