Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:01

Dat is de instelling TS! Je komt er wel!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:11

Sterkte! Het komt goed!

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:21

Het is ook een hele stap.
Fijn dat er zoveel steun is!

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:30

Wat dapper! Go girl!

Rizette
Berichten: 4382
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:06

Recht je rug en gooi er af wat nodig is. Hij heeft je al te lang zijn straatje laten lopen. Kies je eigen route waarin je eigen normen en waarden belangrijk zijn en waar je aan jezelf toe komt. Sterkte met alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:12

Doorgaan schreef:
Hallo allemaal, ik lees nog steeds alle posts omdat ik iedere dag wel online ben.

Mijn man denkt volgens mij dat ik toch niet wil scheiden. Maar hij heeft het mis. Ik merk aan mezelf dat ik steeds meer en meer overtuigd ben dat ik het alleen, en beter wil doen. Ik creëer afstand en praat met veel vrienden en familie. Iedereen, zelfs zijn familie, zegt dat ik moet stoppen met hem. Het komt flink binnen, en soms moet ik enorm huilen. En dan ineens, voel ik ook een stukje opluchting, een last die van mijn schouders valt en zelfs een beetje zin in mijn nieuwe leven met de kinderen.


En dat is iets typisch dat zo mannen typeert: Ze zal toch niet/ze durft niet/ze wil niet. Dus ze doen maar lekker door. Tot het punt dat ze opeens beseffen dat het menens is. En dan halen ze echt alles uit de kast om jou toch maar te overtuigen.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:43

Ik wens je heel veel kracht toe :(:)

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 11:40

Ik heb eigenlijk advies nodig over hoe het huis te verkopen, hoe en wat over restschuld. Of of het juist beter is om in het koophuis te blijven ivm die restschuld. Ik heb zelf nooit de financiën gedaan en weet ook echt niet hoe en wat.
Op dit moment begint het bij mijn man door te dringen dat het echt over is en hij is boos, heel boos. Hij wil me niet meer helpen en zegt dat ik het alleen moet oplossen.
Maar waar moet ik aankloppen?

Anoniem

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:46

Bij je hypotheekverstrekker, de bank. Voor het geval dat, alvast inschrijven bij een woningbouwvereniging in de omgeving voor een huurwoning. Je/jullie administratie op orde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:06

Doorgaan schreef:
Hallo allemaal, ik lees nog steeds alle posts omdat ik iedere dag wel online ben.

Mijn man denkt volgens mij dat ik toch niet wil scheiden. Maar hij heeft het mis. Ik merk aan mezelf dat ik steeds meer en meer overtuigd ben dat ik het alleen, en beter wil doen. Ik creëer afstand en praat met veel vrienden en familie. Iedereen, zelfs zijn familie, zegt dat ik moet stoppen met hem. Het komt flink binnen, en soms moet ik enorm huilen. En dan ineens, voel ik ook een stukje opluchting, een last die van mijn schouders valt en zelfs een beetje zin in mijn nieuwe leven met de kinderen.



Hartstikke goed, TS! Die opluchting zal steeds meer worden. Koester die momentjes dat je zin krijgt in je nieuwe leven! :)

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:09

Wat Tica zegt, aankloppen bij je hypotheekverstrekker of de adviseur. Gewoon uitleggen dat jullie uit elkaar gaan en dat je wilt bespreken welke mogelijkheden er zijn met het huis. Hypotheekverstrekkers hebben dagelijks dit soort situaties bij de hand.

Maak desnoods van tevoren een lijstje met al je vragen om mee te nemen naar dat gesprek. Of neem iemand mee als ondersteuning, 2 horen meer als 1.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 12:24

Oké bedankt, ga ik doen!

Nog meer tips voor mij misschien? Kan ik naar de gemeente voor toeslagen of kan dat pas als ik echt gescheiden ben?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:26

Toeslagen kun je pas aanvragen als je niet meer ingeschreven bent op hetzelfde adres en het echtscheidingsverzoek is ingediend.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... tners_meer


(Ja, je kan wel eerder aanvragen, maar dan moet je achteraf terugbetalen. Is ook een optie, maar dan moet je er rekening mee houden dat die terugvordering ooit nog een keer komt).

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:07

Je kan wel contact opnemen met Veilig Thuis om informatie in te winnen over wat er allemaal geregeld moet gaan worden en waar je allemaal recht op hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:13

Stuur anders Berdien eens een pbtje. Zij weet hier ivm haar werk erg veel vanaf en wil je vast wat advies geven.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:07

Het is alweer even geleden voor mij gelukkig, maar weet er nu intussen wel veel van omdat ik ook in dat schuitje gezeten heb. Je moet inderdaad beginnen bij de bank/hypotheekverstrekker. En dan het liefst beide met bewijsstukken van inkomsten en overige schulden. De bank kan dan kijken of de hypotheek ook op 1 naam gezet kan worden, dus of 1 salaris voldoende is voor de hypotheek of dat er sprake is van een gedwongen verkoop.
Weet je of jullie huis destijds gekocht is onder NHG? Zo ja, dan schelden zij bij een gedwongen verkoop eventuele restschuld kwijt als de woning nu voor minder verkocht wordt als jullie hem gekocht hebben en dus de financiering niet afbetaald kan worden na verkoop.
Bij dat NHG zitten voorwaarden, oa verkoop door NVM makelaar en zorgen dat de schuld niet opgelopen is zonder goede reden. Het is dan in beider belang om de hypotheek te blijven betalen om te voorkomen dat je na de scheiding nog meer schulden hebt. Bij mijn eigen scheiding was dit van toepassing, en daardoor was mijn ex man ook meer bereid om mee te werken, immers zat hij ook niet te wachten op schulden.

Hoe ver ben je met het regelen van de scheiding zelf? Is er ruimte om er bij een jurist samen uit te komen? Dus samen afspraken te maken of heb je intussen een eigen advocaat? Belangrijk is dat jullie na gaan denken en toch communiceren hoe nu verder. Boosheid is een redelijk normale reactie in deze, voor hem begint nu ook een rouwproces (en oke hij heeft het er zelf naar gemaakt, I know, maar dat wil niet zeggen dat het verliezen van jou en zijn thuis natuurlijk niets met hem doet ;) ). Maar misschien kun je via zijn ouders of andere familie wat invloed uitoefenen dat dit erg vervelend is, maar dat jullie toch ook samen de verantwoordelijkheid hebben om er nu zo goed mogelijk uit te komen. Ook in zijn belang.
Ga voor jezelf na wat je nu zou willen, hoe ga je het bijv doen met huisvesting. Blijf jij daar wonen met de kinderen en vraag je hem ergens anders te wonen. En hoe verdelen jullie de hypotheeklasten en andere zaken? Ik zelf ben bij mijn ouders gaan wonen, maar heb wel al die tijd 1/2 hypotheek betaald. Was dat eerlijk? Nee niet helemaal want ik had weinig woongenot haha. Maar daardoor ben ik er wel schuldenvrij uitgekomen.
Jullie blijven hoofdelijk aansprakelijk voor de hele schuld, dus bijv de hypotheek maar niet betalen, zorgt voor grote problemen voor samen.
En hoe ga je om met bezoekrecht van jullie kinderen? Ik ken stellen die zolang het huis nog niet verkocht was, een caravan huurden en daar om en om 4 dagen gingen wonen, terwijl de andere ouder dan voor de kinderen zorgde in het ouderlijk huis. Dit zodat de kinderen niet steeds hoefden te verhuizen en aan te passen tot er een definitieve sitiatie bereikt was.
Jullie moeten ook nadenken over een ouderschapsplan anders wordt er geen scheiding uitgesproken. Daarin past ook gezamelijk overleg. Is dit heel moeilijk of pijnlijk zou ik voorstellen naar een mediator te gaan.
Succes in elk geval je gaat een heel pittige tijd in nu! Ik hoop dat er in elk geval in de toekomst wel wat meer overleg mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 08-10-17 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38273
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:13

Misschien ook goed dat je je nu meteen verdiept in je financien aangezien hij schulden heeft en wanneer hij boos is kan hij misschien vreemde dingen doen. Zorg dat je zo snel mogelijk iemand inhuurt om de zaken te regelen.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:08

Valt er met hem te praten over de scheiding? Ik zit nu zelf in een scheiding. Gelukkig hebben wij geen ruzie en kunnen we goed overleggen. Het ouderschapsplan is erg belangrijk, hierin leg je alle afspraken omtrent de kinderen vast.
Wij hebben samen 1 advocaat, maar als jullie ruzie hebben zullen jullie allebei een eigen advocaat moeten nemen.
Ik blijf in het huis met de kinderen. Mijn ex heeft nog geen eigen woning en zit nu bij zijn moeder. In de weekenden is hij hier in huis bij de kinderen en dan zit ik bij mijn ouders.
Voor de kinderen is dit nu het rustigste, tot mijn ex woonruimte heeft. Dan gaan ze gewoon naar hem toe.
Heel veel sterkte de komende tijd. Het is een hoop geregel zo'n scheiding. En je hebt je eigen verdriet er ook nog bij.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 18:42

Hoi iedereen, kleine update.

Ik heb alles gelezen ook al ben ik niet online onder dit SA. Bedankt voor alle tips.

Ik heb inmiddels contact gehad met een advocaat en zij heeft me heel fijne info gegeven. Ook een couvernant die ik moet gaan maken.
De hypotheek verstrekker heeft gevraagd of zij ons huis kunnen verkopen maar ik denk dat ik dat liever zelf doe. We hebben NHG.
Ook ben ik bij de woningbouwvereniging langs geweest en met een beetje geluk kan ik urgentie krijgen omdat mijn aanstaande ex die stoornissen heeft. De kinderen kunnen namelijk niet bij hem wonen zolang hij niet in therapie is en een stuk beter wordt.

Het is zwaar, ik word nog steeds alle kanten opgeslingerd. Ene moment heb ik bijna spijt en wil ik dat alles zoals vroeger is, maar ik weet dat dat niet kan en dat ik sterk moet zijn. Gelukkig staat iedereen achter me.

Nog een andere vraag, deze week is mijn schoonvader jarig. Zelf heb ik niet zoveel zin om daarheen te gaan maar ik wil ze de kinderen ook niet ontnemen op die dag. Hoe doen anderen dat? Ik heb geen ruzie met ze, totaal niet, maar ik ga daar ook niet meer voor mijn plezier op een verjaardag zitten. Het is overdag en mijn as ex werkt dan.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:46

Misschien kan je de kleinkinderen brengen en dan wat leuks vooe jezelf gaan doen? Denk dat ze dat wel snappen dat je daar wel even aan toe bent?

Anoniem

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:19

Misschien kan je het uitleggen aan je schoonouders? En vragen wat zij graag willen?

Bekijk het ook even vanuit het perpectief van je kinderen: Voor de kinderen lijkt het me fijn als je in ieder geval even samen een gebakje eet bij je schoonouders en samen met je kinderen een kadootje geeft. Misschien kan je dat doen voordat de rest van de verjaardagsvisite er is? En dan aanbieden dat de kinderen kunnen blijven als je schoonouders dat gezellig vinden?

BigOne
Berichten: 38273
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:11

Zolang je zo goed met ze overweg kunt dan gewoon gaan, zij kunnen er niets aan doen en het zijn wel de grootouders van je kinderen, wie weet hoe hard je ze nog nodig hebt in de toekomst. Je eigen gevoel maar even opzij zetten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:26

Doorgaan schreef:
Nog een andere vraag, deze week is mijn schoonvader jarig. Zelf heb ik niet zoveel zin om daarheen te gaan maar ik wil ze de kinderen ook niet ontnemen op die dag. Hoe doen anderen dat? Ik heb geen ruzie met ze, totaal niet, maar ik ga daar ook niet meer voor mijn plezier op een verjaardag zitten. Het is overdag en mijn as ex werkt dan.


Ik begrijp niet zo goed waarom je niet zou gaan. Je ex is er niet bij en met je schoonouders heb je toch geen problemen? Kijk dat je volgend jaar waarschijnlijk niet meer zult gaan snap ik wel, maar dan is er een omgangsregeling en is het heel normaal geworden dat jullie dingen apart doen. Nu wonen en leven jullie nog samen, echt uit elkaar zijn jullie nog niet en dus is het voor de kinderen juist nog heel normaal dat jij hen gewoon nog meeneemt naar die verjaardag.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 22:24

Dat is ook wel weer zo. Maar ik zie er zo tegenop om daar tantes en ooms tegen te komen. Eerder gaan lukt niet, mijn zoon moet naar zwemcursus. Misschien mijn eigen gevoel maar even opzij zetten inderdaad.

fleurtjeuh
Berichten: 10319
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:26

Waarom zie je er tegenop?
Je kan kiezen om te zeggen dag je het er niet over wilt hebben, of kort en bondig het verhaal doen en dan zeggen dat je het daar bij wilt laten.