Wanneer je niet gelukkig bent met je 'droomstudie'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tytonidae

Wanneer je niet gelukkig bent met je 'droomstudie'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 22:52

Hey Bokkers,

Dit jaar ben ik begonnen aan mijn 'droomstudie', Technische Natuurkunde. Deze studie stond al 2 jaar vast als mijn droomstudie. Omdat ik de juiste vakken niet had om toegelaten te worden tot deze opleiding, heb ik deze zomer staatsexamens gedaan. Deze waren bijzonder slopend, omdat ik sinds 2014 kamp met een behoorlijke examen/toets/druk/prestatie gerelateerde angstoornis. Dit houdt in dat ik bij het idee van presteren helemaal dichtklap, paniekaanvallen krijg, enorm ga piekeren enzovoorts. Deze stoornis is in 2015 bij mij vastgesteld, echter is deze toen niet behandeld omdat ik andere klachten had en mijn psycholoog ervan uit ging dat als deze andere klachten werden behandeld, de angstoornis zou verdwijnen. Echter is deze altijd gebleven. Toen ik mijn staatsexamens maakte zorgde de angststoornis ervoor dat ik helemaal kapot ging van de angsten en de symptomatische verschijnselen zoals pijn op de borst. Ondanks dat heb ik mijn staatsexamens wel gehaald en werd ik dus toegelaten tot mijn droomstudie. Ik was erg gelukkig, maar niet zo gelukkig als ik verwacht had omdat de staatsexamens en de bijkomende angsten mij zowel mentaal als fysiek hadden gesloopt. De weken daarna viel ik dan ook een beetje in een zwart gat . In die tijd heb ik mezelf zoveel mogelijk geprobeerd te laten herstellen, zowel op mentaal als fysiek gebied.

Het is trouwens relevant om te vermelden dat ik inmiddels 24 ben en heb hiervoor 1 andere studie geprobeerd; Bioinformatica. Hier ben ik mee gestopt omdat ik de exacte inslag daar toch echt miste. Ik vond Life Science(Biologie) en Chemie wel heel erg leuk, maar had die vakken liever aangevuld met wiskunde en natuurkunde ipv informatica.

Op 4 september ben ik begonnen met mijn studie. Ondanks dat de eerste 2 a 3 dagen van de week leuk begonnen, crashte ik hard op de donderdag en vrijdag van die week. Ik had paniekaanvallen, was huilerig, vroeg me af waar ik in godsnaam aan begonnen was. Ik had me kapot goed ingelezen voor de studie. Wist vooraf goed wat de werklast was. Ik wist dat het eerste blok bijna alleen maar wiskunde zou zijn en geen natuurkunde. Maar wat mij niet was verteld was dat ik per week 3 kleine toetsen per week zou hebben die bijdragen aan mijn uiteindelijke punt voor 2 vakken van de 3. Nu zijn die 3 toetsen per week standaard, daarnaast moet ik ook nog gewone tussentoetsen maken waardoor het aantal soms op loopt tot 4 toetsen per week. Hierdoor werkt mijn angststoornis overuren want die richt zich precies op dit soort prestatiemomenten. Dit zorgt ervoor dat ik constant gespannen ben, 's nachts tot 5 uur wakker lig te piekeren(terwijl ik om 6 uur weer op moet). Het feit dat ik het eerste blok bijna alleen maar wiskunde krijg en zoveel van die prestatiemomenten heb, zorgt ervoor dat de studie me ongelofelijk tegen gaat staan. Ik was vorige week de halve week ziek, maar de andere helft van de week ben ik bewust thuisgebleven omdat ik erg somber werd van de gedachte om me ook maar op de campus van de universiteit te begeven.

Nu weet ik dat het eerste blok pittig is maar natuurkunde is een pittige studie en de kans is groot dat het alleen maar moeilijker wordt en de prestatiedruk alleen maar groter wordt. Ik beleef op dit moment weinig plezier aan de vakken die ik volg. Nu hoop ik dat dat beter wordt zodra het volgende blok met meer natuurkundige vakken zich aandient maar ik heb zo mijn twijfels.

Ik begin ook gewoon te twijfelen of ik de juiste studiekeuze heb gemaakt. Toen ik mij ging orienteren op mijn studiekeuze viel mijn oog ook op Biomedische Technologie(BMT), een vakgebied waarin zich ontwikkelingen plaatsvinden die echt heel mooi zijn. Een leuke combinatie van alle vakken die ik leuk vindt, Biologie, Scheikunde, Natuurkunde, Wiskunde. Maar omdat het droomplaatje van 'natuurkunde studeren' mij zo aansprak heb ik die interesse eigenlijk weggecijferd en me volledig gericht op Technische Natuurkunde. Niet alleen twijfel ik of BMT beter bij me past, ook twijfel ik of natuurkunde wel zo goed bij me past. Ik ben lang niet zo gemotiveerd als mijn studiegenoten en ik ben zeker geen wiskundig wonder. Doordat het maken van de kleine doordeweekse toetsen me zoveel energie kost, mis ik de motivatie om me door de moeilijke wiskundige vraagstukken te slaan die huiswerk zijn. Hoewel veel natuurkundige beroepen me in de oren klinken als een droomberoep, zie ik mezelf die beroepen niet snel doen. Maar bij BMT zijn mijn gevoelens daar ook vaag over en de banenmarkt is daar niet zo gunstig als die van natuurkundigen. Als ik de vakkenlijst van Natuurkunde en BMT vergelijk wordt ik op dit moment wel warmer van de vakken van BMT dan van Natuurkunde.

Ik kan iig nog dit jaar overstappen naar BMT en mocht ik dit echt willen zou dit een goede zaak zijn want ik ben 24, een stukje ouder dan de gem. student en wil dus geen kostbare tijd(en stufi verkwisten). Daarnaast krijgt die studie volgend schooljaar ook een selectieprocedure en als ik dit jaar zou overstappen zou ik niet aan die selectie hoeven deelnemen wat mooi meegenomen is.

Maar ik twijfel want ik vraag me af of het wel zo'n slimme keuze is om over te stappen. En mijn gedachten voelen niet helder omdat ik zoveel angsten heb waardoor ik niet het gevoel heb een weloverwogen, rationele keuze te kunnen maken. Ik sta op de wachtlijst voor behandeling door een psycholoog maar dat duurt nog minstens een maand, dus daar kan ik nu geen advies aan vragen. Ik ben ook al bij mijn studieadviseur geweest, en die zegt nog even te blijven omdat ze geen duidelijke reden hoort waarom ik bij Technische Natuurkunde weg wil. Maar van die gedachte word ik ook niet echt warm. Dus nu twijfel ik en twijfel ik maar, en weet ik niet echt wat ik er mee aan moet.

In ieder geval bedankt voor het lezen. Elk advies is heel welkom. :)

Edit: (Ik voel me ook zo: Als ik denk aan overstappen naar BMT denk ik dat ik mogelijk als persoon een stuk gelukkiger zou kunnen worden, maar wat ik me naderhand realiseer dat stoppen met Natuurkunde de fout van m'n leven is geweest? :( )

Marit

Re: Wanneer je niet gelukkig bent met je 'droomstudie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:10

Ik kan je niet helpen met je keuze maar wel advies geven. Volg je hart en doe waar jij gelukkig van wordt. Als jij je nu zo slecht voelt onder deze studie, dan is dit niet dé studie voor jou. Of BMT dan beter is, dat weet ik niet. Kun je niet met wat studenten van die studie spreken, meeloopdagen plannen oid? Zodat je wat beter kunt kijken of dat echt wel bij je past.

Als je moeite hebt met prestatie gericht werken zou ik dat ook meenemen in je uiteindelijke beroepskeuze. Bij sommige beroepen sta je natuurlijk onder hele grote druk, sociaal en professioneel gezien. Ik denk dat je je dan ook moet afvragen waar je uiteindelijk terecht komt met je studie en of je jezelf daar wel ziet werken. Ga je daar gelukkig van worden of past iets anders beter bij je?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:14

Begrijp ik het goed dat zowel je huidige studie als BMT een universitaire studie is? Ik vraag me af of de studiebelasting en druk bij BMT niet even hoog ligt?
Naar mijn idee loop je daar het meeste tegen aan, tegen de studiedruk i.v.m. die wekelijkse toetsen.
Ik zou daar eerst eens naar gaan kijken hoe dat bij BMT zit.

Want is het anders geen beter idee een stapje terug te doen en een HBO studie te gaan doen?
Welke opleiding heb je afgerond voor je aan deze studie begonnen bent?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:17

Ik heb er mogelijk overheen gelezen, maar ben je nog in behandeling bij een psych? Ongeacht welke keus je maakt, denk ik dat er op dit vlak nog redelijk wat winst te behalen valt en daar ga je nog profijt van krijgen in je latere leven. Je angst klinkt nu niet echt onder controle, en dat lijkt me heel naar voor jou. Sterkte met de keuzes!

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 23:18

Delphi schreef:
Begrijp ik het goed dat zowel je huidige studie als BMT een universitaire studie is? Ik vraag me af of de studiebelasting en druk bij BMT niet even hoog ligt?
Naar mijn idee loop je daar het meeste tegen aan, tegen de studiedruk i.v.m. die wekelijkse toetsen.
Ik zou daar eerst eens naar gaan kijken hoe dat bij BMT zit.

Want is het anders geen beter idee een stapje terug te doen en een HBO studie te gaan doen?
Welke opleiding heb je afgerond voor je aan deze studie begonnen bent?

Beide studies zijn inderdaad universitaire studies. De studiedruk bij BMT is natuurlijk ook hoog maar ik vermoed dat het materiaal(meer biologie en scheikundige tov wiskunde) daar me wat beter af zal gaan als bij Technische Natuurkunde. Ook hebben ze zover ik daar weet mogelijk wel/niet wekelijkse toetsen maar iig niet 3 tot 4 per week. Bioinformatica was een HBO studie, deze heb ik niet afgerond. Wel miste ik daar een stukje uitdaging, en er zijn verder weinig studies op HBO niveau die mij interesseren helaas. :(

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 23:23

Marit schreef:
Ik kan je niet helpen met je keuze maar wel advies geven. Volg je hart en doe waar jij gelukkig van wordt. Als jij je nu zo slecht voelt onder deze studie, dan is dit niet dé studie voor jou. Of BMT dan beter is, dat weet ik niet. Kun je niet met wat studenten van die studie spreken, meeloopdagen plannen oid? Zodat je wat beter kunt kijken of dat echt wel bij je past.

Als je moeite hebt met prestatie gericht werken zou ik dat ook meenemen in je uiteindelijke beroepskeuze. Bij sommige beroepen sta je natuurlijk onder hele grote druk, sociaal en professioneel gezien. Ik denk dat je je dan ook moet afvragen waar je uiteindelijk terecht komt met je studie en of je jezelf daar wel ziet werken. Ga je daar gelukkig van worden of past iets anders beter bij je?

Dankjewel. :) Dat dit niet dé studie voor mij is, zo voel ik me eigenlijk ook wel. Veel aspecten van mijn huidige studie klinken me nog wel erg leuk in de oren maar toch voelt het alsof het niet voor mij is. Ik zie mezelf die dingen niet doen, terwijl ik ze ook weer wel zou willen doen. Het is allemaal zo vaag, daarom is het ook moeilijk. Ik ga iig proberen met wat studenten van die studie te praten morgen en ik ga ook wat videocolleges van die vakken kijken om te bepalen of me dat wat meer aanspreekt!

@Sokje_6: Nee, momenteel helaas niet. Ik sta wel op een wachtlijst, maar dat duurt nog minstens een maand. Ik heb dan ook heel weinig handvaten om met mijn angsten om te gaan en heb ze niet goed onder controle, dat voelt inderdaad heel rot. Maar iig bedankt voor je bemoedigende woorden!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 00:12

Oh wat herkenbaar. Hoog iq veel interesses maar een angst die blokkeerd. Ik heb door die angst idd niet hoger dan een mbo afgerond en ben nu met omscholen bezig wederom mbo. Heb hbo gedaan met dijkers van cijfers maar roch afgehaakt op studiedruk en faalangst. Gecombineerd met nog meer. Maar ook niet mijn draai kunnen vinden en veel studies interessant vinden maar het nooit helemaal vinden. Ik heb helaas weinig hulpmiddelen voor je behalve praat met je mentor of hoe dat tegenwoordig heet. Vraag hulp op school. Ik zou willen dat ik dat gedaan had en met ondersteuning mijn hlo af had gemaakt.

Sterkte en geef niet op. Die fout heb ik gemaakt.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 00:50

Ik weet niet waar je qua locatie zit maar is Life science and technology niet wat voor je. Die studie is echt een combi van moleculaire biologie, biochemie, wiskunde en informatica. Ik ken de opleiding (familie leden die het studeren :) uit zowel leiden/Delft als uit Groningen , maar zou jou dan voornamelijk aanraden om naar leiden/Delft te kijken in Groningen ligt de focus meer op biologie en in leiden/Delft is er meer wiskunde.

Die studie heeft ook wel toetsen en tussen toetsen, hier kom je helaas niet om heen. Geloof wel dat de meeste vakken maar enkele tussen toetsen hebben.
Dus 3 toetsen per vak en 3 bakken in een periode betekent iets van 9 toetsen aka 1 toets per week gemiddeld . Toch nog wel flink .. daarnaast moeten ze nog aardig wat verslagen schrijven, maar ik weet niet of dat voor jou een probleem vormt.

Ik zou wel adviseren om te vragen of je met een studieadviseur oid kan praten (dit kan ook nog bij je huidige studie) om je problemen voor te leggen. Zij zijn er om je te helpen met dit soort problemen.
Ook als je een nieuwe studie kiest zou ik adviseren om een studieadviseur te mailen om te vragen hoeveel toetsmomenten er zijn en om je situatie uit te leggen. Dan kan er gekeken worden naar hulp en kunnen ze je advizen geven mbt studie.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 02:56

Ken het zelf ook helaas, ben nu 21 en ben door mijn angstklachten nooit verder gekomen dan vmbo. Het verstand zit er wel dat is het probleem niet bij mij, maar kreeg zulke heftige paniekaanvallen bij alleen al de gedachten aan school, zelfs het vroege opstaan werd echt een probleem dat ik met 17 mijn studie voor het mbo in de ijskast heb kunnen zetten.

Bij mij speelde het pesten wat er in mijn geval gebeurde ook enorm mee, heb hier ptsd aan overgehouden waarvoor ik nu in behandeling ben, daarbij heb ik ook autisme en die vreselijke paniekaanvallen.

Ik zou zeggen doe wat je hart je I geeft, school moet je niet slopen. De maatschappij legt ook nogsteeds een enorme drul achter een degelijke opleiding, maar laat dit nooit ten koste gaan van jezelf.

Misschien is een tussen jaar waar je echt met je zelf bezig kan zijn iets voor je, het kost best een berg energie om te leren omgaan met angstklachten.

Ik wil je verder veel succes wensen ongeacht je keuze.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 05:32

In 2013 ben ik toegelaten tot mijn droomstudie: illustratie aan de kunstacademie. Vroeger schreef ik altijd al in van die poëzie albums dat ik naar de kunstacademie wilde. Omdat havo mij niet lukte ben ik eerst naar het MBO gegaan en toen gebeurde het eindelijk.... toegelaten op de kunstacademie!
Ik was zoooo blij. En het viel zoooo tegen.

Ik was te onzeker. Durfde niet te presenteren. Stond niet achter mijn werk. Deed maar gewoon wat eigenlijk. Het regende onvoldoendes en ik was echt heel verdrietig, was dit het nou? Ik ben rond gaan kijken naar andere studies, heb op school met mensen gepraat, met andere richtingen meegelopen...
en toen ben ik voor februari gestopt. Ik heb een half jaar aan mezelf gewerkt, gekeken waar het mis ging en leuke dingen gedaan.
In de tussentijd bij andere open dagen gekeken maar het bleef toch kriebelen en ik had het gevoel dat ik vreselijk spijt zou gaan krijgen van een andere studie....

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben in september 2014 weer begonnen, zelfde school en zelfde opleiding. En dat jaar heb ik niet lager dan een 8 gescoord. Ik ben nu bezig met m'n minor en hoop in juni af te studeren.

Wat ik ermee wil zeggen? Geef het niet op. Doe wat je hart je ingeeft. Praat met mensen, haal hulp op school. Je kan het!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:10

Als de sodemieter naar de decaan en je situatie uitleggen!! Echt waar hoor, meteen doen. Dat is stap 1.

Verder denk ik, zolang als die angststoornis zo actief is, je geen enkele belangrijke beslissing moet maken. Er is namelijk een grote kans dat het je angst is die spreekt en niet wat je daadwerkelijk wilt. Overleg dus met je school wat er aan mogelijkheden zijn (Decaan), want die zijn er echt (zo heb ik een studiebelasting van 50% bijvoorbeeld).
Pak dan eerst je angststoornis aan en als die behandeld is, kijk dan nogmaals hoe je studie je bevalt. Bevalt het, zonder de angst, paniek en stress, nog steeds niet, dan kan je verder gaan kijken. Maar dit is niet het moment om te beslissen, om wat dan ook te beslissen. Maar wacht niet met naar de decaan gaan tot je al echt in de problemen zit met je opleiding.

Succes!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:40

Het is misschien niet fijn om te horen, maar het klinkt nu eerder alsof welke studie dan ook nu te belastend is als je angst-stoornis je zo in de weg zit. Zoals hierboven gezegd wordt: ik zou geen belangrijke levensbeslissingen maken nu je je zo rot en vaak in paniek voelt. :(:)

Ik snap dat je het gevoel hebt dat je nu door moet drukken en moet studeren nu omdat je 'al' 24 bent, maar het lijkt me een goed idee om een stapje terug te doen - aangeven bij de studie-adviseur en decaan dat het lastig gaat en dat je veel spanning en angst ervaart, en vertel het ook aan een (student)psycholoog om er samen aan te gaan werken.

Studenten met een functiebeperking (en dit is best wel een heel zware beperking tijdens je studie!) mogen vaak een aangepast programma volgen: minder vakken per semester volgen bijvoorbeeld, of toetsen verder uit elkaar halen en aangepaste examens. Als je dat hebt, kun je vanuit die positie weer rustig bekijken of de inhoud van je studie je weer bevalt, en kun je door de bomen het bos dus weer even goed bekijken.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 18-09-17 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:41

Ik ben het met Lalidan eens.

Ik denk dat het niet bevalt ivm angststoornis. Je spreekt er nu nog over alsof het een eigen wil heeft (het is de angststoornis die dit doet).

Het zou zonde zijn om je mogelijke droomstudie na 2 weken op te geven.

Is we geen andere psych waar je heen kan?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:43

Ik ben het helemaal eens met Lalidan.
Je schrijft zelf dat je misschien nu niet helder denkt, en daar is wel een hele grote kans op. Je angst ondermijnt je en ik zie de kans groot dat als je nu verandert, je ook bij die andere studie tegen dezelfde problemen gaat aanlopen.
Dàt is de grote oorzaak van je gevoel in dit verhaal, dus dat moet je eerst aanpakken.

En dat idd bespreken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:57

Eens met lalidan.
Door je angst vertelt alles je om te vluchten, weg van deze studie en lijkt al het andere beter, als het maar weg is.
Zonde. Je bent net begonnen. Geef jezelf een kans. Vraag om aangepast rooster en hulp. En wees niet zo streng voor jezelf. Zoek naar de leuke kanten ipv enge kanten.
Laat je uitdagen. Inspireren, motiveren

Probeer je energie te stoppen in de leuke dingen. Alles waar je veel aandacht aangeeft, wordt groter. Dat is de wet van het universum. Hoe meer aandacht voor de paniek, hoe groter het wordt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:55

Ik zou net blij zijn met zoveel toetsen... Hoe meer aparte toetsen er zijn voor een vak, hoe kleiner de impact van één toets op je uiteindelijke resultaat voor dat vak. Dan mag er al eens eentje wat minder zijn zonder dat het al te veel invloed heeft op je cijfer.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:04

Weet je zeker dat je twijfel over deze studie niet ook met je angststoornis te maken heeft? Ik adviseer te blijven zitten waar je zit en hulp te zoeken voor je psychische problemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:43

Ik denk ook niet dat het probleem hem zit in de studie. In alle studies ga je tegen problemen aanlopen als je niet eerst aan jezelf gaat werken. Ik zou vragen of wat studiebegeleiding of een aangepast rooster. En zo snel mogelijk met jezelf aan de slag. Ik herken wel wat van jouw problemen alleen heb ik het niet met toetsen maar zodra het allemaal 'teveel' lijkt. Als ik het niet meer aankan zeg maar, dat ik niet meer in control ben voor mijn gevoel. Ik heb geen angst voor toetsen of om te presteren. Maar een soort angst voor een overload in mijn hoofd.