Ik mag niet met de chef praten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Ik mag niet met de chef praten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 10:10

Ik wist geen beter onderwerp als ik mag niet met de chef praten,
Ik ben bezig met mijn groot rijbewijs.
Via een soort school(ik woon in duitsland).
Deze opleiding doe ik in 4.5 maanden.
Ik heb bijna alles al behaald behalve met aanhanger rijden, de CE.
Nu komt het volgende probleem,
Mijn rijleraar zei net, je hebt slechts nog 9 rijlesuren. Ik zal deze week de chef van dekra bellen zodat je meer rijlesuren kunt krijgen. Waarop ik zei, ik kan daar zo ook langsrijden en het zelf aankaarten.
Toen kwam zeer zeer appart, nee jij praat met absoluut helemaal niemand erover.
Niet met de chef van dekra, niet met medeleerlingen met helemaal niemand.

En toch denk ik dat ik zo met de chef ga praten, want ik heb er een heel akelijk naar rotgevoel bij.

Tijdens deze opleiding heb ik al veel voor mijn kiezen gehad. Heb van rijleraar moeten wisselen omdat de andere niet in staat wou zijn om mij iets te leren.
Ik heb net de hele rijles alleen maar achteruit gereden. 90 minuten lang steeds weer achteruit gereden.. Aangezien het niet heel erg makkelijk is om met een vrachtwagel en aanhanger achteruit te rijden.
Zo langzaam gaat het al bijna goed, maar bijna is nog niet helemaal.

Dat ik meer uren nodig ben is niet mijn probleem, mijn probleem is dat hij mij verbied met de chef te praten.

Dus schiet los, wat zouden jullie doen?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:14

Je verhaal is wat lastig te begrijpen, maar ik zou (nadat je gevraagd hebt of er een degelijke reden is waarom je niet met de chef mag praten) ook gewoon naar die chef toestappen. :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 10:15

Irene2 schreef:
Je verhaal is wat lastig te begrijpen, maar ik zou (nadat je gevraagd hebt of er een degelijke reden is waarom je niet met de chef mag praten) ook gewoon naar die chef toestappen. :j

Sorry mijn nederlands is ondertussen iets ehh verwatert.
En waarom ik niet mag praten, heb ik geprobeerd na te vragen.
En hierop kwam alleen weer terug op een dreigende toon dat ik met niemand over de rijlessen mag praten

Irene2

Re: Ik mag niet met de chef praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:17

bedoel niet je taal hoor! Maar ik ken de manieren van lessen niet en weet bijvoorbeeld niet wat dekra is :D
! Wel een vreemd verhaal hoor, succes ermee!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 10:21

Dekra is een soort school waar ik de opleiding voor vrachtwagelchauffeuse doe.
Hier krijg ik dus "alles" wat ik nodig ben.
Theorie voor de vrachtwagenrijbewijs,
De rijlessen zelf,
Dan alle papiertjes wat er nog bij komt. Code 95 zodat ik echt wat mag vervoeren.
ADR zodat ik gevaarlijke stoffen mag vervoeren
Leren hoe ik dingen moet vast zetten op de vrachtauto.

Ik denk dat je het kunt vergelijken met AOC, alleen dan zeer snele en intensieve opleiding

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:33

Hoeveel rijuren heb je normaal voor C en CE dan? Hier in Nederland les je doorgaans een week lang elke dag circa 8 uur en dan eind van de week examen (dus rond de 30-35 uur les). En ja, vaak besteed je veel tijd aan achteruit rijden, omdat je straks als je aan het werk gaat wel moet kunnen aandocken. (overigens is het niet zo moeilijk hoor, goed kijken en de 'truukjes' goed toepassen, zoals goed voorbereid je auto klaarzetten, je stuur kwart slag draaien en je steunpoot in de gaten houden, goed richten op de lijnen etc., of worden die je niet geleerd?)

Kan er een mogelijkheid zijn dat je rij-instructeur normaliter een max. aantal uren heeft en jij er meer nodig hebt, maar dat hij met de chef een afspraak hierover wil maken, misschien ivm kosten ofzo?
Al is de manier waarop wel een beetje vreemd.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:34

Bijzonder is wel zijn opmerking, maar het is in dld niet ongebruikelijk dat je niet zomaar bij de chef komt, of ermee praat. Vaak vanuit de hierarchie. Ik kan ook niet helemaal uit je verhaal opmakne wat er nu eigenlijk gebeurt is, en waarom jouw rijleraar zoiets zegt, maar je kunt natuurlijk altijd contact met de chef proberen op te nemen. Wij omzeilen ook weleens een aantal tredes om uiteindelijk te krijgen wat we willen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:35

Ik krijg kriebels van de manier waarop er staat dat jij met niemand over de rijlessen mag praten.

Gebeuren er dingen die niet door de beugel kunnen? Is het onder niveau? Bijzaken?

De chef? Is dat een leraar?

Ik zou de rijinstructeur laten regelen dat je extra lessen krijgt, want anders kan je misschien fluiten naar je E achter C en dat zou zonde zijn. En ondertussen een gesprek aan gaan op school over de gang van zaken en de in jouw ogen dreigende toon van communiceren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:39

Zeker naar je chef gaan en praten met medeleerlingen over jouw en hun ervaringen.
Er is duidelijk iets aan de hand, waar je voor moet waken.
Alarmbellen heb je gehoord, dus aktie

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:54

Het zou me hier niets verbazen dat er idd een cultuurverschil is.
In Nederland is het raar, maar in Duitsland is het veel minder normaal dat je 'gewoon' even met de hoge baas praat.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 10:55

Ik ben nu opweg richting de dekra. De school dus want het is raar

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:58

Ik begrijp niet goed waarom jij zelf met de chef zou willen praten? Kun je dat wat verduidelijken?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 11:42

Zo, kort gesprekje gehad....
Maar was wel even helder
De reden dat ik de chef zelf niet mocht vragen is dat de baas van de rijschool tegen zijn rijleraren heeft gezegd dat ze zelf alles moeten regelen. Dus niet de leerling om meer uren laten vragen.aar dit zelf te doen.

@GDG, er zijn al veel apparte dingen gebeurd tijdens deze opleiding. Wat ik later wel kan uittypen. Maar daarom wou ik zelf met de baas praten.
Ik wil ook zeker ervan zijn dat ik optijd klaar ga zijn met mijn rijbewijs zodat ik aan het werk kan

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:51

En waarom mag je het niet met mede leerlingen bespreken dan????

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 14:27

zo, ik zal proberen het fatsoenlijk uit te leggen.

8 mei 2017 ben ik begonnen met mijn "opleiding" bij de dekra.
de dekra is een soort school waarbij je een omscholing kunt volgen.

tijdens deze opleiding krijg ik volgende cursusen:
theorie C-CE
praktijk C-CE
heftruck
kraanwagen
lading vastmaken
ADR cursus ivm gevaarlijke goederen transporteren
code 95, zodat ik ook normale goederen mag transporteren

22 september moet ik met alles klaar zijn.
vandaag de dag heb ik alles behaald behalve praktijd CE.
deze staat voor vrijdag 15 september gepland.
nu is het zo dat ik van rijleraar ben gewisseld nadat ik 6x 90 minuten bij een rijleraar gereden heb die absoluut geen zin had om een vrouw les te geven.
dit was erg merkbaar en de 2 andere leerlingen die ook meereden konden bevestigen dat mijn lessen totaal anders zijn als de les die zij krijgen.
dus heb ik een andere leraar gekregen. (zo makkelijk als het hierstaat was het niet heb flink mijn best moeten doen om dit voor elkaar te krijgen)
natuurlijk hierdoor ga ik het zwaarder krijgen, want tsja.... vriendjespolitiek.
de eerste 2 lessen was de nieuwe rijleraar aardig maar daarna absoluut niet meer. maar boeiend, de les is nog van goede kwaliteit.

in totaal heb ik voor C-CE 35-38 uur praktijk. plus nog 14 rijlesuren voor de code 95.
6 x 90 minuten heb ik dus rondgereden zonder dat ik wist wat ik deed, dus die kun je eraf halen.
nu is het probleem dat ik met het achteruit rijden met aanhanger problemen heb.

de aanhanger heeft zelf ook een bewegende as, dit is moeilijker dan met bijvoorbeeld een paardentrailer.
rechtachteruit kan ik prima, maar zodra ik moet aandocken gaat het op het laatste moment verkeerd als ik de distel recht moet maken. ik ben of net te laat of net te vroeg.
vandaag ben ik 80 minuten lang achteruit gereden. ik had 90 minuten les.
aan het einde van de les had de leraar dus gezegd dat ik meer uren nodig ben, en toen ik zei zal ik zelf zo even naar de dekra gaan aangezien het om mij gaat kan ik dat zelf ook wel regelen.
en hierop zei hij dus dat ik met niemand mag praten, niet over meer rijuren niet over hoe de rijlessen gaan etc. en dit was op een flink dreigende toon.

tijdens deze 4 maanden heb ik zelf veel moeten regelen zodat alles ook funktioneerd.
zelf zorgen dat ze een examenplaats voor code 95 regelen, voor mijn thoerie examen etc.
had ik niet gezeurd had ik nu nog niet alles behaald.

ik hoop dat het zo iets duidelijker is, ik zal nu mijn best doen de vragen te beantwoorden die gesteld zijn.
@ sneeuwpop, tsja ik heb geen idee misschien omdat de anderen anders ook meer lesuren willen hebben ofzo. ik heb echt geen flauw benul.
@ lovebodin, het heeft deels met cultuurverschil te maken. ze hebben schijnbaar net te horen gekregen dat ze de leerling niets mogen laten regelen dat ze zelf dit moeten doen.

@marliesV, ik hoop ik hoop dat jou vragen beantoord zijn voor het verhaaltje hierboven.

@NenaC, de hierarchie ben ik helaas bekend mee ik hoop dat het verhaal inmiddels iets duidelijker is

@jibbel, ik heb dus 35-38 uur en 14 uur ivm code 95. ik moet links aandocken, en moet dan eerst het stuur 1 x compleet naar links draaien, langzaam achteruit rijden tot ik op ca de helft ben van de aanhanger.
dan stuur compleet naar rechts en de kant van de vrachtauto op links gelijk met de kant van de aanhanger zien te krijgen en zodra als ik deze heb deze ook zo houden.
als de aanhanger bijna recht staat dan moet ik weer kort naar rechts sturen zodat ik de distel recht krijg.
dan moet ik de vrachtwagen recht voor de aanhanger krijgen en hierbij maak ik vaak een fout, of net de verkeerde kant op sturen of net te laat etc.
opzich word mij wel iets geleerd....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:05

Ja snap 't, had zelf in het begin ook vaak moeite met t recht voor de oplegger komen. Vaak is dat echt cm. werk. Maar je mag toch nog wel ophalen als je niet helemaal lekker recht uit komt?
Het is toch feeling krijgen met de auto en merken wat de oplegger doet.

Ik reed tijdens mijn lessen een dag met een tankoplegger, ipv een gewone kastentrailer. De tankoplegger was wat korter en reageerde ook sneller. Dat soort ervaring is tijden je lessen opdoen wel fijn, dan is het daarna met een kastentrailer ook makkelijker. Is zoiets voor jou ook mogelijk?

Leren ze je bij het aandocken ook dat je eerst tot aan de achterkant van je trailer door moet rijden, dan een stukje naar rechts sturen en dan je wielen recht, zodat je al een beetje in een bocht staat? Vaak kun je dan eerst een stuk rustig achteruit zonder dat je meteen hoeft te gaan sturen. En als je de steunpoot in je spiegel kan blijven zien, blijf je ook in een mooie bocht zonder dat je al teveel stuurbewegingen (juist het helemaal naar links of naar rechts sturen verbaasd me een beetje namelijk) hoeft te maken. En hang gerust met je hoofd uit het raam, dan kun je de achterkant van je trailer en je wielen goed in de gaten houden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 16:00

Ik rij met een containeraubau. Geen idee hoe dat op zijn nederlands heet.
Ik heb uitgetekend wat ik moet doen. Zal proberen het aan hand van de tekeningen uit te leggen.

Beginpositie
Afbeelding
Dan mijn stuur 1 complete slag naar links en zorgen dat rechts de x tevoorschijn komt. Dan direct stoppen

Afbeelding
Dan compleet naar rechts sturen en zorgen dat ik links hoek van de vrachtwagen op de hoek van de aanhanger behoud.
Zo verder rijden tot de aanhanger bijna rechts is. Nu mag ik ook iets naar links of rechts sturen zodra ik zie dat ik geen hoek op hoek meer heb.
Afbeelding

Dan weer compleet naar rechts sturen en zo met deze hoek ongeveer blijven rijden tot de voorste wielen van de aanhanger recht gaan.

Afbeelding

Dan moet ik weer hoek op hoek rijden en kijken waar de aanhanger heen gaat/moet
En op dit stukje maak ik altijd fouten.... Omdat ik niet genoeg op de voorste wielen van de aanhanger let, of net de verkeerde kant op stuur. Of te ongeduldig ben.

Afbeelding

En als het meezit staat hij ooit ergens "recht"

Afbeelding

Wij rijden een vrachtauto met containeropbouw. Die met twistlocks vast zit.

Ik hoop trouwens dat het duidelijk zo is hoe ik achteruit moet rijden

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:00

Ah, jij rijdt dus met bakwagen en aanhanger, niet met trekker oplegger?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 10:43

Ja precies, en de aanhanger heeft ook een eigen draaias aan de distel. Dat maakt het dus net een stukje moeilijker %)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:43

Kan erg lastig zijn zo'n combi met triangel. Wat je tekent ziet er vrij goed uit. Ik lees wel een woordje dat funest is: "ongeduldig". Wat er ook gebeurt, blijf rustig! Lastig, weet ik uit ervaring. Maar oefening baart kunst hoor. Het beste leer je in de praktijk waar ook elke situatie anders is. Vraag anders eens aan oude rotten in het vak om tips. Echte combi rijders begrijpen je best wel en zijn zeker bereid je te helpen. Overigens heb ik het eerste halfjaar dat ik met zo'n ahw reed dat ding wat vervloekt hoor. Alleen gelest met een middenas ahw. Werd op het werk gewoon voor de leeuwen gegooid onder het mom van: daar staat ie, probeer maar en neem de tijd. Succes met je opleiding en examen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:10

Met zo'n aanhanger rijden is idd gewoon veel oefenen. Het zal vaak voorkomen dat je net wat te ver gestuurd hebt waardoor je idd niet recht uitkomt.
Het dubbele sturen is wat het lastig maakt.

Maar zoals hier boven al een keer aangegeven, je mag toch wel weer een keer naar voren om de combinatie te corrigeren?

Anders misschien vragen of je met een andere combinatie mag lessen? Een gewone ce combinatie is wat dat betreft een stuk makkelijker.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 14:26

Inmiddels is het mij al een aantal keer gelukt aan te dokken.
Maar tsja... Ik knijp hem een beetje voor donderdag dan heb ik examen...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:11

Komt vast goed joh! ;)
Ik panikeerde vooraf ook enorm. Maar je hoeft niet perfect te rijden. Ze kijken of je de combinatie onder controle hebt en of je het goede verkeersinzicht hebt met de combinatie.
Dat achteruit rijden is maar een deel van het hele examen. Mocht dat niet in 1x perfect gaan, dan gewoon laten zien dat je de combinatie toch onder controle hebt en desnoods met ophalen op de goede plek weet te krijgen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:16

Hoe is je examen gegaan?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 12:01

Jibbel schreef:
Hoe is je examen gegaan?

Ben geslaagd