Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel spaargeld heb je?

0 tot 999 EUR
188 (19%)
1.000 tot 2.499 EUR
150 (15%)
2.500 tot 4.999 EUR
136 (14%)
5.000 tot 9.999 EUR
174 (18%)
10.000 tot 14.999 EUR
110 (11%)
15.000 tot 24.999 EUR
86 (8%)
25.000 tot 39.999 EUR
40 (4%)
40.000 tot 64.999 EUR
35 (3%)
65.000 tot 99.999 EUR
11 (1%)
Meer dan 100.000 EUR
29 (3%)

Totaal aantal stemmen: 959

poes

Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 00:02

Opgepast: dit is voor mensen met 'eigen' financiën, dus niet voor studenten of mensen die nog thuis wonen aub!

Er zijn veel topics over geld-uitgaven-sparen. Maar wat ik graag wil weten: hoeveel spaargeld heb je nu echt staan en waarom? Hoeveel wil je erbij en hoeveel spaar je per maand? Waarvoor spaar je? Heb je een maximum?

Voor de poll: ik heb het over los geld op een spaarrekening of geld in beleggingen. Spaar je samen met je partner dan graag het bedrag door 2 delen.

Info of je een huis hebt en bvb aan pensioensparen doet is ook leuk.

Ik ben best benieuwd wat mensen nu opzij hebben staan. Hoewel ik een potje heb, heb ik soms het gevoel dat sommigen veel meer hebben staan. Soms ook minder.

Ik spaar voor 'later'. Een mooier huis of voor als ik ouder word. Ik wil geen kinderen dus alles mag 'op' :D ik geef veel geld uit: aan eten, aan reizen, aan uitjes en vanalles. Daarvoor 'spaar' ik niet. Wat op mijn spaarrekening komt, blijft daar eigenlijk eeuwig staan momenteel. Ik spaar minder dan ik wil nu omdat ik erg veel reis. Ongeveer 500 Pm dit jaar. Ik ben 33, werk 6/7.

Ik ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door poes op 02-10-17 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 00:15

O en mijn spaardoel is 50.000 a 75.000 euro (daar ben ik nog niet hoor Haha) en we hebben een klein koophuis dat we afbetalen. Ik wil later graag een eigen mooier afbetaald huis en genoeg geld om zo op mijn pensioen fijn te kunnen leven.

(Als het even kan wil ik stinkend rijk worden en alleen maar reizen en leuke dingen doen en met dikke auto's rijden en lekker gaan eten Haha :D )

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 00:43

Ik heb genoeg geld op mijn rekening om te kunnen leven en onverwachte zaken op te kunnen vangen.

Ik probeer geen grote gelddoelen na te streven omdat ik het zonde vind van mijn leven. Ik zeg altijd maar, als je morgen hoort dat je nog een korte tijd hebt zijn er belangrijkere zaken dan een dikke auto en een groot huis. :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 00:56

En als je wel lang leeft is een zakcentje wel zo handig. ;-)

Ik heb van heel zuinig naar weinig sparen nu maar de middenweg genomen. Als vrienden weg gaan vallen ga je bewust meer uitgeven maar wat later kan je denken had ik maar.

Waar ik een tijd zei wat moet ik met nog meer geld op de bank....denk ik nu: ik wil sparen om buitenaf te kunnen wonen plus verbouwen. Als ik wel de laatste jaren serieuzer had gespaard was ik een stuk verder geweest.

En mijn auto gaat het eerdaags begeven.

Ik geef een groot deel van mn salaris uit aan huisdieren, uiteten, bios, kleding. Ik bespaar niet op boodschappen.

En van de vrienden waarvan ik het weet....zij hebben in mijn ogen geen stuiver spaargeld. Onder de 1000, dat noem ik geen buffer hebben.

Ipsilonka

Re: Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 01:41

Ik heb gestemd op wat ik op de bank heb staan en toen pas fatsoenlijk jouw op gelezen. We hebben ook wat beleggingen lopen die ben ik vergeten. Voor ons is dat een deel van ons pensioen omdat we een eigen zaak hebben.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 02:24

Ik heb meestal tussen de €500,- en €2.000,- op de spaarrekening staan.
Minimaal €500,- is zegmaar voor nood voor de katten en de max is ivm vrijstelling van bepaalde belastingen.
Heb overigens geen paard, auto, koophuis oid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 04:54

poes schreef:
Opgepast: dit is voor mensen met 'eigen' financiën, dus niet voor studenten of mensen die nog thuis wonen aub!

:+
Alsof je als student niet zelf je financiën hoeft te regelen. Ik wel hoor, geen papa of mama die ook maar een gummetje heeft bijgedragen aan mijn opleiding. Al voordat ik ging studeren had ik een eigen inkomen, eigen uitgaven (huur en dergelijke) en in mijn studententijd, in het tweede jaar om precies te zijn, migreerde ik van een kamer naar zelfstandige woonruimte.

Niet alle studenten over één kam scheren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 06:43

Op moment niks. Twee maand geleden paard gekocht, nieuw zadel etc. Nu verder sparen voor spullen, wedstrijd set, dekens, trailer enzo.

Woon op mezelf, alleen. Geef zeer weinig uit, ben echt zuinig. Vrijwel al het geld wat ik over hou na vaste lasten etc gaat naar de paarden...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:02

Bij mij verschilt het altijd want ik spaar wel met een doel. Een vakantie rekening, rekening voor het huis en rekening voor de auto. Nu ga ik binnenkort een auto kopen, maar dan is die rekening zo goed als leeg. Als minimum wil ik 1500 op de huis rekening voor als er iets onverwachts stuk zou zijn.

Voor het pensioen doe ik extra banksparen, dit is maar 25 per maand maar straks toch een mooi bedrag, vanuit het werk bouw ik ook gewoon pensioen op.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:14

Ik woon net 2 maanden op mijzelf maar vind het echt heel lastig om geld over te houden. Ik woonde eerst thuis en had wel wat vaste lasten maar genoeg geld over. Nu even omschakelen dat ik niet zo maar meer alles kan kopen. Vind het best lastig...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:17

lor1_1984 schreef:
Ik heb meestal tussen de €500,- en €2.000,- op de spaarrekening staan.
Minimaal €500,- is zegmaar voor nood voor de katten en de max is ivm vrijstelling van bepaalde belastingen.
Heb overigens geen paard, auto, koophuis oid.

Welke belastingen bedoel je?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:22

FennaK schreef:
Ik woon net 2 maanden op mijzelf maar vind het echt heel lastig om geld over te houden. Ik woonde eerst thuis en had wel wat vaste lasten maar genoeg geld over. Nu even omschakelen dat ik niet zo maar meer alles kan kopen. Vind het best lastig...

Ik hou ook niet over. Ik zorg dat het twee dagen nadat het binnenkomt, afgeschreven wordt naar m'n spaarrekening.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:23

Zonnetje81 schreef:
En van de vrienden waarvan ik het weet....zij hebben in mijn ogen geen stuiver spaargeld. Onder de 1000, dat noem ik geen buffer hebben.

Mee eens! In mijn ogen heb je minimaal 2 maandsalarissen aan spaargeld nodig. Op die manier heb je altijd een buffer als je salaris te laat wordt betaald, er iets op je werk gebeurt, je ineens een uitkering moet aanvragen waarop je moet wachten etc. Dit geld is dan natuurlijk ook een buffer voor andere onverwachtse uitgaven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:27

Maar is dit spaargeld op de bank of ook wat er in je huis zit?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:28

Ik heb rond de €16000 staan nu. Elke maand stort ik rond de €400 door. Dat wordt verdeeld over potjes. Potje voor later (pensioen aanvullen), katten, calamiteiten, belasting, auto en eigen leuke dingen potje.

Ik huur een kleine woning, ben alleen en heb 4 katten.

Ik spaar dit gewoon door. Heb geen max bedrag in mijn hoofd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:34

Ik studeer maar heb ernstig m'n eigen financiën hoor :+. Huur, boodschappen, schoolgeld etc..
Ik heb nu niet zo veel spaargeld meer, maar ben druk aan het sparen. Ik ben best zuinig van mijzelf en heb een goede bijbaan waar het salaris elke keer hoger uitvalt :+.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:37

Ben toch wel benieuwd naar die 4 stemmers van meer dan €100.000
Waar heb je dat voor nodig en waarom spaar je dat? Een hoog salaris oid?
Laatst bijgewerkt door sanso op 02-10-17 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:38

Koper schreef:
poes schreef:

:+
Alsof je als student niet zelf je financiën hoeft te regelen. Ik wel hoor, geen papa of mama die ook maar een gummetje heeft bijgedragen aan mijn opleiding. Al voordat ik ging studeren had ik een eigen inkomen, eigen uitgaven (huur en dergelijke) en in mijn studententijd, in het tweede jaar om precies te zijn, migreerde ik van een kamer naar zelfstandige woonruimte.

Niet alle studenten over één kam scheren ;)

Nou idd... ik betaal ook alles zelf. Woon in een dure omgeving en een vrij duur huis als je het vergelijkt met andere delen van het land. Voor mijn regio is ie dan wel weer vrij goedkoop aan kosten.
Nu woon ik wel samen en heeft mijn vriend een leuke baan en betaalt logischer wijs iets meer.
Naast mijn school werk ik 2 dagen per week zo rond de 14 uur per week
En af en toe modellenwerk. Dat tikt vaak behoorlijk aan maar is vrij onzeker en onregelmatig dus dat is voor mij 'extra' daarnaast heb ik nog een paard en een hond.
Heel veel spaar ik nu zeker niet. Daar ga ik pas na mijn studententijd mee beginnen. Ik wil nu graag zorgeloos investeren in mezelf.
Alhoewel merken (zoals chanel) toch ook wel een investering is ? :P

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:43

Sinds ik mijn huis gekocht heb en verbouwd heb ik weer een pak minder maar ik heb 15.000 als buffer. Dit is geld waar ik echt totaaaal niet aankom tenzij er iets zou moeten zijn met de honden, of bv schade aan het huis,... en als er iets zou uitgaan ga ik snel weer opsparen naar 15.000

Dan heb ik nog een 2e spaarpotje en dat is geld voor het huis te verbouwen, staat helaas nog maar 5000 euro op maar daar gaat dus momenteel mijn 1e overschot naar toe. De 15.000 lijkt me meer als voldoende voor een veiligheidspotje. Dus daar ga ik voorlopig niet op bij sparen. Eerst mijn huis netjes krijgen, maar dan denk ik toch dat ik nog eeuwig bezig blijf met het huis. Het stalgebouw met garage in hebben we zelfs nog niets aan gedaan, dus daar zal mijn volgende spaarpotje naar toe gaan.

Ik heb als student veel gespaard door een studentenjob te nemen maar echt erg weinig er van uit te geven. Dat maakte dat ik al een fijn potje had om te starten met het huis.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:50

Grote groep in de eerste categorie. Besef wel dat je volgend jaar nog 100% kunt lenen van de bank voor een hypotheek en de notariskosten en overdrachtsbelasting uit eigen vermogen moet komen. Dat kan met dat bedrag op de rekening al niet. Gaat de auto en wasmachine stuk dan kun je m niet vervangen.. Nibud zegt geloof ik minimaal 5000€ op de rekening te hebben. Nu is dat ook al niet veel.

Kun je niet meer sparen? Tja dan is dat zo niets aan te doen. Maar ik heb even naar mijzelf gekeken de afgelopen maand en ik vond het schokkend wat ik aan onzin uitgeef. Ik kan veel meer sparen. Geen oordeel, gewoon een tip. :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:02

sanso schreef:
Ben toch wel benieuwd naar die 4 stemmers van meer dan €100.000
Waar heb je dat voor nodig en waarom spaar je dat? Een hoog salaris oid?

Als je zelfstandig bent en geen pensioen hebt opgebouwd dan is het handig als je voldoende reserve hebt. Als je na een leven lang hard werken alleen van de aow moet leven is dat nogal karig.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:12

Hier student maar wel met koophuis en dus bijbehorende kosten en verzekeringen. Samen proberen we altijd minstens 5000 te hebben. Alles daarboven is voor een spaardoel. Het eerste spaardoel is een paard, daarna een bruiloft ofzo. Sparen nu zo'n 200-400 per maand, niet zoveel aangezien ik nog studeer. Heb zelf ook nog een eigen spaarrekening voor m'n studie en kosten zoals een telefoon. Ik ben gek op sparen. Kan er gerust geld op zetten en dan jaren vanaf blijven.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:27

Ik ben als alleenstaande moeder met koophuis blij dat ik 25 euro per maand kan sparen (voor mijn zoontje spaar ik ook 25 per maand, dus totaal 50)
Heb nu 800 op de spaar staan en op die van mijn zoontje 650
Als ik in de maand meer over hou gaat dat ook naar de spaarrekening
Laatst bijgewerkt door Liselot op 02-10-17 08:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:27

In december een woning gekocht (alleenstaand) en nu 2200 euro aan spaargeld.
Ik heb twee spaarrekeningen een voor leuke dingen (vakantie en dergelijke) en een voor niet leuke dingen (kapotte spullen).
Spaar nu zo een 200 per maand op de niet leuke dingen rekening en 100 op de leuke dingen rekening.
Maar als het een keer een maand minder is dan zij het zo.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:30

Wij zijn net getrouwd dus de spaarrekening is even een stukkie leger dan normaal. :+
Verder als we genoeg hebben lossen we een deel hypotheek voortijdig af, scheelt weer in maandbedrag.

Ik gok dat de mensen die meer dan een ton hebben geen twintigers zijn. Als je jarenlang een inkomen hebt waarbij je maandelijks een deel kan sparen, dan kan het best hard gaan hoor! :) Ik vind het altijd wel leuk om daar rekensommetjes van te maken. Stel dat je €300 per maand spaart, dan heb je na 27,8 jaar sparen een ton. Zonder rente, dus wellicht gaat het nog wel sneller dan dit. En zeg dat je geen kinderen hebt en als stel €1000 per maand spaart, hoef je maar 8 jaar te sparen voor je eerste ton en dus 16 voor 100.000 per persoon.
Toch goede stimulans om wat meer te sparen vind ik altijd. ;)

Zelf zou ik graag eerder dan mijn 67e (of welke leeftijd het dan ook mag zijn) met pensioen willen of dan in ieder geval minder willen werken, dus spaar ik daar graag nu al wat voor. Mocht iemand dat interessant vinden: http://www.earlyretirementextreme.com is een grappige site om daar meer over te lezen. Mij veels te extreem hoor, maar leuke inspiratie.