Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:48

Sonja_vR schreef:
Ik wil de negatieve reageerders ook nog wel eens spreken als ze zelf in exact dezelfde situatie zitten :=
Tis heel makkelijk om te beoordelen dat een bepaalde reactie fout is en dat je iets zou hebben moeten of mogen doen
Maar in de situatie waarin je nu zit/zat
Snap ik heel goed dat je idd wel zo gereageerd hebt


Begrijpen dat iemand op een bepaalde manier reageert en een suggestie doen om het een volgende keer anders aan te pakken kunnen heel goed samen gaan he? Het een sluit het ander niet uit. ;)

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:51

Rationaliseren is handig, maar niet iedereen kan dat (even snel).

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:52

Nee,het verdient geen schoonheidsprijs maar het is wel menselijk.. je bent bedrogen,belogen etc etc.. dat gekwetst gevoel staat niet ineens uit als de scheiding ingezet is. Nu is het een kwestie van leren loslaten en ermee om gaan en dat is heel erg moeilijk. Het accepteren dat hij zo is,zijn eigen keuzes maakt en dus ook andere vrouwen meeneemt in zijn bedrog. Alleen dat is niet meer jouw verantwoording,dat weet je natuurlijk wel maar het voelt gewoon nog anders omdat je zo gekwetst bent. Ik snap dat heel goed. Misschien doe je het al hoor, maar heb je hulp hiervoor om daarmee om te gaan? Een psycholoog bijvoorbeeld kan je voorzetten geven om hiermee te dealen. Ik heb dat nu ook en merk dat me dat toch wel helpt om te accepteren wat was,en de situatie te laten wat is. Knuffel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:00

Ik kan alleen maar heel blij voor je zijn dat je hem eruit hebt geschopt. En nu voor jezelf kiezen, en dat kan echt te lastig blijken, dan is hulp zoeken geen overbodige luxe :)

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:09

Ts reageert in feite heel normaal, de ex hoeft niet meer te liegen, hun relatie is over en uit. Wanneer hij dan iets zegt te gaan doen en toevallig zie je dat hij dus iets compleet anders doet dan kan ik me die reactie goed voorstellen. maar ergens is het alleen maar goed, ts pakt nu door. En ts, wat je ex schoonfamilie van je vind, laat gaan, die komen er vanzelf wel een keer achter. Hij heeft jou, die jaren met hem samen was al die tijd op het verkeerde been kunnen zetten dus dat lukt hem met zijn familie nog veel beter. Alleen heel goed je kinderen in de gaten houden want hij zal ook tegen hun liegen. Misschien nu nog niet maar er komt een tijd dat zij ook heel kritisch naar zijn gedrag gaan kijken, hem op leugens betrappen dus wees er op voorbereid.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:06

Doorgaan schreef:
Poeh zeg, ik schrik hier een beetje van. Allereerst, ik ben niet boos geworden, ik heb het raampje open gedraaid, gevraagd waar hij mee bezig was omdat ik dacht dat hij werken was, haar gewaarschuwd en ik ben weggereden. Niks meer, niks minder. Aan haar was de keuze of ze contact met mij opnam via Facebook.

Met je kinderen in de auto toch ;( ? Je denkt dat ze de spanning niet gevoeld hebben? Het verwijt wat je hun vader maakte? Ik vind het gewoon heel treurig voor je kinderen dat ze hieraan blootgesteld worden, jammer dat je zo'n confrontatie aangaat met hen erbij.

De confrontatie aangaan over het liegen is sowieso al nutteloos (nogmaals, kijk eens naar de titel van je topic en de reden van jullie scheiding), maar met de kinderen erbij moet je gewoon echt niet doen. Leer om tot 10 of 100 te tellen op zo'n moment en misschien is het goed om verder hulp te zoeken bij de verwerking van wat je met je (toen) man meegemaakt hebt. Daar zit uiteraard nog heel veel oud zeer en dat lijkt je nu erg in de weg te staan. Helemaal niet vreemd, absoluut menselijk, maar je blijft hangen in hem confronteren en kwalijk nemen van zijn leugens en dat is schadelijk voor jouzelf (en als in dit geval ook je kinderen).

Ik hoop dat de afstand je goed zal doen nu je ex uit huis is en dat de scheiding verder goed mag verlopen. Probeer bij elk contact wat je met je ex nog hebt aan je kinderen te denken :(:) .

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:19

Een relatie beëindigen is een proces van kleine stapjes in een onbekende reis. En dat gaat niet altijd zomaar. Af en toe misschien ook niet goed.
Trek het je niet aan ts. Je houdt je sterk in een moeilijke situatie die ook niet zo 1,2,3 is opgelost.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:26

Al vamaf het moment dat ik voor het eerst las dat het je veel deed dat hij weer was gaan daten dacht ik... Meid probeer dit voor jezelf te houden zodat je jezelf kunt sterken om hiertegen te kunnen want dit is hoe hij jou kan raken.. 'doorgaan' met leven/daten.
Hij gaat niet door, hij vult zijn leegte. Hij verstopt zijn verdriet en vult het op met 'rebounds' alsof het lijkt dat hij een geweldig rijk leven heeft zonder jou.
Een gozer die geen goede invloed heeft op wie dan ook.
Maar ook een gozer waar je niets aan gaat veranderen. Waarje geen goed gesprek mee gaat hebben waarin hij je oprecht begrijpt.

Je moet echt je verdriet voor jezelf houden. Evenals je drang om anderen op de hoogte te stellen. Hij zorgt er toch voor dat jij de gebeten hond bent. Zorg jij er nu maar voor dat het daten van hem, jou niet meer raakt. Dan pas kun je het accepteren en doorgaan. Maak jezelf gelukkig. En daarvoor moet je niet bij hem wezen.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:58

Sonja_vR schreef:
Ik wil de negatieve reageerders ook nog wel eens spreken als ze zelf in exact dezelfde situatie zitten :=
Tis heel makkelijk om te beoordelen dat een bepaalde reactie fout is en dat je iets zou hebben moeten of mogen doen
Maar in de situatie waarin je nu zit/zat
Snap ik heel goed dat je idd wel zo gereageerd hebt


Ik denk dat we hier heel goed begrijpen waar Doorgaan op dit moment doorheen moet. Maar ik denk ook aan de kinderen. Doorgaan zit nu in de beginfase van een rouwproces van verdriet, teleurstelling, boosheid, acceptatie en daarna verwerking. Dat is heel normaal. Wat niet normaal is, is dat Doorgaan te maken heeft met een ex-man met een psychosociale stoornis. Daarom dring ik bij haar aan op het zoeken van professionele hulp hierbij.
In een normale situatie is dat al fijn maar in haar situatie ook echt nodig.

Doorgaan, je hoeft je echt niet te excuseren voor wat je hebt gedaan. Het is echt te begrijpen. Maar het brengt je niet verder. Uiteindelijk is het toch de bedoeling dat jij en je kinderen hier straks aan het langste eind trekken.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:06

RoyceMack schreef:
Al vamaf het moment dat ik voor het eerst las dat het je veel deed dat hij weer was gaan daten dacht ik... Meid probeer dit voor jezelf te houden zodat je jezelf kunt sterken om hiertegen te kunnen want dit is hoe hij jou kan raken.. 'doorgaan' met leven/daten.
Hij gaat niet door, hij vult zijn leegte. Hij verstopt zijn verdriet en vult het op met 'rebounds' alsof het lijkt dat hij een geweldig rijk leven heeft zonder jou.
Een gozer die geen goede invloed heeft op wie dan ook.
Maar ook een gozer waar je niets aan gaat veranderen. Waarje geen goed gesprek mee gaat hebben waarin hij je oprecht begrijpt.

Je moet echt je verdriet voor jezelf houden. Evenals je drang om anderen op de hoogte te stellen. Hij zorgt er toch voor dat jij de gebeten hond bent. Zorg jij er nu maar voor dat het daten van hem, jou niet meer raakt. Dan pas kun je het accepteren en doorgaan. Maak jezelf gelukkig. En daarvoor moet je niet bij hem wezen.

Hier ben ik het hartgrondig mee eens :)

Uit de deur, uit het hoofd, uit het hart (Ik weet dat het origineel anders ging, maar enfin)
Wat is er is gebeurd is gebeurd, ik kan er heel goed inkomen dat je het even goed zat was bij de woonboulevard.
Laat dat gewoon je laatste actie zijn, vanaf is hij weg en zul je toch moeten gaan loslaten.
Je bent niet zijn moeder en je hebt je eigen kinderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:17

Ik denk dat het moeilijk voor te stellen is om iemand los te laten die je zo op een nare manier heeft beïnvloed. Dan is het niet simpel even loslaten en niet meer aan denken, zo'n persoon zit zo diep in je wezen gegroefd.

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:56

Ja en ts is hem al heel lang aan het managen geweest. Ook heel moeilijk om dat los te laten.

Ts hoe is t nu met je?

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 14:40

MarjanB schreef:
Ja en ts is hem al heel lang aan het managen geweest. Ook heel moeilijk om dat los te laten.

Ts hoe is t nu met je?


Het gaat goed hoor. Ik besef dat ik nog een weggetje te gaan heb. Maar ik snap nu ook veel beter dat ik hem los moet laten. Maar dat is best lastig omdat hij ook maar blijft appen en bellen.
Maar ik snap dat ik niet zijn moeder ben en niet verantwoordelijk meer, maar het is moeilijk omdat ik best vaak denk 'wat zou hij nu aan het doen zijn?'
Als iemand al zolang in je leven is, dik 12 jaar, is het moeilijk loslaten. Maar daar ga ik hard aan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:10

Doorgaan schreef:
MarjanB schreef:
Ja en ts is hem al heel lang aan het managen geweest. Ook heel moeilijk om dat los te laten.

Ts hoe is t nu met je?


Het gaat goed hoor. Ik besef dat ik nog een weggetje te gaan heb. Maar ik snap nu ook veel beter dat ik hem los moet laten. Maar dat is best lastig omdat hij ook maar blijft appen en bellen.
Maar ik snap dat ik niet zijn moeder ben en niet verantwoordelijk meer, maar het is moeilijk omdat ik best vaak denk 'wat zou hij nu aan het doen zijn?'
Als iemand al zolang in je leven is, dik 12 jaar, is het moeilijk loslaten. Maar daar ga ik hard aan werken.


Het gaat met vallen en opstaan. Bij iedereen die zoiets meemaakt. Je zult zien: op den duur val je steeds minder snel en sta je steeds makkelijker weer op.

Gun jezelf de tijd en wees lief voor jezelf.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:51

safina schreef:
wees lief voor jezelf.


Precies dat :j Tis al lastig genoeg. Je kinderen moeten niet alles zien, maar ze hebben sowieso wel door dat er wat is. Emotie tonen is ook menselijk. Ook als het niet je mooiste momenten zijn.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:49

Ts ik begrijp je reactie wel op het parkeerterrein.
Waarschijnlijk had ik hetzelfde gedaan. Slim, vast niet. Wel menselijk.

Iemand loslaten is lastig. Zeker als je gewend ben van alles te regelen voor zo iemand.
Loslaten zal in stappen gaan. En het scheelt dat hij uit huis is.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:23

luuntje schreef:
Ts ik begrijp je reactie wel op het parkeerterrein.
Waarschijnlijk had ik hetzelfde gedaan. Slim, vast niet. Wel menselijk.

Iemand loslaten is lastig. Zeker als je gewend ben van alles te regelen voor zo iemand.
Loslaten zal in stappen gaan. En het scheelt dat hij uit huis is.

Ik ben het hier helemaal mee eens.. in al je emotie die je soms onhandige dingen.. je bent geen robot. Het is wel de man van wie je hield en de vader van je kinderen..

Sterkte! Jouw situatie is alles behalve fijn nu..

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:59

Nou TS, ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan en zou als ik de nieuwe vlam in kwestie was blij zijn met de info.

Maak het jezelf niet te moeilijk! Heel veel sterkte!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:36

Ik vind het heel apart dat mensen zeuren over het feit dat je dingen niet moet doen omdat er kinderen bij zijn.

Ik had er de hele wereld voor over gehad als ik geweten had wat er tussen mijn ouders speelden.
Koude oorlog was het zolang als ik me kan herinneren en altijd die spanning en afreageren op vooral mij omdat ik daar weer op reageerde.
Ik leek op mijn vader dus mijn moeder moest mij niet en ik spiegelde mijn vader en daar had hij geen behoefte aan.
Maar hun scheiding , toen ik 18 jaar was ,heb ik nooit zien aankomen.
Hadden ze maar ruziend door het huis gegaan , dan had ik er tenminste iets van begrepen maar nee, alles gebeurde achter de schermen en pas na de scheiding kwamen de verhalen.
Toen waren er al 4 kinderlevens behoorlijk de vernieling ingeholpen.

TS ik vind het knap hoe je er mee om gaat, soms ben je sterk en soms nu eenmaal niet, je bent en blijft een mens met gevoelens.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 00:24

Ts heeft in korte tijd veel meegemaakt, laten we dat ook niet vergeten :)
Van getrouwd en alles ok, tot scheiding en een *vul zelf maar in* van een vent.
Meid, ik vind je nogsteeds een stoer wijf ook al zul je je niet altijd zo voelen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 07:53

Wat een banketstaaf. Ik bid dat zn eten de rest van zijn leven naar asbak smaakt.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:32

Aan degenen die TS nu aanvielen op hoe zij in deze situatie reageerde, denk ook aan hoe het voor de kinderen is: 'papa moet werken vandaag, dus ik kan niet met jullie wat doen' (tweede deel hiervan vrij ingevuld) en dan papa ineens zien lopen met nieuwe vriendin, en niet werken. Voor kinderen is het ook niet goed voor de ontwikkeling als ze zien dat papa de hele boel bij elkaar liegt en daar keer op keer mee weg komt. Die kinderen leren op deze manier ook dat je in de problemen komt als je niet eerlijk bent. En dat daar emotie van de moeder bij meespeelt? Je bent toch geen robot, je kunt je kinderen als ze er naar vragen echt wel uitleggen dat je verdrietig wordt omdat papa niet eerlijk was? Kom op zeg, van kinderen bij alle ellende weghouden is geen enkel kind later in het leven beter geworden volgens mij. Dan loop je later in je leven tegen heel wat dingen op omdat je 'tere kinderzieltje' vroeger van alles is weggehouden en de hardheid van de samenleving ineens in volle kracht op je neerdaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:35

lieveli schreef:
Wat een banketstaaf. Ik bid dat zn eten de rest van zijn leven naar asbak smaakt.



:))

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:23

senna21 schreef:
Een relatie beëindigen is een proces van kleine stapjes in een onbekende reis.

Eh, is dat zo? In mijn ervaring eindigen relaties iha in één grote stap, en wat erna komt is bekend, vrijgezel zijn.

rockwitch

Berichten: 11731
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:51

Ik denk dat veel mensen toch hetzelfde hadden gedaan als TS. Overigens heeft ze hem niet gestalked, zij dacht dat meneer aan het werk was en ging lekker even met de kinderen naar het bos en kwam langs de woonboulevard. Het is niet dat ze wist dat hij daar liep, omdat ze hem was gaan zoeken ofzo. Ik ken ts en ts is erg zorgzaam, dus ik begrijp wel dat ze gewoon vanuit haar gevoel die nieuwe scharrel gewaarschuwd heeft. Haar ex heeft haar en mogelijk al heel veel andere vrouwen gekwetst. Even een extreem voorbeeld, maar stel hij was een agressieve man geweest die ts al meerdere keren de hoek in gemept had en ze zou hem met iemand anders zien. Dan wil je toch dat zo'n nieuwe vrouw gewaarschuwd is, zodat zij niet hetzelfde mee hoeft te maken.
Kijk nu is het tijd om hem los te laten, maar dat zal met vallen en opstaan gaan.