auto ongeluk, wie betaald schade?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:58

Goof schreef:
ze had er verdorie wel voor kunnen zorgen dat ze niet van de berg af reed.


Ja want meiske is voor d'r lol van die berg/heuvel afgecrossed? Kom nou zeg. Ongelukken gebeuren en die zijn héél erg vervelend maar daar kan je ook niet altijd wat aan doen, daarom zijn het ongelukken. Jij weet toch ook zeker de omstandigheden niet of wel?

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:32

Maartje1990 schreef:
Ja want meiske is voor d'r lol van die berg/heuvel afgecrossed? Kom nou zeg. Ongelukken gebeuren en die zijn héél erg vervelend maar daar kan je ook niet altijd wat aan doen, daarom zijn het ongelukken. Jij weet toch ook zeker de omstandigheden niet of wel?

Niemand zal voor de lol schade maken-veroorzaken. Maar het siert diegene die verantwoordelijk is-zijn wel als er dan ook voor betaald wordt.

Exitium

Berichten: 7153
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:18

Doubtless schreef:
Petpa schreef:
Ze is niet gedwongen om te gaan rijden.

En "Als hij zelf de bocht had gemist had hij ook kunnen betalen" is voor mij erg kort door de bocht ;-)


Jij weet toch niet hoe ze onder druk is gezet?

Vraag is of dat van belang is. Als iemand onder druk van vrienden met drank op achter het stuur stapt ('anders komen we niet meer thuis vandaag') en staande gehouden wordt, is de boete ook voor degene die rijdt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:28

Ik vind dat die moeder haar zoon aansprakelijk moet stellen. Dat is gewoon een banketstaaf die een auto leent en daarna gaat drinken. Daar hoeft geen rechter bij ook.

Ik denk trouwens dat het meisje het wint in de rechtbank.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:32

Ik zou ook zeggen, meisje betaal niet zomaar. Je zou nog best eens goede kansen maken in de rechtszaal, zeker met die vreemde rechtsspraak hier in Nederland.
Ze proberen niet voor niks zo snel mogelijk dat meisje te imponeren met zo'n brief vanuit advocaat/rechtsbijstand. Een dag later al een brief is toch raar, ze proberen er niet eens onderling uit te komen, dat schept bij mij al vraagtekens.
En inderdaad als je veel googled, kom je veel gelijknamige zaken tegen, waarbij de eigenaar zelf opdraait voor de schade.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:48

Ik denk dat dit nog wel eens een moeilijke zou kunnen worden (wat ook blijkt uit hetgeen reeds gepost is.).
Ik zou er, als ik het meisje was, ook een advocaat bij halen en het laten uitvechten door mensen die effectief weten hoe de wet in elkaar zit.

Hier in België is mij altijd verteld dat de auto verzekering van de auto er tussen moet komen indien je een ongeluk doet met een geleende auto. Wel wordt er onderzocht of je die auto regelmatig leende als je niet als bestuurder op de verzekering stond. Maar het gaat hier niet om een regelmatig iets dus in dit geval zou ik er van uit gaan dat de verzekering van de auto het moet klaren.

Hoop wel dat het meisje hier een les uit leert voor de toekomst: als je gevoel nee zegt, niet doen. Niet, niet, niet. Hoezeer je 'vrienden' ook pushen (als je dat al vrienden kan noemen.)

Toushie

Berichten: 7277
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:24

Hier ook al eens aan de orde geweest , auto uitgeleend , in een eenzijdig ongeluk geraakt en total loss.
Heel simpel, wa verzekerd . auto heeft een eigen verzekering.
De rest was mijn eigen pakkie an. De auto was niet gestolen , ik heb hem uitgeleend dus goedkeuring ervoor gegeven.

Nu is het netjes opgelost en heeft de bestuurder zelf gedeeltelijk kosten gedekt.
Toch krijg je te maken met je no claim , jou auto heeft schade veroorzaakt dus het is jou no claim.

Ben het eens met bruintje dat moeder en zoon eens moeten babbelen want die zou rijden.

Zelf denk ik dat het meisje nog wel eens in haar recht staat.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:59

Zo ver ik weet is het ook altijd de eigenaar die verantwoordelijk is behalve wanneer de auto gestolen is.
Maar afezien daarvan zou ik heel erg boos worden op mijn zoon. Je leent een auto weet dus heel goed dat je nog gaat rijden, gaat drinken en dan kun je 'opeens' niet meer rijden. Die auto komt niet zomaar uit de lucht vallen je weet al de hele avond dat je nog moet rijden..

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:06

meggiemeg schreef:
Maartje1990 schreef:
Ja want meiske is voor d'r lol van die berg/heuvel afgecrossed? Kom nou zeg. Ongelukken gebeuren en die zijn héél erg vervelend maar daar kan je ook niet altijd wat aan doen, daarom zijn het ongelukken. Jij weet toch ook zeker de omstandigheden niet of wel?

Niemand zal voor de lol schade maken-veroorzaken. Maar het siert diegene die verantwoordelijk is-zijn wel als er dan ook voor betaald wordt.


Want? Dat is toch gewoon verzekeringswerk? Wat een onzin.

Maar mijn reactie was bedoeld op dat wat ik had gequote en daar stond dat ze ee voor had moeten zorgen niet van de berg af te rijden. Soms kan je er gewoon niks aan doen en kun je daar dus niet voor zorgen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:13

Maartje1990 schreef:
Dat is toch gewoon verzekeringswerk?

Dat is nu net het probleem, deze auto is niet verzekerd tegen dit soort schade ;(

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:13

Het is dus geen verzekeringswerk kunnen we lezen op diverse sites

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:07

Ik zou echt nooit de auto van mijn ouders geleend hebben een zelf gaan drinken. Ik hoop dat de zoon aansprakelijk gesteld kan worden, wat een eikel.
Máár goed, wat ik hoop maakt voor de wet niets uit..

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:20

Rex_Rolfo schreef:
Maartje1990 schreef:
Dat is toch gewoon verzekeringswerk?

Dat is nu net het probleem, deze auto is niet verzekerd tegen dit soort schade ;(

Dat is toch zeker hun eigen keus? Als zoonlief hem in de prak had gereden hadden ze het ook niet terug gekregen. Zij kiezen ervoor niet volledig te verzekeren, haar zoon kiest ervoor te drinken terwijl hij bob is, dus hun probleem

Ik heb ooit de auto van mijn moeder total loss gereden, ik had wel direct toestemming van haar, dus ik was het kind hier, maar nooit een probleem met de verzekering geweest :n ook niet bij een situatie zoals hier beschreven is bij vrienden van mij. Het hangt er echt vanaf wat jij zelf hebt gekozen als auto-eigenaar voor verzekering

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 20:31

Ik begrijp niet waar iedereen het opeens vandaan haalt dat de zoon van de eigenaresse de jongen was die ging drinken. Dat heb ik toch echt nergens gemeld. Een van de jongens had gedronken en de ander was moe. Wie van de jongens wist ik niet.

Maar dat doet er ook niet toe. Hij kreeg de auto van zijn moeder, dus hij had ook iedereen veilig terug moeten brengen.

Ik zie een heleboel reacties voorbij komen waarin alleen maar de eigen mening wordt weergegeven...en die verschillen hier en daar :D .
Ik wil eigenlijk gewoonweg weten hoe het wettelijk geregeld is.

En als ik het goed bekeken heb, dan ben je als eigenaar ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor de schade, behalve als de lener onverantwoordelijk met je auto is omgegaan.
Ik denk niet dat dat hier het geval is; het is gewoonweg een ongelukkig ongeluk geweest, waarbij misschien ook de onervarenheid van de (beginnend) bestuurster een rol heeft gespeeld.
En als de auto was meegenomen zonder te vragen, dan was het ook een andere situatie geweest. Maar dan nog: zoonlief had hem dan zonder te vragen meegenomen. Meisje wist niet eens dat het zijn auto niet was.

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:09

Moeder wist dat ze een auto uitleende aan haar zoon die niet voldoende verzekerd zou zijn.
Meisje heeft nu pech dat zij de schade rijdt, maar zoon had het net zo goed kunnen zijn....

Zelf maak ik altijd afspraken voor ik in een vreemde auto stap.
Ze is stom geweest dat ze niet geweigerd heeft.
Als je je niet goed voelt bij het rijden moet je niet toestemmen.
Maar haar nu maar de schuld geven van alles is niet eerlijk.
Moeder heeft zelf auto uitgeleend.
En dat die meid reed ipv haar zoon moet ze haar zoon maar op aanspreken.

Wat een moeilijke kwestie dit zeg! Dat meisje uit coulance wat meebetaald vind ik netjes. Zij heeft die schade gereden. Maar dat het hele bedrag op haar neer zou komen schrik ik van.
Jongen was er zelf bij toen hij het rijden op haar afschoof...

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:15

Rex_Rolfo schreef:
Maartje1990 schreef:
Dat is toch gewoon verzekeringswerk?

Dat is nu net het probleem, deze auto is niet verzekerd tegen dit soort schade ;(


Dat is de keuze van de eigenaren geweest en niet de schuld van het meisje

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:16

Maar het meisje zal van een rechter NOOIT 100% hoeven vergoeden. Niet alleen omdat dit in de gegeven situatie niet redelijk is (er is zo'n wetsartikel waarin de rechter kijkt wat redelijk en billijk is voor beide partijen), maar ook omdat het eigenlijk nooit redelijk is de LENER 100% te laten vergoeden. Waarom niet? Omdat je je als lener niet kunt vergoeden tegen deze schade. Stel dat ze een nieuwe auto in de prak had gereden, wie heeft er nou zo even 20.000-30.000 euro liggen?? De enige die zich tegen dit soort schade kan verzekeren is de eigenaar van de auto, dus zal die ook iig een deel moeten betalen. De lener is verantwoordelijk voor het ongeluk, maar de eigenaar is verantwoordelijk voor het feit dat de verzekeraar niets uitkeert.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:54

Dit dus. :j

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:51

Even verbetering, kan mn post niet meer aanpassen :Y)

Omdat je je als lener niet kunt verzekeren tegen deze schade.

tengeltje11
Berichten: 7145
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:31

Ik ben wl nieuwsgierig hoe dit uiteindelijk zal uitdraaien en wie wat op zich zal moeten nemen....

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:44

Interessante kwestie idd. Ik heb ook even gezocht omdat ik toch wel nieuwsgierig werd hoe dat zit. Op de site van Unive vind ik er trouwens het volgende over:

Citaat:
Autoschade verhalen op autolener
Problematischer is het als de autoschade niet gedekt is op uw autoverzekering. U bent en blijft in dat geval verantwoordelijk voor de kosten. U kunt proberen de schade te verhalen op de autolener, maar dat zal de onderlinge verstandhouding niet ten goede komen. Als u voor dit soort juridische kosten niet verzekerd bent, kan het verhalen van de schade bovendien duur uitpakken. En het is lang niet zeker dat u gelijk krijgt, omdat u zelf het risico heeft genomen om uw auto uit te lenen. Ook biedt de aansprakelijkheidsverzekering van degene aan wie u de auto heeft uitgeleend, geen uitkomst. Aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt met een motorvoertuig, is op een gewone aansprakelijkheidsverzekering namelijk nooit verzekerd.

Auto uitlenen en boetes
Stel dat degene die uw auto leent geflitst wordt. Wie moet dan volgens de wet de boete betalen? Dat is de kentekenhouder, dus u. Gaat het om een zware verkeersovertreding gemaakt in het buitenland, dan kunt u wel de gegevens van degene die uw auto heeft geleend doorgeven. De boete valt dan bij hem op de deurmat.

Wat kunt u doen?
Als u uw auto uitleent, bepaal dan vooraf of u bereid bent het risico van schade en boetes te nemen. Vertrouwt u degene die uw auto leent voldoende, maak dan toch vooraf goede afspraken voor als er iets gebeurt. Hij kan bijvoorbeeld gemaakte schade betalen, zodat u deze niet hoeft te claimen bij uw verzekeraar. Of hij kan de premieverhoging van uw autoverzekering vergoeden als u wel claimt. En boetes komen vanzelfsprekend voor zijn rekening. Gebruikt iemand anders regelmatig uw auto, dan kunt u de afspraken zelfs vastleggen in een contract.


Nu is dit uiteraard vanuit het oogpunt van de verzekeraar geschreven, dus ik zou er niet zonder meer blind op vertrouwen dat dit correct is. Ik volg ook om te zien hoe dit uitpakt.

Edit: op de rechtspraak is er wel een vergelijkbare uitspraak:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... uitgeleend

Citaat:
Aan betrokkene is een verkeersboete opgelegd, omdat een vriend van haar zoon in haar auto te hard heeft gereden. Betrokkene stelt dat de auto tegen haar wil door een ander is gebruikt en vindt dat de boete niet voor haar rekening mag komen.

Volgens de kantonrechter is voldoende aannemelijk geworden dat betrokkene aan de bestuurder tijdens de gedraging hiervoor geen toestemming heeft gegeven. Naar het oordeel van de kantonrechter is echter niet aannemelijk gemaakt dat de bestuurder tijdens de gedraging vóór de rit door betrokkene uitdrukkelijk is verboden achter het stuur plaats te nemen. Betrokkene heeft haar auto vrijwillig uitgeleend aan haar zoon en daar mee wel de verantwoordelijkheid over het voertuig, maar niet de aansprakelijkheid overgedragen. Uit het beroep maakt de kantonrechter op dat de zoon op de terugreis gewoon is meegereden en thuisgekomen. Hieruit volgt dat de autosleutels in ieder geval niet ontvreemd zijn en de auto niet gestolen. Hooguit kan de conclusie getrokken worden dat de zoon zijn verantwoordelijkheid niet heeft genomen. Nu betrokkene haar zoon deze verantwoordelijkheid vrijwillig heeft gegeven en onvoldoende aannemelijk is gemaakt dat de bestuurder tijdens de gedraging vantevoren uitdrukkelijk door betrokkene is verboden de auto te besturen, blijft betrokkene naar het oordeel van de kantonrechter aansprakelijk voor de gedraging.

Mer1980

Berichten: 18871
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:25

Helaas ervaringsdeskundige recent. Niet helemaal hetzelfde, want gelukkig mijn auto all-risk verzekerd en de schade is te verhalen, maar juridisch wel duidelijk antwoord gekregen wat ook van toepassing is op het verhaal van TS.

Ik heb de pech gehad een niet heel goede auto over te hebben genomen van een particulier. Binnen een paar maanden heb ik zoveel ellende gehad met mijn auto dat ik er €2000,- aan heb moeten verspijkeren om het kreng weer goed te krijgen en dat op een aanschafwaarde van €2850,-. Helaas worden auto's niet meer waard als je ze weer gewoon goed op de weg hebt. De dagwaarde bij totall-los was overigens €3250,-.

Mijn broertje zat in nood, huilend belde hij mij op of hij alsjeblieft mijn auto mocht lenen om naar een bruiloft te gaan in Duitsland. Wij hebben er 2 staan dus hij mocht mijn bakje wel lenen voor het weekend. Auto is geheel opgeknapt dus hij mocht hem zo meenemen. Helaas sloeg het noodlot toe. Volledig buiten zijn schuld om kwam hij in Duitsland terecht in een kettingbotsing. Gelukkig beide inzittenden niet ernstig gewond. Zijn vriendin had wel een gat in haar hoofd, maar mocht gelukkig na controle weer terug naar huis. Maar dan komt de ellende voor mij. een Nissan Micra knapt niet op in een kettingbotsing. De politie heeft netjes een rapport opgesteld en heeft ook duidelijk aangegeven dat mijn broertje niet schuldig was, maar dat de meneer achter hem absoluut niet heeft op zitten letten. Micra was compleet ontwricht en niet meer te redden. '

En dan... Het heeft ruim 2 weken geduurd eer mijn micra naar een schadebedrijf werd gebracht. Al die tijd had ik geen auto en ik kreeg alleen een vervangende auto als mijn auto in reparatie zou staan. Alleen de auto was er niet dus ik kreeg geen vervangende auto. Terwijl ik er wel een nodig had. Gelukkig kon een vriend mij even redden en mocht ik kosteloos een auto van zijn garage lenen. Helaas werd mijn auto binnen 2 dagen totallos verklaard door de expert. Niet meer te redden. Ik heb alle spullen van mij, mijn broertje en zijn vriendin eruit gehaald en teruggegeven (behalve de wegwandelende etenswaren na 2 weken stilliggen in de auto).

Dan is het wachten op de verzekering. De auto moest namelijk verkocht worden door een opkoper, dan kon de auto gevrijwaard en het verzekeringsgeld uitgekeerd worden minus het eigen risico. Ik kreeg dus na bijna 3 weken eindelijk €3000,- gestort. Het eigen risico van €250,- krijg ik pas als de schade verhaald is bij de tegenpartij. Die zit in Duitsland. Ondertussen is het ongeluk bijna 4 maanden terug gebeurd en het eigen risico is nog steeds niet binnen.

Ik als eigenaar van de auto ben dus al mijn extra investeringen in mijn auto kwijt. De nieuwe banden (Hankook's) nieuwe LM velgen, extra reparaties, etc.... Weg, foetsie, door de plee. En mijn broertje? Die heeft 0,0000000 euro meebetaald. Tsja het is niet zijn schuld, hij kon echt niets doen aan het ongeluk en helaas je kan het feit dat ik pech had met mijn auto bij aanschaf niet op hem verhalen. Het was wel verdomde zuur dat hij lekker op vakantie is gegaan dit jaar en ik dat niet kon omdat mijn spaarcentjes opgingen aan een andere auto....

Moraal van het verhaal. Of je er nu wel of niets aan kon doen, of je nu wel of niet een all-risk verzekering hebt met je auto . LEEN DAT KRENG NOOIT UIT! Je bent ALTIJD de banketstaaf. Als eigenaar ben je zelf verantwoordelijk voor de schade en moet je op de blaren zitten bij financieel verlies. Mijn auto gaat dus echt nooit maar dan ook nooit meer bestuurd worden door een ander dan mij of mijn partner.

Meisje is dus niet verplicht om te betalen. Het zou die jongen sieren dat hij zelf opdraait voor de kosten, Maar juridisch gezien is zijn moeder gewoon de sjaak. Net als bij mij: had ik mijn auto maar niet uit moeten lenen. Mensen onderschatten het risico in deze....

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:41

Mer1980, had je van de verzekering meer uitgekeerd gekregen als jijzelf de bestuurder was geweest ten tijde van het ongeval dan?

Jis_

Berichten: 11638
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:43

bruintje123 schreef:
meggiemeg schreef:
Het is inderdaad fijn dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurt.
Echter zou het die jongelui wel sieren als ze de koppen bij elkaar steken het bedrag lappen voor de auto, moeders heeft hier ook niet om gevraagd.

Nee moeders niet, wel heeft ze een waardeloze zoon opgevoed die zich niet aan de vooraf gemaakte afspraak hield.
Wat was er gebeurt als ze allemaal hadden gedronken? Met de gedachte dat de bob vrij zou zijn van drank?

Dus laat zoontje lief maar fijn dokken. Weet hij wat de consequenties zijn aan je niet aan de afspraken houd.


Vind het nogal wat om deze jongen gelijk als waardeloos te bestempelen. Dom van hem om wel te gaan drinken maar verstandig niet te gaan rijden, zijn er zat die dat dan wel doen. Wel mee eens dat ik als ouder in dit geval zal zeggen dat zoon voor een deel moet betalen.

Jis_

Berichten: 11638
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:45

@Mer1980, jammer dat jouw broer een vakantie boven jou helpen verkiest. Ten slotte hielp jij hem ook toen je je auto uitleende. Ik vind dat wel wat zeggen over hem.