auto ongeluk, wie betaald schade?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:49

Eerst moet er gekeken worden naar de aansprakelijkheid. Natuurlijk kun je als bestuurder voor een deel aansprakelijk zijn. Maar wat veel mensen hier vergeten is de risicoaanvaarding die jij als eigenaar van de auto hebt, juist door het uitlenen van de auto aan anderen. En dan kun je daar weer op zeggen: ja maar, ze had de auto niet aan dat meisje uitgeleend maar aan haar zoon. Klopt, maar dat maakt niet dat het meisje daardoor MEER aansprakelijk is. Eerder dat er ook een deel bij de zoon komt te liggen. 1

Wat hier de uitkomst van is, kan alleen de rechter bepalen. De mate van aansprakelijkheid zal vastgesteld moeten worden. En dat gebeurt op basis van zo veel verschillende factoren.

Hoe het gesprek is gegaan tussen de jongen en het meisje is eigenlijk voor ons ook irrelevant. Wij kunnen die aansprakelijkheid niet bepalen. Dat is niet onze taak.

Het meisje kan een paar dingen doen:

- schrikken en het gehele bedrag betalen
- negeren en hopen dat het overwaait
- proberen te overleggen met de tegenpartij om tot een schikking te komen
- zelf een advocaat in arm nemen en tot een schikking komen
- de gang naar de rechter maken

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 12:52

Exitium schreef:
Dan nog zie ik niet in waarom de eigenaresse geen aangifte zou kunnen doen. Die heeft de auto aan haar zoon uitgeleend, en niet aan een vriendin van haar zoon.


Ik ga er van uit dat alle leden van een gezin in gelijke mate mogen beslissen over de auto.
Blijkbaar wist het meisje ook niet dat de auto niet van de jongen was. En kwam ze er naderhand pas achter dat de auto van zijn moeder was.

Zou wat zijn als je ook nog eens beticht wordt van diefstal, terwijl ze in goede trouw ervan uit ging dat het de auto van die jongen was.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:59

bruintje123 schreef:
Ik denk dat het eerlijkste is dat de eigenaar/jongen gewoon zijn verlies neemt.
Hij was bob maar kon het niet laten toch te zuipen en heeft zodoende dat meisje toch wel een soort van gedwongen te rijden.
Nee ze had geen pistool op het hoofd, maar iedereen wil naar huis en dan krijg je toch een groepsdruk.
Had hij zich gewoon aan de afspraak gehouden die van te voren was gemaakt, hij bob, was dit niet gebeurt.
Beter allemaal blij zijn dat iedereen er zonder letsel vanaf is gekomen.

Het is inderdaad fijn dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurt.
Echter zou het die jongelui wel sieren als ze de koppen bij elkaar steken het bedrag lappen voor de auto, moeders heeft hier ook niet om gevraagd.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:01

Citaat:
Wat ik frappant vind is dat de meningen ook bij verzekeraars/advocaten van rechtsbijstand ook niet op 1 lijn liggen.
Advocaat van meisje vind het een twijfelgeval en zegt dat het ook aan de rechter ligt hoe die erover oordeeld.
Navraag bij een verzekeringsmaatschappij gaf ook geen duidelijk beeld.
Gevraagd werd wie de schade deed betalen als bijv. de auto all risk verzekerd was. De verzekeringsmij zei dat hun de schade dan deden betalen.
Op de vraag of ze die schade dan alsnog op de bestuurster zouden proberen te verhalen, zeiden ze dat ze dat niet zouden doen. En dat terwijl een verzekering normaal gesproken alles eraan doet om maar niets te hoeven uit te keren. Dat was dus echt een opmerkelijke uitspraak, waarbij je dus weer echt het gevoel krijgt dat de eigenaar van de auto gewoon pech heeft en de schade dus eigenlijk niet op de bestuurster kan verhalen.


Even nog een stukje er tussenuit geplukt. Als verzekeraar verhaal je niet op een rechtmatig bestuurder op basis van de polisvoorwaarden. Dus dat is niet een kwestie van niet willen, maar niet kunnen.

Dit omdat de aansprakelijkheidsvraagstukken dan zo enorm veel tijd en energie zouden gaan steken dat ze daar helemaal op leeg zouden lopen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:12

meggiemeg schreef:
bruintje123 schreef:
Ik denk dat het eerlijkste is dat de eigenaar/jongen gewoon zijn verlies neemt.
Hij was bob maar kon het niet laten toch te zuipen en heeft zodoende dat meisje toch wel een soort van gedwongen te rijden.
Nee ze had geen pistool op het hoofd, maar iedereen wil naar huis en dan krijg je toch een groepsdruk.
Had hij zich gewoon aan de afspraak gehouden die van te voren was gemaakt, hij bob, was dit niet gebeurt.
Beter allemaal blij zijn dat iedereen er zonder letsel vanaf is gekomen.

Het is inderdaad fijn dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurt.
Echter zou het die jongelui wel sieren als ze de koppen bij elkaar steken het bedrag lappen voor de auto, moeders heeft hier ook niet om gevraagd.

Nee moeders niet, wel heeft ze een waardeloze zoon opgevoed die zich niet aan de vooraf gemaakte afspraak hield.
Wat was er gebeurt als ze allemaal hadden gedronken? Met de gedachte dat de bob vrij zou zijn van drank?

Dus laat zoontje lief maar fijn dokken. Weet hij wat de consequenties zijn aan je niet aan de afspraken houd.

Goof

Berichten: 28797
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:25

Isabonny schreef:
Exitium schreef:
Dan nog zie ik niet in waarom de eigenaresse geen aangifte zou kunnen doen. Die heeft de auto aan haar zoon uitgeleend, en niet aan een vriendin van haar zoon.


Ik ga er van uit dat alle leden van een gezin in gelijke mate mogen beslissen over de auto.


Ik niet.
Zou wat zijn als mijn vriend mijn auto meeneemt en hem vervolgens uitleent aan een ander. Nee, daar ga ik niet mee akkoord. Ik geef toestemming aan 1 persoon, niet aan een derde partij (die ik misschien niet eens ken).
Ik vind dat je opvallend veel excuses probeert te zoeken in dit topic (ze zal wel toestemming hebben, het was rumoerig in de auto, ze kende de weg nog niet, het was echt wel heel erg donker). Ze heeft gewoon een auto in de prak gereden en een ernstig ongeluk veroorzaakt.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:41

Even los van de wet, want ik weet niet hoe dat zit: goede vriendin ben je, als je de auto van een ander total loss rijdt en vervolgens zegt dat je mooi niet gaat betalen. +:)+

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:45

antje_vip schreef:
Even los van de wet, want ik weet niet hoe dat zit: goede vriendin ben je, als je de auto van een ander total loss rijdt en vervolgens zegt dat je mooi niet gaat betalen. +:)+


Tja niet iedereen kan zo een paar duizend euro ophoesten.. Plus dat daar verzekeringen voor zijn, en ongelukken doe je niet expres. Vind dat je er een beetje makkelijk over praat.

Goof

Berichten: 28797
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:47

Booooo schreef:
antje_vip schreef:
Even los van de wet, want ik weet niet hoe dat zit: goede vriendin ben je, als je de auto van een ander total loss rijdt en vervolgens zegt dat je mooi niet gaat betalen. +:)+


Tja niet iedereen kan zo een paar duizend euro ophoesten.. Plus dat daar verzekeringen voor zijn,


Nee. De eigenaar van de auto misschien ook niet en zo te lezen was de auto ook niet verzekerd. Dus de eigenaren (die geen toestemming hebben gegeven aan dat meisje) moeten nu wel maar een paar duizend euro ophoesten omdat een ander de auto total loss rijdt?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:48

antje_vip schreef:
Even los van de wet, want ik weet niet hoe dat zit: goede vriendin ben je, als je de auto van een ander total loss rijdt en vervolgens zegt dat je mooi niet gaat betalen. +:)+

Waarin ze al aangaf liever niet te rijden.

Mooie vriend ben je als je de bob zou zijn maar toch zuipt en daarmee je vrienden wel laat staan.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:51

Los van alles wat er al gezegd is, is het denk ik wel belangrijk om het onderscheid voor ogen te houden tussen aansprakelijkheid en dekking door een verzekering. indien een verzekering niet uitkeert, omdat de schade om wat voor reden dan ook niet onder de polis valt, wil dat niet zeggen dat iemand niet aansprakelijk is. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat iemand zelf nog steeds wel aansprakelijk is maar dat hij het simpelweg zelf zal moeten ophoesten.

Andermans spullen lenen, terwijl je niet bij machte bent schade die jij toebrengt te vergoeden lijkt me gewoon onverstandig en feitelijk gokken met andermans geld. Ik zou het dan ook niet anders dan vanzelfsprekend vinden dat je vriendin de schade vergoedt, maar dat is een mening en geen juridisch standpunt :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:51

bruintje123 schreef:
antje_vip schreef:
Even los van de wet, want ik weet niet hoe dat zit: goede vriendin ben je, als je de auto van een ander total loss rijdt en vervolgens zegt dat je mooi niet gaat betalen. +:)+

Waarin ze al aangaf liever niet te rijden.

Mooie vriend ben je als je de bob zou zijn maar toch zuipt en daarmee je vrienden wel laat staan.


Daar kiest ze toch echt zelf voor.. ze had ook een taxi kunnen bellen. Idd net zo banketstaaf (of nog erger) dat de eigenaar die paar duizend euro kan gaan ophoesten omdat een ander de boel sloopt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:56

Taxi moet iedereen het mee eens zijn.
Dat is heel duur.
En dan krijg je groepsdruk, ach je bent nuchter rij maar.
Zij sloopte het mijn inziens ook niet, ze kreeg per ongeluk een ongeval.

En ze leende de auto niet uit zichzelf.
Dat vind ik heel wat anders.
Als ik nu vraag aan de buurman, mag ik de auto lenen om zakken brok te halen vind ik het heel logisch dat ik dan schade vergoed.
In dit geval, nee niet echt.
Bob was de e.kel die zich niet aan de vooraf gemaakte afspraken heeft gehouden.
Als hij zelf de bocht had gemist had hij ook kunnen betalen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:02

Eens met bruintje in deze.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:08

Ook eens met bruintje. De auto is uitgeleend aan de zoon - dat hij nu een vriendin onder druk zet om er in te rijden, maakt niet dat hij de auto ineens doorgeleend heeft. Mooi verhaal tussen moeder en zoon, vind ik.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:23

Allereerst wat een geluk dat iedereen er zelf goed vanaf gekomen is!!

En dit is dus de reden dat ik mijn auto niet uit zou lenen.... Wie of wat er ook betaald, van de dagwaarde die ik dan voor mijn auto zou krijgen, kan ik nóóit meer een andere auto kopen -O-

Persoonlijk zou ik het het netst vinden als ze inderdaad het totaalbedrag door het aantal personen zouden delen!
Je hebt er met z'n allen voor gekozen dat zij zou rijden.
Dat het slimmer was om een taxi te bellen, zijn ze nu achteraf zelf ook wel achter :P

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:29

bruintje123 schreef:
Nee moeders niet, wel heeft ze een waardeloze zoon opgevoed die zich niet aan de vooraf gemaakte afspraak hield.
Wat was er gebeurt als ze allemaal hadden gedronken? Met de gedachte dat de bob vrij zou zijn van drank?

Dus laat zoontje lief maar fijn dokken. Weet hij wat de consequenties zijn aan je niet aan de afspraken houd.

Dit vind ik eigenlijk ook. Als mijn kind mijn auto mee krijgt en die leent hem weer aan een ander uit omdat hij zelf de drank niet kon laten staan, kon hij mooi (mee)betalen. Ik zou het meisje hier niet mee lastig vallen. De zoon is hier fout.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:31

Ik snap niet dat mensen dit niet eerst uitzoeken....

Ze leende ik mijn oldtimer nooit uit. Dagwaarde was 200 euro, dus een keer een paaltje raken en hij is Total loss. Prima, maar dan wil ik zelf die verantwoordelijkheid hebben.

Ik leen heel soms de lease auto van mijn zus. Dat is eerst allemaal uitgezocht en ook in geval van schade weten we precies waar we staan.

Auto van mijn moeder rij ik vaak in. Afspraak: brokken is dokken. Dan moet ik wel krom liggen en mijn moeder zou me dan vast matsen, maar de afspraak is: auto in de prak, dan regel ik een gelijkwaardige (!!!) auto voor haar.
Als je iemand niet schadeloos kan stellen moet je niet achter het stuur kruipen vind ik. En daar moet je over nadenken voordat je de sleutel omdraait...

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:54

bruintje123 schreef:
Als hij zelf de bocht had gemist had hij ook kunnen betalen.


Maar hier spreek je jezelf toch tegen? :) Je zegt nu zelf; de veroorzaker betaalt.

Petpa

Berichten: 1694
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:01

bruintje123 schreef:
Taxi moet iedereen het mee eens zijn.
Dat is heel duur.
En dan krijg je groepsdruk, ach je bent nuchter rij maar.
Zij sloopte het mijn inziens ook niet, ze kreeg per ongeluk een ongeval.

En ze leende de auto niet uit zichzelf.
Dat vind ik heel wat anders.
Als ik nu vraag aan de buurman, mag ik de auto lenen om zakken brok te halen vind ik het heel logisch dat ik dan schade vergoed.
In dit geval, nee niet echt.
Bob was de e.kel die zich niet aan de vooraf gemaakte afspraken heeft gehouden.
Als hij zelf de bocht had gemist had hij ook kunnen betalen.


Ze is niet gedwongen om te gaan rijden.

En "Als hij zelf de bocht had gemist had hij ook kunnen betalen" is voor mij erg kort door de bocht ;-)

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:03

Petpa schreef:
bruintje123 schreef:
Taxi moet iedereen het mee eens zijn.
Dat is heel duur.
En dan krijg je groepsdruk, ach je bent nuchter rij maar.
Zij sloopte het mijn inziens ook niet, ze kreeg per ongeluk een ongeval.

En ze leende de auto niet uit zichzelf.
Dat vind ik heel wat anders.
Als ik nu vraag aan de buurman, mag ik de auto lenen om zakken brok te halen vind ik het heel logisch dat ik dan schade vergoed.
In dit geval, nee niet echt.
Bob was de e.kel die zich niet aan de vooraf gemaakte afspraken heeft gehouden.
Als hij zelf de bocht had gemist had hij ook kunnen betalen.


Ze is niet gedwongen om te gaan rijden.

En "Als hij zelf de bocht had gemist had hij ook kunnen betalen" is voor mij erg kort door de bocht ;-)


Jij weet toch niet hoe ze onder druk is gezet?

Petpa

Berichten: 1694
Geregistreerd: 13-07-09

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:04

En ji weet dat wel?

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:06

Nee, daarom doe ik de aanname niet ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:46

antje_vip schreef:
bruintje123 schreef:
Als hij zelf de bocht had gemist had hij ook kunnen betalen.


Maar hier spreek je jezelf toch tegen? :) Je zegt nu zelf; de veroorzaker betaalt.

Het gaat mij totaal niet over wie veroorzaker is. Daarom spreek ik me ook niet tegen.
Het gaat me dus echt niet om wettelijk, maar over fatsoen.

Het gaat mij er om dat zoontje lief de auto kreeg van mama omdat hij die avond bob zou zijn.
Dat was de afspraak.
Maar de zoon is geen kerel van afspraken dus zonder overleg gaat hij drinken.
Het nuchtere meisje word voor blok gezet ze heeft aangegeven niet te willen, maar doet het toch. Dan kun je best wel aannemen dat er groepsdruk was.
En ja dan gaat het helaas fout.

Dan blijf ik erbij, dropveter zoon had zelf moeten rijden.
Misschien was het dan niet gebeurt, maar zo wel had hij (moeder) ook mogen betalen.
Nu het afschuiven op het meisje dat niet wilde rijden vind ik maar een laffe daad.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:53

bruintje123 schreef:
Het gaat mij totaal niet over wie veroorzaker is. Daarom spreek ik me ook niet tegen.
Het gaat me dus echt niet om wettelijk, maar over fatsoen.

Het gaat mij er om dat zoontje lief de auto kreeg van mama omdat hij die avond bob zou zijn.
Dat was de afspraak.
Maar de zoon is geen kerel van afspraken dus zonder overleg gaat hij drinken.
Het nuchtere meisje word voor blok gezet ze heeft aangegeven niet te willen, maar doet het toch. Dan kun je best wel aannemen dat er groepsdruk was.
En ja dan gaat het helaas fout.

Dan blijf ik erbij, dropveter zoon had zelf moeten rijden.
Misschien was het dan niet gebeurt, maar zo wel had hij (moeder) ook mogen betalen.
Nu het afschuiven op het meisje dat niet wilde rijden vind ik maar een laffe daad.


Eens hiermee.

Het kan trouwens ook nog de auto zijn van de jongen die te moe was om te rijden, want TS weet niet precies van wie de auto was.