Ervaringen met (Cognitive) Neuroscience?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lot

Ervaringen met (Cognitive) Neuroscience?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 13:22

Hallo allemaal :D

Ik ben nu tweedejaars Psychologiestudente, en ik ben me een beetje aan het oriënteren op een master. Ik ben erg geïnteresseerd in het menselijk brein, daardoor viel mijn oog op Neuroscience. Ik vraag me af of er op bokt ook mensen (cognitive) Neuroscience studeren/gestudeerd hebben, en wat jullie ervaringen met die master zijn? Ook ben ik benieuwd naar de ervaringen qua toelating bij het Erasmus MC en de Radboud Universiteit. Ze hebben een hoop eisen (bijvoorbeeld ervaring in de research) en ik vind het hierbij vrij lastig om te bepalen wat ze precies willen (is het echt de bedoeling dat je een bijbaantje in het onderzoek hebt gehad, of is een minor in de research bijvoorbeeld ook al genoeg?). Nu doe ik natuurlijk ook nog eens een bachelor die niet specifiek toegespitst is op research, wat het misschien extra lastig maakt..
Verder vraag ik me af hoe het zit met het toelatingstentamen. Ik weet sowieso dat je die moet maken als je toegelaten wil worden bij het Erasmus, maar hoe zit het op de Radboud Universiteit? Is dat tentamen een beetje te doen?

Ik weet overigens dat de toelating erg streng is, maar ik ben bereid om hard te werken om toegelaten te worden en ik wil het in ieder geval proberen :)

Alvast bedankt!

Margoooo

Re: Ervaringen met (Cognitive) Neuroscience?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:02

Je mag mij altijd een pb doen, ik heb psychobiologie gedaan aan de UvA en doe nu een master neurobiology. Maar denk dat het net een iets andere richting is?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:05

Ik ben ook van plan om neuropsychologie te gaan verder studeren. Hoop dit jaar dat ik mijn bachelor kan afronden :)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:34

Een kennis van mij die in Nijmegen Taalwetenschap gestudeerd heeft doet nu die Master, ook in Nijmegen.

Ik weet weinig van hoe haar sollicitatie precies ging, maar wel dat zij veel tijdens en naast haar studie gedaan heeft: de minor Neurolinguistiek, enkele pittige taalkundige vakken, en een onderzoeksstage/bijbaantje. Ik hoor ook van anderen dat een CV met een (onderzoeks)bijbaantje bij bv. het Max Planck instituut op het Radboud erg handig is en doorslaggevend is. Het laat zien dat je interesse hebt in onderzoek, graag meer uitdaging zoekt en aankan in je studie, en dat je al ervaring hebt met (experimenteel) onderzoek in de praktijk. Daar zijn ze ook wel vaak op zoek naar studenten om te helpen bij experimenten, tenminste bij ons op de afdeling hangen wel eens wervingsposters.

Over een toelatingstoets heb ik haar niet gehoord, wel dat ze toendertijd twee docenten moest vinden om een aanbevelingsbrief te schrijven. Dat werden haar werkgever van haar onderzoeksbaantje en een docent van een moeilijk taalkundig vak.

Edit; overigens ben ik zelf aangenomen bij een andere onderzoeksmaster, die van taalwetenschap, op het Radboud, en daar heb ik ook veel "CV voor gebouwd" tijdens mijn bachelor: onderzoeksbaantje, Honoursprogramma waar ik eigen onderzoek deed, extra vakken met extra statistiek en onderzoeksmethoden, en een hoog gemiddelde. Ik had zelf het idee dat ze vooral gemotiveerde studenten wilden, dus studenten die al tijdens de bachelor hadden laten zien dat onderzoek echt hun ding is, en niet per se mensen die alleen maar 10-en halen.

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 21:45

Bedankt voor de reacties!

Margoooo, volgens mij overlappen neuroscience en neurobiology vrij veel. Ik zal je een pb'tje sturen!

Snollygoster, leuk!! Succes met je laatste jaar :) Ben jij ook Psychologiestudente?

Ygritte, heel erg bedankt voor je uitgebreide bericht :D
Een onderzoeksbaantje is inderdaad een goed idee, maar ik vraag me dan af hoe je daaraan komt? Ik houd de vacatures van het Erasmus MC al een tijdje in de gaten in de hoop dat daar iets bij zit, maar tot nu toe niet helaas. Alleen voor vrijwilligers, maar dat is meer patiënten/bezoekers de weg wijzen. Ik kan wel een mailtje sturen om te vragen naar de mogelijkheden!
Ik studeer aan het Erasmus in Rotterdam, dus Nijmegen wordt erg ver weg voor een baantje haha. Ik zal ook uitkijken naar wervingsposters!
Ah okay, logisch ook dat ze naar motivatie kijken :j Hoog gemiddelde ben ik mee bezig, hoop dat dat gaat lukken. Mijn gemiddelde van het eerste jaar is een 7.3, dus een Honoursprogramma gaat hem helaas niet worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 00:25

Wil je per se het onderzoek in of werken als neuropsycholoog?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 00:37

Je moet goed nadenken wat je wilt gaan doen. Met Cog. Neuroscience ga je vooral de onderzoekskant in met de focus op brain imaging (wat super gaaf is natuurlijk). Wil je meer met patiënten werken (i.p.v. participanten) en diagnosticeren dan zul je meer richting Neuropsychologie moeten denken.

Ik weet niet hoe het zit met de plekken voor het onderzoek, maar de banen liggen binnen de neuropsych niet bepaald voor het oprapen. De verplichte klinische stage in de Master is voor heel veel studenten al een groot struikelblok (ik ken studenten die gestopt zijn met de Master omdat ze geen stageplek konden vinden) en om uiteindelijk Klinisch Neuropsycholoog te worden zul je eerst een GZ-opleidingsplek moeten vinden. Veel studenten gaan na de master Neuropsych aan de slag als "gewone" psycholoog en hopen later via de GZ een plek te krijgen voor KNP opleiding.

Ik vind het zelf een geweldig veld maar het is hard vechten voor je plekje. Ik ben deze week klaar met mijn master Klinische Neuropsychologie aan de VU (M-these net afgeleverd ). Ik ben gekozen uit 60 sollicitanten op een pracht stageplek op de poli neurologie/geriatrie in een top klinisch ziekenhuis, maar ik ken dus ook veel mensen die zich suf solliciteren en uiteindelijk genoegen moeten nemen met een plek ergens in een verzorgingstehuis bijv. Als kers op de taart hebben zij mij ook nog een baan als neuropsycholoog aangeboden en kan ik dus direct na mijn diploma-uitreiking aan de slag. Het kan dus voortvarend gaan maar het is geen gegeven feit en de concurrentie is groot. Je mag tegenwoordig al bijna "blij" zijn met een werkervaringsplek (iets wat door het NIP sterk wordt afgeraden om te doen).

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 09:53

Bizzybijtje, ik wil echt het onderzoek in :j

Focussed, ik wil Neuroscience gaan doen :) Ik heb me wel in Neuropsychologie verdiept, maar ik denk dat de onderzoekskant toch meer iets voor mij is.
Oef, dan heb jij echt geluk gehad met je stageplek zeg! De banenkans is wel een dingetje inderdaad.. Volgens mij liggen de banen in de Klinische Psychologie ook niet echt voor het oprapen, onderzoek zou ik niet weten. Je hoort wel vaak dat er in de Arbeids- en Organisatiepsychologie veel banen zijn, maar daar ligt mijn interesse dan weer niet, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:31

Focussed schreef:
Je moet goed nadenken wat je wilt gaan doen. Met Cog. Neuroscience ga je vooral de onderzoekskant in met de focus op brain imaging (wat super gaaf is natuurlijk). Wil je meer met patiënten werken (i.p.v. participanten) en diagnosticeren dan zul je meer richting Neuropsychologie moeten denken.

Ik weet niet hoe het zit met de plekken voor het onderzoek, maar de banen liggen binnen de neuropsych niet bepaald voor het oprapen. De verplichte klinische stage in de Master is voor heel veel studenten al een groot struikelblok (ik ken studenten die gestopt zijn met de Master omdat ze geen stageplek konden vinden) en om uiteindelijk Klinisch Neuropsycholoog te worden zul je eerst een GZ-opleidingsplek moeten vinden. Veel studenten gaan na de master Neuropsych aan de slag als "gewone" psycholoog en hopen later via de GZ een plek te krijgen voor KNP opleiding.

Ik vind het zelf een geweldig veld maar het is hard vechten voor je plekje. Ik ben deze week klaar met mijn master Klinische Neuropsychologie aan de VU (M-these net afgeleverd ). Ik ben gekozen uit 60 sollicitanten op een pracht stageplek op de poli neurologie/geriatrie in een top klinisch ziekenhuis, maar ik ken dus ook veel mensen die zich suf solliciteren en uiteindelijk genoegen moeten nemen met een plek ergens in een verzorgingstehuis bijv. Als kers op de taart hebben zij mij ook nog een baan als neuropsycholoog aangeboden en kan ik dus direct na mijn diploma-uitreiking aan de slag. Het kan dus voortvarend gaan maar het is geen gegeven feit en de concurrentie is groot. Je mag tegenwoordig al bijna "blij" zijn met een werkervaringsplek (iets wat door het NIP sterk wordt afgeraden om te doen).

Is dat een typfoutje of raadt het NIP dat echt af?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:00

NIP roept alle psychologen op geen WEP aan te nemen. Omdat het de markt nog meer verpest.
En wettelijk gezien mag een WEP ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:37

Ah, op die fiets. Begrijpelijk van beide kanten inderdaad.

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 17:12

Ik heb gisteravond een professor van Neuroscience gemaild (was naar hem doorverwezen door de neurochirurg van mijn opa) en kreeg net een mailtje terug met een aanbod voor een onderzoeksstage aan het Erasmus MC :D Echt heel tof!