Ingewikkelde situatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

A_Einstein4

Ingewikkelde situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 20:47

Hoi medebokkers!

Graag wil ik even een lastige situatie met jullie delen, ik hoop op deze manier wat tips te krijgen hoe hiermee om te gaan.

Ik ga proberen alles even kort te omschrijven.

Vorig jaar ben ik begonnen met een commerciële studie op MBO niveau. Alles verliep eigenlijk prima, ik was tevreden met hoe de lessen verliepen, thuis verliep ook alles prima. ik had al met al alles wel "under control".

Echter, na de kerst 2016 liep het mis. Ik zat zelf met ontzettend veel problemen (zus die een mislukte zelfmoordpoging heeft gedaan, zelf veel ziek geweest, vader die een hersenbloeding kreeg. al met al, een opeenstapeling van vele situaties). Lang heb ik volgehouden dat ik alles wel alleen aan kon, niemand nodig had, geen behoefte had om te praten. Tot na de meivakantie mijn mentor opmerkte dat het niet goed ging. Zij deed meerdere pogingen om met mij te praten. Ik heb eigenlijk nooit echt mensen vertrouwd en ook nooit veel over mijzelf gepraat, tot zij mij over die drempel trok.

Het was een lastig proces, maar na ongeveer 2 weken had ik zowat alles wat ik wilde en kon delen, met haar gedeeld. Dat luchtte zo ongelofelijk op en zij steunde mij overal waar nodig. Ik kon haar altijd appen, bellen, mailen, op ieder moment. Ze stond klaar voor mij, maar bleef mij toch gewoon als "haar werk" zien. Dat vond ik enorm prettig en dat maakte het niet extreem persoonlijk.

Toen kwam de zomervakantie. Een pijnlijk moment voor mij; die ene persoon die ik zo vertrouwde, moest ik nu loslaten. Samen met mijn mentor ben ik op zoek gegaan naar een goede psychologe voor mij. Ik keek hier in het begin erg tegenop, maar ik wist dat ik niet veel keuze had. De psychologe heeft mij prima geholpen de vakantie te overbruggen, maar ik voelde me er niet zo vertrouwd bij, als bij mijn mentor.

Nu, het nieuwe schooljaar. Dat betekent natuurlijk; een nieuwe mentor. Gedurende vakantie heb ik wel nog 'op een laag pitje' appcontact gehad met mijn oude mentor. Zij had mij ook gezegd dat ze me wilde blijven helpen waar ze kon.

Echter wordt de situatie voor mij steeds ingewikkelder. Ik voel me enorm vertrouwd bij haar, zij weet me de meeste keren goed te adviseren en weer "op de been" te krijgen. Nu zit ik in mijn examenjaar en weet ik dat er veel dingen zullen gaan veranderen, ook heeft zij een nieuwe mentorklas met 30 leerlingen die ook allemaal hun behoeften hebben. Ik weet niet goed hoe ik hier mee moet omgaan; proberen haar nu van mij af te schuiven (net nu ik haar voor mijn gevoel harder dan ooit nodig heb), of juist blijven doorgaan zoals het nu gaat (regelmatig contact, maar blijven 'vasthangen' aan haar).

Er zijn echter ook kapers op de kust; mijn ouders mogen geen lucht krijgen van de situatie, ik wil ze ten allen tijden buiten alles houden. Hier heb ik mijn privéredenen voor. Ook de leidinggevende van mijn oud-mentor lijkt er moeite mee te hebben dat zij mijn "vertrouwenspersoon" is. Ik heb hier nog niet met hem over gesproken, maar de reden daarvan is dat ik hem ook niet 100% vertrouw. Zodra hij lucht krijgt van deze situatie zal hij wellicht wel contact opnemen met mijn ouders. Aan hem heb ik ook al meerdere malen aangegeven dat ik dat niet wil. (Ben ook meerderjarig, maar dat was voor hem geen reden om niks te doen.)

Mijn psychologe heeft contact gehad met mijn oud-mentor, om te bekijken of we de situatie met z'n 3-en als een soort 3-hoek kunnen onderhouden. Nu merk ik dat mijn oud-mentor een beetje terughoudender begint te worden. Vandaag hadden wij een gesprek gepland, maar daar is zij niet komen opdagen. Daar baalde ik enorm van.

Ik weet zelf niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Van de ene kant, gewoon loslaten en doorgaan. Maar van de andere kant, ze zorgt er gewoon voor dat ik mijn situatie wat makkelijker op een rij krijg. Dat vertrouwen wat ik in haar heb, heb ik nog nooit in iemand gehad. Mijn hoofddoel is natuurlijk; mijn diploma halen. Maar ik vind het op dit moment niet erg om op school te zijn, omdat zij daar ook is. Het zorgt voor goed vertrouwen.

Advies is dus van harte welkom!!

Groetjes!

Sophie_Wind

Re: Ingewikkelde situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:09

Ik weet niet goed wat je het best kunt doen, ik denk dat je gewoon moet doen waar jij je goed bij voelt, en ook gewoon tegen jouw 'vertrouwenspersoon' vertellen wat je hier hebt geschreven, dan kunnen jullie samen wel iets verzinnen! +:)+
Ik wil je wel heel veel sterkte wensen, en vind dat je het allemaal goed doet hoor +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:18

Hele lastige situatie TS. Zoals ik het nu lees ben je best aan haar gaan 'hangen', ook al is dat misschien onbewust. Je bent erg teleurgesteld (en terecht) als een afspraak niet doorgaat en je geeft zelf aan dat je school draagbaar vindt omdat je weet dat zij er ook is. Dat is best een heftige band om met een docent te hebben, vooral omdat het in de eerste instantie niet haar functie is.

Ik zou, zoals Sophie_Wind ook zegt, contact met haar opnemen en haar je twijfels en je angsten laten weten. Wellicht dat zij in een gesprek met haar leidinggevende kan aangeven dat het écht uit den boze is dat dit bij je ouders terecht komt en dat hij er dan wat meer begrip voor heeft. Ook kan ik je aanraden om te kijken of er op school een echt aangewezen vertrouwenspersoon of decaan is. Dit lijntje is korter en logischer, en zij kunnen je een stuk meer begeleiding geven dan een oud-mentor die eigenlijk niet meer heel veel met jouw schoolloopbaan te maken heeft.

Heb je deze angsten en gevoelens ook bij je psychologe neergelegd?

A_Einstein4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 21:24

Emmaa_ schreef:
Hele lastige situatie TS. Zoals ik het nu lees ben je best aan haar gaan 'hangen', ook al is dat misschien onbewust. Je bent erg teleurgesteld (en terecht) als een afspraak niet doorgaat en je geeft zelf aan dat je school draagbaar vindt omdat je weet dat zij er ook is. Dat is best een heftige band om met een docent te hebben, vooral omdat het in de eerste instantie niet haar functie is.

Ik zou, zoals Sophie_Wind ook zegt, contact met haar opnemen en haar je twijfels en je angsten laten weten. Wellicht dat zij in een gesprek met haar leidinggevende kan aangeven dat het écht uit den boze is dat dit bij je ouders terecht komt en dat hij er dan wat meer begrip voor heeft. Ook kan ik je aanraden om te kijken of er op school een echt aangewezen vertrouwenspersoon of decaan is. Dit lijntje is korter en logischer, en zij kunnen je een stuk meer begeleiding geven dan een oud-mentor die eigenlijk niet meer heel veel met jouw schoolloopbaan te maken heeft.

Heb je deze angsten en gevoelens ook bij je psychologe neergelegd?

Op onze school zijn 3 personen die hiervoor zijn. Voor de zomervakantie ben ik bij 2 van hun geweest. de eerste was echt een ramp en had ik totaal geen klik mee, de tweede ging wel en daar heb ik nu ook nog wel wat contact mee. Toch voelt dat anders.

Deze gevoelens heb ik ook bij mijn psychologe neergelegd. Zij deed hier echter heel licht over en vond dat het best zo door kon gaan met mijn oud-mentor. Dat maakt het voor mij ook veel lastiger.

Natuurlijk was ik teleurgesteld vandaag, maar ik ben ook reëel. Het is de eerst lesweek en zij heeft net een klas van 30 leerlingen voor haar neus gekregen; morgen nieuwe kans voor mij dus.

A_Einstein4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 07:46

Update
De school heeft zijn inbreng gedaan. De directie heeft haar "teruggefloten" omdat ze vinden dat ze teveel op de stoel van de hulpverlener gaat zitten. Snap ik van de ene kant, maar van de andere kant ben ik het er echt niet mee eens.

Maakt de situatie ook niet veel makkelijker, maar wel duidelijker

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:34

Ik denk dat het goed is dat ze is teruggefloten. Het is niet haar vakgebied. Ook voor jou is het goed want als ik zo lees ben je behoorlijk aan haar gaan hangen.
Je zit nu in je examenjaar en je zal ook na dit jaar verder moeten, dus lijkt mij iemand buiten school een stuk handiger.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:04

A_Einstein4 schreef:
Update
De school heeft zijn inbreng gedaan. De directie heeft haar "teruggefloten" omdat ze vinden dat ze teveel op de stoel van de hulpverlener gaat zitten. Snap ik van de ene kant, maar van de andere kant ben ik het er echt niet mee eens.

Maakt de situatie ook niet veel makkelijker, maar wel duidelijker

Heel verstandig van de directie, het lijkt mij het beste zo (in elk geval voor je docente, maar ook voor jou). Nu kun je je ook meer op je psych richten ipv de deur daar enkel op een kier te zetten omdat je toch nog je mentor/docente hebt. Ga met je psych bespreken hoe je met haar kunt werken aan het durven vertrouwen van haar, aan het vertellen (of aan haar schrijven) van je verhaal of je gevoelens.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:48

Klinkt niet leuk maar inderdaad wel verstandig van school.

Overweeg ook om je ouders in vertrouwen te nemen, ik heb zelf een kindje en ik zou het vreselijk vinden als dit zijn verhaal zou zijn en ik van niks zou weten maar ik begrijp ook dat niet alle ouders hetzelfde zijn.

Heel veel sterkte.