Advies gevraagd: Apple of Windows?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Advies gevraagd: Apple of Windows?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 12:15

GEZOCHT: advies
Apple vs Windows?

Momenteel zit ik in VWO5 Tweetalig, maar over 2 jaar wil ik graag naar de kunstacademie...
Op het moment overweeg ik een nieuwe richting in te slaan - skateboarddecks designen en evt. samenwerken met een bedrijf.
Momenteel heb ik alleen pen, papier, olieverf en een heeeele oude laptop tot mijn beschikking en overweeg ik digitaal te gaan werken. Een eventuele drawpad kan wel aangeschaft worden, maar nu twijfel ik tussen een Windows computer en een Apple computer. Windows is natuurlijk wat algemener en kan je makkelijker aansluiten met andere apparaten, maar Apple heeft juist weer het voordeel dat er meer kunstprogramma's op staan en dat het samenwerken tussen Apple devices makkelijker gaat...

In mijn geval; als je graag digitaal wil gaan werken met behulp van programma's en eventueel drawpads en photoshop, zouden jullie dan kiezen voor een Apple- of een Windows computer?

Alle adviezen en ervaringen zijn welkom

Levitate

Re: Advies gevraagd: Apple of Windows?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:17

Ik hoor altijd van mensen die digitaal werken dat ze zweren bij Apple, maar ik heb er zelf geen ervaring mee (niet zo creatief :+ )

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:20

Ik ben in 2011 van Windows overgestapt naar Apple en vind het nog steeds geweldig. Veel minder kosten voor software, gratis updates, nog nooit een virus gehad en inderdaad: alles werkt samen.

Bovendien hadden mijn man en ik ieder een laptop én een desktop en waren we zo om de drie tot vier jaar echt aan een andere toe. Nu draait de iMac al zes jaar en de Mac Book Air al vijf jaar en beiden zijn nog net zo snel als toen ze nieuw waren. We geven alleen 12 euro per jaar uit voor wat extra iCloud opslag, zodat de apparaten zelf niet zo vol lopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:11

Zeker als je gaat designen, absoluut een Apple nemen :j
Mijn eerste imac is van 2010 en loopt nog als nieuw, ik draai er nog zonder problemen videobewerkingssoftware op.
OSX draait veel stabieler en lichter dan Windows waardoor hij zelfs met lichtere hardware toch betere prestaties levert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:17

8nnemiek schreef:
Zeker als je gaat designen, absoluut een Apple nemen :j
Mijn eerste imac is van 2010 en loopt nog als nieuw, ik draai er nog zonder problemen videobewerkingssoftware op.
OSX draait veel stabieler en lichter dan Windows waardoor hij zelfs met lichtere hardware toch betere prestaties levert.
Precies dezelfde ervaring. :j

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:22

Sluit me aan bij bovenstaande. Om gegaan naar Apple en heel blij mee.
Vooral ook qua beeldkwaliteit, voor photoshop etc..

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:23

Ik heb ook een apple en in tegenstelling tot mijn oude windows laptop kan ik mijn apple wel gewoon gebruiken voor bijvoorbeeld photoshop zonder dat ie vast loopt *\o/*

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:36

Met een leuke windows computer kan je ook prima designen.

Maar poeh, ik ben blij met mijn apple! Alles gaat net wat smoother. De programma's werken samen en het is veel gebruiksvriendelijker. Virussen komen haast niet voor en het werkt ontzettend makkelijk als je er aan gewend bent.

Ik kan je aanraden om gewoon een macboon pro 15 inch (minimaal 2011) met de juiste specificaties van MP te plukken. Deze zijn prima om mee te designen en dan ben je met 500-700 euro klaar. :)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:52

Ik sluit me ook volledig aan bij de voorgaande gebruikers, als designer zijnde!

En ik ben ook heel blij dat ik mijn Macbook gewoon kan afsluiten en dat hij me vraagt wanneer ik updates wil doen. Ik had vrienden in de klas die soms nog 'even' een uur moesten wachten na hun les omdat hun Windows nog wat updates moet doen na het afsluiten :+

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 16:15

Dankjulliewel voor jullie reacties! Steeds meer mensen zeggen dat ik beter voor de Apple kan kiezen :) !

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:28

Apple :) mijn macbook draait vlot verschillende adobe programma's naast elkaar. Mijn eerste gaat al tien jaar mee. Snap echt niet dat er nog mensen voor Windhoos gaan :')

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:44

Ik heb voor me foto's / photoshop inderdaad ook bewust apple.
Kwaliteit is veel beter en het werkt allemaal zo makkelijk.

(Als je overstapt van windows is het even zoeken, maar als je het gewend bent is het allemaal zo fijn :) )

Op de fotovakschool staan ook allemaal apples, daar heb ik leren werken met apple :+

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:46

_Reneee schreef:
Apple :) mijn macbook draait vlot verschillende adobe programma's naast elkaar. Mijn eerste gaat al tien jaar mee. Snap echt niet dat er nog mensen voor Windhoos gaan :')

Soms moet je wel, omdat er programma's zijn die wel goed draaien op Windows en niet zo best op iOS.

In jouw geval TS zou ik voor Apple gaan :). Voor design werkt dat echt prettiger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 18:10

Op een mac kun je altijd windows ernaast draaien, andersom kan dan weer niet, dus ook dat vind ik een voordeel :j

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 18:21

Ik zou ook zeker voor Apple gaan, weet niet naar welke kunstacademie je wil maar ik zit op de WdKA en daar wordt ook bijna alleen maar Apple gebruikt. Worden ook steeds meer pc's die wel nog op Windows draaien vervangen door Appletjes.

En eerlijk is eerlijk, Adobe draait op Windows ja, maar ik vind het persoonlijk op Mac gewoon allemaal net even wat fijner draaien. Ik heb voor de kunstacademie animatie gestudeerd en dan is Windows vaak wel makkelijk ivm de programma's, maar toen ik besloot illustratie te gaan studeren en die programma's niet meer nodig had heb ik direct m'n Windows ingeruild voor een Mac :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 18:27

Helaas trekt mijn Windows van 2014 photoshop etc echt niet meer. De apple van mjnn vriend van ook 2014 met zelfde specs (ong) trekt photoshop nog feilloos.. Ik stap dus deze maand ook over op apple