Een (niet medische) vraag aan fysiotherapeuten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nant

Een (niet medische) vraag aan fysiotherapeuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 09:46

Momenteel ben ik werkzaam als accountmanager voor een internationaal bedrijf. Altijd al met het idee dat dit niet mijn droombaan is.
Daarom ben ik mij nu aan het oriënteren op een opleiding fysiotherapie.

Tijdens mijn mavo tijd heb ik 4 jaar biologie gehad, hierna ben ik een MBO3 opleiding toerisme gaan doen.

Ik ben toen nog begonnen aan een HBO opleiding, maar gestopt wegens gebrek aan motivatie en te veel reistijd.
Ik zal dus wederom de 21+ toets moeten doen als ik een nieuwe HBO studie ga doen.

Ik ben nu 27 en kan waarschijnlijk pas in feb of volgend jaar sept beginnen met een opleiding van 4 jaar.
Ik zou graag een deeltijd opleiding willen doen zodat ik daarnaast nog wat kan blijven werken.

Nu de vraag aan de fysiotherapeuten (in opleiding), heeft dit nut? Zijn praktijken, met het oog op stages, wel op zoek naar 30 jarige deeltijd studenten?
Ik heb al veel gezocht op internet en zie wisselende reacties.

Mocht iemand een tip hebben voor een opleiding of juist een opleiding die ik echt NIET moet gaan doen, dan hoor ik het heel graag!
Ik zit nu vooral te kijken naar de THIM opleiding, deze is vrij prijzig, maar wat ik op internet terug zie schijnt deze opleiding wel heel goed te zijn.

Wiskunde en natuurkunde heb ik ooit laten vallen, gaat dit een probleem zijn?
Mijn talen zijn daarentegen juist ontzettend goed en die leer ik heel snel. (Latijn?)

Alvast heel erg bedankt!

lenaa_tje

Re: Een (niet medische) vraag aan fysiotherapeuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:58

Mijn zusje doet fysiotherapie en komt van het mbo. Ze heeft daar wel
Sportmassage gehad en daardoor iets meer ervaring met de spieren etc leren. Toch vond ze het eerste jaar wel pittig en veel. Ze heeft wel in 1 jaar haar p gehaald. Deeltijd zou wel nog minder contacturen betekenen en dus minder uitleg etc. Dat lijkt mij persoonlijk ook wel zwaar.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:04

De vraag over je stage kan ik niet beantwoorden, maar dat je wiskunde en natuurkunde hebt laten vallen is geen probleem. Ik heb zelfs geen biologie gehad bij mijn havoexamen, maar daardoor was fysiologie wel enorm pittig voor mij. Wel moet je zeker weten dat je HBO aankan, wat fysio is echt een pittige studie! Maar enorm leuk. :)

De 'spreek'taal Latijn en medisch Latijn zijn compleet anders. Sommige mensen hebben veel moeite met het medisch Latijn anderen juist weer niet.

THIM schijnt inderdaad goed te zijn, ik heb zelf aan de HU gestudeerd en vond dat een erg fijne opleiding.

Alvast heel veel plezier en succes met je opleiding! :)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 10:14

Wauw wat een snelle reacties en hier heb ik zeker wat aan.

@lenaa_tje dat het zwaar word had ik inderdaad wel gedacht, maar vind het wel fijn dat je me waarschuwt. Wat ik tot nu toe kon vinden is dat je wel zo'n 40 uur per week bezig bent met studeren als je deeltijd doet, omdat je heel veel zelfstudie en voorbereiding moet doen.

@Jolisa: Bedankt voor je info en blij te horen dat wiskunde en natuurkunde geen (belangrijk) onderdeel zijn.
Ik heb biologie als examen vak gehad, maar wel alweer 10 jaar geleden. Gelukkig wel iets waar (toen al) echt mijn interesse ligt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:19

Nant schreef:

@lenaa_tje dat het zwaar word had ik inderdaad wel gedacht, maar vind het wel fijn dat je me waarschuwt. Wat ik tot nu toe kon vinden is dat je wel zo'n 40 uur per week bezig bent met studeren als je deeltijd doet, omdat je heel veel zelfstudie en voorbereiding moet doen.

@Jolisa: Bedankt voor je info en blij te horen dat wiskunde en natuurkunde geen (belangrijk) onderdeel zijn.
Ik heb biologie als examen vak gehad, maar wel alweer 10 jaar geleden. Gelukkig wel iets waar (toen al) echt mijn interesse ligt.

Dat klopt denk ik wel! Het verschilt wel per week hoor en zeker als je de stof bijhoudt zal de studielast beter verdeeld zijn.
Ik denk dat je wel moet informeren hoe deeltijd wordt aangepakt. Ik doe een (andere) deeltijd studie en wij hebben vaak 1.5 uur college voor een vak waarbij de voltijd 12x 1.5 uur heeft. Dat betekend enorm veel zelfstudie. Je doet namelijk dezelfde tentamens. Dit verschilt per opleiding/ hogeschool

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:37

Nant schreef:

Dan zou ik aanraden om vooraf aan je studie alvast wat biologie door te nemen om je kennis weer op te frissen, dat gaat je echt helpen. Met de fysiologie colleges gaan ze er namelijk vanuit dat je de biologie die je op de middelbare hebt gehad gewoon kent. Ik ben zelf opzoek gegaan naar een havo lesboek biologie en heb dat doorgenomen.

Die 40 uren kom je inderdaad wel aan. Houd er rekening mee dat naast voorbereiding van de lessen en zelfstudie je ook veel moet oefenen qua praktijk. Dit neemt ook veel tijd in beslag. :)

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:44

Ik ben zelf 1,5 jaar geleden afgestudeerd als fysio. Wat ik je kan aanraden is om van te voren een aantal dagen mee te lopen met fysiotherapeuten. Ikzelf vond de studie erg leuk, maar kwam er in het laatste jaar tijdens mijn stages achter dat ik het vak eigenlijk helemaal niks vond. Jammer van de 4 jaar studie.

Qua stages ligt het erg aan de school. Ik heb in Groningen gestudeerd en daar mochten we niet zelf stages regelen (alleen als een adres niet verbonden was aan de opleiding) en dus werd je gewoon ingedeeld. Leeftijd maakt dan niks uit. Verder is het wel een vak waar veel mensen in zitten die hiervoor bijv. bewegingswetenschappen hebben gestudeerd. Die zijn ook wel ouder.

Ik had op de middelbare school biologie (vwo niveau) en had eigenlijk alleen het eerste blok echt voordeel. Daarna is het best wel gelijk getrokken. De mensen zonder bio moesten het eerste blok wel wat harder werken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:51

Ik kom zelf regelmatig bij fysio ivm klachten. Dit is wat ik zie :
Verzekeraar die op jouw stoel gaat zitten qua hoe je patienten moet behandelen,
Je clienten praten ook over andere zaken dan wat zeer doet, een stukje psychologie is handig,
Leer heel goed hoe je je lijf moet gebruiken, ik ben al eens noodgedwongen van fysio gewisseld omdat die constant fysiek overbelast was. Het is fysiek zwaar werk wat je kiest.

Zorg dus dat je lijf het werk aan kan en dat je je werk achter je kan laten als je de deur dicht trekt en tussen de klanten in.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 19:55

@Jolisa: Bedankt voor de goede tip over het doornemen van de Biologie, ik heb nog even dus ga gelijk op zoek naar een boek om dat alles door te nemen.
Bedoel je met oefenen qua praktijk stage of ergens een proefkonijn zoeken en zelf aan de slag gaan om de theorie in praktijk te brengen?

@Travel_me: dat is zuur zeg dat je daar na 4 jaar achter kwam.
Ik geef les op een sportschool waar ook een fysio zit, dus even kijken of ik eens met haar mee kan lopen.

Als ik dit zo lees denk ik wel dat het heel lastig combineren wordt met 32 uur werken, dus denk dat ik ga kijken of ik 28 kan gaan werken of ander werk zoeken.

Fijn dat jullie ook even de andere kant belichten, zo krijg ik een veel realistischer beeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:06

Ik ben fysiotherapeut en heb gestudeerd bij thim vd laan.

Als eerst; het is een geweldig beroep! Ik ga altijd met plezier naar mijn werk. Het ligt er wel aan waar je werkt, ik vond een praktijk oersaai maar werk nu klinisch in de longrevalidatie en dat is geweldig. En lichamelijk niet zo zwaar.

Maar toch, ik weet niet of ik het iemand zou aanraden met de huidige ontwikkelingen in de gezondheidszorg. De zorgverzekeraar krijgt zoveel macht en dat begint me wel echt de neus uit te komen onderhand.

Verder; thim vd laan is duur maar volgens mij eigenlijk weinig beter dan bv de HU, ook al vinden ze zelf dat ze veel beter zijn. Wel heb ik er met plezier gestudeerd :)

Als laatst; ik vond het geen moeilijke opleiding. De theorie is niet moeilijk, het werk is niet bijzonder moeilijk. Toch merk ik wel bij stagiaires dat het ze erg veel moeite kost, met name bij studenten die van het mbo komen.
Maar met de juiste instelling, leemhoudend en denkwijze kom je een heel eind.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:19

Tijdens mijn studies ben ik best wel wat studenten tegengekomen die pas na hun 25e begonnen met de opleiding. Veelal vanuit Duitsland :) Stageplaatsen zijn meestal geregeld vanuit school. Bij de HAN moesten we "solliciteren", bij het Saxion kregen we gewoon een plek toegewezen.
Het is wel een issue om na je studie een baan te vinden. Ik heb destijds een jaar gezocht in gans Nederland, maar nergens een plekje. Toen mijn heil gaan zoeken in Belgie en daar kon ik kiezen waar te beginnen :D Dat moet je willen, het gaat er hier anders aan toe qua verantwoordelijkheid (niet qua werkinhoud).

Qua zwaarte van de opleiding: tsja, ik vond het best te doen (voltijds), mits het je maar interesseert en je wel echt voor de examens gaat zitten om te leren. Aan talen heb je niet veel (tenzij je dus internationaal gaat :7 ), wiskunde heb je ook niet nodig en natuurkunde is alleen handig voor de vectoren. Biologie was wel echt een meerwaarde, vond ik.

Fysio is meer dan een veredelde fitness instructeur die kan masseren :+ Je moet zeker empathie hebben, leiding kunnen geven, creatief zijn en een dosis humor maakt het voor iedereen wat fijner werken :D Je werkt met mensen, die ook hun nukken en grillen hebben, daar moet je mee kunnen omgaan.
Afhankelijk van waar je wilt werken, is een sterke maag ook een aanrader :D

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:24

Ik zit momenteel in het 4e jaar van de opleiding!
Mij bevalt het heel goed nu ik stage loop maar de eerste drie jaar heb ik echt heel erg op m'n tenen moeten lopen ondanks dat ik de havo hiervoor met twee vingers in m'n neus heb gedaan. Ik studeer aan de HU en daar is de voltijd studiast 20u op school en minimaal 20u zelfstudie.
Afgelopen jaar had ik ook een jongen van 29 bij mij in de klas en daar werd verder niet moeilijk over gedaan. Bij ons worden ook de stages ingedeeld door school omdat ze controle willen hebben op de adressen. Hierin heb ik wel hele fijne begeleiding gekregen vanuit het stagebureau omdat ik zeker wilde weten dat ik op een adres kwam wat bij mij past.
Verder gingen veel eerstejaars die het niet haalde aan de HU naar Thim toe omdat zij je wel toelieten. Ik heb nog wel eens contact mer hen gehad en ze gaven aan dat het niveau van de HU veel hoger ligt.

Succes met je keuze!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:34

Volgens mij zijn Thim en Breda (?) de enige opleidingen waar deeltijd mogelijk is?

Ik ben 9 jaar geleden afgestudeerd, toen was biologie nog wel verplicht. Ik heb zelf veel aan mijn natuurkunde gehad, meer dan biologie denk ik.. vooral in mijn vakgebied. En dan bedoel ik eigenlijk vooral het inzicht!

Fysiotherapie wordt wel als een wat zwaardere hbo opleiding gezien, vooral vanwege de hoeveelheid leerstof (anatomie). Toen ik de opleiding deed hadden inderdaad de studenten die van het mbo kwamen vaak wat meer moeite, zij moesten er wat harder voor werken, maar dat zal vast niet altijd zo zijn.
Bij ons gingen ook meerdere studenten die het niet redden op de hogeschool over naar Thim. En sommigen haalden hun diploma daar dan wel!

Je leeftijd lijkt me geen probleem hoor!
Overigens kun je met fysiotherapie veel meer dan werken in de eerste lijns praktijk. Ik vond dat helemaal niet leuk, ben al vrij snel in de kinderrevalidatie terecht gekomen en ik vind het werkelijk de mooiste baan die ik me kan bedenken!
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 10-09-17 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:35

Nant schreef:
@Jolisa: Bedankt voor de goede tip over het doornemen van de Biologie, ik heb nog even dus ga gelijk op zoek naar een boek om dat alles door te nemen.
Bedoel je met oefenen qua praktijk stage of ergens een proefkonijn zoeken en zelf aan de slag gaan om de theorie in praktijk te brengen?

Ik bedoel het oefenen van de vaardigheden die je bij de vaardigheidslessen krijgt. Denk aan anatomie (oefenen met spieren e.d. palperen en tekenen), trainingsleer, diagnostiek van de musculoskeletale aandoeningen, etc. Wij deden dit vaak met een vast groepje, zodat je elkaar kunt helpen en aanvullen. Je kunt thuis natuurlijk ook een slachtoffer gebruiken maar de meeste mensen worden niet zo blij van oogpotlood over hun hele lichaam heb ik gemerkt. :+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:52

Ik zit halverwege mijn eerste jaar bij THIM en vind het een erg leuke studie. Voor mij (universiteit achtergrond) is er al veel gekend van de theorievakken waardoor de studielast niet zo zwaar is, maar ze zijn sinds dit jaar wel weer wat dingen aan het veranderen waardoor ze meer vragen van de deeltijdstudenten qua studielast thuis. Ze plannen nu wel vast sowieso nog een halve dag in waarin je terecht kan om praktijk te oefenen waarbij er regelmatig een docent aanwezig is om vragen aan te stellen.

Ik zou er geen 32u naast werken, ik werk er maar 10 vast en dan nog wat af en toe extra. Gemiddeld 15u denk ik. Heb wel 4 paarden + 1 hond aan huis en doe het volledige huishouden zodat mijn vriend zich daar niet mee bezig moet houden (werkt +-55u/week). Examens halen is niet zo moeilijk vind ik, maar als ik het écht onder de knie wil hebben moet ik eigenlijk meer tijd in de studie steken dus dat doe ik nu ook. Je moet idd straks de baan wel zien zitten, maar voor mij is het ideaal :j . De manier van onderwijs bij THIM is leuk en ik hou ervan om in een klas te zitten met mensen van verschillende leeftijden en achtergronden en niet meer met een hoop 18-jarigen waarvan de helft nog niet weet wat hij wilt met z'n leven. De motivatie van de deeltijdstudenten ligt daarin wel wat hoger denk ik. Ik heb ook een jaar fysio aan de universiteit in Antwerpen gedaan, maar daar lag de groep(=300 studenten) me dus niet.

Qua stage krijg je bij THIM 100% zekerheid. Je mag ook zelf praktijken aanspreken en daar stage lopen als ze via de eisen van de school werken. Ik wil later ook niet in de 'standaard' fysio praktijk terechtkomen, maar dan is het kwestie van bijscholen en je weg zoeken, dan kom je er ook wel. Zoals hierboven te lezen valt is kinderrevalidatie volgens mij bijvoorbeeld echt awesome :D . Ik wil zelf graag richting oncologie, lymfe, revalidatie na zware operaties ed., maar wil dus ook nog zeker een masterstudie doen hierna.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 21:20

Wauw wat een reacties, hierdoor krijg ik echt wel een goed beeld van de opleiding en uiteraard welke kanten ik hiermee op kan.

Het lijkt mij het leukste om een beetje de sport kant op te gaan en dus als fysio bij een sportschool te werken of (sport) blessures te behandelen.

@Rebel_Jits: sterke maag? Ojee, dat heb ik niet hoor!

@Ine23: Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Fijn om jouw ervaring te horen, ik denk inderdaad dat 32 uur werken naast de studie niet gaat lukken, vooral omdat het voor mij met HBO achtergrond echt wel zwaar gaat zijn.

@Verootje: Bedankt voor je eerlijke reactie, dit is zeker iets wat ik nog verder ga onderzoeken voor ik een opleiding start.

Voor de nog studerenden, heel veel succes!
Ik hoop mij binnenkort bij jullie te kunnen aansluiten.

Ik ben nu nog enthousiaster!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:03

Nant schreef:
@Rebel_Jits: sterke maag? Ojee, dat heb ik niet hoor!

In de breedste zin van het woord he. Van wonden, lichaamsvochten tot mensen die zichzelf niet (kunnen) verzorgen. De ene setting heeft een grotere kans op het ene, de andere setting een grotere kans op het andere.
Je went er aan :) De eerste keer dat ik ademhalingstherapie leerde geven, ging ik zelf over m'n nek := (iets met een giga rochel, wat hij uitspuwde en liet ziet) Nu vind ik het leuk om mensen hun fluimen te helpen ophoesten, ze hebben er zo veel baat bij. Dat ik de fluim dan zelf van de mond wegveeg, is iets wat je gewoon wordt.