Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 12:15

Heyhey,

Ik heb vanmiddag om 4 uur een gesprek met mijn huidige werkgever van mijn bijbaan (Etos), omdat zij mij een BBL plek aanbood en ik per toeval wou overstappen naar BBL. Heel fijn dus :)
Nu gaan we vanmiddag even alles regelen en op orde krijgen wbt info, schooldagen, wat word vergoed, werkdagen etc. Wat al duidelijk is is dat ik daar 24 uur per week ga werken, verspreid over 3 dagen. (En dan 1 dag naar school en de andere dag vrij van de werkweek)

Nu kreeg ik het rooster voor over 2 weken al doorgestuurd, hierop sta ik op een zaterdag ingepland en dat vind ik toch best apart. Ik dacht dat BBL ten eerste echt voor doordeweeks was, en daarnaast wil ik helemaal niet meer op zaterdag werken. Daarom heb ik juist voor BBL gekozen, om mijn brood doordeweeks te verdienen en in het weekend lekker vrij te hebben.

Kan iemand mij info geven hierover? Mag dat überhaupt wel? Een BBL-er op zaterdag zijn uren te laten vullen. Ik wil niet gelijk afkeurend overkomen straks, maar Zaterdag is echt een no go voor mij..

Ricie

Re: Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:17

Hmm ik weet niet hoe het regel technisch zit. Maar misschien is het in uiterste nood een idee om af te spreken om om de week de zaterdag te werken of eens in de maand ofzo? Tegenwoordig kom je bijna nergens meer onder het werken op zaterdag uit. Maatschapij gaat steeds meer richting 24/7

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:17

Ik start eind september ook met mijn BBL opleiding. Nu ga ik wel in de zorg werken op een kleinschalige woongroep voor ouderen. Dus hierbij werk ik ook in het weekenden op zaterdag en zondag en ook met feestdagen. Maar dat was ook iets wat ik wist van te voren en geen problemen mee heb. Ik heb dus tussendoor vrije dagen, maar waarschijnlijk nooit een echt weekend op zaterdag en zondag :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:18

Nee bij bbl word er ook gewoon op zaterdag gewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:18

Wat is precies je probleem met zaterdag? Dan ben je toch op vrijdag lekker vrij? :D Tegenwoordig is er meer vraag dan aanbod qua werk, wees blij dat je iets hebt.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:20

Als bbl leerling mag je alle dagen en alle diensten worden ingezet. Je hoeft niet akkoord te gaan met een vast weekend wel om het weekend.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:20

In een winkel (of de horeca) is de zaterdag één van de belangrijkste dagen om het te verdienen en hoort werken op zaterdag (en op koopzondag als de winkel daaraan meedoet) er gewoon bij. Ik snap dat als je opgeleid wordt tot winkelmedewerker (want dat is je opleiding denk ik?) dat het werken op zaterdag er dus gewoon bij hoort :j

Hoe het specifiek zit met een BBL plek durf ik niet te zeggen, maar ik ben niet verbaasd over het feit dat je op zaterdag ingeroosterd wordt. Ik ben eerder verbaasd over het feit dat jij daardoor verrast bent :D tip: ga met je contactpersoon bij Etos in gesprek en vraag wat de mogelijkheden zijn en wat gebruikelijk is. Je mag daarbij ook best aangeven wat je graag zou wensen, maar ik zou niet meteen hoog van de toren blazen :) succes!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:21

Het lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch dat je de voorkomende dagen van de branche kan worden ingedeeld. In het winkelwezen zijn zaterdagen en soms zelfs zondagen dus niet meer dan logisch. Ook vaste krachten kunnen die dagen gewoon worden ingedeeld dus waarom jij als BBL-er niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 12:21

antje_vip schreef:
Wat is precies je probleem met zaterdag? Dan ben je toch op vrijdag lekker vrij? :D Tegenwoordig is er meer vraag dan aanbod qua werk, wees blij dat je iets hebt.

Ik krijg juist het idee dat ze overal mensen nodig hebben deze tijd.

Ik wil gewoon graag doordeweeks werken, dat kan toch? :) Sommige hebben toch de sportclub op Zaterdag? Dat zeggen hun toch ook niet ineens af voor werk of wel?
Maar hoe leg je vriendelijk uit dat je liever niet werkt op de Zaterdag?

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:21

In mijn BBL tijd heb ik altijd van woensdag tot en met zaterdag en soms met de maandag en zondag erbij gewerkt, en dan dinsdags naar school..

Tegenwoordig maakt het niet veel meer uit of het wel of niet op zaterdag is. Werkgevers zoeken daar ook meestal mensen voor!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 12:23

Denken jullie dat het dom is als ik tegen mijn werkgever zeg dat ik sinds kort op Zaterdag iets heb? (Sport/hobbyclub)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:23

Als BBL-er bij Etos doe je neem ik aan een opleiding richting de detailhandel? Hoe denk je dat als je klaar bent met je opleiding, wordt ingedeeld :+ Dan kan je ook niet zeggen 'zaterdagen/weekenden werk ik niet'. Wees blij dat het alleen de zaterdag is, en 1x in de twee weken. Ken genoeg mensen die ook zondag er nog bij moeten pakken hoor :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:23

Lieshorses schreef:
Denken jullie dat het dom is als ik tegen mijn werkgever zeg dat ik sinds kort op Zaterdag iets heb? (Sport/hobbyclub)

Als het de waarheid is, is het niet stom. Maar om je eerdere opmerking te beantwoorden: ja. Dat weet je van te voren als je ergens gaat werken waar je ook soms weekenden kan worden ingeroosterd.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 12:24

Celiien, waar haal jij 1 x per 2 weken vandaan? :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:25

Excuus, ik las voor de komende 2 weken ipv voor over 2 weken :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:26

Tuurlijk kan het dat jij liever doordeweeks werkt dan op zaterdag, dat staat je vrij. Het staat je werkgever echter ook vrij om daar het zijne van te vinden en er niet mee akkoord te gaan. Dus aan jou hoe belangrijk je het vindt om hier een harde grens van te maken (met het risico dat je deze plek als BBL plek kwijt raakt).

Hoe je het bespreekbaar kan maken? spreek vanuit jezelf "goh, ik zag mn rooster en heel eerlijk gezegd was ik wat verbaasd over het feit dat ik op zaterdag ingepland ben. Kun je uitleggen waarom dat is?"
" ik wil niet meteen negatief overkomen en ik vind het daarom ook lastig om dit ter sprake te brengen, maar ik zou liever niet op zaterdag werken. Is daar nog een mouw aan te passen?"

Begrijp ik uit je laatste post dat je overweegt om je er met een smoes vanaf te maken? Dat zou ik niet doen :n Gewoon even dapper zijn en het aansnijden. Waar ben je bang voor?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:27

Als bbl ben je gewoon een werknemer en zo wordt je betaald.
Je wordt ook zo ingeroosterd.
Je kan het aangeven maar ik denk niet dat ze daarvan gediend zijn.
Voor jou 10 andere bij wijze van.
Als werknemer kan je niet eengeven de drukste dag vrij te zijn

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:29

Maar je werkt op het moment niet op zaterdag of wel?

GDG

Vreemde verwachting van jou. Je kunt best zeggen dat je niet op zaterdag/zondag wil werken, maar dan zou ik er ernstig rekening mee houden dat het nog lang kan duren eer je een BBL-plek hebt. Dus het is maar net wat je ervoor over hebt.

In welke branche wil je gaan werken na je opleiding? Eentje waar het normaal is dat er ook in het weekend gewerkt wordt? Zoja, dan zou ik maar een andere opleiding uitkiezen, of je verwachtingen bij gaan stellen.

antje_vip

Lieshorses schreef:
antje_vip schreef:

Ik krijg juist het idee dat ze overal mensen nodig hebben deze tijd.

Ik wil gewoon graag doordeweeks werken, dat kan toch? :) Sommige hebben toch de sportclub op Zaterdag? Dat zeggen hun toch ook niet ineens af voor werk of wel?
Maar hoe leg je vriendelijk uit dat je liever niet werkt op de Zaterdag?

Het komt nu over alsof je gewoon geen zin hebt om op zaterdag te werken, zonder verdere logische reden. En je wil nu al beginnen met liegen om onder het werk uit te komen? Met zo'n instelling had je aan mij als werkgever een slechte ;) Je kan je voorkeuren aangeven, maar ben je op zaterdag nodig, dan ga je gewoon. Maar blijkbaar verschillen we hierin qua instelling (en denkniveau ;) )
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 04-09-17 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:30

Jeetje, je gaat een opleiding volgen tot winkelmedewerker maar wilt elke zaterdag lekker vrij hebben?

Kan je niet met je werkgever overleggen om bv 2 zaterdagen per maand te draaien?

In een winkel zijn zaterdagen juist de drukke dagen dus als je dat niet zit zitten kan je beter werk zoeken in een fabriek oid waar je echt maandag tot vrijdag werkt.

Trouwens het heeft juist voordelen om op een weekdag vrij te zijn. Denk aan afspraken bij bv de dokter of met werklui die vaak enkel doordeweeks kunnen

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:32

Waarom zou je als BBL-leerling alleen doordeweeks werken? Ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit van gehoord en mijn ervaring is ook dat je ook in het weekend ingepland kunt worden. Wees blij dat je een BBL-plek aangeboden hebt gekregen en niet het hele weekend hoeft te werken. Je kunt dan zaterdagavond toch nog leuke dingen gaan doen?

Ik denk dat als je moeilijk gaat doen over het werken op een zaterdag ze wel een andere werknemer blij kunnen maken met een BBL-plek. En zeker niet met een smoes proberen voor elkaar te krijgen dat je niet op de zaterdagen hoeft te werken. Als je het absoluut niet wil omdat je leuke dingen wil doen die dag moet je ook de mogelijke consequenties aanvaarden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:34

Het is toch logisch dat je ook op zaterdag wordt ingedeeld als dat past bij de branche waarin je bbl doet/werkt?
Dat is in heel veel bbl-opleidingen zo, denk aan thuiszorg, ziekenhuis, kapper, horeca. Eigenlijk overal, tenzij ze kantoortijden hanteren.

Je kan zeggen dat je op zaterdag liever niet werkt, maar kijk dan niet raar op als je werkgever dan zegt dat hij je liever niet in dienst heeft :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 12:39

antje_vip, beetje jammer om weer denkniveau erbij te halen. Is namelijk totaal niet van toepassing hier. Ik geef gewoon mijn behoeftes aan en dan hoef je daar niet gelijk zo neerbuigend mee om te gaan.

Ik wist niet dat in de weekenden werken normaal was bij BBL. Ik dacht dat de 5 dagen werkweek daar ook van toepassing was.
Ik zou ook best af en toe op Zaterdag ingezet willen worden, alleen mijn voorkeur is gewoon om zoveel mogelijk doordeweeks te werken. Is dat echt zo raar? :?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:42

Ik vind van wel, als je kiest voor een beroep waarin de zaterdag een normale werkdag is. Het is een beetje alsof je een baan op zee wil, maar niet op een boot wil, zeg maar :+

Maar nogmaals: het staat je vrij om hier het gesprek over aan te gaan. Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: je werkgever doet niets wat niet mag, dus daar kun je je niet "achter verschuilen". Blijft over de optie: bespreekbaar maken en in overleg kijken wat er mogelijk is.