Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Emoe schreef:Je weet wel dat witgoud verkleurd? Ik vond dat nogal een domper bij mijn (veel te dure) aanzoeksring. Verkleurd best wel snel, dat je het geel goud er doorheen ziet. Witgoud is namelijk geelgoud met een laagje eroverheen.
Emoe schreef:Je weet wel dat witgoud verkleurd? Ik vond dat nogal een domper bij mijn (veel te dure) aanzoeksring. Verkleurd best wel snel, dat je het geel goud er doorheen ziet. Witgoud is namelijk geelgoud met een laagje eroverheen.
Citaat:Wit goud kan op twee manieren gemaakt worden van het gewone, gele goud:
1 Door het te rodineren, het gouden voorwerp bedekken met een laagje van het witte metaal rodium. Het nadeel is dat dit af kan slijten.
2 Door het goud te legeren met andere metalen die een wit uiterlijk hebben, zoals palladium, nikkel, zilver of zink.
Jacquel schreef:Ik dacht altijd dat witgoud een andere naam voor platina was. Maar ik vond dit op Wikipedia:
Wit goud kan op twee manieren gemaakt worden van het gewone, gele goud:
- Door het te rodineren, het gouden voorwerp bedekken met een laagje van het witte metaal rodium. Het nadeel is dat dit af kan slijten.
- Door het goud te legeren met andere metalen die een wit uiterlijk hebben, zoals palladium, nikkel, zilver of zink.
Dit verklaart ook waarom witgoud soms geel wordt, maar niet altijd.