Prijzen studentenkamers te hoog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Prijzen studentenkamers te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:28

(ik weet niet of dit goed staat)

Hoi bokkers! :)

Zoals velen op dit forum ben ik dit jaar begonnen met studeren. Ik heb het geluk dat mijn studie heel dicht bij huis is en ik dus nog niet noodzakelijk op kamers hoef (al ben ik wel rond aan het kijken), maar niet iedereen heeft dat "geluk".

Het valt mij echter op dat de prijzen voor studentenkamers zo ontzettend hoog zijn. Hier in [naam] is het gemiddeld zo'n 450 euro per maand voor iets van ongeveer 20 vierkante meter, vaak kleiner. Laatst zag ik zelfs dat iemand 700 euro per maand voor 10 (!) vierkante meter durfde te vragen.

Het gekste vind ik eigenlijk nog dat je als je nog geen 23 jaar bent, je huurtoeslag krijgt wanneer de huurprijs onder de 405 euro is, maar de meeste kamers die ik ben tegengekomen kosten meer dan dat. Wanneer je ouder dan 23 bent, krijg je huurtoeslag wanneer je kamer onder de 700 euro kost.

Ligt het aan mij, of is dat best krom? Juist de beginnende studenten die nog niet zo oud zijn hebben geen cent te makken, maar mogen in de meeste gevallen wel de volle mep betalen. Als je ouder bent en mogelijk al een baan hebt, heb je meer "kans" op die huurtoeslag. Zeker nu alles geleend of bij elkaar gewerkt moet worden (ik klaag daar overigens niet over, ik zie het lenen als investeren in je toekomst), zou er ergens wel een "compensatie" kunnen zijn. Studentenkamers zijn gemiddeld hartstikke duur, en dan is er vaak ook nog op geen enkele manier een tegemoetkoming.

Ik ben benieuwd hoe bokt hierover denkt! :)

Ps. Ik heb het uiteraard over de kamers met eigen voordeur, al zouden kamers zonder eigen voordeur imo ook wel huurtoeslag mogen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-17 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Re: Prijzen studentenkamers te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:33

Voor kamers krijg je vaak geen huurtoeslag, dan moet je een eigen voordeur hebben.

Ik vind de prijzen van kamers ook belachelijk. Daarom deel ik nu een appartement met mijn vriend. 4 slaapkamers, badkamer, wc en woonkamer voor 270€ p.p. :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:34

Je krijgt in de meeste gevallen geen huurtoeslag met een kamer hoor :)
Voor huurtoeslag moet je namelijk zelfstandig wonen, op kamers deel je meestal voordeur, badkamer, keuken etc met anderen.

En ja, studentenkamers zijn duur. Maar daarom is er het puntensysteem :). En die geldt wel ook voor kamers. Oftewel, er is een maximale huur voor een kamer.
Enkel voor studentenhotels geldt dit niet, want dat is een 'hotel'...

edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rijs-kamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:09

Kaus schreef:
Voor kamers krijg je vaak geen huurtoeslag, dan moet je een eigen voordeur hebben.

Ik vind de prijzen van kamers ook belachelijk. Daarom deel ik nu een appartement met mijn vriend. 4 slaapkamers, badkamer, wc en woonkamer voor 270€ p.p. :D

Ik heb het uiteraard over die met eigen voordeur, heb het even aangepast! :)

En wat slim om een appartement te delen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:19

De prijzen zijn belachelijk. Ik hen voor hetzelfde bedrag gewoon een eensgezinswoning.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:21

Echt belachelijk zo duur.. 700 eup p/m. Ik woon nu in Antwerpen, naast het station en dus bijna in het centrum (paar minuten lopen): 385 euro per maand. En dat is prima te doen :)

Ik wil hierna een kamer zoeken in Alkmaar en dat is al meteen een stuk duurder. Moet je nagaan, Rotterdam, bijna niet te doen joh. :oo Maar ik begrijp ook niet waarom mensen 700 euro voor een kamer van 10 m2 vragen. Willen ze gewoon winst maken of is de vloer van goud ofzo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:22

Enerzijds belachelijk, anderzijds reisde ik gewoon twee uur enkele reis naar m'n opleiding destijds...
Weet niet hoe de ov regelingen tegenwoordig voor studenten zijn?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:23

Hier in de omgeving wonen de meeste studenten noodgedwongen nog thuis. Puur omdat ze belachelijke bedragen vragen voor hokken waar ik mijn hond nog niet eens in zou laten wonen.

Mijn zus betaalde 550 euro in de maand voor een soort kast met een mini keuken en badkamer die je dan deelde met 10 mensen. Ratten, vochtplekken en schimmels waren nog niet eens de ergste problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:26

alice0cullen schreef:
Hier in de omgeving wonen de meeste studenten noodgedwongen nog thuis. Puur omdat ze belachelijke bedragen vragen voor hokken waar ik mijn hond nog niet eens in zou laten wonen.

Mijn zus betaalde 550 euro in de maand voor een soort kast met een mini keuken en badkamer die je dan deelde met 10 mensen. Ratten, vochtplekken en schimmels waren nog niet eens de ergste problemen.

:n Het is echt triest.

Moet de overheid daar nou niet iets aan doen? Ervoor zorgen dat studenten niet zo achterlijk veel hoeven te betalen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:29

Knuppel in het hoenderhok gooien... studeren is een keuze, op kamers gaan ook....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:32

Zolang mensen het maar betalen, blijven ze het aanbieden...

Ja het is gestoord inderdaad, vind ik ook. Maarja...
Ik woon nu lekker single op mijn appartement met eigen voordeur voor 470 all in...
(praktisch ivm werk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:33

LadyMadonna schreef:
Knuppel in het hoenderhok gooien... studeren is een keuze, op kamers gaan ook....

Dat zeker. :j Ik heb het geluk dat ik dichtbij studeer, maar anders zou ik die klap geld ook gewoon lenen en betalen, ook al zijn de prijzen belachelijk hoog. Ik wil graag studeren en mijn dromen waarmaken.

Maar ik kan begrijpen dat een ander daar niet voor kiest. Al kom je zonder studie tegenwoordig niet ver meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-17 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:35

Vraag en aanbod. In Utrecht bijvoorbeeld is natuurlijk enorm veel vraag en daarmee het aanbod heel klein. Hetzelfde geld voor Rotterdam denk ik.
Maar de steden kunnen er zelf ook genoeg aan doen. Leegstaande panden verbouwen of nieuwe studentenhuisvesting bouwen. Hier in Breda is de laatste 2 jaar heel veel bijgebouwd en nog steeds komt er meer en meer bij.

Ik betaalde toentertijd €200 voor 16 m2 in Tilburg en €275 voor 12 m2 in Breda. Dit was inclusief alles.
(2003-2010)
Maar echt de prijzen nu vind ik ook echt niet normaal meer.

Ook als je een huurhuis voor jezelf wil is het echt drama. Dan vallen de huurprijzen mee, maar dien je eerst minstens 10 jaar op een wachtlijst te staan voordat je in aanmerking kan komen.
Urgentie krijg je alleen als je situatie levensbedreigend is.
Nu heb ik wel geluk gehad toen mijn relatie vorig jaar op de klippen liep. Ik had binnen twee maanden iets gevonden. Ook al betaal in over het algemeen ook vrij veel voor de studio die ik nu huur. Maar ik kan het betalen, zit op een perfecte locatie en heb alles wat ik nodig heb.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:36

LadyMadonna schreef:

Studeren is een keuze, maar zonder studie kom je tegenwoordig niet ver meer.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:43

Op kamers gaan is inderdaad een keuze. Maar als het OV constant tegenwerkt en dat je studie in de weg zit. Dan word het al snel geen keuze meer helaas.

Dat was voor mij toentertijd al een van de redenen om op kamers te gaan. Ik denk dat dat nu ook nog wel zo is.
Al hebben de meeste treinen nu ook Wifi en hebben de meeste internet op hun telefoon waardoor je ook in de trein meer aan school kan doen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:46

En mijn ouders maar klagen over 300 voor een tussenwoning. Ik betaalde 385 incl voor een kamer van ong 5 x 4 m ofzo. Ga zeker nooit weer op kamers of iets huren, of koop iets en ga je andere kamers verhuren, familie van mij doet dat, maar weet niet hoeveel zij per kamer vragen.

Ligt ook aan de vraag en de huizen zijn daar duurder in de grote (studenten)steden vandaar ook die huurprijzen. In Leeuwarden valt het nog wel mee.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:07

Net alsof een studie zo goedkoop is tegenwoordig. Als je thuis blijft wonen is je studiebeurs enorm laag heb ik ondervonden. Zo laag dat een aantal klasgenoten en vrienden zijn gestopt met de opleiding en niet eens meer naar school kunne zonder een torenhoge schuld op te bouwen waar je eigenlijk niet meer vanaf komt.

Echt geen fijne start als je nog een carrière moet opbouwen.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:20

Haha studiebeurs, wat is dat? Helaas is tegenwoordig alles een lening en moet je alles terug gaan betalen. Ik woon toevallig op kamer in Rotterdam maar ik huur bij stadswonen. Mijn kamer is erg groot (24m) en ik heb een eigen badkamer en halletje waardoor dit geldt als een eigen voordeur en ik dus een behoorlijk bedrag huurtoeslag krijg.

Ik leen ook bij duo voor boodschappen en de rest van de huur en durf ook niet op duo in te loggen om te kijken wat mijn studieschuld ondertussen is, een ding weet ik wel en dat is dat het veel is...

Ik ben inderdaad ook op kamers gegaan door het slechte OV. Mijn ouders wonen hier 40 km vandaan en met de auto is het net iets meer dan een half uurtje. Echter met het OV doe je er bijna anderhalf uur over en gaan er geen bussen meer na 11 uur 's avonds waardoor ik mijn hele studententijd wel kon vergeten. Ik ben erg blij met mijn kamer maar het kost wel een hoop

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:36

Huh?? Sinds wanneer krijg je vd huurtoeslag op kamers onder de 405euro?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:59

alice0cullen schreef:
Net alsof een studie zo goedkoop is tegenwoordig. Als je thuis blijft wonen is je studiebeurs enorm laag heb ik ondervonden. Zo laag dat een aantal klasgenoten en vrienden zijn gestopt met de opleiding en niet eens meer naar school kunne zonder een torenhoge schuld op te bouwen waar je eigenlijk niet meer vanaf komt.

Echt geen fijne start als je nog een carrière moet opbouwen.

De studiebeurs bestaat niet meer, als je gaat studeren krijg je helemaal niks meer. Het maakt niet uit of je thuis woont of op kamers.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 04:51

Dit is toch al jaren en jaren zo? Niks nieuws.
Zo lang er zoveel vraag naar kamers is zullen kamers (te) duur blijven.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:43

Wat ik zo gek vind, toen ik met mijn moeder en zus in een huurhuis woonde (wij hadden de eerste en tweede verdieping, iemand anders de begane grond), betaalde mijn moeder minder dan de meeste studentenkamers. Dat is dan toch ook krom?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:54

Maar wat zit er inbegrepen bij de huur? Zoals g/w/l? De studentenkamers die ik heb gehad waren allemaal inclusief zulke zaken, maar ik weet ook dat dat niet overal zo is. Maar als ik zie waar ik nu allemaal zelf voor betaal en toen niet, dat is een bedrag boven de 100 euro per maand.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:23

Mijn huur huis komt elke keer vertellen dat we zulke Ekkersrijt goedkope kamers hebben (betaal 280 euro voor 14-15m2 inclusief). Maar hun kale huur is gewoon maximale van wat mag en het huis is echt in jrakammikige staat, echt mega krakkemikkig , het werkt allemaal maar dat is het wel. Wij zijn hele nette bewoners maar dingen blijven gewoon geen 100 jaar goed. Alsnog ben ik blij met mijn huur want bijna overal wordt je afgezet. Mijn makelaar (die mij ook flink afzette want hij heeft geen huurder hoeven zoeken maar laat mij wel even 150 euro betalen voor een contract waar hij alleen de naam en datum op heeft veranderd....(wat gewoon niet mag maar je kan er niets aan doen)).
Vertelde mij dat hij aan internationals gewoon kleine kamertjes voor 500 euro verhuurd want weten zij veel van het huurpunten systeem, en hij zat er nog bij te grinikken ook. Bah

En we krijgen geen afrekening aan t einde van t jaar. En ik weet wel bijna zeker dat die 4*70 euro per maand vrij veel is voor alle gwl in dat huis, maar wat doe je er aan

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:36

Lous schreef:
Op kamers gaan is inderdaad een keuze. Maar als het OV constant tegenwerkt en dat je studie in de weg zit. Dan word het al snel geen keuze meer helaas.

Dat was voor mij toentertijd al een van de redenen om op kamers te gaan. Ik denk dat dat nu ook nog wel zo is.
Al hebben de meeste treinen nu ook Wifi en hebben de meeste internet op hun telefoon waardoor je ook in de trein meer aan school kan doen.

Dit dus.
Ik reis zo'n 1.5 uur naar school (en als ik savonds reis na 7 uur zo 2 uur er over.)

Ik ga altijd op tijd weg. Ben altijd standaard een half uur of 3 kwartier te vroeg. Juist om vertragingen op te vangen. Maar als iemand voor de trein springt of er is een defecte trein dan kom ik met geen mogelijk heid meer binnen 2 uur op school.
Grootste nadeel van de HvA is dat als je 2x later dan 15 minuten binnenkomt je uitgesloten wordt van het vak. Ongeacht de reden. Dus meteen een studie vertraging.

En dat is gewoon triest. Gelukkig zijn er leraren die wel begrijpen dat het ov ongelukkig is (zijn vaak leraren die dus zelf er mee reizen ook wel eens problemen er van ondervinden.)

En een kamer in A'dam is echt onbetaalbaar.