partner met gat in zn hand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:28

Wat een mazzel. Hoop voor je over 42 jaar ook nog

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:31

quera schreef:
Hier krijgen beiden gewoon pensioen en beide ongeveer evenveel


Je weet niet hoe dat is tegen de tijd dat je 67 bent :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:32

67, tegen die tijd wel ouder.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:33

Over 42 jaar snapt eindelijk iedereen dat de betaalde pensioenpremie een verkapte vorm van belastingheffen is....

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:35

Als ik kijk wat ik jarenlang aan vut premie en pensioenpremie heb betaald en nu een paar tientjes ga krijgen, athans ik krijg steeds brieven dat ik mijn totaal opgebouwde pensioen van totaal 400 euro bij het pensioenfonds moet afkopen.....lachertje met wat ik maandelijks jarenlang aan premie heb betaald..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:41

Pensioen is toch iets heel anders dan een bedrag waarover VOORAF af gesproken is dat hij het zou terug geven? :?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:54

Jennyj01 schreef:
Sanne dat zijn allemaal aannames. En jij maakt dezelfde fout als TS. Jullie denken ipv praten. Tuurlijk moet dat geld terug en is het niet netjes zoals het gegaan is. Maar ze zijn al een behoorlijke tijd samen en dan zo weinig inzicht in elkaars financiën. Ik vind dat raar.


Sorry?? Ik doe helemaal geen aannames, ik schets enkel een situatie, om aan te geven, dat ik best begrijp dat de TS hem dat geld leent ipv "investeert". En hoezo denk ik ipv dat ik praat? Wil je dat ik met de ts haar vriend ga praten? :+

Ik snap niet waarom er hier zo moeilijk over gedaan wordt over niet samen sparen. Sommige stellen houden graag hun spaarrekeningen apart, sommige eten elke dinsdag patat, en sommige doen maandelijks een wip met de overburen. Wat maakt het uit? Als het voor hen werkt is dat toch oke? Het één is niet beter, of slechter, dan het ander.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:15

Ik krijg hier een beetje kriebel van..
Rood staan is niet ok en niet bijtijds je geleende geld terugbetalen is zéker niet ok. Maar dat hij broodjes koopt bij een tankstation en kleine bedragen pint mag hij toch gewoon lekker zelf weten? ik vind het echt buitensporig om hem zijn pinpas af te nemen en alleen nog maar cash mee te geven. Hij is een volwassen vent die (hopelijk inmiddels) weet dat dat geld links of rechts om echt terug moet.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:05

Precies, vorm van ontmannen.....wel werken maar alles aan mama afdragen...grote bedragen is wat anders, maar broodjes horen bij het leuke leven van loonslaaf zijn....dan heeft hij nog een groepscultuur op zijn werk die mede bepalend is.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:05

Ayasha schreef:
Pensioen is toch iets heel anders dan een bedrag waarover VOORAF af gesproken is dat hij het zou terug geven? :?



Je hebt even de draad gemist......geeft niet

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:50

Nee, ik denk dat degene die over pensioen begon even de draad gemist heeft. Dat heeft ongeveer even veel te maken met dit topic als hoe men kippen houdt.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:25

Nou we hadden het over sparen, toen kwam pensioen en heel veel andere ellende...wellicht ben je nog niet zo,lang in het topic?

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:29

Wellicht gewoon de pensioendiscussie elders voeren, want hier heeft TS niks aan.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:38

Nou misschien wel....er moet toch gespaard worden? Pensioen heeft niemand meer over 40 jaar...daar ging het over...dus hoezo onnodige discussie?

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:39

Het ging over het motiveren van de partner om verstandiger zijn geld uit te geven.

Ryder
Berichten: 1492
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:42

Indestal, TS heeft een vraag over nu, niet over later (want onder dat mom bracht jij het onderwerp pensioen ter sprake). Start vooral je eigen topic als je daar over wil blijven praten.

Ontopic: wij verschillen thuis ook qua spaargedrag. Wat ons hielp was een gezamenlijke spaarrekening openen en afspraken maken over hoeveel we daarop sparen en waarvoor.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:43

Och wat hebben we het weer zuur...evenals vooral goede tips om haar mannetje de bankschroeven aan te draaien...

Succes TS!

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:46

Wij hebben beiden nooit leren sparen, niet erg handig kan ik je zeggen. Het wordt nu we een iets ruimer inkomen hebben wel steeds beter en zeker met aparte spaardoelen is het erg motiverend.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:05

zoals ik al iets van 4 pagina s terug schreef, tjee zeg, jullie zijn al 4 jaar samen en hij staat 400 in t rood.........pfffff

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:07

Hij staat meerdere keren 400 in het rood. Waarschijnlijk omdat dat zijn maximum bedrag is dat hij in het rood mag staan.

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 16:18

connie64 schreef:
zoals ik al iets van 4 pagina s terug schreef, tjee zeg, jullie zijn al 4 jaar samen en hij staat 400 in t rood.........pfffff


Ja ik snap dat dat geen drama is, maar wel vervelend als hij dus niet gespaard heeft voor een vakantietje samen die in de planning stond. Dan heb ik er toch last van. En die spaarrekening had niet tienduizenden euros kunnen zijn door eerdere vakantie, rijbewijs, auto. Maar het is wel handig als we samen wat willen kopen dat hij ook spaart voor de bijkomende kosten, en dat wil hij ook graag.

Ik ga niet overal op reageren, want hoewel de tips over pensioen heel zinvol zijn, heeft dat niet prioriteit nu. Maar ik lees een paar keer over ontmannen en dat ik zijn pinpas afpak en hij zn geld bij mij moet inleveren. Dat is allemaal niet mijn bedoeling. Hij wil zelf graag hulp om beter met zn financien om te gaan, en voor mij is dat van nature, vandaar dat ik hier tips vroeg over hoe ik hem daarin op weg kan helpen. Er zijn denk ik genoeg stellen waarin een van beide de administratie doet, liever doe ik dat samen en hij is tot nu toe erg blij met het inzicht wat het apple sjabloon voor budgetbeheer geeft. Hij zegt dat het hem rust geeft in zn hoofd.

Volgende stap komende maanden is bedenken hoe we dat willen beheren als we een huis kopen, bijvoorbeeld een samen spaarrekening erbij, zodat je op je prive spaarrekeinging spaart voor hobby/paard/auto en op de samen spaarrekening voor vakantie of kapotte wasmachine.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:36

Samen afspreken hoeveel er per maand gespaard wordt, desnoods automatisch...ik neem aan dat hij je niet bewust bedonderd.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:06

Denk dat samen bepalen hoeveel jullie maandelijks willen sparen heel nuttig is ja. Dat voorkomt verrassingen en verschillende verwachtingen.