Bijennest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bijennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:27

Ehh niet in huis gelukkig. Dat hadden we tien jaar geleden al.

Wij hebben een best wel flinke voortuin en daar staat een mooie houten plantenbak. Sinds kort heeft daar een heuse bijenfamilie inclusief aanhang zich daar gevestigd. :')

Ik ben best hysterisch wat betreft bijen, wespen, muggen etc. Ik ben vreselijk allergisch voor de steken. Maar ik heb even een hart onder de riem nodig. Mijn ouders vinden het geen probleem, ze zitten buiten en vinden het een mooi natuurverschijnsel. Bijen zijn goed! Toch?

Kan iemand me even alle voordelen van bijen voorleggen? Ik wil ze ook zien als een goed iets maar het lukt nog niet echt. :')

Het zijn er echt honderden en vooral met het zonnetje zijn ze nogal eh, levendig. -O-

Azmay

Re: Bijennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:29

Bel een imker, geloof dat ze de kolonie zo komen halen voor je :j

Bijen zijn heel goed, maar ik heb liever dat ze bij de imker verderop wonen en alleen op bezoek komen dan dat ze hier een nest bouwen :+

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:30

Kun je geen imker bellen? Bijen zijn echt heel nuttig voor de bestuiving. Zonder bijen geen bloemen, planten, groente etc.
Een imker komt ze ophalen, en die zal er echt blij mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:32

Mijn moeder zegt net dat ze nu twijfelt of het bijen of wespen zijn. :=

@Azmay ik wil graag dat ze lekker bij een imker gaan wonen eigenlijk :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:33

imker wil ze heeeeel graag hebben

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:34

_Dominique schreef:
Mijn moeder zegt net dat ze nu twijfelt of het bijen of wespen zijn. :=

@Azmay ik wil graag dat ze lekker bij een imker gaan wonen eigenlijk :')

Wespen zowieso weg laten halen, etterbakken dat het zijn.
Een imker zorgt er ook echt voor, en haalt ze diervriendelijk op. Op zich is dat helemaal geen slechte optie hoor. Misschien krijg je dan nog wel lekkere honing als dank :9

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:36

Het verschil tussen een bij en een wesp is overduidelijk. Zoek beide maar eens op Google.
Daarnaast zijn bijen beschermd. Laat ze lekker zitten als ze jullie huis ebben uitgekozen. Zie dat als een bijencompliment. Bijen zijn rustig en vallen niet aan als je ze met rust laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:39

Ik weet zeker dat het bijen zijn. Heb even gekeken! Ik vind het wel super fascinerend om te zien.

Het houden ervan was geen probleem geweest als hun nest niet slechts 3 meter van de voordeur en garagedeur verwijderd was. :') De plantenbak is te zwaar om zomaar te verplaatsen, we willen ze natuurlijk ook niet storen. Ze vliegen nu ook telkens perongeluk tegen het raam aan. :(:)

Ik wil ze zeker niet dood hebben, om dat voorop te stellen. Morgen gaan we een imker bellen waarschijnlijk om ze op te laten halen. Als ze bij de imker 'wonen' gaan ze dan in zo'n nagebootste bijenkorf met van die plankjes? Dat vind ik een mooier leven dan onze voortuin namelijk. :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:40

_Dominique schreef:
Ik weet zeker dat het bijen zijn. Heb even gekeken! Ik vind het wel super fascinerend om te zien.

Het houden ervan was geen probleem geweest als hun nest niet slechts 3 meter van de voordeur en garagedeur verwijderd was. :') De plantenbak is te zwaar om zomaar te verplaatsen, we willen ze natuurlijk ook niet storen. Ze vliegen nu ook telkens perongeluk tegen het raam aan. :(:)

Ik wil ze zeker niet dood hebben, om dat voorop te stellen. Morgen gaan we een imker bellen waarschijnlijk om ze op te laten halen. Als ze bij de imker 'wonen' gaan ze dan in zo'n nagebootste bijenkorf met van die plankjes? Dat vind ik een mooier leven dan onze voortuin namelijk. :=

Ja dan gaan ze in zon bak en oogst de imker de honing die ze te veel hebben :j
Je mag ze inderdaad niet dood maken, maar wel op laten halen.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:45

Bij veel akkers staan bijenkasten langs de rand. Dit is echt om de bestuiving te bevorderen, een mooie natuurlijke manier om gewassen te laten groeien. Een imker zorgt heel goed voor zijn volk!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:58

Een bij is best vredelievend en steekt nooit zomaar.
Je kunt er best voorbij lopen zolang je dat maar rustig doet zonder zwaaien en meppen.

Een bij kan maar 1x steken,en als ze steken gaan ze ook dood dus ze steken echt niet zomaar

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:03

belle_boef schreef:
Het verschil tussen een bij en een wesp is overduidelijk. Zoek beide maar eens op Google.
Daarnaast zijn bijen beschermd. Laat ze lekker zitten als ze jullie huis ebben uitgekozen. Zie dat als een bijencompliment. Bijen zijn rustig en vallen niet aan als je ze met rust laat.

Zijn wespen in Nederland niet beschermd dan? Hier in Duitsland heb je gewoon dikke pech als je een nest hebt, tenzij ze een gevaar vormen komen en mogen ze die niet weghalen.

Ts, zijn jullie er al achter wat het zijn? :P Ik snap dat je lichtelijk hysterisch wordt als je allergisch bent :D .

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:15

We hebben al diverse bijen nesten gehad in de speeltuin, heel hele grote kluit die of in de struiken of boom hangt. we belden dan altijd een imker die ze heel graag wilde hebben. Hij had dan een soort van grote kist bij, daar laat hij de massa in zakken en laat het dan een uurtje staan, zodat alle werkers die nog onderweg zijn, zich bij hun koningin kunnen voegen. Vervolgens neemt hij ze mee.
Er zijn steeds minder bijen in Nederland, je doet er goed aan een imker te bellen, die er goed voor zorgt. Bijen maken niet alleen honing, maar zijn ook heel belangrijk voor de natuur, het bevruchten van bloemen. Denk dan niet alleen aan bloemen in een vaasje, maar ook aan gewassen en vruchtenbomen, zoals een appelboom e.d
En mocht je je toch vergist hebben, dat het toch wespen zijn, dan zal een imker je dat zeker niet kwalijk nemen. Ze zijn al heel dankbaar dat je aan ze hebt gedacht.
TS Laat je het ons nog even weten, wat er met ze is gebeurd?