Verkeersboete aanvechten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:32

@ polly: een paar maanden geleden werd dit nochtans aangevoerd als zijnde verwerkt in de laatste brancherichtlijnen (op een hulpdiensten symposium in Nl). Ofwel is dit nog niet doorgesijpeld tot in de HAP of bekijkt men een autootje van de HAP toch anders als een ambu of een brandweerwagen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23533
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:35

Maar ik heb net de opleiding afgerond en wij volgen de brancherichtlijnen voor de ambu dus misschien is het daar dan ook nog niet doorgesijpelt

ik vind je bericht niet heel erg gezellig overkomen, beetje neerbuigend. -O- Lijkt me niet nodig of wel?

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:43

Aanvechten??? Wat denk je zelf, 2 halen en 1 betalen?? moet echt niet gekker worden....

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:48

Polly schreef:
Maar ik heb net de opleiding afgerond en wij volgen de brancherichtlijnen voor de ambu dus misschien is het daar dan ook nog niet doorgesijpelt

ik vind je bericht niet heel erg gezellig overkomen, beetje neerbuigend. -O- Lijkt me niet nodig of wel?


Het lijkt mij ook een vreemde regel. Je gaat toch uit van de kunde van zo'n chauffeur, dat hij het 'goed stuurmanschap' beheerst, en het laatste wat je wilt lijkt mij dat ze 'dwangmatig' overal stoppen omdat ze bang zijn een boete te krijgen?

Maar goed, ik zit niet zo in het verkeersrecht..

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:56

Niemand spreekt over overal, enkel bij rood... Ik ga eens kijken of ik de printout van die lezing nog ergens kan vinden...

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:20

Hulpdiensten mogen 100% zeker door rood rijden, mits veilig etc. Dit is in ieder geval zo in Nederland.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:35

Lijkt mij ook heel onlogisch dat spoeddiensten niet door rood mogen. Moet je effe langs ring-Noord Utrecht.
4 rotondes met stoplichten.....dan is de boef al gevloegen en de patiënt dood.

Denk dat ik over de OP niets meer hoef te zeggen he? :')

Ik heb overigens 1 x met succes een snelheidsovertreding aangevochten.

Ik kreeg post dat ik mij mocht melden voor de kantonrechter....ik had 180 gereden waar ik 80 mocht...in Groningen.
Ik heb toe even gebeld en gemeld dat mijn Toyota Starlet met wind mee en berg af max 160 kon maar dat je vullingen dan wel uit je kiezen trillen.
Bleek het om een gestolen BMW te gaan die mijn kenteken gebruikt had.

Maar ik schrok wel van die brief :oo

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:38

Goed lezen is blijkbaar een kunst...
Hulpdiensten mogen door rood aan een snelheid van minder dan 20km/u (en andere randvoorwaarden)... Aan die snelheid flitsen flitscamera's normaal gezien niet...

Jolliegirl

Berichten: 33000
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:50

Hulpdiensten mogen harder door rood.
100% zeker.
Heb dit zelf meegemaakt.
En ze mogen gewoon doorrijden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:34

Dit is precies zoals maximuss het schrijft



https://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Pu ... olitie.pdf
politie:
Citaat:
Rood licht
Het negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur
Bij bruggen en spoorwegovergangen wordt het rode licht niet genegeerd en mag niet worden
doorgereden.


https://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Pu ... en-SMH.pdf
Ambulance:
Citaat:
Het rijden door rood licht
ƒ Bij het negeren van rood licht wordt extra alertheid betracht en gebeurt dit met een
snelheid van maximaal 20 km per uur en zodanig, dat het voertuig tot stilstand kan
worden gebracht binnen de afstand die vrij is en te overzien. Bestuurders van

voorrangsvoertuigen moeten voorrang vragen, niet nemen!
ƒ Bij spoorwegovergangen en bruggen mag niet door rood licht gereden worden.



Ik weet net of er nog nieuwere richtlijnen zijn.

Het verbaasd me hoe zachtjes het mag.

beert
Berichten: 2443
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:40

Wel logisch natuurlijk. Als ik door groen rij en ik rij 80, omdat het een doorgaande weg is en het licht al even groen, dan verwacht ik geen ambulance van links met 80 door rood licht. Daar krijg je alleen maar meer ongelukken van.

En tuurlijk rijden ze in praktijk vaak wel wat harder, maar dat ligt ook aan de overzichtelijkheid van een kruising. Als er net een groep bejaarden netjes door groen het zebrapad oversteekt, is het ook fijn als de ambulance nog kan stoppen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:42

Nee niet met 80, maar 20 is wel erg zacht.
En ook genoeg tijdstippen dat de kruising goed te overzien is en niet druk. En vooral in het donker zie je de zwaailichten al ver voor de kruising.

beert
Berichten: 2443
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:45

bruintje123 schreef:
Nee niet met 80, maar 20 is wel erg zacht.
En ook genoeg tijdstippen dat de kruising goed te overzien is en niet druk. En vooral in het donker zie je de zwaailichten al ver voor de kruising.

Daarom denk ik dat het in praktijk ook vaak wel wat sneller is, maar naar inschattingsvermogen van de bestuurder van de ambulance (politie etc.). Zij moeten ook een afweging maken tussen levens redden en veiligheid. Het zal erom gaan dat ze kunnen stoppen als iemand anders ze niet ziet aankomen. Maar 20 vind ik ook wel heel langzaam..

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:49

Voor België:
"Stoppen verplicht
Maximum snelheid bij rood licht voorbij rijden: 20km/u
Geen gevaar voor andere weggebruikers
Bruggen en spoorwegovergangen = niet door rood licht"

Als je sneller rijdt en er gaat iets mis: zware beroepsfout= persoonlijk aansprakelijk= werk kwijt + strafrechterlijke vervolging...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23533
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:53

bruintje123 schreef:
Dit is precies zoals maximuss het schrijft



https://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Pu ... olitie.pdf
politie:
Citaat:
Rood licht
Het negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur
Bij bruggen en spoorwegovergangen wordt het rode licht niet genegeerd en mag niet worden
doorgereden.


https://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Pu ... en-SMH.pdf
Ambulance:
Citaat:
Het rijden door rood licht
ƒ Bij het negeren van rood licht wordt extra alertheid betracht en gebeurt dit met een
snelheid van maximaal 20 km per uur en zodanig, dat het voertuig tot stilstand kan
worden gebracht binnen de afstand die vrij is en te overzien. Bestuurders van

voorrangsvoertuigen moeten voorrang vragen, niet nemen!
ƒ Bij spoorwegovergangen en bruggen mag niet door rood licht gereden worden.



Ik weet net of er nog nieuwere richtlijnen zijn.

Het verbaasd me hoe zachtjes het mag.



maximuss schreef:
Voor België:
"Stoppen verplicht
Maximum snelheid bij rood licht voorbij rijden: 20km/u
Geen gevaar voor andere weggebruikers
Bruggen en spoorwegovergangen = niet door rood licht"

Als je sneller rijdt en er gaat iets mis: zware beroepsfout= persoonlijk aansprakelijk= werk kwijt + strafrechterlijke vervolging...


Maximus zegt dat niet, maximus zegt stoppen verplicht.


Polly schreef:
Ik ben zelf chauffeur op een voorrangsvoertuig en als wij een spoedrit hebben ("met toeters en bellen") dan hebben wij vrijstelling van het RVV en daar hoort bij dat wij (met beperkte snelheid!!) door rood mogen rijden. Daar hoort stoppen voor een kruispunt met rood overgestoken word niet bij, wel moet je (net als iedereen) je voertuig tot stilstand kunnen brengen binnen de afstand waarover de weg vrij is en te overzien.

Dit is in NL!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:55

Nee klopt, ik had alleen even de 20 km per uur in gedachte

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23533
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:59

Dat is dus blijkbaar het verschil tussen Nederland en België

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:03

@ polly: je doet het nog niet lang hé... Ik heb het eens rondgevraagd aan Nederlandse collega's: stoppen wordt erg aangeraden door de diensten en de meeste collega's hebben aan één bijna botsing meer dan genoeg om het altijd te doen... Vooral bij diensten met grotere wagens (ambu, brandweer) wordt dit intern toch wel verplicht.
Hap's rijden een pak minder prioritair en zijn gewone auto's (goedkoper, lichter, geen pt aan boord) dus echt vergelijken kun je niet imo...
Wacht nog een jaar of twee tot je meer ervaring hebt en je gaat heel anders denken...

Marije_jiplover

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:15

Ik woon vlakbij een ambulancepost en heb derhalve regelmatig te maken met een ambulance achter me.
Ook zijn hier verscheidene verkeerslichten.
Ik heb nog niet meegemaakt dat de ambulance daadwerkelijk stil gaat staan bij een rood licht.
Wel met gepaste snelheid op het overige verkeer reagerend door rood het kruispunt overstekend, exact zoals Polly beschrijft.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:22

Ik moet nog eerder zeggen dat ik ze hier niet met 20 heb zien rijden.
Mijn vorige werk was 1 km van een ziekenhuis en de kruisingen de ik daar moest hebben had je dus regelmatig een ambulance. Ik denk ook daarom mijn verbazing. Stilstaan al helemaal niet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:25

Sowieso heb je zoals overal cowboys maar da's meestal snel gedaan als het eens bijna misgaat...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:27

Bij de seh waar ik nu werk moeten we soms chauffeurs aanspreken omdat ze veel te hard richting garage gaan. Dan rijden ze langs de in/uitgang van de seh. Daar hoeft maar net een kind naar buiten te rennen en dan ligt die onder de ambulance.
Dus ja cowboys heb je overal.

karijn

Berichten: 5420
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:12

bruintje123 schreef:
Nee niet met 80, maar 20 is wel erg zacht.
En ook genoeg tijdstippen dat de kruising goed te overzien is en niet druk. En vooral in het donker zie je de zwaailichten al ver voor de kruising.


20 km per uur komt hard aan bij een fietser of voetganger. Een fietser die oortjes in heeft om naar Spotify te luisteren, heeft een ambulance niet zo snel in de gaten. En sommige mensen raken in paniek wanneer ze moeten wijken voor een ambulance en kunnen gevaarlijke situaties veroorzaken.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:17

Beetje off-topic, maar hoe zit dat eigenlijk met politieachtervolgingen? Ik weet dat die doorgaans niet zo spectaculair zijn als in Amerikaanse series, maar gaan die echt bij iedere kruising terug naar 20 km/h?

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:45

In verband met het al dan niet stoppen voor het rode licht voor prioritaire voertuigen, ik heb de wetgeving/richtlijnen van beide landen even opgezocht:

BELGIE: Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert

NEDERLAND: Het naderen en oversteken van kruispunten gebeurt met aangepaste snelheid. Bij het oprijden van het kruisingsvlak dient de bestuurder van het voorrangsvoertuig ervan uit te gaan dat andere weggebruikers hem niet hebben opgemerkt en hem dus mogelijk niet voor laten gaan. Daarom wordt zo nodig gestopt. Het negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur. Bij bruggen en spoorwegovergangen wordt het rode licht niet genegeerd en mag niet worden doorgereden.

Met andere woorden: ook in Nederland wordt het aangeraden om te stoppen, maar is het geen verplichting.

Ik kan mij ook wel voorstellen dat dit afhankelijk is van de situatie. Op "de boerenbuiten" waar je bij een kruispunt volledig overzicht hebt en alles en iedereen van ver ziet aankomen, kan je perfect de situatie inschatten en zal stoppen misschien niet nodig zijn. In een stad is het, in mijn ervaring, levensgevaarlijk om niet te stoppen bij een rood licht. Mensen zien en/of horen je vaak niet, of weten niet hoe te reageren. Tegen serieuze snelheid zo'n rood licht voorbij vlammen is vragen om ongelukken, en dan draai je er gewoon zelf voor op.
En in beide landen ga je ook gewoon mensen hebben dat de regels niet te nauw nemen en er zelf een invulling aan geven, afhankelijk van de situatie en de dringendheid.


oomens schreef:
Beetje off-topic, maar hoe zit dat eigenlijk met politieachtervolgingen? Ik weet dat die doorgaans niet zo spectaculair zijn als in Amerikaanse series, maar gaan die echt bij iedere kruising terug naar 20 km/h?



Wij mogen het dan officieel wel geen 'achtervolgingen' meer noemen ("navolgen" is het politiek correcte woord :Y)), maar ook daar hangt het wat van de situatie af. Waar ik werk (provinciehoofdstad met om en bij de 150.000 inwoners) zal ik bij kruispunten met lichten altijd afremmen tot quasi stilstand, ook bij een achtervolging. Mijn eigen veiligheid (en die van mijn collega) is voor mij nogaltijd het belangrijkst. Verder zijn wij altijd met minstens vier ploegen op de baan, plus de ploegen van omliggende zones, en dan is het uiteindelijk belangrijker om 'in de diepte' te werken dan om zelf kost wat kost te blijven volgen. Direct informatie via dispatching doorgeven (nummerplaat, inzittenden, type voertuig, vluchtrichting), en dan kunnen de andere ploegen zich opstellen op de plaats waar het voertuig vermoedelijk gaat doorkomen.

Iedereen zou eigenlijk eens in een stad met een prioritair voertuig moeten kunnen meerijden, gewoon om te zien en aan te voelen hoe ongelofelijk slecht andere weggebruikers reageren op die toeters en bellen. Dan ben je direct wel wat voorzichtiger :+ . Liever ook een ploeg ter plaatse op misschien 30 seconden langere aanrijtijd, dan geen ploeg ter plaatse omdat er een aanrijding geweest is onderweg...